Oliedruk bij balenklem(3de ventiel) is te laag, waardoor de balenklem niet hard genoeg knijpt...Hoe kan ik de druk verhogen?

Goeiemorgen,

ik heb een oude schranklader van het merk Claeys, met een 3de functie.
Mijn eigenbouw balenklem sluit ik hierop aan en daarmee vervoer ik mijn pakken voordroog.
Echter ondervind ik steeds het zelfde probleem: de 3de functie knijpt niet hard genoeg, waardoor de balen van tussen de balenklem (durven te) schuiven.

Op de balenklem zit geen terugslagklep!
Hoe kan ik de druk verhogen?

Reeds geprobeerd: het ventiel heb ik al eens opengedaan= OK dus geen inwendige lekkages, het overdrukventiel wat aangepast(opengedraaid), POMP lijkt mij ook nog goed...

IEMAND tips of ervaring
degraeve_jens

Reacties

boegie
Cilinder met grotere diameter monteren, dan wordt de klemkracht groter
rickboer blija
Zijn de hydrouliek slangen groot genoeg?
casejxu
Hoeveel druk heb je er dan?
jammermaarhelaas
Overdrukventiel heb je opengedraaid schrijf je. Dan daalt de openingsdruk volgens mij (je maakt dan de veerdruk kleiner).
Ik zou het overdrukventiel terugzetten zoals die stond, en dan van daar uit wat verder dicht draaien om te kijken of dat wat uitmaakt.

Sowieso even de druk meten.
geerts 88
Hoe zijn je snelkoppelingen?
Niet op de punten geslagen om de druk er af te halen?
Klein Rot
En een dubbelgestuurd terugslagventiel monteren op de cilinder (zo'n ventiel zit ook op een hydraulishe topstang) dit voorkomt het terugzakken van de oliedruk in de cilinder, de klemkracht blijft dan behouden.
Wimsumar
Beste DeGraeveJens:

Quote:
eigenbouw balenklem

Is de cilinder niet 'gewoon' te kort om de (te slapgeperste) pakken voldoende in te klemmen?
Je kan ook de cilinderbevestiging wijzigen waardoor een sterker druk op de klem wordt uitgeoefend.
Monteer eventueel een buis (of meerdere) in de klem die in het pak wegdrukt en voor extra grip zorgt.
flip1150
Leg de tekortkoming van je ontwerp niet bij de machine neer.
Wat heeft de zelfbouw klem je gekost? Ik denk dat je voor 150 euro meer een nieuwe gehad had.
fendt308-driver
Tip: Als je een baal oppakt, kantel dan de klem naar je toe dat je de baal niet alleen op de zijkant klemt maar ook op de klem rust. Dan glijden balen er minder snel uit tijdens het rijden
+1
flip1150
Plaats eens een foto van je klem.
De antwoorden worden net zo vaag als je vraag.
Wat is de diameter van de cylinder (zuiger en stang) hoe lang is de slag?
Is het een schuif klem of een tang principe?
fendt2
Al eens de druk gemeten? Waarschijnlijk is de werkdruk van de shovel lager dan die van je trekker.
GROENEDEERE
Het overdruk ventiel draai je ook niet open maar juist dicht
mdoornekamp
Stikstof bol ertussen
+1
flip1150
Hoe kan ik door grotere slangen, nieuwe snelkoppelingen en een stikstofbol(accumulator) te monteren de knijpkracht verhogen??
Ik snap er niets meer van.
Ze hebben mij geleerd dat alleen druk x oppervlakte de kracht uit maakt en niet hoe groot de doorlaat van diverse dingen is. Dit heeft alleen invloed op de werksnelheid.
Maar zoals ik al eerder zei, als de vraag niet duidelijker wordt (door o.a. een afbeelding) worden de antwoorden steeds vager.
Oja mischien een grotere olietank monteren en meer druk in de banden.
mdoornekamp
@flip1150 als je ventiel loslaat nadat de klem dicht is, kun je wat druk verliezen. Stikstof bol houd de druk dan vast
flip1150
@mdoornekamp Bij mijn weten doet een stikstofbol alleen slagen opvangen dus dempen. Als je vloeistof c.q. druk verlies tegen wilt gaan heb je een terugslag klep nodig.

Zoals ik de vraag lees heeft hij onvoldoende klemkracht.
Er staat nergens dat de baal pas na verloop van tijd (seconden, minuten) uit de klem begint te glijden.

Het probleem is dat de vraagsteller op geen enkele rectie reageert en dat wij maar gissen zonder aanvullende informatie.

Vraag: wil de vraagsteller wel geholpen worden????
mdoornekamp
@flip1150 het is geen echt TF lid
Klein Rot
Is de cilinder niet inwendig lek?
+1
HoBo Hydrauliek
Er zijn hier verschillende mogelijkheden. Allereerst een manometer plaatsen op de drukzijde van je cilinder. Als je niet meet weet je niet wat er gebeurd wanneer je ergens aan draait. Daarna ga je kijken hoeveel druk je hebt en eventueel bijstellen. Wanneer de druk daarmee niet verhoogd heb je waarschijnlijk een poortveiligheid die te laag staat. Zet dan de hoofdveiligheid weer terug en stel de poortveiligheid bij. Tevens is het niet gebruikelijk om geen gestuurde terugslagklep te gebruiken in een klemsysteem. Deze eerst monteren. Succes!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden balenklem en oliedruk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!