Fendt 106 LS - poerdercoaten/verzinken of autolak

Beste TF-ers

Ik ga mn plaatwerk laten stralen maar wat is het beste om te het roest tegen te gaan na het stralen ?
poedercoaten,verzinken of autolak?
of eerder verzinken en autolak of heeft autolak geen zin om roest tegen te gaan ?

De yanmarman

Deel dit topic

de yanmarman

Reacties

fendtjuh
Eerst verzinken en dan spuiten is natuurlijk het mooiste, schoperen noemen ze dat geloof ik, maar dat kost natuurlijk een vermogen he...

Poedercoaten is verder erg mooi, krijg je een hele harde laklaag van. Ze zeggen vaak dat het dan niet glimt, maar dat valt reuze mee, wordt zoveel gepoedercoat wat ook glimt.
Blanke lak is wel aan te raden.
1046
Met poedercoaten moet je wel uitkijken met beschadigen, dan heb je gelijk een buts in de lak, en om dat bij te werken valt nie mee
ik zou zelf voor een goede grondlaag en lak gaan , met blanke lak deroverheen
menke
Ik zou gaan voor, stralen, roestwerende laag aanbrengen ( ben de naam zo vergeten), primer erop, en dan de orginele kleur erop. En blanke lak er op. Niet gaan verzinken. Dan moet je in alle kokers wat in de spatborden en dergelijke zitten gaten boren. En het is nog te hopen dat je het plaatstaal recht weer krijgt.
fendtjuh
Dat verzinken kan toch op 2 manieren? Thermisch en ..., ene manier warm en de ander niet?
1046
Dat is et nadeel van verzinken, et dunne plaatwerk komt uit et verzinkbad(450 grade celsius) en is zo krom als et maar zijn kan
1046
Elektrolitisch
kerstrunner
Als je een goede spuiter hebt,kan je het best ter plaatse laten stralen (gestraald ijzer roest al direct terug door de luchtvochtigheid)en dan laten spuiten,als dat door een specialist gedaan word is dat bijna zo goed als galvaniseren
goeiedag eem
Verzinken zou ik niet doen, want dan moet je een speciale primer gebruiken wat goed hecht op de verzinkte laag, maar dan zit het nog niet zo goed vast als dat je er gewoon een goede primer onderspuit. ik zou gewoon stralen en dan een primer erop spuiten tegen het roesten en dan plamuren wat je er nog aan doen wilt. Want als je gaat stralen gaat het direckt weer roesten dus moet je niet wachten met de primer
de yanmarman
Eigenlijk is verzinken en coaten eigenlijk allebei nie zo goed dan ?

ma auto's worden ook verzinkt en die zijn toch nie krom getrokken ?
Valtra-Fordpower
Auto's worden niet verzinkt.
de yanmarman
Mn pa's audi 90 is verzinkt dacht k
Fendt_favorit
Nadeel van poedercoaten is dat je nooit dezelfde kleur krijgt. Zit altijd iets kleurverschil in tov. het originele.
international-633
Veel auto's worden (deels) verzinkt...
de yanmarman
@Fendt_favorit

en kan je er nie overspuiten met orginele lak ?

@inter-633 mn pa's audi (denk ik helemaal) want is ook 20 jaar oud en nergens roest,mn broertjes opel corsa is 16 jaar oud en zit vol gaten waar ze nie horen te zitten en is niet verzinkt
belske
Je kunt hem best laten stralen en dan epoxy coat op laten doen

kun je hem na altijd plamuren
maar iets wat geplamuurt is kun niet laten coaten
en het nadeel van coaten is dat het warm wordt en dan heb je kans dat het gaat plaawerk gaat kromtrekken
Valtra-Fordpower
Plaatwerk van auto worden niet verzinkt, simpel weg omdat het niet kan...
Fendttrisixfan
Roest goed wegschuren en goede grondlaag en de trekker kan er weer jaren tegenaan
de yanmarman
@belske

die epoxy coat lijkt idd mij het beste.

@vf-p hoe verklaar je dan dat er steentjes tegen de motorkap zijn gekomen waardat de lak weg is en nie roest 😉 ????

die roest krijg je nooit (helemaal) weggeschuurt en het roest gewoon weer verder.
Fendttrisixfan
Bestaan ook wel goede producten voor die een hele harde laag op het roest leggen en het insluiten
de yanmarman
Dan kan de het even goed late stralen
de yanmarman
@belske en dan kan je er ook overgaan met de juiste verf/lak
Machineman
Zeker worden auto's electrolitisch verzinkt!!! daar zijn geen hoge temperaturen voor nodig, is enkel chemisch proces... jullie zijn in de war met volbad verzinken denk ik en dan trekt er wel vanalles krom, alhoewel als daar over nagedacht is het hard meevalt.
de yanmarman
@Valtra-Fordpower

auto's worden verzinkt op het nieuws zag k pas van de opelfabriek da ze een auto in een bad deden.
KHD Deutz-Fahr
@de yanmarman
machineman
Valtra/fordpower

Auto´s worden over het algemeen wel verzinkt. De auto word verzinkt voordat de auto vorm krijgt. De grote rollen staal waaruit ze een auto persen, worden van te voren verzinkt. In de staal fabriek.

Er zijn vier methodes om iets te verzinken.
elektrolytisch verzinken, ook wel galvaniseren, bijvoorbeeld moeren en bouten. thermisch verzinken, bijvoorbeeld een voerhek, 400 graden
schooperen, zink draad smelten, en dan opspuiten
sherardiseren of diffusieverzinken, het aanbrengen van een zinklaag door verhitting van producten en zinkpoeder in een oven
KHD Deutz-Fahr
2 componenten epoxy coating is denk het beste om roest tegen te gaan. Alleen dat kost zomaar 45 euro de liter.
de yanmarman
Goeilaag grondverf van kramp die kost minder dan 10 euro
Allrad
Ik heb, na mij op internet een beetje in de verschillende mogelijkheden te hebben verdiept, voor de trapjes,de tanksteunen en het grijze plaatwerk wat er omheen zit van mijn Fendt 512 gekozen voor het volgende: gitstralen, scooperen, 2 komponenten epoxy en vervolgens aflakken.
Volgens de geleerden zou het plaatwerk tijdens het scooperen niet vervormen, dit is niet helemaal waar gebleken, maar het blijft in mijn ogen binnen de grenzen. Al zou ik het bij een motorkap afraden.
Epoxy werk ik al jaren mee en kan ik alleen maar aanraden. In tegenstelling tot die 1 komponenten grondverf van Kramp is Epoxy mits goed opgebracht van zichzelf al "dicht", en de meerprijs gewoon waard. Het aflakken gebeurt in dit geval nog met orginele synthetische verf van Fendt, maar dit alleen omdat om dat ik niet al het grijs heb herspoten, en zodoende het kleurverschil zo klein mogelijk blijft. Het rode en het groene wordt wel 2K.
In mijn ogen is zonde om na ergens veel tijd in te hebben gestoken om het strak te maken, men na het gebruik van goedkope verfen moet constateren dat het na enkele jaren over moet omdat roest weer de kop op steekt. Voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar verschillen de oplossing voor ontroesten (en zich wat tijd gunnen tot lezen) heb ik hier nog wel een interessante link oldtimeropelforum.nl/forum/viewtopic.php/…
de yanmarman
@Allrad is dat jou opel ?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!