Illustratie van:

Deutz F1L514 - Motor begint in 1 keer erg te roken.

Bij de plaatselijke carnavalsvereniging zijn ze in het bezit van een Deutz F1l514. Nu zijn ze vorig jaar uitgevallen omdat de trekker heel erg begon te roken. trekker hebben ze direct stopgezet en niet weer geprobeerd. Nu denk ik zelf aan de schraap en zuigerveren, maar misschien heeft iemand anders een ander idee van wat het zou kunnen zijn.

Mvg

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Wat voor kleur rook?
Waar komt de rook vandaan?
Wat meer informatie is handiger voor ons om een eventueel probleem te herkennen..
HanomagR228
Donkerblauwe rook. kwam er aan de bovenkant van het blok uit. Is trouwens een F1l612
Wimsumar
Beste Hanomag R228:

Quote Reactie van @HanomagR228:
rook. kwam er aan de bovenkant van het blok uit

En dat terwijl de uitlaat onder de trekker uitkomt. Met de werkslagen mee verbrandde olie zou dan via de uitlaat onder het motorblok uitgeblazen worden.
Ging de motor op dat moment ook anders lopen?
Vooralsnog ga ik uit van gemorste en/of gelekte brandstof/olie boven op de alsmaar heter wordende kop van de motor op gegeven moment is verdampt (in rook is opgegaan).

Voorbeeld uitlaat onder:
jappie-krist
Als hij wel start en veel rook geeft uit de uitlaat is de kans groot dat de verstuiver niet goed meer is
bas101
Voor zover dit type een oliebadluchtfilter heeft is mogelijk dat t olieniveau in t luchtfilter te hoog stond en dit in t inlaattraject is meegezogen , verloor je tijdens t plotselinge roken nog veel trekkracht en/of hoorde je onaangename bijgeluiden ? dan kun je rekenen op een kapitale motorschade .
HanomagR228
De trekker hebben ze direct uit gezet. hij begon in 1 keer heel erg te roken. ik ga zaterdag proberen of hij nog lopen wil.
HanomagR228
Gisteren de trekker geprobeerd. niet meer aan het lopen gekregen. komt mede omdat ze geen goede accu hadden. ga hem volgende week los halen kijken hoe de zuiger en de cylinder er aan toe zijn. Dan laat ik ook direct de verstuiver even testen.
Feeling Blue
@HanomagR228 Als de motor gewoon los is en er tijdens het starten geen bijgeluiden zijn, zou ik eerst eens een goede accu regelen..
Alle vloeistoffen controleren (condenswater in de tank ook bijv.) en gewoon eens starten.. Als er echt iets mis is met de zuiger of cilinder dan is het kwaad toch al geschied..
Als er een slinger bij zit dan kun je daar ook wel mee aanvoelen of er iets mis met het draaiende gedeelte van de motor.
HanomagR228
Ik had het idee dat er hij weinig compressie had met starten. En omdat hij volgens de chauffeur die er toen mee reed hij slechter begon te trekken denk ik dat hij wel even helemaal los moet
Feeling Blue
@HanomagR228 Maar ze hebben hem zelf uitgezet toch? Dan zou ik hem wel eerst gewoon starten om te zien of horen wat het euvel is.. voor hetzelfde is de uitlaat los getrild en komt de rook daarom onder de kap vandaan.. Of zoals gezegd: Vloeistof op de motor gekomen en pas bij opwarming last van gekregen..

Op goed geluk uit elkaar gaan trekken levert een hoop werk op wat misschien niet nodig is.. een compressiemeter kost twee tientjes..
ford3000case745
@Feeling Blue uhm 2 tientjes kom je er niet meer mee, voor een degelijke set ben je zo 7 a 8 tientjes kwijt. (heb zelf ook net een setje gekocht)
Feeling Blue
@ford3000case745 Een degelijke set is niet nodig voor 1 klusje.. op ebay staan prima setjes voor incidenteel gebruik:
Grote set: ebay.com/itm/…
Kleine set: ebay.com/itm/…
(Prijzen zijn dollars he)
bas101
Idd eerst een goede accu regelen en dan starten zonder dieseltoevoer en dan horen of je bijgeluiden hoort die er niet horen te zijn , hoor je die niet dan starten met dieseltoevoer en kijken wat die dan doet , voordat je de motor gaat openen terwijl er mss niets aan de hand is.
HanomagR228
Heb het gisteren geprobeerd. zware accu erop. er komt rook bij de verstuiver weg.
bas101
@HanomagR228 dan is zeer waarschijnlijk je verstuiverafdichting lek geslagen , betekent dus enkel de verstuiver demonteren.
HanomagR228
@bas101 denk ik zelf ook. Toen ik de brandstofleiding demonteerde zat de verstuiver er los in. De platen die erin zat waren helemaal vervormd
+1
HanomagR228
@bas101 Heb de verstuiver even laten testen. Die zou het nog wel goed moeten doen. Dus nieuwe afdichtringen erin. goed aandraaien, zware accu erop, gloeien en starten.( Nu had ik al het idee dat het gloeien niet werkte ) Na lang starten pakte die wel aan. Dus het gloeigedeelte nagekeken en gerepareerd. weer proberen, gloeien..starten en direct lopen. Ik moet eerlijk zeggen dat die nog erg goed loopt. In het begin iets roken maar dat was later weg.
bas101
@HanomagR228 ok dan is dit met kleine onkosten mooi opgelost 😄
Deutzoldtimer
Mocht je de trekker van de hand willen doen kun je mij bellen ik zoek zoiets ook met motorproblemen. 06 2265 7827

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz F1L514 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0