Illustratie van:

Renault 51 - Voorlader zakt tijdens het rijden

Ik heb een Renault 551 S met voorlader en een relatief zware grondbak.
Heffen met enkelwerkende cilinders kantelen van de grondbak met dubbelwerkende.
Problemen die ik ondervind.
1. Zelfs zonder de (zware) grondbak zakt de voorlader stilaan tijdens het rijden.
2. Als ik grond schep met de grondbak heft deze bijna niet maar als ik tegelijk ook de bak omhoog blijf kantelen lukt het wel.

Zijn die stuurventielen aan vervanging toe ?
Kan ik die stuurventielen eventueel ergens aanpassen/bijregelen ?
Of is er een ander probleem ?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Zet een kogelkraan tussen de aanvoerleiding van de enkelwerkende cylinders zo dicht mogelijk bij de stuurschuif.
Zet die dicht tijdens het rijden en kijk wat er gebeurt.
Niet zakken. Het probleem zit hem in niet afdichten van de stuurschuif
Wel zakken. Er zit een probleem bij jou cylinders ( wat ik niet verwacht bij enkelwerkende)
SjoerdHylke
@Fendt926Driver Ik denk dat het in de stuurschuif zit, ook omdat de voorlader niet omhoog wil. Of de olie pomp moet het niet kunnen doen.
Fendt926Driver
@SjoerdHylke ik denk ook wel de stuurschuif.
Maar heb zelf al eerder dingen bijna zeker geweten en dat heeft me veel geld gekost omdat ik er toch wel naast zat.
Daarom voor 15 euro een kogelkraan er tussen en je weet waar het te zoeken is
SjoerdHylke
@Fendt926Driver Dat klopt zeker. Hangt nog wel af welke soort leidingen erop zitten ivm goede kogelkraan vinden 😉 . Bij mijn 1080 is zowat alles engels en zijn niet veel hulpstukken/verlopen voor te vinden en ben je dus niet voor 15 euro klaar
+2
Fendt926Driver
@SjoerdHylke een renault zal wel met de franse slag in elkaar gezet zijn. Maar wel metrisch
+1
paul9850
@Fendt926Driver en anderen die reageerden
Erg bedankt voor de snelle reacties
Die kogelkraan heb ik er vroeger al tussen gezet en dan zakt die niet meer.
Maar ik wou toch nog bevestiging van mijn vermoeden dat het die stuur ventielen waren voor ik ze ging vervangen.
Gelukkig is er dit forum want ik ken niemand die mij hierover tips kon geven.
Wimsumar
Beste Paul9850:

Quote:
. Als ik grond schep met de grondbak heft deze bijna niet maar als ik tegelijk ook de bak omhoog blijf kantelen lukt het wel.

Dit is een veel voorvallend verschijnsel met voorladers op een trekker: De last is dan te zwaar.

Dat de lader daalt terwijl het ventiel in neutraalstand (dicht) staat is gevolg van versleten rubber O-ringen in het stuurventiel waardoor inwendig lekkage optreedt.
paul9850
@Wimsumar Bedankt voor je reactie. Kan ik die rubber ringetjes eventueel vervangen denk je ?Want 'toevallig' hingen er aan die stuurventielen wel reserve rubber ringetjes maar ik had zo iets van die dingetjes kunnen toch niet voor die stuurventielen zijn.
Wimsumar
Beste Paul9850:

Quote Reactie van @paul9850:
reserve rubber ringetjes

Deze reserveringetjes zullen hoogstwaarschijnlijk bedoelt zijn om lekke/beschadigde ringetjes in de snelkoppelingen te vervangen.

Documentatie / onderdelentekening stuurventiel (laatste pdf-pagina's):

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

---------------------------------------------------
RENAULT-TRACTO-CONTROL hydraulisch systeem werking + onderhoudspunten:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
paul9850
@Wimsumar
Nogmaals bedankt ik ga die pdf een van de komende dagen eens bekijken.
Wimsumar
Beste Paul9850:

Quote Reactie van @paul9850:
komende dagen

Mooi. Dan hoop ik dat ik de komende dagen de juiste ingeving krijg waar ik ooit eens een nog mooier pdf van de hydrauliekventielen heb gevonden/gezien. 😵
paul9850
@Wimsumar
Beste Wimsumar,
Ik heb die eerste PDF van die stuurventielen beken en voor zover ik het zie gaat het over de stuurventielen voor het bedienen van de EW en DW ventielen achteraan op de tractor.
Voor mijn voorlader gebruik ik die stuurventielen niet maar wel een achteraf op de tractor geplaatst stuurventielblok(je). Zie foto's.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Paul9850:

Quote Reactie van @paul9850:
Voor mijn voorlader gebruik ik die stuurventielen niet maar wel een achteraf op de tractor geplaatst stuurventielblok(je). Zie foto's.

Ahaa, daar wordt het een stuk gemakkelijker van.
Ik kan stoppen met zoeken naar informatie over de originele trekkerventielen.
En:
Dit opbouwventielenblokje is vrij eenvoudig uit elkaar te halen. (Spuit het eerst grondig schoon A.U.B.). Het kapje aan achterzijde (om de veer op de plunjer los te kunnen maken ) en vervolgens het kapje met de bedieningshendel afnemen. Dan kan de plunjer uitgeschoven worden om de versleten O-ringen te vernieuwen.
paul9850
@Wimsumar
Eerst en vooral dank voor je handleiding want ik heb geen ervaring met die dingen.
Die plunjer er uit halen ging vlot.
Ik zie dan 2 rubber ringetjes in het kanaal waar die plunjer zat een aan elk uiteinde. Die zitten er vermoedelijk om ervoor te zorgen dat geen olie in die kapjes komt. Er zat geen olie in die kapjes dus die ringetjes zijn nog OK denk ik dan.
Zijn het toch die O-ringen die ik zou moeten vernieuwen ?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

HGJR68
Klopt. Die o-ringen zijn enkel voor eventuele lekolie naar buiten toe.
Als een ventielblok inwendig doorlekt heeft dat niets maken met die o-ringen maar met de passing van de plunjer in het huis ( is staal op staal).
Als er eenmaal lekage is kun je er naar mijn weten niets meer aan doen en zul je een ander ventielblok moeten aanschaffen.
paul9850
@HGJR68
Bedankt voor je reactie.
Denk ook dat ik best een nieuw ventielblok aanschaf.
Zijn er ventielblokken te vinden 1x enkelwerkend en 1x dubbelwerkend denk je ?
Of kan ik eventueel ook een ventielblok 2x dubbelwerkend gebruiken ?
Fendt926Driver
@paul9850 je zou bij een dealer of handelaar kunnen vragen om een ventielen blok van een voerkar.
Wielen zijn vaan enkelwerkend. Dubbel zit er ook op en misschien nog wel een dubbelwerkend extra om ooit nog eens een balenklem op te zetten
Fendt926Driver
Plaats de hefslang van de voorlader in een vast ventiel van de trekker. En kijk of de lader dan ook zakt met rijden. Dan weet je of het extra blok de boosdoender is .
paul9850
@Fendt926Driver
Bedankt voor je tip maar daarvoor heb ik een extra slang nodig om van de hefslang tot achteraan de trekker te geraken en die slang heb ik niet 😞
Ik plaatste wel al een bolkraan op die hefslang en als ik die afsluit zakt de lader niet dus ik vermoed dat het ventielblok de boosdoener is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 51 en hebben de trefwoorden voorlader en vervangen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN