Illustratie van:

Roelama Mesttank - Tank geimplodeerd, wat nu?

Op het werk is onze Roelama 10,5 kuubs tank geimplodeerd onder het volzuigen. Is zoiets weer te herstellen of is het een kwestie van een nieuwe tank zoeken?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Klein Rot
Nieuwe tank erop plaatsen
+1
Ik heb wel eens gezien dat ze het uitdeuken en vervolgens van die ringen eromheen lassen voor versteviging maar ik zou er een nieuwe tank op laten zetten😅
GerbertXL
Bij jako op de website staan prijzen, dan heb je een idee.
flip1150
Het vat is zijn kracht kwijt. Als je dit vat wilt blijven gebruiken zou ik de vacuümpomp vervangen door een verdringerpomp. Maar dan weet ik niet wat duurder is.
newholland6640
@flip1150 een verdringerpomp is veel goedkoper
dx11
@newholland6640 maar kan niet zo op deze tank. Dus komen nogal wat kosten bij
GerbertXL
@flip1150
Dat lijkt me nog de beste optie, ga je er op vooruit.
Voor iets van 5 duizend koop je een borger. Een bsa weet ik niet maar ik geef er wel de voorkeur aan, veel mooier lopen naar mijn idee.
KlaasM
@GerbertXL Borger gaat zo maar niet. Je moet dan ook 3 weg kranen bij hebben en buizen onder de tank maken en een voorsnijkast dr op zetten. En dan kom je weer fictie,s te kort. Volgens mij n moeilijk project
GerbertXL
@KlaasM Als hij nu geen voorsnijder gebruikt hoeft dat met een verdringerpomp ook niet, stenenvanger is wel een aanrader. Ja, er komt nog wel meer bij kijken natuurlijk, maar je hoeft je niet meer zorgen te maken of je tank wel weer heel blijft (zolang je ontluchting in orde is natuurlijk) en het is zoveel mooier dan zo'n jankende vacuumpomp.
+1
newholland6640
@GerbertXL

uitlaatje eraan en vacuümpomp is bijna net zo stil
claaspowah
@koenclaas tank zo goed mogelijk lucht en water dicht maken. Vullen met water en dan met lucht de druk verhogen. Wij hebben een keer een tank zo gerepareerd samen met een schade herstel bedrijf die op zijn kant gegaan was.
Fendt926Driver
@claaspowah met compressor met lucht of de hoge druk spuit eraan koppelen en opblazen.( bij een zo goed als volle tank water)
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
lucht of de hoge druk spuit

De gewone waterkraan ca 3 bar is meestal voldoende.
en veilig om te proberen.
Maar wat men al schrijft , de kracht is er uit.

misschien ook wel handig om het onderdruk ventiel gelijk te vervangen
claaspowah
@Fendt926Driver met lucht. Eerste keer hebben we met stomheid staan kijken hoe makkelijk ze dat daar deden. De keren erna dat het nodig was bij andere tanken deden we het op de zelfde manier
+1
MartinZaandam
Met een compressor of een hogedrukspuit de tank weer in het gareel krijgen zou ik niet doen. De luchtsnelheid is te groot en de kans op scheuren dan ook. Wel geheel vullen met water en dan gewoon met een fietspomp oppompen. Een fiets band kan ook tot 6 Bar dus dat is het probleem niet. Je moet hem wel met water vullen, want zonder water kan hij exploderen. Lucht is namelijk tientallen malen sneller dan water. Water dempt. Houd er wel goed rekening mee, dat 2 Bar eigenlijk al een zeer hoge druk is voor ketels.

Het probleem is natuurlijk ook, dat hij nu zijn sterkte kwijt is. Een tank kan bij normaal gebruik niet imploderen. Het metaal heeft precies de lengte van zijn omtrek (dit is logisch) Als hij ingedrukt wordt (van binnen of van buiten) moet er ergens metaal weg (omtrek wordt kleiner), maar dat metaal kan niet weg, dus gaat hij vervormen. Nu de bolling naar binnen zit (Engelse tietjes) is de sterkte verkeerd om. Als je hem ooit weer acceptabel rond krijgt, zijn de vouwen/knikken in de tank het minst sterke van de tank en bij een beetje vacuüm zal hij daar weer binnen gaan.

Weggooien hoeft ook niet. De tank eerst een beetje in positie drukken (erin gaan zitten) met een dommekracht en wat lange balken hoeft ook niets te kosten. Daarna vullen met water en het laatste beetje fatsoeneren met luchtdruk kost ook niets. Het resultaat bepaald dan wat je er nog mee kan doen.
+6
Fendt926Driver
@MartinZaandam erin gaan zitten?????!!!!!!

pas op het is wel een giertank en die gassen blijven heeeeeel lang hangen.

GA NOOIT ZO MAAR IN EEN MEST TANK.
verder klopt jou verhaal helemaal.
de tank zal nooit zijn sterkte terug krijgen
walker1
@Fendt926Driver @koenclaas Of eerst heel goed luchten die tank, dus alles open zetten wat open kan, paar dagen door laten waaien. Bij het uitdeuken zorgen dat je met z'n 2en bent en de man buiten heel snel de man in de tank er uit kan halen als het mis gaat, al is met touw om zijn middel er uit trekken. Heb zelf wel eens laag bezinksel, zand en zo, uit een tank geschept, was wel tank waar de hele achterwand van los gemaakt kon worden. Maar die hadden we open gemaakt en ook eerst paar dagen laten staan. Bij zo'n tank kan je er ook makkelijk uitgetrokken worden, als het via een mangat boven op de tank moet, dan zou ik er niet in gaan, of pas nadat er metingen zijn uitgevoerd. Maar goed, de kracht is nu wel uit dit vat, ik zou er eerder voor kiezen om het te vervangen. Als alle andere onderdelen nog goed zijn is het misschien alleen vat vervangen.
Feeling Blue
@walker1 Zelfs bij het losscheppen kunnen er weer gassen vrijkomen na dagen luchten..

Beter een ouderwetse "hak" aan een lange steel om hem leeg te trekken terwijl je buiten staat.. en zelfs dan moet je nog oppassen dat het lekker waait..
De resten gewoon met hoge druk wegspuiten..
Eigenlijk met dat soort klusjes altijd iemand erbij hebben die zelf niets anders doet dan kijken..
+1
Klein Rot
@walker1
Ga nooit zonder ademlucht in zo'n tank maakt niet uit wat erin heeft gezeten. En dan nog altijd iemand buiten op wacht zetten die ook goed weet wat te doen als er zich calamiteiten voordoen. Dus niet zomaar iemand die toch niets te doen heeft, zal niet de eerte keer zijn dat er iemand verongelukt bij deze actieviteiten.
+1
walker1
@Klein Rot weet ik, maar was bij ons een 4,2 m3 tankje waar de complete achterplaat van open stond en ook de aansluitingen aan de zijkanten stonden open en dat al paar dagen lang. Was ook om zandlaag er uit te scheppen nadat we voor een aannemer een paar keer bouwputten leeg getrokken hadden na hevige regen. Was dus al even geen mest meer mee gereden, maar water en had daarna meerdere dagen staan luchten.
+1
MartinZaandam
@Fendt926Driver Misschien had ik in mijn verhaalt er eerst in moeten zetten dat de tank ontgast moest worden. Goed dat het er nu bij staat
Feeling Blue
Stevigheid is weg en komt niet terug: (probeer maar eens met een blikje drinken, hij zal steeds weer indeuken op dezelfde plekken)

De voor en achterkant en alle aanbouwspul eraf slijpen, een nieuwe plaat laten walsen tot buis en dan de boel weer opbouwen, laten galvaniseren en hij kan er weer tegen..

Een andere tank zoeken is ook een optie.. Misschien eens met Roelama bellen, en kunnen ze hem in de fabriek herstellen..
dx11
Quote Reactie van @Feeling Blue:
De voor en achterkant en alle aanbouwspul eraf slijpen, een nieuwe plaat laten walsen tot buis en dan de boel weer opbouwen, laten galvaniseren en hij kan er weer tegen..

Het oude spul moet wel eerst ontzinkt worden om opnieuw te kunnen verzinken. Verder is dit zeker de goedkoopste werkende optie. Is de tank voor 5000 euro weer nieuw
Feeling Blue
@dx11 Klopt maar volgens mij is dat hetzelfde bad als waar alles in komt om te ontlakken en te ontvetten voordat er een laagje op komt.. Maar dat weet het bedrijf beter dan ik..
@Feeling Blue kunt eerst ook een dag een ventilator voor het mangat hangen. ventileert ie mooi. En volgens mij zijn bij deze mesttanken het frame en de tank 1 geheel. dus wordt het wel een hele klus om alles los te slijpen. hou je niks meer over. Heb ook een roelama tank gehad en weet wel dat die best degelijk gelast was.
Feeling Blue
@Masseyfergusondriver Ja maar dan komt er alleen maar een droge korst op de rommel en juist daar blijft weer gas onder zitten..

Het is wel een kwestie van een tank deels als bouwpakket opnieuw opbouwen inderdaad.. (Zo op het eerste gezicht ligt de tank wel op een chassis)
Daarom ook de tip om eens bij de fabrikant te informeren..
Het zal niet het eerste schadegeval zijn en wellicht kunnen ze iets uitruilen, of hebben ze er wel een kant en klare oplossing voor bedacht..

Voor dat stukje plaat het hele ding afschrijven is niet nodig in mijn ogen..
+3
newholland6640
Als je het mij vraagt is het allemaal niks om dit te gaan repareren. Veel werk en de kans dat ie weer implodeert is groot.

Waarschijnlijk is ie geimplodeert omdat hij gewoon verrot is vanbinnen. Eigenlijk moet je het mangat even los halen en kijken of er ook stukken verroest staal op de bodem liggen. Als dat zo zou ik er zeker niet aan beginnen.
Onze tank was circa 2 a 3 mm dik. Dat is gewoon te dun.

We hebben nieuwe tank bij jako laten maken. Ik vermoed dat je rond de 10 duizend euro kwijt bent voor een nieuwe tank op het bestaande chassis.
Dan heb je ook alle accessoires erbij.
GerbertXL
@koenclaas bij beverdam machinery hebben ze een stel vervaet 14 kuubs tanken liggen. Misschien een idee.
JoranK
Weet niet hoe de rest van de tank is? Anders zou ik andere tank met bv slechte pomp/banden kopen en spul overzetten. Is volgensmij de goedkoopste en snelste oplossing. Een nieuwe tank erop laten zetten is nog wel erg prijzig. Zeker als je in het chassis gaat slijpen om de oude tank te demonteren..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Roelama Mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0