Foutcodes ford 6640 24, 27 en 56

Onlangs een ford 6640 sle powerstar gekocht met mailleux voorlader.
Is van '93 en heeft ong 11500 uren op de teller.
Mankeert hier en daar wel wat aan, maar daar had ik rekening mee gehouden/ was ik al van uit gegaan........
Normaal ben ik niet zo van de extra mogelijkheden op een auto of trekker, want wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
Welnu de problemen tot nog toe:
De aftakas blijft draaien als hij in de 540 of 1000 staat, staat hij er tussenin dan draait hij niet.
De hef werkte eerst alleen achter bij de spatbordbediening [erg traag], nu helemaal niet meer [foutcode 24 en soms 27]
En vandaag bij het opruimen van ronde balen kreeg ik code 56 in het scherm.
Geen idee wat er loos is, maar op zich werkte alles gewoon dus zonder computer had ik van niets geweten.
Na wat zoeken oa hier op tractorfan denk ik dat de aftakas een nieuwe remband nodig heeft, iemand een idee wat zoiets kost?
Ben benieuwd naar wat de kenners hier er van denken
buorman

Reacties

@nhmonteur weet er alles van. Remband zelf kost niet zoveel maar de reperatie vergt wel een dagje werk. De hef bedienen met de knop op het spatbord gaat meestal wat trager maar als je oliepomp al aardig versleten is schiet het helemaal niet op. De foutcodes weet ik niet uit mijn hoofd maar nhmonteur bijna wel en anders staan ze allemaal op een rijtje in het grote Ford 40 serie boek
nhmonteur
Foutcode 24 en 27 van de hef betekenen dat de hef overnieuw gecalibreerd moet worden.
Meestal volstaat het om de hefhendel volledig naar beneden te doen en daarna volledig naar boven. Nu weet de computer het onderste en bovenste punt en zouden deze 2 foutcodes weg moeten zijn. Foutcode 56 weet ik zo niet, maar deze zou ik voorntje op kunnen zoeken.
Het doordraaien van de aftakas heeft waarschijnlijk te maken door een kapotte remband. Kwa onderdelen is dit niet duur. Maar je bent er wel goeie dag voor aan het sleutelen omdat de complete hefdeksel eraf moet.

Ik zal morgen even foutcode 56 voor je opzoeken
Fordje4600
@nhmonteur weet u toevallig wat dit lampje aangeeft? Is van een 8340 met turbo

(klik om te vergroten)

+1
Dr Fendt
@Fordje4600
volgensmij is dat het luchtfilter
Fordje4600
@Dr Fendt het luchtfilter dacht ik ook aan, volgens mij is het lampje van het luchtfilter anders. Dit lampje ging alleen branden toen hij een zware vracht moest slepen bij hogere toerentallen.
Fordje4600
@Dr Fendt ik dacht dat dit lampje voor het luchtfilter was, dit symbool zit ook in onze eigen 8340 zonder turbo

(klik om te vergroten)

nhmonteur
@Fordje4600 is inderdaad het lampje van het luchtfilter. Of je luchtfilter is erg smerig/dicht of de sensor werkt niet helemaal lekker meer. Maar als hij aan ging bij hoge toeren en zwaar trekken, dan blaas je luchtfilter maar eens schoon of vervang hem voor een nieuwe
Fordje4600
@nhmonteur dan denk ik de sensor, zit er nog maar net in
buorman
@nhmonteur
Alvast bedankt
nhmonteur
@buorman Foutcode 56 betekend:hydraulic lift disabled due to failure. Dus de hefinrichting is uitgeschakeld vanwege een fout.
Foutcode betekend dat de potentiometer op de hefarm los zit of een verkeerde waarde aangeeft.
Je zou de stekker hiervan eens los kunnen nemen en schoonmaken en weer vast zetten.
Daarna de hef omlaag en compleet omhoog doen zodat hij gecalibreerd word.
+1
buorman
@nhmonteur
Super, blij te lezen dat ook deze code met de hef van doen heeft en dat het niet nog iets anders is.
In een ander topic hier op het forum [tractorfan.nl/topic/75630/] had je al eens geadviseerd om de potentiometer en stekkers te checken.
Je schreef daar dat die op de rechter hefarm zou zitten, dus ik kijken of ik daar iets kon vinden.
Maar als ik me niet vergis in wat de meter zou moeten zijn, dan heeft de mijne er 1 op beide hefarmen, is dit mogelijk?
Van beide de stekkers losgehaald en met lucht gereinigd en de zaak weer aangesloten, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
Nu zitten er kapjes om de potentiometer heen voor bescherming denk, en met name de rechterkant zat vol met olie en modder.
Dus aan beide kanten de kapjes er af en ook deze, en de buitenzijde van de meters goed met lucht gereinigd en de zaak terug geplaatst.
Nu werkt de hef weer en de foutcodes zijn weg, daarvoor in de plaats geeft hij nu weer de hefhoogte aan.
Ik hoop dan ook dat een slecht contact of sluiting de oorzaak was en dat dat hiermee is opgelost.
We wachten het af, jij in ieder geval heel hartelijk dank voor de moeite, of dat nu vandaag was met die code 56 of dat topic van 3 jaar geleden maakt niet uit
buorman
Gelijk maar een nieuwe vraag trouwens:
Mijn zwager heeft ook een Ford 6640 sle powerstar, alleen is de zijne van '95 volgens het serienummer en die van mij van '93.
Hem hoef ik over de techniek niks te vragen, want hij heeft zo mogelijk nog minder verstand van techniek dan ik [wel veel meer van koeien en stieren].
De zijne heeft op de omkeerhendel een knopje, de mijne zit met ducktape vast omdat hij van binnen kapot is maar zo'n knopje zit er niet op en heeft er ook niet opgezeten.
Is dit een soort elektronische koppeling, en zijn er daarin verschillen tussen verschillende bouwjaren?
nhmonteur
@buorman dit is een dumpknop. Als je deze indrukt dan kun je van rijrichting wisselen zonder de koppeling in te drukken.
De laatst latere 40serie hadden inderdaad zo’n knop. Meestal hebben ze dan ook een blauw dak. De 40series met wit dak hebben geen dumpknop.

Mooi dat het gelukt is met de herinrichting. Wel vreemd dat je een potmeter op beide hefarmen hebt. Dat heb ik zelf Nog nooit gezien.
hobbyboer
Quote Reactie van @nhmonteur:
De 40series met wit dak hebben geen dumpknop.

Die zijn er zeker ook.
Ik heb eind vorige eeuw met meerdere 40serie wit dak gereden en de meeste hadden die knop toen al, gewoon orìgineel, niet later opgebouwd ofzo.
@hobbyboer er zijn ook latere zonder dumpknop dus misschien was het optioneel
nhmonteur
@hobbyboer ja dat kan trouwens wel kloppen. Wat bij de witte daken wel verschillend kan zijn is de aansturing van de transmissie. De allereerste hadden een kabel aan het koppelingspedaal en de latere niet meer
+1
jammermaarhelaas
@hobbyboer

Bij mijn weten is die dumpknop in 1993 gekomen, toen is de bediening (hydrauliek en electronica) herzien. Naast de dumpknop is de potentiometer voor de rijkoppeling op het voetpedaal van de koppeling is gezet, dus loopt er geen bowdenkabel voor de rijkoppeling meer door de cabinevloer.

De blauwe daken kwamen in 1995 toen Fiat de boel bij Ford had overgenomen, ook verdween toen het Ford-ovaal merkteken van de tractorneus.
buorman
@nhmonteur
Mooi dan hoef ik mij om die dumpknop niet druk te maken dus, gewoon pedaal gebruiken.
Zijn die oranje knoppen trouwens los te verkrijgen, met ducktape lijkt zo uitgeleefd.
Ik ben er van uit gegaan dat het beide potentiometers zijn, zitten in het voorste draaipunt van de hefarm, en zijn allebeide met een draad met stekkers naar boven/voren verbonden
jammermaarhelaas
@buorman

Dat zijn de weegstaven die de trekkracht meten voor de trekkrachtregeling van de electronische hef.
De potmeter zit (van achteren gezien) op het draaipunt van de rechter bovenste korte hefarm, daar waar de hefarm op de hefas zit. Potmeter zit er met een klein stangetje aan verbonden.
nhmonteur
@buorman dat zijn de trekpennen. Die meten hoe hard er aan de trekstangen getrokken word bv met ploegen. Hiermee word de trekkracht regeling mee geregeld.
De potmeter voor de hefhoogte zit achter de rechter korte hefarm. Deze is met een klein stangetje aan de meter en de hefarm verbonden.
Aan de potmeter zit een stukje bedrading met een stekker die je evt kan schoonmaken.
Maar zo lang de trekker geen storingen meer geeft zal ik niks aan doen.
jammermaarhelaas
Mooi om te lezen dat je het probleem met de potmeters hebt opgelost. Bij mijn 6640 zitten er inmiddels 3 nieuwe op (hefarm, hefhendel en koppelingspedaal), waren allen te slecht geworden.
Dit heb ik aanvankelijk uit kostenoverwegingen uitgesteld, maar nadien nog geen moment spijt van gehad, tractor werkt weer prima, voorheen stond hef onderin nooit op 0 (ook al was ie gekalibreerd), viel soms plots omlaag bij langzaam laten zakken, of werkte helemaal niet meer en de rijkoppeling had soms rare nukken.

Bij een webshop is de potmeter voor de helft van de prijs te koop, CNH heeft ze de laatste jaren twee maal zo duur gemaakt.
nhmonteur
@jammermaarhelaas welke webshop is dat als ik vragen mag?
jammermaarhelaas
@nhmonteur

www.koopvanderwalparts.com

Veel van wat er wordt aangeboden is goedkoper, maar ook van mindere kwaliteit.
Sommige dingen zijn ook wel gewoon goed.
buorman
@jammermaarhelaas
Oke, er zitten dus meer op dan die twee die ik al had gevonden...
Zijn die dingen zo duur dan?
Mocht ik er nodig zijn dan pb ik je wel even
buorman
NH monteur en JMH ik lees net jullie reacties....
Dan ga ik morgen op zoek naar de potentiometer voor de hefhoogte.
Maar zou een slecht contact van de trekkrachtmeters ook de genoemde foutcodes kunnen veroorzaken?
nhmonteur
@buorman in principe niet.
Als je de stekker loshaalt Cannes hefhoogte wel je contact dan uitzetten. Anders krijg je weer foutcode 27
buorman
@nhmonteur
Oke, zal er om denken
Joservice
Bij mij werkt de lift ook niet meer af en toe wil hij een beetje naar boven gaan maar daarna altijd direct een foutcode. Bij het proberen kallibreren krijg ik er soms 24 op maar als ik daarna wil gaan kalibreren komt er steeds nr 66 of 63 op het scherm waar normaal de 24 staat en doet de lift weer niets meer. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Joservice
@Joservice ook werken de bedieningsknoppen op de spatborden niet, maar dit was al voor de lift niet meer werkte.
@Joservice dingen uitsluiten. Reageert de hef nog wel op die ploegstand draaiknoppen? Werkt de knop nog nb die binnen bediening, achterop bediening en helemaal omhoog van elkaar onderscheid? Werken de hydraulische functies nog goed? Ik ken de foutcodes niet uit mijn hoofd maar ik vermoed eerder een elektronisch probleem dan dat er echt iets stuk is. Als de hydraulische functies allemaal nb werken ligt het niet aan olie, filters ed. Het is een SLE neem ik aan? Stekkers vd elektronische hef schoonmaken en beetje contactspray erop is soms genoeg om foutcodes op te lossen. Omdat hij soms wel soms niet reageert vermoed ik eigenlijk dat slecht contact het probleem is.
@Joservice wat betreft de knoppen op de achterkant, ik weet niet of daar een aparte zekering voor is (volgens mij niet) maar anders even de lamp losschroeven en ook hier de stekkers even controleren/schoonmaken/contactspray erop
Joservice
@bernard-vant-klooster bedankt voor je reactie het probleem is voorlopig opgelost, code 63 en 65 was van de solenoid voor het dalen han de lift, Met de kabels van deze een beetje na te kijken heb ik deze foutcodes ineens niet meer gehad en werkt de lift nu terug zoals het moet. Enkel die knoppen op de spatborden doen het nog steeds niet maar ik vermoed ook dat deze niet goed aangesloten zijn.
Joservice
Ik heb nu wel een ander probleem, de trekker wilde ineens niet meer rijden in versnelling 3, 4 , 7 en 8, wel in 1 2 5 en 6 hij schakelt wel alle versnellingen en komen ook op het dashboard. Het lijkt dan dat hij wel wil rijden maar dat je de koppeling een beetje ingedrukt houd. Heb al een paar keer gekalibreerd en dan werkt alles terug maar de volgende dag weer niet meer, terug kalibreren en dan doet hij het weer. Ook brand er bij het schakelen telkens even het oranje lampje op het dash (ik denk hydrauliek lampje) maar dit heeft hij altijd al gedaan ik dacht dat dit normaal was.
nhmonteur
@Joservice Dat lampje dat gaat branden duidt erop dat je lage druk wat ver zakt tijdens het schakelen. Dit komt vaak doordat de accumulator dan defect is, waardoor de drukpieken niet goed meer opgevangen kunnen worden.

Het niet meer willen rijden na een dag stil stand kan erop duiden dat de computer zijn calibratie waardes kwijt raakt. Dit kan komen door een defect interne batterij in de computer.
Maar kijk eerst eens voor de zekerheid zekering 12 na.
Joservice
@nhmonteur bedankt voor je reactie, zekeringen gecontroleerd en zijn normaal in orde. Is deze interne batterij te vervangen?
@Joservice wat voor waarden komen eruit na het kallibreren?
Joservice
@bernard-vant-klooster deze morgen weer eerst moeten kalibreren, eerste keer deed hij het niet en gaf hij in de eerste 3 groepen 240 aan na een paar keer proberen ging het wel en gaf hij ongeveer 178 aan en in de laatste 156 ongeveer.
Pieter Buren
@Joservice sla je de calibratie wel op door de trekker na het calibreren uit te zetten en na minimaal 10 seconden weer te starten?
Joservice
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @nhmonteur:
Dit kan komen door een defect interne batterij in de computer.Maar kijk eerst eens voor de zekerheid zekering 12 na

Is deze batterij te vervangen, los van de computer?
Of is er op een andere manier een accu op dit circuit aan te sluiten die de taak van de accu in de computer over neemt?
Joservice
Net 2 uur stil gestaan en terug moeten kalibreren
+1
nhmonteur
@Joservice heb je ook gemeten of op de meeste zekeringen spanning staat? Als zekering 12 heel is, dan moet er ook spanning op staan.
Joservice
@nhmonteur zal morgen is na meten, het rare is dat hij wel wil schakelen en wil rijden maar net niet kan het lijkt net of de koppeling blijft hangen bij de 3de en de 7de versnelling
@Joservice en het verhaal speelt zich een aantal uur na kallibratie af? Direct na kallibreren is er niks aan de hand? Komen er na iedere kallibratie nieuwe waarden uit of zijn ze na iedere kallibratie het zelfde als bij de vorige kallibratie? Dan kun je uitsluiten of het inderdaad komt doordat de waarden niet op worden geslagen
Joservice
@bernard-vant-klooster vlak na het kalibreren werkt het wel, als hij even heeft stil gestaan niet meer, als ik de tractor laat draaien blijft dit werken tot deze een bepaalde tijd heeft stil gestaan. Soms moet ik een paar keer na elkaar kalibreren omdat de eerste 3 groepen altijd tot 240 tellen na 2 of 3 keer proberen komen de waardes telkens terug zoals het eerder was als het wel werkte ongeveer 178
@Joservice denk dat het echt aan de computer of inderdaad de accu van de computer ligt. Geen idee of je dat los kunt vervangen dat weet @nhmonteur vast wel
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!