Fendt 105 LS - Probleem met koppelingsplaten vervangen

We hebben vandaag onze fendt farmer 105 ls geprobeert doormidden te halen en dat ging eerst heel goed maar nu staat hij 10 cm uit elkaar en hij kan niet verder omdat de drukveer van de aftakas koppeling blijft hangen achter een stuk van het achterste deel van de trekker dus zo kan de trekker niet verder uitelkaar weet iemaand hoe dit moet? Alvast bedankt
FENDT105FENDT

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

SjoerdHylke
Toen ik de 105 uit elkaar haalde, geraakte deze gewoon mee los en bleef het lager in het huis van het koppelingshuis zitten.
+1
basia
@SjoerdHylke

Dan moet er een snapringetje uit de as geweest zijn
SjoerdHylke
@basia dat zou kunnen, ik heb hem zonder weer inelkaar gezet 😅
basia
Dat lager (met O ring ) moet toch net door het gat kunnen van het transmissie huis .
Dus goed in lijn zetten , het gaat wel om een millimetertje , maar moet net kunnen .
FENDT105FENDT
@basia had gelijk toen we de cabine iets op tilden kregen we hem verder uit elkaar maar er bleef een as aan de aftakas koppeling zitten zoals je op de foto kunt zien deze as trek je nu een soort van uit de versnellingsbak weet iemand mischien wat dit is en of we hem weer terug kunnen drukken ofzo?
FENDT105FENDT
@FENDT105FENDT

(klik om te vergroten)

basia
@appie1967 Weet jij misschien dat je die aftakas aandrijfas zo weer terug kunt zetten
Heb dit nog niet gezien zo ; normaliter gaat de as uit de mof direct achter het steunlager
Misschien zijn er tandwielen en de schakelmof van de aftakas 540/1000 toeren schakeling nu van hun plek zijn
Ik zou proberen de as uit de mof te schuiven en met de hand draaiend weer terug proberen te duwen in het differentieel huis ,hopelijk lukt dat
SjoerdHylke
@basia Dat valt erg tegen. Bij mij was de as ook uit het achterste lager tegen de achterbrug aan eruit gegaan. heb het lager moeten demonteren waarna alle staafjes in de achterbrug lagen. Heel veel gepruts om die er via het kleine gaatje uit te krijgen. Heb de as door het gat in de achterbrug gestoken om hier het lager op te schuiven. Deze vast gemaakt en met de trekker opnieuw in elkaar zetten de as bij het koppelingshuis met een visdraad weer op de juiste positie gebracht.
appie1967
Geen stres dit is heel normaal de as gewoon weer aan elkaar drukken zoals nu maar dan doe ik er altijd schilders tape in 2lagen kruisling op de vaste as dan de koppelbus er op tikken met een blok hout ertussen of kunstof of koper hamer dan de losse as ook van tape voorzien zodat die lekker strak in elkaar gaat en weinig gaat hangen op de lengte
Met aan elkaar schuiven de boel goed uitlijnen en dan de koppeling draaien zodat deze as ook draaid en dan door iemand achter de aftakas stomp rond draaien
Wel de aftakas op de keuzehandel inschakelen
Als je beide draaid en je hebt ze tegen elkaar zitten gevoelsmatig zal hij vanzeld een keer in elkaar grijpen
Maar doordat op hetzelfde moment het lager ook weer voor in de bak schuift gaat het niet vanzelf
Aan weerskanten een l
Draadeindje er in zodat hij niet uit elkaar loopt werkt het beste
MAAR BESLIST NIET MET DE SLEUTEL OP SPANNING DRAAIEN hooguit er net tegen en zo door draaien en klein beetje wibbelen zorgen dat je steeds verder komt
Sucses
basia
Trekker rijdt inmiddels weer ?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!