Eicher Smalspoor - Es 200 klepspeling en aanhaalmoment cilinderkop

Hallo

ik ben bezig met een eicher es 200 smalspoor, (motorisch en spuiten) nu moet ik de klepspeling en aanhaalmoment van de cilinderkop hebben

Ik hoor het graag!

Marcel
marcel-pek

Reacties

+1
Huuuuub
Klepspeling in en uitlaat 0,15
Cilinderkop 70 nm kruislings en in stappen aandraaien.
marcel-pek
@Huuuuub bedankt! Is dit voor alle luchtgekoelde eicher's hetzelfde? We hebben er namelijk nogal wat)😄
+1
a3vandiejen
@marcel-pek Goed bezig Marcel haha.
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Voor de EDK motoren wel. Voor de EDL motoren zou ik voor je op kunnen zoeken.

ED motoren weet ik ook niet precies maar zou ik ook op kunnen zoeken voor je.
Sojaboontje
@Huuuuub ik dacht dat Edk altijd 0.2 was? Edl is sowieso 0.15
+1
Huuuuub
@Sojaboontje
Je hebt me aan het twijfelen gebracht en ik heb het nog even opgezocht.
Klepspeling
ED motor 0.08
EDK motor 0.15
EDL motor 0.15

De latere motoren kunnen ook hydraulische stoterstangen hebben. Dan is het aan te raden deze om te bouwen naar vaste stoters ivm nokkenas problemen die op kunnen treden.
marcel-pek
@Huuuuub ik heb een pakkingset besteld voor de twee cilinders. nu zitten er 2 ringen per cilinder bij, één voor onder de cilinder zelf maar waar moet de andere? De koppakking is alleen een koperen ring zou daar nog een ring bijmoeten? (Zat er niet tussen) weet u dit toevallig?
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Welke bedoel je? De dunne metalen?
Dit zijn shims voor de spaltmaat af te stellen. Zeer belangrijk bij luchtgekoelde motoren.
Mag je ook niet zomaar omwisselen.

En de koperen koppakking mag je alleen gebruiken als je cilinderkop een uitsparing ervoor heeft.
marcel-pek
@Huuuuub ja de dunne metalen. Oké ik heb twee metalen ringen per cilinder gekregen. ik heb er maar één ring onder elke cilinder vandaan gehaald, gewoon weer één ring eronder doen? Bedankt alvast (ben niet heel bekend met luchtgekoelde motoren) 😉
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Dan heb je een redelijk probleem. Als de dikte niet hetzelfde is kan de zuiger de kop raken.

Bij luchtgekoelde motoren mag je ook nooit de zuigers cilinders of cilinderkoppen onderling wisselen zonder de spaltmaat opnieuw af te stellen.

Die shims hebben ook verschillende diktes dus je kunt ze niet zomaar omwisselen.
marcel-pek
@Huuuuub ik heb gelukkig alles gemerkt dus ik weet welke ringen het zijn. Bedankt voor de info!
marcel-pek
@Huuuuub kleppen bij warme motor stellen?
+1
Huuuuub
@marcel-pek nee koude motor
marcel-pek
@Huuuuub de cilinders en koppen zitten er weer netjes op en zijn met het juiste moment aangetrokken. Toen wou ik de kleppen gaan stellen cilinder 2 zonder problemen maar cilinder 1 gaat helaas niet zoals het hoort. De uitlaatklep blijft altijd onder spanning staan ook als ik de klep helemaal terug stel. Op de zuiger was te zien dat de klep de zuiger iets raakte. Klep is niet krom of iets aan te zien. De vorige eigenaar is duidelijk er mee bezig geweest en niet voorzichtig want ook de klepsteelrubbers zaten er scheef in en de afdichtring was krom gedrukt.bij cilinder 1 zaten ook 2 verschillende stoterstangen, een dikkere als de andere de lengte is op 2 mm na hetzelfde en maakt volgens mij niet uit want dat kan je met de klep wel bijstellen.
Weet jij hier misschien raad mee?
Hoor het graag 😉
Huuuuub
@marcel-pek
Beetje een vaag verhaal, maar je bedoelt dat je stoterstang niet vrij komt?
Ligt je klepzitting niet gewoon veel te laag? De klep mag niet meer dan 1mm onder het kopvlak liggen.
En 2 verschillende stoterstangen is ook raar. Dat hoort ook niet.

Welke afdichtring bedoel je trouwens want als je geen groef in je cilinderkop hebt hoort er geen koper ring tussen.
marcel-pek
@Huuuuub ja klopt stoterstang komt niet vrij. Ik bedoel de ring die de rubbere ring op zijn plek houd onder bij de stoterstang maar dat is weer in orde
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Ik heb je verhaal nog eens gelezen en je zult je probleem moeten zoeken in je stoterstang of je klepstoter/nokkenas combinatie.
In ieder geval een erg vreemd verhaal. En om er echt wat zinnigs over te zeggen zou ik het zelf moeten zien.
marcel-pek
@Huuuuub alles staat in elkaar, nu de kleppen nog stellen. Hoe moet je dat bij een 2 cilinder eicher doen? Eerste cilinder op tuimele zetten en tweede cilinder stellen gaat niet en omgekeerd want dan staat je uitlaatklep open.
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Ik draai altijd de cilinder op tuimelen en dan zet ik een streepje op de krukaspoelie. Dan de krukas 360 graden verdraaien en je zuiger staat op compressieslag. Dan kun je stellen.
Bij de 2de cilinder hetzelfde doen.
marcel-pek
@Huuuuub oké gewoon hetzelfde als bij een 3 cilinder. Bedankt nu kan ik weer verder;)
+1
Huuuuub
@marcel-pek
Heb je trouwens nog een oorzaak gevonden voor het raken van de klep?
marcel-pek
@Huuuuub ja vorige eigenaar was flink bezig geweest met kleppen stelle en stonde helemaal verkeerd.
Klep is niet krom of verbrand dus alles in elkaar zetten. Bedankt in ieder geval;)
+1
Sojaboontje
@marcel-pek Alle ringen er onder gooien(wel verdeelen natuurlijk). Als je er dan teveel hebt na goed meten, kun je er 1 of 2 kapot trekken, zo kun je de zuiger in de cilinder laten zitten.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Eicher Smalspoor ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!