Fordson Power Major - Welk type drijfstanglagers gebruiken

Hallo, ik heb een Fordson Power major die ik aan het reviseren ben.
Nu heb ik een vraag over de drijfstang lagers. Ik zie dat je ze kan bestellen in het type "standaard", "+0.010", "+0,020", etc. Waar vind ik op de lager welke ik moet hebben?
Op de buitenkant van het lager vind ik heel klein 010 met daaronder 5389. Verder staat er niets op.

Groet, Jeroen
Jeroen123

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Huuuuub
Krukas opmeten en van daaruit kijken of je een overmaat gemonteerd hebt of nog de standaard maat.

De +0.010'' is de eerste overmaat en 020 de tweede.
Het jammere is dat dit engelse maten zijn dus zul je moeten omrekenen.
Jeroen123
Ah zo. Dus dan even uitzoeken wat de standaard krusas maat is dan dan kijken of ik er 0.010 overheen ga. Of groter natuurlijk. Dat wordt een precisie klusje. Vind het wel raar dat dit niet op de lagers staat vermeld.

Dank je Huub.
Huuuuub
@Jeroen123
Klopt. Het beste gaat dit met een micrometer of een hele goede digitale schuifmaat. Maar dit is minder nauwkeurig dan een micrometer.

Voordeel is dat je meteen de slijtage aan de krukas kunt meten.

Als er niks op de lagers staat zijn het meestal nog de eerste dus standaard maat. maar het is erg gevaarlijk om daar vanuit te gaan. Meten = weten!
Jeroen123
@Huuuuub
Ik heb even zitten zoeken naar de gegevens van de krukas.
Wat ik kan vinden is wat je ziet in de foto.
Zou de standaard maat waar de drijfstang aan komt 63.490 mm zijn?

(klik om te vergroten)

bas101
Als er al 010 op t lager staat is dit t eerste ondermaat lager , je moet dan automatisch naar de 2e ondermaat gaan 020 ( lijkt raar van Rotterdam naar Amsterdam 😄 ) dit is 0,508 mm , wel even meten of je dit nog uit de krukastappen kunt halen ( tappen slijpen) .
Jeroen123
@bas101
Dit snap ik niet helemaal. Als 010 wil zeggen dat het de eerste is dan is het toch een overmaat? Wil 010 zeggen dat het een lager is met 0,010 overmaat? En wat bedoel je met het slijpen van de krukas tappen? Ik begrijp wel wat het slijpen van de krukas tappen is maar dat is toch niet nodig als deze er nog goed uit zien? Zoals je op de foto ziet begint het nummer met 010. Dat zou toch betekenen dat ik gewoon lagers kan nemen met de eerste overmaat?
bas101
@Jeroen123 lagers noem ik altijd ondermaat en geen overmaat omdat t om een kleinere maat gaat ipv groter.
bas101
Als er 010 op een engels lager staat kan t bijna niet anders dan dat dit een 0,10 `` ondermaat lager is , als je ander lagers wilt gaan monteren moet je altijd je krukas laten slijpen op de gewenste maat van de lagers die je gaat monteren, in dit geval is de volgende ondermaat 0,20`` , optisch er goed uit zien wil niet altijd zeggen dat t ook daadwerkelijk goed is , je moet de ovaliteit meten , je schrijft dat je gaat reviseren en lagers wilt gaan vervangen maar schtrijft er niet bij waarom .
Jeroen123
@bas101
Ik zal idd even wat meer uitleg geven. Ik heb een tijdje geleden en power major gekocht. Loopt op zich goed alleen viel mij op dat er geleidelijk diesel in de olie kwam. Het een en ander nagekeken en bleek dat opvoerpomp lekte het blok in. Deze vervangen. Tijd later begon de tractor tijdens gebruik ineens behoorlijk te roken (grijs) en stopte ermee. Ik kon hem later gewoon weer starten maar hij rookte behoorlijk. Diverse dingen gecontroleerd waaronder ook de compressie. Deze was behoorlijk laag en besloten de boel uit elkaar te halen om de zuigers en bussen te vervangen.
Deze heb ik er nu uit en zijn absoluut aan vervanging toe. Zien er zeer slecht uit. Omdat ik nu de boel uit elkaar heb liggen vervang ik ook alle lagers en keringen. De drijfstanglagers zien er helemaal nog niet zo slecht uit maar vervang ze toch. Kosten geen drol en ik heb het nu toch los liggen. Zojuist ook nog even contact gehad met iemand uit Willemsoord die veel van deze tractors weet. Hij gaf ook aan gewoon de 010 weer te plaatsen.

Ik ben goed bekend met reviseren etc maar niet met een major. Ik heb veel motoren gebouwd voor de autoracerij. Nu ik de motor van mijn power major uit elkaar heb valt het me op hoe simpel deze eigenlijk in elkaar zit maar sommige dingen moet je net even weten. Zo ook dat van die lagers.

Ik begon dus te twijfelen omdat de 1e ondermaat 0,010 is. Waarom zetten ze er dan niet gewoon
0,010 op ipv 010. Maar ik bestel gewoon de 1e ondermaat 0,010.

Dank voor de informatie.
monster 2012
Hallo Jeroen
hoe hoog was je oliedruk voor dat je problemen met je motor kreeg
ik heb kortgeleden ook mn motor voorzien van alle genoemde spullen en kwam ook met deze vraag te zitten
vervolgens heb ik de kruktappen gemeten en deze lagen allemaal tussen jou genoemde maten dus heb ik gewoon weer een set standaard lagers gemonteerd
resultaat is weer een perfect draaiende motor.
ik heb alle delen bij Richard Pit in Willemsoord gekocht en deze kan je ook de benodigde info geven over deze motor.
heb je de bussen der al uit?
Jeroen123
@monster 2012
Hallo,

Oliedruk weet ik niet exact omdat er op mijn power alleen maar een drukswitch zit. Als de druk te laag is gaat een lampje branden. Zaten de maten van jou kruktappen binnen de marges van de afmetingen in de afbeelding? (heb hem nog even toegevoegd) En jij hebt de standaard lagers (drijfstang en hoofdlagers) geplaatst? Als dat zo is ga ik het ook nog even meten.

(klik om te vergroten)

Jeroen123
Ik heb de as tappen gemeten (drijfstang)

As tappen zitten tussen 63,10 en 63,14.

Volgens mij zit het dan als volgt:
Standaard = 63.490 mm - 63.513 mm
0,010 = 0,254 mm = 63,236 mm - 63.259 mm
0,020 = 0,508 mm = 62,982 mm - 63,005 mm

De lagers die er uit komen staat 010 op dus ga er van uit dat dit 0.010 lagers zijn.
0,254 mm kleiner dus. Ik denk dat ik deze ook weer ga plaatsen.
Zit ik goed met mijn berekeningen of zie ik iets over het hoofd?
Huuuuub
Dan moet je of aan je meetgereedschap/meetkunsten twijfelen. of je krukas is gewoon alweer versleten en moet dus geslepen worden.
Jeroen123
@Huuuuub
Ik twijfel niet aan mijn meten. Ik vraag gewoon of ik het zo goed bereken.
+1
Huuuuub
@Jeroen123
Als je meten correct is is je krukas dus 0.09 tot 0.13 mm onder de maat. Dan is je krukas dus weer versleten en zal dus geslepen moeten worden.
Jeroen123
Voor de krukas afdichting aan vliegwiel zijde heb ik een keerring uit 2 delen koord. Die ken ik wel alleen heb ik ook een apart zakje bijgeleverd gekregen waar een zelfde soort keerring (ook 2 delen) in zit maar dan lijkt het wel een soort koord met aluminium eromheen oid. Ik kan me niet voorstellen dat deze ergens anders moet. Of is dit weer een vervanger voor de koorden keering?

Ik zie net dat het een keerring is van koord die met grafiet gecoat is. Welke kan ik het beste gebruiken?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Power Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!