Illustratie van:

Massey Ferguson 590 - De Hef kracht verhogen

Hallo
Ik wou weten of het niet al te veel werk is om de hef kracht van mijn mf 590 te verhogen.

Ik kan de hef armen nog 1 gat naar binnen zette. Daar word hij ook wel iets sterker van. Maar dat zal zoveel ook niet schelen denk ik eigenlijk.

Ik weet niet hoeveel bar hij nu pompt maar ik weet wel dat ik pas met het schaamrood op de kaken voor een kverneland rotereg van stond.. die ging dus niet omhoog😳

Deel dit topic

Reacties

mauser
@MF 2725 haha ja ik was al logjes opzoek geweest naar een 699 of 698. Met multipowerr
Niet te vinden of te duur, dus we houden deze maar.... het is tog hobey he
MF 2725
@mauser Het ging mij bij die foto niet om die kniktrekker, maar om de 2 hulpcilinders die bij de hefinrichting erbij geplaats zijn en de manier waarop dat gedaan is. 😄 De achterbrug van die MF1200 kniktrekker is volgens mij exact hetzelfde als van de MF 590. Ik zelf heb het nooit getest, maar ik had begrepen dat deze MF 1200 ongeveer 5000 kg. kon heffen t.o.v. 3500 kg standard. Dit principe is niet zo moeilijk zelf te maken. En ja, het blijft hobby! 😄 Daarom heb ik ook voor een MF uit de 2000 serie gekozen, omdat je daar eigenlijk alle veeteelt- en akkerbouwwerkzaamheden wel mee kunt doen.
mauser
@MF 2725 oh nu zie ik het😑 tja dat is nog een oplossing. Maar het gaat waarschijnlijk maar om een 200 kilo. Origineel kan hij rond de 2200 tillen. Wat zou een kverneland rotereg wegen van 3 meter met rol?
MF 2725
@mauser Ik denk rond de 1500 kg. Anders ff googlen. Normaal gesproken zou een 590 dat makkelijk moeten kunnen heffen. Anders even navragen of er vroeger geen standaard hulphefcilinders setjes leverbaar waren. De meeste merken hadden dat wel.
+1
MASSEY-MOOI
Ik zou eerst controleren als de hefpomp goed is, als die goed is kun je alleen nog hulpcylinders toevoegen.
+1
SjoerdHylke
Ik heb evt nog wel een setje hefarmen met bevestiging voor de hulpcilinder. 😀
mdoornekamp
Wat bedoel je met hefarmen naar binnen Zetten. Die verticale "hef" stangen moet je zo ver mogelijk naar achter op de hef latten zetten. evt gat bij boren
mauser
@mdoornekamp dat bedoel ik volgens mij heb je origineel 3 gaten. De mijne kan er nog 1 naar achter. Maar dan komen ze ook omhoog. Lastig met de pallets lepels erachter
mdoornekamp
@mauser ja klopt. slag wordt kleiner. maar hef kracht neemt wel behoorlijk toe
mauser
@mdoornekamp ik kan ze dus niets een gat naar achter zetten😐 dan staan mun heflatten 60cm hoog.... of zouden er langere hefstangen te koop zijn?

(klik om te vergroten)

Proberen de hef een gat naar achter te zetten... tevergeefs.. zo komen ze te hoog
Wimsumar
Beste Mauser:

Quote:
kverneland rotereg

Nu is het hefvermogen van een M.F.-590 met (standaard) 2.180 kg niet bepaald 'om steil van achterover te slaan', het tillen van een rotoreg mag geen naam hebben tenzij het een 6-meter machine is (maar ook dan zou de trekker de 'neus' los van de grond moeten heffen) .
Stond de hendel van de trekkrachtregeling wel volledig op het eind van het kwadrant?
mauser
@Wimsumar jazeker. De hendel stond zoals altijd op volle kracht. Maar er hangt wel 450 kg vooraan dus hij zal voor niet snel los komen.

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik vanavond eerst ga controleren waar hij op staat... de twijfel slaat toe hoe langer ik er over denk😕
mauser
@Wimsumar als de draft control (buitenste hendel in het geel) helemaal naar achter staat (up) en de zwarte hendel op transport position (in het rood) staat pompt hij toch altijd maximaal? Of moet hij voor maximale druk op high pressure staan (in het zwart)
Sorry voor de ingewikkelde uitleg van deze vraag
Wimsumar
Beste Mauser:

Quote Reactie van @mauser:
moet hij voor maximale druk op high pressure staan (in het zwart)

Nee, dat deel van het kwadrant heeft niets te maken met goede werking van de positieregeling (ofwel, met "draft"helemaal naar achter zou de trekker de eg moeten kunnen tillen).
+1
henk-bouwman
Het overdrukventiel van de hefpomp geeft de moed soms ook op. Het is verstandig om de hefdruk te meten. Is dus een andere pomp dan die van de hydraulische aansluitingen (!)
mauser
@henk-bouwman oke dus er zitten 2 pompen op.. weet je uit je hoofd ook of er een aansluiting is van de hef pomp waar ik een manometertje op kwijt kan?
SjoerdHylke
@mauser waarschijnlijk zitten er zelfs 3 pompen op. Een stuurpomp, een pomp voor je ventielen en een hefpomp. Boven op de achterbrug, net voor het hefdeksel zit een klein dekseltje. Hier zou je evt een manometer op aan kunnen sluiten. Dit dekseltje zou en uitsteeksel moeten hebben met een klein dopje erop.
mauser
@SjoerdHylke helemaal super ga ik kijken of ik een manometer kan vinden. Een ander vraagje uit nieuwsgierigheid . Op welke pomp zit dan mijn multipower?
+1
Pauls
Quote Reactie van @mauser:
Op welke pomp zit dan mijn multipower?

Deze pomp is een kleine druk /hoog debiet pompje. druk mag max 21 bar zijn voor de MP koppeling niet kapot te duwen en deze werkt ook voor de aftakas, is een vergelijkbare koppeling zoals aan de MP. Dus niet te gebruiken, voor de hef.
Je zou de druk van de hef pomp kunnen aflezen als je een koppeling kan plaatsen op de inbus (met 1/2" denk ik) eruit draaien. Aan het hefdeksel zitten aan beide zijden op 10 cm van de voorzijde /zijkant hefdeksel een identiek inbusboutje, deze zijn speciaal gemaakt om hulpcilinders aan te koppelen, dus je zou er 2 kunnen bijplaatsen indien nodig. De hef gaat dan wel iets langzamer omhoog. Laat je niet blindstaren op het gewicht van het werktuig. De hefkracht is opgegeven rechtstreeks op de hefkogels. Elk gewicht dat verder naar achter steekt wordt dus zwaarder belast. Ik heb bij mijn 300 (aangepast : sorry typefout bedoel 390) (kan standaard 3000 kg heffen) voor de evers skyros met zaaibak van 200 l van 1200 kg te heffen 1 extra cilinder moeten plaatsen. Lege zaaibak was geen probleem, maar vol rogge was teveel, nu niet meer.
Wat die extra optie van de gaten in de hef/kogel latten, des te verder naar de kogels, des te hoger het te heffen gewicht maar des te kleiner de slag/hefhoogte van de kogels. Veel suc6.
mauser
@Pauls okee heel duidelijk hartelijk bedankt. De 2 inbus heb ik al gevonden. Ik heb al een ogenblik gezocht op internet. Maar waar kun je hulpcilinders kopen of zijn die op merk en type gemaakt en kan ik bij mijn massey ferguson dealer terecht?
SjoerdHylke
@mauser ik zou kijken bij verschillende slopers. Mocht je hulpcilinders willen monteren, moet je ook ander hefarmen hebben. En tevens steunen aan de achterbrug waar de cilinders op steunen.
SjoerdHylke
@mauser tractorfan.nl/picture/1219027/… op deze foto zijn de 2 pompen te zien die in jou trekker zitten. Rechts met het hoge uitstekende deel is je hefpomp. Links het licht grijze is je hulppomp. Deze pomp zit is in 3 delen verdeeld. 1 deel voor de multipower, 1 deel voor je I. P. T. O. (Hydraulische aftakas) en 1 deel voor je externe ventielen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 590 en hebben de trefwoorden hefinrichting , werkdruk en hydrauliek druk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0