Illustratie van:

Valmet 505 - Trekker rijd door met ingetrapte koppeling

Beste leden,

Ik pakte vandaag onze valmet 505, toen ik de koppeling intrapte en de versnellings hendel in de versnelling wilde zetten ging de pook niet in de versnelling tijdens het proberen om de pook in de versnelling te krijgen begon de trekker te rijden met ingetrapte koppeling, na wat duwen toch in de versnelling gekregen en toen werkte alles weer normaal koppelen overschakelen en van ze vrij in de versnelling.
Toen de trekker uit gezet en weer gestart en toen weer hetzelfde verhaal.
Wie weet wat dit kan zijn?
Ik verdenk zelf de drukgroep.

Deel dit topic

Reacties

+1
donkey63
Lijkt alsof de koppeling blijft plakken. Probeer eens met een hoge versnelling de koppeling langzaam op te laten komen met de rem er op. Koppeling een beetje laten "branden". Lekt hij olie langs de krukas, natte koppeling en mogelijk plakken?
Succes!
+1
donkey63
PS, hoeveel uren heeft hij al gedraaid?
volvo430
De trekker wilde in geen enkele versnelling, toen ik hem eenmaal in een versnelling had ging hij moeiteloos in elke versnelling, de trekker heeft 9500 uur gedraaid
+2
ronald73
Niet lang geleden blokkeerde bij mij ook een rijkoppeling. Niet bij een Valtra 505, maar omdat die koppelingen uit dezelfde onderdelen bestaan schrijf ik op wat ik had aangetroffen na mijn trekker gesplitst te hebben.
Bij mij was de koppelingsplaat kapot gegaan. Een ijzer lipje dat de dempingsveren op z'n plaats houdt was afgebroken en was tussen de plaat en de drukgroep (of tussen plaat en vliegwiel) terecht gekomen, met als gevolg dat alles klem gedrukt zat. Ik kon wel duidelijk aan het koppelingspedaal voelen dat er iets niet goed zat, er was totaal geen vrije slag meer in te stellen.
+1
Wimsumar
Beste Volvo430: Als deze VALMET 505 een mechanisch (stangenstelsel of kabel) koppelingsbedieningsmechanisme heeft, dan was de storing het gevolg van een klevende koppelingsplaat.
Heeft zo'n VALMET 505 een hydraulisch bediende koppeling, dan kan er ook een lek in dat systeem zitten waardoor de koppeling niet ontkoppelt (na 1-malig het pedaal in te trappen).
volvo430
Beste wimsumar,

Mijn valmet 505 heeft een droge mechanisch bediende enkelvoedige plaat diafragma koppeling .
Is er bij een klevende koppeling sprake van een slechte plaat?
+1
Wimsumar
Beste Volvo430:

Quote Reactie van @volvo430:
Is er bij een klevende koppeling sprake van een slechte plaat?

Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Een koppelingsplaat kan vastkleven door roest als de trekker geruime tijd (maanden) niet gebruikt wordt.
Is echter de plaat(voering) doordrenkt met gelekte olie, dan ligt kleven nog meer voor de hand. In dat geval zou je de plaat 'slecht' kunnen noemen.
volvo430
Dankje wimsumar,

De trekker had nu juist 2 dagen in de aardappels meegereden, dus echt lang stilgestaan heeft ie daarvoor ook niet.
Maar heel veel werk heeft hij ook niet gedaan de laatste maanden.
Kan het ook zijn dat het kleven straks weer over is.
En heb je eventueel nog goede tips voor mij ?
Wimsumar
Beste Volvo430:

Quote Reactie van @volvo430:
goede tips

Als het kleven zich blijft herhalen kun je tijdens "langparkeren" als de trekker niet gebruikt wordt met een stokje o.i.d. het koppelingspedaal ingeduwd vastzetten zodat de plaat dan los zit.
Gerron
@Wimsumar De enige goede tip is de koppelingsplaat vervangen. ronald73 heeft het probleem denk ik al goed omschreven. Deze trekker is nu niet betrouwbaar genoeg om mee door te rijden. Wat als je achteruit rijdt en hij stopt niet?
Het kleven zoals Wimsumar beschrijft is het vast gaan plakken van de koppelingsplaat door langdurige stilstand maar dat gebeurt niet vlak na 2 dagen aardappels rijden.
valmet6400power
@Gerron
Waarschijnlijk heeft ie in die 2 dagen juist olie gelekt op de koppeling 😄
Wimsumar
Beste Gerron:

Quote Reactie van @Gerron:
De enige goede tip is de koppelingsplaat vervangen.

Nee, dat is te voorbarig! Topicvraagsteller VOLVO430 noemt niet de afwijkende (ontbrekende) koppelingspedaaldruk die Ronald73 bij zijn koppelingsstoring had.

P.S.:
En of je nu voor- of achteruit rijdt, als goed chauffeur moet je altijd rekening houden met het plotseling wegvallen van bedieningsfuncties van het voertuig.
+2
Gerron
@Wimsumar Ronald73 had geen ontbrekende koppelingspedaaldruk maar juist zelfs geen vrije slag meer. Ik heb zoiets zelf ook meegemaakt en achteraf heb ik daar te lang mee doorgereden want het KAN nog wel even goed gaan maar het is niet betrouwbaar.
Wimsumar je geeft meestal goede adviezen maar je wil nooit toegeven dat je het wel eens fout hebt. Over het algemeen is dat niet zo'n punt behalve dat je je eigen geloofwaardigheid een beetje om zeep helpt maar in dit geval kan er een gevaarlijke situatie ontstaan als volvo430 zo door blijft rijden.
volvo430
Gisteren was er niks met de trekker aan de hand hij heeft het de hele dag als vanouds gedaan.
Blijf het vreemd vinden
+1
Wimsumar
Beste Volvo430:

Quote Reactie van @volvo430:
als vanouds

Ik neem aan dat deze trekker een zogenaamde droge koppeling heeft. Heb je de laatste tijd misschien ook olielekkage onder het koppelingshuis waargenomen? (Of zit het uitlekgaatje dichtgeslibt? ).
Indien van alles niets aan de hand, ga dan maar uit van plaatverkleving door (aardappellandkleigrond)-stof met (herfst)condens- of schoonspuit-vocht oorzaak is geweest.
(Maar blijf voorlopig attent op herhaling).
+2
radium45
Typisch Valmet, dat blijft maar doorgaan....
volvo430
Radium45 echt typisch vinden wij dit niet wij hebben twee 505jes en in 35 jaar nog nooit gehad
radium45
@volvo430 Jij leest het anders als dat ik het bedoelde.
hobbyboer
@radium45
Hij leest het wel hetzefde, maar begrijpt het anders.
(Heb sowieso mijn twijffels of mensen die uit vrije wil op een valmet gaan zitten het wel hebben begrepen) 😉
radium45
@hobbyboer Ik bespeur interessante materie, verklaar je twijfels?
valmet6400power
@hobbyboer
Op welk merk doe jij dat dan?
zettelmeyer
@valmet6400power zijn onderbroek is nog groen en geel dus weet jij wel genoeg😜
+2
valmet6400power
@zettelmeyer
Oh god is het er zo eentje 🤦🏻‍♂️
donkey63
"Geslepen" humor!
Heb eigenlijk nog steeds niet gelezen of er nu een lekkage is van bak- of motorzijde. Is hij vochtig aan onderzijde?
bas101
Naast klevende platen kan ook nog een vast zittend toplager de oorzaak zijn
volvo430
Deutz een hobbyboer trekker😂
volvo430
Trekker is verder droog van onder
volvo430
Vandaag deedt de trekker het weer een keer. Het koppelingspedaal bleef onderin hangen en wou niet terug komen
Gerron
@volvo430 Bleef te trekker toen rijden of wilde niet in de versnelling?
Huuuuub
@volvo430
Heeft deze een hydraulisch bediende koppeling?
Zo ja, is waarschijnlijk de pedaalcilinder lek.
volvo430
@Huuuuub de trekker heeft een mechanisch bediende koppeling
volvo430
Gerron het gebeurd tijdens het starten van de trekker, de trekker wil dan niet in de versnelling tijdens het proberen in de versnelling te krijgen begint de trekker te rijden. Als ik hem eenmaal in de versnelling krijg geduwd werkt alles weer en komt het niet meer voor
Gerron
@volvo430 Misschien is het de combinatie van een ver afgesleten koppelingsplaat waardoor je het lager te ver door de afgesleten/afgebroken vingers van de drukgroep drukt en hij daardoor niet ontkoppelt.
volvo430
Is dit makkelijk zelf te vervangen als je technisch bent maar dit nog nooit gedaan hebt?
Gerron
@volvo430 We weten nog niet zeker wat het probleem is dus die vraag is niet te beantwoorden. Als je het leuk vindt en je hebt het gereedschap plus hulp dan kan je het proberen.
volvo430
Nee daar zijn we idd nog niet achter omdat hij verder prima koppelt en schakelt
Gerron
@volvo430 Wanneer is de koppelingsplaat voor het laatst vervangen en zijn toen de lagers en keerringen ook vervangen?
volvo430
Geen idee gerron deze 505 hebben we pas een jaar die andere hebben we nieuw gekocht
Wimsumar
Beste VOLVO430:

Quote Reactie van @volvo430:
deze 505 hebben we pas een jaar

Ook schreef je dat de trekker van onderen droog is.
Maar, heeft de vorige eigenaar en/of verkoper het uitlekgaatje dichtgemaakt om lekkage te verbloemen en heb je nu een "semi-droog/natte-koppeling''?
(Nou ja, bij toeval mag je zelf zo'n gaatje ook controleren op goede werking hoor 😉 ).
volvo430
@Wimsumar hahah😄 nee dat is niet het geval
appie1967
Wss stuk van voering van de koppelings plaat afgebroken
Die zakt er bijtussen
Dat geeft ook dit beeld
Wimsumar
Beste Appie1967:

Quote Reactie van @appie1967:
bijtussen Dat geeft ook dit beeld

Met daarbij ook het beeld dat het koppelingspedaal ineens een veel grotere slag heeft. (Niet door VOLVO430 genoemd/opgemerkt).
appie1967
@Wimsumar kan goed zijn dat je op pedaal geen of nauwlijks verschil voelt
Het stuk los gekomen mat kan ook ergens klem lopen op een plek die geen slag verschil opleverd
volvo430
Winsumar dat zou natuurlijk kunnen waar zit dat gaatje ergens?
Wimsumar
Beste VOLVO430:

Quote Reactie van @volvo430:
gaatje

Bekijk de onderzijde van het koppelingshuis (vergelijk met de andere 505).
volvo430
Dankje wimsumar dan ga ik dat maar eens doen
Gerron
@volvo430 Zit er misschien een deksel op de zij- of onderkant?
volvo430
Volgensmij niet gerron
Gerron
@volvo430

Bij deze andere trekker zitten er 2 gaten onderaan. Steek er een ijzerdraadje met een haakje doorheen en vertel wat er uit komt.
volvo430
@Gerron dankje dat is een nuttig filmpje
Theuny
Als je bergaf rijdt en je trapt op je koppeling, blijft de tractor altijd doorlopen, dat is bij ieder merk
volvo430
@Theuny bergaf hebben we hier bergen?
Theuny
@volvo430 Holland niet nee, België wel, heuvelaf dan als je dit beter verstaat
SJB533
@volvo430
Zeker! Lochemse Berg, Holterberg, Havelterberg, Sint Pietersberg

🙈🙈
volvo430
@SJB533 zie mijn woonplaats😉
SJB533
@volvo430
Das de grootste provincie van Nederland 🤔
volvo430
@SJB533 helemaal juist, goed gezien👍
+1
bas101
@SJB533 en niet te vergeten Eibergen en Haaksbergen
+2
van Ittersum
Bij mijn Zetor hetzelfde, op de meest vreemde momenten. Lekke drukcilinder was het, deze vervangen en het euvel was over
boereke
Ik weet niet of ik je hier mee kan helpen, maar ik had een gelijkaardig probleem met de mechanisch bediende aftakaskoppeling van mijn fiatagri. Bleek na wat speurwerk aan de bowdenkabel te liggen. Soms kwam de mantel (buitenkabel) los en bleef dan een centimetertje of 2 verder vast te liggen, wat als gevolg geeft dat je koppelingskabel ineens 2 cm tekort wordt. Mocht je valmet een bowdenkabel hebben voor de koppeling, zou ik die wel eens goed nakijken, en zeker aan de uiteinden (waar je hem dus bijsteld)
valmet6400power
@boereke
Volgens mij bedien je de koppeling rechtstreeks via een hefboom. Dus als je het koppelingspedaal intrapt bedien je rechtstreeks de koppeling.
volvo430
@valmet6400power klopt de 505 heeft geen bowdenkabel voor de koppeling
+2
ValtraStisch
Een 505 splitsen en van een nieuwe drukgroep voorzien is minder werk dan dit topic doorlezen.
Er is hoogstwaarschijnlijk een stuk veer uit je koppelingsplaat tussen de drukgroep gevallen.
Dat zie je meer bij de driecilinders op leeftijd.
Als je ook de pto naaf gaat vervangen, moet je me een pb doen, dan krijg je meer tips.
volvo430
@ValtraStisch dankje! Dat zou het dan ook nog kunnen zijn, Dan ga ik je zeker een pb doen voor tips dat is altijd fijn

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valmet 505 en hebben de trefwoorden versnellingsbak , koppeling en drukgroep geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
64
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0