VVN wil strengere regels landbouwverkeer
13 okt 2008 17:41
Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat er strengere regels komen voor het landbouwverkeer.
Er is een werkgroep ingesteld waarin onder andere LTO en het ministerie van Verkeer en Waterstaat mee praten om te zorgen voor veilig weggebruik door landbouwvoertuigen. Volgens VVN is een trekker op dit moment net een moordwapen.
Aanleiding voor extra aandacht voor de veiligheid is een dodelijk ongeval afgelopen vrijdag in Doetinchem, waarbij een 13-jarige jongen uit Kilder om het leven kwam na een botsing met een maïswagen. Het is echter nog niet duidelijk bij de oorzaak van het ongeval ligt.
Per jaar gebeuren er ongeveer 15.000 ongelukken waarbij een landbouwvoertuig betrokken is. Daarbij vielen de afgelopen 5 jaar gemiddeld 18 doden per jaar. Dit jaar zijn er tot nu toe 11 doden gevallen. En dat is veel te veel, zegt Simone Berkhout van VVN.
"Het is op dit moment niet veilig op de weg in de buurt van landbouwvoertuigen. En dat is niet prettig voor overige weggebruikers, maar ook niet voor bestuurders van trekkers. Een trekker is net een moordwapen. Daarom vinden wij dat er snel iets moet gebeuren om de veiligheid te verbeteren."
Daarbij denkt VVN onder andere aan een speciaal trekkerrijbewijs. Nu moeten jongeren vanaf 16 jaar een trekkerrijbewijs hebben om op de openbare weg te mogen rijden. Vanaf 18 jaar is een autorijbewijs voldoende. "Maar een trekker en een auto zijn niet met elkaar te vergelijken", zegt Berkhout.
"De remweg bijvoorbeeld, die is heel anders bij een zware trekker. De bestuurder moet goed weten hoe zijn voertuig werkt. Of hij dat nou moet weten door een rijbewijs of een cursus, daar doen we nog geen specifieke uitspraken over. De werkgroep buigt zich daarover."
Bron: agrarisch dagblad
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En geef de andere weggebruikers is voorlichting over landbouwverkeer!
Zoals ze dat ook wel met vrachtwagens doen.
had geen zin om alle reacties te lezen..
het is een trekkerCERTIVIKAAT! dwz voor de arbo is dat. dat je verzekerd bent. het bewijst niet dat je daarwerkelijk rijden kunt. je kunt pas praten over een rijbewijs als je rijlessen hebt gehad en daarvoor bekwaam genoeg bent dat je slaagt in een examen zoals bij de auto etc
zo zei mijn examinator het hea
ik vind dat van jou examinator wel heel kortzichtig beredeneerd hoor.
trekkers worden niet alsmaar zwaarder. zowiso in vermogen/gewichtsverhouding niet!
pk grens of gewichtsgrens is bijna niet te handhaven.
pk's is tegenwoordig zo veranderd met een andere chip en hou dus in dat als je wilt controleren elke trekker aan motorrem moet gooien.
met gewicht ook, moet je alles op weegbrug zetten.
mischien tot bepaalde leeftijd alleen trekkers met max 4 cilinder toe staan. Daar voorkom je in ieder geval mee dat al die onervaren gasten maar meteen met 30 ton zand gaan rondjagen.-
Beste is gewoon een fatsoenlijk rijbewijs met een serieus en streng examen invoeren en dat certificaat wat elke halve zool in 5 minuten kan halen afschaffen.
Het is gewoon tijd voor een echt rijbewijs, we leven niet meer in de tijd dat 100 pk al erg veel was en 25 km/h de topsnelheid.
Als trekkers nu enkel alleen op en rond de boerderij gebruikt werden, maar ze denderen tegenwoordig ook met 30 ton zand door de stad met veel ander verkeer.
Als je met een vrachtwagen 30 ton zand wil rijden moet je eerst 18 worden, autorijbewijs halen, daarna je vrachtwagenrijbewijs, aanhangerrijbewijs en ook nog een chauffeurs diploma en ook nog een medische keuring.
Als je 30 ton zand met trekker wilt rijden hoef je alleen ff 16 te worden, een simpel theorie examen te doen en een praktijkexamen dat net zo lang duurt als een gemiddeld bezoek aan de wc.
Ik snap best dat de bijna 16 jarigen graag willen rijden en ervan balen als het straks mischien niet meer kan, maar laten we eerlijk wezen, het is nu gewoon te krom voor woorden.
ik denk wel paar 100 doden per jaar.
mogen ze daar ook wel wat aan doen.
maja idd mer info geven op scholen over trekkers inplaats van vrachtwagens.
maar infeite kun je het wel net zo doen als bij het motorrijbewijs wat siebenga ok zegt en op de pk klasses indelen alleen maak dan van 16-20 dan een klasse van120 pk oid. of een maximale tonnage van de combinatie.
Ik vind ook dat er een uitgebreid rijbewijs sowieso moet komen. Het trekkercertificaat van nu stelt echt niks voor. Toen ik 16 was keek ik er ook erg naar uit en was blij toen ik em had. Maar nu ben ik 21 en zie wat voor 'jongetjes' er op gigantische combinaties rijden, dat is gewoon levensgevaarlijk. Als jij net in het verkeer komt, heb je nog totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel, zeker niet als je nog maar 16 bent.
Van mij mogen ze ook per direct de leeftijd vehogen naar de 18 en ook een soort van begrenzing instelle, net als je bij de motor hebt. Hoe die begrenzing zou moeten, weet ik ook zo 1-2-3 nog niet.
maja ze hebben het er zo veel over over regels dit regels dat in het landbouweverkeer en der is nog niks of niet veel gebeurd.
maar ik wacht ut wel af wat ut wordt waarschijnlijk heb ik mijn trekker sertie tog wel voordat zoo en regel in gaat want ze zijn hier al jaren mee bezig
want da zijnvan die ambtenare die kijke aleen in deur eige straatje
Iedereen weet waarschijnlijk wel dat ze in zweden van die extra lange trucks hebben 25 meter! LZV int nederlands!
Die mag je pas besturen na dat je een aantal jaar ervaring hebt! hoe dat precies zit weet ik niet
niet dat ik het altijd met die ambtenaren eens ben, meestal niet
Hoeveel procent van die ongelukken met landbouwvoertuigen gebeurde met bestuurders van onder de 18 jaar
Is niet voor niks dat je bij autoverzekering tot 24 jaar standaard in groep met verhoogd risico geplaatst wordt
niet dat mensen van 16 niet rijden kunnen. maar het verkeersinzicht is wel minder als iemand van 18 of 20.
en wat dacht je van karel uit de bouw. die zn trekkerrijbewijs haalt met ervaring van een meikever en zo mooi met de trekker van de boer waar hij af en toe werkt de weg op gaat met een grote wagen om bijv mais te hakselen. dat is gevaarlijk!!