John Deere 510 - schakel probleem????

Vanaf het ene op het andere moment heb ik een probleem met mijn john deere uit 1963.

Als je hem in een versnelling zet (wat zonder probleem gaat komt hij eigenlijk niet in beweging ook niet in zijn achteruit totdat je uit de stoel komt dan begint hij te rollen.
In de 4 de versnelling hoog of laag werk hij als een trein zonder probleem.
Ik dacht dat het aan de hydrauliek lag en heb deze dus weer gevuld (was ook nodig)
Wie weet wat er aan de hand zo kunnen zijn en belangrijker nog wie heeft een oplossing.

Ik ben benieuwd.
johndeere0495

Reacties

john deere 7810
Ten eerste een 510 komt niet uit 1963 maar uit 66 of 67 en bij welke versnellingen heeft die het bij alle?
johndeere0495
Sorry ik dacht dat op het type plaatje 1963 stond.

Bij laag en hoog 1,2,3 versnelling.en achteruit.
4de versnelling geen probleem
Wimsumar
Beste JohnDeere0495: Heel merkwaardig :?
Wat doet de trekker dan in de 1, 2 en/of 3 versnelling? Loopt het dan a.h.w. vast?
Wat heeft de stoel er mee te maken? Is deze door het versnellingsbakdeksel gezakt en daardoor tandwielen blokkeert?
johndeere0495
Het is zeker merkwaardig,
Hij loopt niet vast in de eerste 3 versnellingen en achteruit komt hij heel langzaam op gang als ik uit de stoel kom.
Je hoort ook niks anders dan anders.
en de stoel is nog net zo als voorheen.
Raadselachtig maar een vervelend probleem
Wimsumar
Beste JohnDeere00495: Het is dat je schrijft dat de vierde versnelling wel goed is anders zou ik haast denken dat je de hydrauliekolie in het koppelingshuis hebt gedaan. Maar, in de vierde-hoog geschakeld, slaat de trekker dan ook af als je met verhoogt stationair toerental de koppeling op laat komen en de remmen ingetrapt houdt?
john deere 7810
Maar je hebt er olie bij opgedaan he. maar hoe weet je zo zeker dat het te weinig was? want ik heb zelf ook een 510 en toen ik hem kocht dacht ik meteen daar moet olie bij op maar vaak staat het olie nog onder de aftakaspin en dat is heel laag bij deze type's
tractorliefhebber
.
PatrickZ
Idd of je koppeling is niet goed afgesteld !
johndeere0495
Ok,
Maar dan wil ik graag weten hoe het kan dat 4 hoog en laag geen enkel probleem is.
En als de rijkoppeling defekt is hoe kan ik dit oplossen
Wimsumar
Beste JohnDeere0945: Technisch gezien (zo vanachter het beeldscherm) kan het "schakelprobleem" bij zo'n puur mechanische John Deere 510 onmogelijk bestaan. Ik zit zelfs te denken dat je een grap probeert uit te halen. Desondanks ben ik toch benieuwd of er werkelijk wat aan de hand is/kan zijn. Ik wil voorstellen dat je hier aangeeft waar je woont zodat een "dichtbijwonende"- T.F.-techneut**** een second opinion kan doen. Op de manier tot nu toe komen we er zeker niet uit.

****: afspraak maken d.m.v. privéberichten!
tractorliefhebber
Je hebt een probleem met je rij koppeling. Er zit een tweetraps koppeling in en het eerste stuk is voor de rijkoppeling en de tweede trap is voor de aftakas en 4e versnelling. De vierde versnelling is priesdirect en gaat in de hoog of laag altijd even hard.
johndeere0495
Ok, ik heb ook even een boek erbij gehad en inderdaad klopt het wat tractorliefhebber zegt over de tweetraps koppeling echter ik ben een leek vandaar mijn mischien onzinnige vragen maar ik weet helaas niet beter.

Wat is de volgende stap die ik moet zetten om dit probleem op te lossen.
Wimsumar
Beste Tractorliefhebber: Aha, nu wordt het duidelijk, de J.D.-510 heeft dus twee "aandrijflijnen" in de versnellingsbak. De "vierde" versnelling laat zich dan ook alleen schakelen met volledig ingetrapte koppeling.
Vandaar dat er dan ook met drie groepen X drie versnellingen de "vier" totaal 10 versnellingen vooruit zijn en één groep X drie versnellingen = 3 achteruit.

@ JohnDeere o945: Om dit probleem op te lossen (koppelingrevisie) moet je nu een "vrijwilliger" zien te vinden 😉
johndeere0495
Nou wie bied zich aan als vrijwilliger om dit euvel te verhelpen
RobinBos
Misschien moet je eerst even vertellen waar je vandaan komt, misschien dat het helpt.
Wimsumar
Beste JohnDeere0945: Het schijnt dat een zekere oude man er goed voor te paaien is 😃
Goshéé, ik kan niet op z'n naam komen. 😉
Ernst-Jan
@Winsumar: die oudere man was de ondergetekende zelf? 😛
Wimsumar
Beste Ernst-Jan: Helaas, ik ben nog niet oud 😉
Ook wil ik als rechtgeaarde Fendt-rijder mijn handen natuurlijk niet aan een J.D. vuil maken 😄
Tom VB
@Wimsumar

toch heb je wel humor wim.

Ja die Gossee is mss wel te porren voor zo'n klusje. Ik denk overigens dat TF lid TL het ook wel weet maar die is een beetje klaar met deze site...
johndeere0495
Ik kom uit het noorden bij Nieuweschans de grens over en dan 25 km.duitsland in.

Maar als iemand mij kan uitleggen aan de hand van een tekening ofzo wat ik moet doen en moet loshalen kan ik me mischien redden op deze manier heb ik de kop van de 510 ook vervangen.
Of is dit te ingewikkeld.
Tom VB
Het lijkt me nu volgens bovenstaand duidelijk dat je een probleem hebt met je koppeling. daar moet je dus gaan zoeken. Je kunt van buiten de werking best controleren. Of zoek een mechanisatiebedrijf op bij je in de buurt en ga er eens langs met de trekker.
ramrod
In de vierde doet ie het dus wel. Maar slaat de motor af in de andere versnellingen, of blijft de motor gewoon draaien?
Wimsumar
Beste Ramrod: Dat is in de topic-opening duidelijk omschreven: Komt niet/langzaam in beweging.
ramrod
'komt hij eigenlijk niet in beweging' Dit ging dus over de trekker, maar niet over de motor, en daar was ik eigenlijk wel benieuwd naar. Zoals eerder beschreven is de vierde prise-direct, en die werkt. De andere versnellingen doen het dus niet of nauwelijks, dus draait misschien het tandwiel om bijv. de ingaande as, die naar de andere as gaat waar de andere versnellingen op zitten. Indien de motor afslaat in een andere versnelling dan de vierde terwijl er wel iets van beweging merkbaar is, kan het zijn dat de vierde ingeschakeld blijft, of met een andere versnelling meegeschakeld wordt, zodat de bak in twee versnellingen staat, en de boel vastloopt. Ik wou eigenlijk veel typewerk besparen, maar bij deze dan toch maar.
johndeere0495
De motor draait als een tierelier niks aan de hand en hij slaat dus ook niet af
ramrod
Dan is er waarschijnlijk een probleem met de as waar de 1,2,3 op zitten (waarschijnlijk de holle as, of de aandrijving van die as die vandaf de ingaande as komt.
Wimsumar
Beste JohnDeere 0495: Wat was je aan het doen met de trekker zodat van het "ene op 't andere moment" het probleem ontstond?
johndeere0495
Niks.
Ik had hem sávonds weggezet en de volgende dag toen ik hem starte en achteruit de schuur uit wou toen vernam ik dat hij het niet deed.

De ene keer wil hij ook slechter dan de andere keer.

Kortom ik snap er helemaal niks van.
Ik begrijp wel dat het probleem in de koppeling ligt maar ik hoor nog niks van mensen die me zeggen dit moet je doen of dat moet je doen.
Is het mischien handig om de koppelingsdeksel te demonteren?
ramrod
Als de vierde het wel doet en de rest niet heb je geen probleem in de koppeling, maar in de bak. En dan moet je gewoon de bak loshalen... Of misschien valt er wat te zien als je alleen het deksel met de versnellingspoken demonteert.
tractorliefhebber
Hier word ik nou zo moe van. Ik dacht laat ik toch maar weer eens iemand proberen te helpen maar nee hoor kan ik weer een hele discussie gaan voeren over de werking van een JD.
Wimsumar
Beste Tractorliefhebber: Nog niet moe worden A.U.B., we hebben de storing nog steeds niet onomstotelijk vastgesteld. 😉
Mogelijkheid 1] de rijkoppeling is versleten.
Mogelijkheid 2] de as/tandwielen van 1,2 en 3 zijn dusdanig versleten/beschadigd dat geen kracht meer over te brengen is.

Mogelijkheid 3] De rijkoppeling heeft geen vrije slag meer, d.w.z. de rijkoppeling blijft doorslippen omdat eigenaar altijd vergeten is de immer kleiner wordende vrije slag op het pedaal opnieuw af te stellen.
N.B.: Ik (be)denk dit omdat de trekker wel in beweging komt als eigenaar/chauffeeur gaat staan en dan de voetsteun (treedplank) mogelijkkerwijze juist dat doorbuigt dat het pedaal nog net dat stukje omhoog kan komen om de koppelingsplaat aan te laten grijpen.
AANVULLING NA TOPICSLUITNG:
Beste JohnDeere0945: Hartelijk dank voor het toekennen van de titel "De beste reactie" en de PLUIM. Ik vind het machtig mooi dat een toevallige ingeving bij mij de oplossing van het probleem heeft gegeven, vooral omdat het nu zo eenvoudig opgelost is. Hier geniet ik van! Top!
😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄
ramrod
Ok, tractorliefhebber. Ik heb je eerdere reacties aangaande de vierde versnelling in de tweede trap niet goed gelezen. Het is niet mijn bedoeling andere mensen moe te maken..
Tom VB
Hmmm, TL is anders nooit moe, dit moet dan wel heel erg zijn... 😃
johndeere0495
Dus, koppelingsdeksel eraf halen en dan kijken wat er aan de hand is of,zoals ik lees van Wimsumar de rijkoppeling opnieuw afstellen of gaat dat niet.
En gaat dat wel hoe moet ik dat doen.
Tom VB
Ga eerst maar eens naar een dealer, of iemand in je buurt die eea weet of ervaring heeft met andere trekkers. Er zijn hobbyisten genoeg, ook in jouw buurt ipv hier maar steeds te blijven vragen. Heb je uberhaupt wel iets van techniek in huis ?
johndeere0495
Sorry hoor meneer Tom VB als je hier geen zin in hebt reageer dan niet.dit forum is er toch voor om te vragen of moet iedereen net zoveel verstand hebben van trekkers als jou.

Wimsumar wil ik vanaf hier een pluim geven want wat hij zei over optie 3 klopt en ik heb dit zojuist opgelost en de vrije slag op het pedaal opnieuw afgesteld.
Vanaf hier bedankt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 510 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!