Illustratie van:

Ford 4000 - Versnelling blijft in hoogstegang

De ford blijft dus in de 4/8 staan hoe kan dat krijg hem er niet uit lijkt wel alsof die vast zit

Deel dit topic

Reacties

ditn_newholland
Je moet het deksel waarop de versnellingspoken staan, losbouten. Hoogstwaarschijnlijk is het kopje die schakelt, wat afgesleten. Wij hebben dat meegemaakt en het kopje laten oplassen door onze dealer. Gaat weer perfect!
+1
jammermaarhelaas
De pook zelf zit met een half ronde kop in een kom in de deksel, en in 1 kant van deze ronde kop zit een ronde pen die er een paar millimeter uit steekt. Deze pen valt in een uitsparing in de kom in de deksel. Met name door lekwater wat langs de pook in dit "gewricht" terecht kan komen gaan deze kop en pen roesten en sneller slijten. Hierdoor krijgt het mechanisme te veel speling, en blijft de hendel in de 4 hangen.

Alleen oplassen van het kopje aan het uiteinde van de hendel, welke in de meenemers op de schakelstangen valt, is geen oplossing wanneer de hendel zich ophangt in de genoemde uitgesleten Kop-kom mechanisme.

Herstellen van de uitgesleten uitsparing in de kom en de pen in de kop is wel te doen, maar daar moet je dus de deksel losbouten, en dan de hendel uitnemen, en de onder de deksel gelaste constructie waar de kom achter zit, losslijpen. Dan de boel opknappen en weer vastlassen. Heb dit zelf ooit gedaan omdat ik de originele hendels en deksel wilde behouden.

De complete deksel is ook als imitatie nieuw te koop voor een kleine € 150,-.
+1
RPCounty
@jammermaarhelaas precies. En die 150 euro is weggegooid geld. Want die imitatiedeksels is puur bagger....1 groot drama. Als je de hoofdpook in 4 hebt staan krijg je de groepenpook niet eens meer naar laag zo scheef staat t zaakie dr op.
jammermaarhelaas
@RPCounty

Dat is dus geen aanrader.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
geen aanrader.

Afgezien van het feit dat in het trekkerinstructieboek staat alleen stilstaand de groepenpook te schakelen zou je ook een bagger-chauffeur zijn van 4-hoog naar 4-laag (e.v.v.) te willen schakelen. Eigenlijk is dan zo'n 'baggerdeksel' een geniale vinding. 😉
+1
RPCounty
@Wimsumar je snapt er ook werkelijk geen bliksem van he.....het betekent dat je dus niet eens de 4e versnelling kunt gebruiken als de groepenpook in laag staat.
Wimsumar
Beste RPCounty:

Quote Reactie van @RPCounty:
bliksem

Nou, in een paar tellen zit er een roodgloeiend plekje ergens op de pook waardoor deze zich in alle richtingen laat buigen zodat niet langer eerst de vierde versnelling behoeft te worden geschakeld en dan de groepenpook om deze combinatie te willen gebruiken.
+1
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Wanneer het geheel zo zwak en buiten de juiste maatvoering gemaakt is, dan is het een duidelijke achteruitgang tegenover een opgeknapte originele deksel, zo begrijp ik het. Dat je dan ook nog niet vrij bent te schakelen zoals je wilt is een aanfluiting, maar natuurlijk ben ik wel erg veeleisend 😃

Daarnaast, ik schakel af en toe wel eens van de hoog naar laag of andersom terwijl de tractor rijdt, wel met de versnellingshendel in vrij, en dat gaat goed, zonder kraken. Vind het persoonlijk een geweldig schakelende bak, maar daar zijn de meningen verdeeld over, dat weet ik.
Eerste vereiste is om net als met het vee, geduld te bewaren en even "in te tunen" op wat er gaande is, en dan lopen de dingen als vanzelf.
RPCounty
@jammermaarhelaas hij heeft blijkbaar geen praktijkervaring met zulke rommel. Anders promoot hij t niet zo. Als je al met een snijbrander moet proberen om de poken te fatsoeneren om het te laten schakelen dan komen we vanzelf bij punt B. Dat is dus dat de pook in deze positie uit de schakelgaffel weg haakt en dus in de versnelling vast staat. Maar ja als ie graag wil sukkelen laat m.
jammermaarhelaas
Hier nog een foto van de onderkant van de deksel, met daarop de opgeknapte kom die er weer opgelast is. Het sleufgat in de rand van de kom was langs 1 kant ruim 2 maal zo breed geworden. Deze is van een 2600, maar de 4000 zal volgens hetzelfde principe werken want heeft zelfde schakelpatroon en soort bak.

Om nadien het lekken van water langs de hendel te verhinderen heb ik de originele O-ring op de hendel vervangen voor een iets dikkere, zo sluit het kunststof kapje wat er overheen gaat weer af.

Let op met verwijderen van de dikke klemring boven de veer die onder aan de hendel zit, als je hem er met beleid afhaalt kun je hem opnieuw gebruiken.

Na deze reparatie schakelde hij weer als een nieuwe 😃

(klik om te vergroten)

Ford 2600, onderkant van deksel waar versnellingshendels op staan, met daarop de opgeknapte kom die er weer opgelast is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN