Case IH CS 110 - Gebruikerservaring en bekende problemen

Hallo. Ik ben nieuw op dit forum en me aan het orienteren op een tractor. Nu is mijn oog gevallen op een Case IH CS 110 uit 1999 met ongeveer 13.000 uur op de teller.
Ik ben benieuwd of er in dit forum mensen zitten die ervaring met deze tractor hebben over mogelijke bekende problemen of andere zaken die relevant zijn.

Gr

Eddie
eddie123

Reacties

Boertjuhmark
Beste eddie,

Wij hebben thuis een cs 110 met 9000 uur die bevalt goed, je moet er in de winter wel om denken dat je een stekker met standverwarming hebt want anders start hij slecht. Verder hebben we er weinig onderhoud aan
eddie123
@Boertjuhmark Goed om te horen. Is er een reden dat deze slecht start bij koude of is dat een probleem bij dit type?
CaseCS130
@eddie123 Dat hoeft normaal geen probleem te zijn. Trekkers zijn voorzien van SISU motoren uit Finland. Daar zijn ze kou wel gewend. Als de startvoorziening voor elkaar is zoals startmotor, accu en gloeiinstallatie dan moet het geen probleem zijn. Gloeien doe je via een losse schakelaar op het dashboard, dat moet je wel net even weten. Maar dat is alleen nodig bij matige tot strenge vorst.
eddie123
@Boertjuhmark Dank voor de informatie. Verder geen structurele problemen bekend bij dit type? Is de urenstand hoog voor dit type tractor?
valmet6400power
@casejxu
Dit weet jij wel denk ik?
casejxu
@valmet6400power geen ervaring met deze types
CaseCS130
@casejxu Wordt dat niet eens tijd? Tis een perfecte mix van Case en Deutz techniek voor jou 😄
+1
casejxu
@CaseCS130 whaha dat zeker. Zullen zien wat er volgend jaar voor de taarup staat haha
Sjorszetor
Wij hebben een cs 120 met 16500 uur 1x lammelenkoppeling kapot gehad verder niks .gewoon een goeie trekker
eddie123
@Sjorszetor Is het een kostbare reparatie als de lammelenkoppeling kapot gaat?
CaseCS130
In dit topic staat al veel informatie over de CS. tractorfan.nl/topic/131330/
Enige verschil is dat een 110 een 4 cilinder is. Het is een trekker met een overbemeten achterbrug en versnellingsbak voor zijn motor. Vooral als de trekker koud is voel je dat ook wel een beetje door de wat trage respons. Eenmaal op bedrijfstemperatuur merk je er weinig meer van. Alleen het wegrijkoppel is lager dan van de 6 cilinders.
Die van '99 zal nog van de eerste generatie zijn. Die heeft nog een omkeer waarbij je moet koppelen. Bij de latere generatie met de uitlaatpijp langs de cabine hoeft dat niet meer. Die koppelt ook veel lichter doordat het pedaal alleen een elektrische potentiometer bediend. Verder is de elektrische installatie heel anders van de 2e gen en is het differentieel verzwaard.
eddie123
@CaseCS130 Dank voor de link; had ik niet gevonden. Is inderdaad eerste generatie met pijp door de motorkap. Is er voldoende aan electronica te komen mocht dat nodig zijn? Waar haalt men over het algemeen onderdelen mocht dat nodig zijn (als dat op forum mag tenminste)
CaseCS130
@eddie123 Hele specifieke onderdelen kom je al snel bij de dealer uit. Het wat algemenere spul is prima te krijgen bij Kramp of Granit. Op zich zijn de onderdelen niet snel het probleem. De kennis om problemen te diagnosticeren en hoe het op te lossen wel als je geen goede dealer hebt. Ik weet niet hoe handig je zelf bent en wat je met de trekker wil gaan doen en wat je verwachtingen zijn. Elke trekker met die urenstand van 20 jaar oud zal wel eens wat aan gaan mankeren. Daar moet je wel rekening mee houden. Onderdelen en manuren zijn al snel duur in verhouding met de aanschafprijs van zo'n tractor.
SJB533
@CaseCS130
Heb wel eens gehoord, dat een eerste generatie CS minder betrouwbaar zou zijn, dan een tweede generatie. Weet niet of dat geldt voor alle 'zescilinders', of dat het voor specifiek de bijvoorbeeld 150 op gaat?
CaseCS130
@SJB533 Nee, dat geldt voor alle. Tweede generatie is niet voor niks een tweede generatie 😀
SJB533
@CaseCS130 problemen zaten in het elektrisch/elektronisch systeem en het differentieelslot?
+1
CaseCS130
@SJB533 Dat zijn de punten die ik weet. Maar heb er zelf nooit één gehad van de 1ste gen. Diff zal met een 110 wel meevallen. Waren echter ook zat 150's met over de 180pk, dan ging het wel eens mis.
@CaseCS130 9145 waar ik mee heb gewerkt had de uitlaat op de motorkap maar wel omkeer zonder te koppelen. Is dat dan een 1e of 2e generatie? Die had ook wel 13000 uur volgens mij. Trekker was wel oersterk.
CaseCS130
@MaartenMandemaker hmmm, dat weet ik zo niet. Dan zou ik het elektra moeten zien. Koppelde die super licht? Of een beetje zoals een gewone trekker?
@CaseCS130 kopprlde licht. Had ook omkeer onder het stuur.
@CaseCS130 www.tractorfan.nl/picture/426579/user/1005/
CaseCS130
@MaartenMandemaker Dat is een lastige voor mij. De NGPC van Steyr maakt onderscheid tussen de modellen van '96-00 en van 00-'03. Dus op papier zijn er maar twee verschillende gemaakt. Mijn gok is dan dat die van jou een modificatie heeft gehad of net een tussenmodel is geweest. Maar ik weet het niet natuurlijk
@CaseCS130 Ik heb geen idee eigenlijk. Hij had ook een 50 km bak en voorasvering.
eddie123
@SJB533 Goede informatie allemaal; dank jullie wel. Was elektra/electronica een echt zorgenkind of is elektra op 2e generatie net wat beter? Maw; is het een "kijk even verder versie"?
CaseCS130
@eddie123 het hoeft geen probleem te zijn. Maar bij een testrit is het wel slim om alles even uit te proberen op werking. En kijk even in de zekeringkasten of alles nog netjes is daar. Onder het stuur zit een grote, links bovenin de cabine zit een kleinere en onder de motorkap aan de instapkaart tegen de cabine zitten een paar van de motor achter een afdekkapje.
jvt
Wij hebben een 9115 gehad en nog steeds een 9105, oftewel de steyr uitvoeringen ipv de cs uitvoeringen. 9115 van ellende weggedaan door alle electrische en electronische storingen, maar mis hem nog elke dag, was echt een heerlijke trekker om mee te werken. 9105 doet het gewoon goed maar is tweede generatie en nog maar 9000 uur. 9115 had 12000 uur op papier, maar kwam mee met boerderij, zijn er misschien ook 18000 geweest. Kortom, heerlijke trekkers, maar electronica is dus zwaar onder de maat, heb er een groen gele voor in de plek gezet, maar als je slechte schouder hebt net als ik, is dat zonder meer een slechte investering geweest, met de steyrs en valtra weinig last na dag trekkerwerk, met de deere kun je 's-avonds aan de paracetamol en nurofen....
eddie123
@jvt Mmm... dat is toch wel zorgelijk als het dezelfde electronica is als Case generatie 1.
SJB533
@eddie123
De Case IH CS is een Steyr met een andere kleur en motorkap 😉
eddie123
Weet iemand hoe je aan de electronica en aan het differentieel kunt zien of het generatie 1 of 2 is?
Het lijkt er op dat je ook omkeren zonder koppelen kunt vinden op tractor met schoorsteen in het midden van de kap (zoals MaartenMandemaker vermeld)
CaseCS130
@eddie123 Pb.
jvt
@eddie123 bij mijn weten aan omkeer aan het stuur of niet, idd de uitlaat en dan houd t een heel eind op.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case IH CS 110 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!