Ik kijk al enkele jaren mee op TF. en zie vaker discussies over trekkers. als iemand vraagt of een trekker goed is krijgt hij geheid een reactie dat een ander merk beter is. Maar ik zie zelden de naam Zetor voorbij komen.
Ik weet dat het uiterlijk van deze trekkers in het verleden wat afweek van wat we van westerse trekkers gewend waren, maar mijn vraag is: Zijn ze kwalitatief ook minder.
Hierbij heb ik het niet over uitrusting maar het lijkt mij een goede no nonsense trekker.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Zetor ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Iemand die ik ken reed toen Zetor en was hier heel tevreden over. Mede dankzij het weggaan van de dealer werd de volgende trekker een Renault. Enkele jaren terug kwam er in het dorp opnieuw een Zetor dealer en diezelfde man kocht terug een Zetor waar hij ook nu heel tevreden over is. Hij zei er ook bij, vind maar eens een merk die standaard zijn trekker levert met luchtdrukcompressor!
Er rijden nu gelukkig alweer enkele Zetors. Een stormloop zal het zeker nooit worden, maar ik vind dat een merk als Zetor zeker zijn plaats verdient tussen alle andere.
Ik denk dat Zetor ook voor een stuk scheef bekeken word omdat het uit Tsjechië komt en daar ook wel van gezegd word dat het als Duitsland is... voor zover ik weet komen de Tatra vrachtwagens ook daar vandaan en die dingen zouden oerdegelijk zijn.
Als in Polen een Ursus bestemd voor export om een of andere reden terechtkwam op de binnenlandse markt, waren dat vrijwel probleemloze traktoren vergeleken met wat er voor de binnenlandse markt werd geproduceerd. Of dat met Zetor ook zo was zullen de echte Zetor-kenners wel weten.
Tegenwoordig heeft Zetor ook luxere trekkers in het segment, en op gebied van comfort hebben ze laatste jaren hun achterstand helemaal ingehaald. Zo hebben de Forterra HSX, HD en Crystal HD een geveerde vooras (HSX optie) van carraro met een geveerde cabine. Van de Crystal kun je zeggen dat hij nog een 'ouderwetse' versnellingsbak, eentje die nog gewoon met een pookje wordt geschakeld maar hij werkt wel. En dat is ook waar je een Zetor om koopt, als je gewoon een trekker wil die werkt en niet voor extra (elektrische) functies wil betalen die je als (vee)boer toch niet gebruikt.
Ik zeg altijd maar zo, wie rekent rijd Zetor.
Tegenwoordig gaat het beter met het merk en zijn reputatie en is het vernieuwend bezig. Ook wordt er wat meer samengewerkt/ingekocht bij andere merken die mijns inziens zeker de kwaliteit positief beinvloeden (deutz, tym). Als zetorfan hoop ik dan ook dat dit mooie merk weer een wat meer positieve naam krijgt.
Laag in aanschaf en heeft een zeer hoge restwaarde, die veelal is te danken aan de vraag voor gebruikte Zetor's uit het buitenland.
Zetor was jaren lang zelfs vaak trendsetter in techniek, denk maar aan de modulaire bouw, de beroemde Zetor cabine , die vanaf begin 70er jaren ruim, veilig, geveerd en zelfs toen al geluidsarm waren, maar denk ook aan compressor, geveerde vooras, verschillende aftakas snelheden enz.enz.
Zetor is heel goed te vergelijken met andere merken, Doet niets minder dan andere moderne westerse merken.
In de loop van de jaren hebben wij zelfs ook wel dure jonge Fendt en andere A merken trekkers voor nieuwe Zetors ingeruild.
Als je gelooft in je merk en daar achter staat kan er veel. Zeker een Zetor kan defect gaan en gaat stuk, maar zolang het maar snel en op de juiste manier wordt opgelost kan er veel, indien de dealer, importeur en fabriek goed samenwerken.
Het probleem daar Zetor nu mee zit is dat lang heeft voortgeborduurd op bestaande techniek en laat (opnieuw) ingezet op zwaarder modellen, (overal in de wereld is de vraag naar steeds meer vermogen) mede daarom kiezen veel dealers voor merken met een volledige serie,
Veel dealers moeten naar technische cursussen van de grote merken, maar omdat Zetor vaak als 2e merk wordt aangeboden en dan minder dan hun hoofdmerk worden verkocht worden cursussen maar weinig gevolgd en gegeven. (dat is eigenlijk jammer) kennis is weten en geeft vertrouwen aan de klant.
In het thuisland (Tsjechië) was Zetor jarenlang marktleider en daar speelt dat vele dealers die Zetor verkopen, toch kiezen voor andere merken met modellen met een ruimer assortiment. zodra men voor een ander kiest, haal je gelijk eigenlijk een concurrent voor de bestaande Zetor serie binnen, juist dan wordt met moeilijke voor Zetor,
Tevens speelt dat veel huidige merken geen 2e merk naast hun eigen merk dulden, en dan kiest men snel voor de grotere (Full-line) merken. Zetor is echt niet verkeert en gebruikt ook veel componenten van bekende merken, Als een A-merk stuk is en de herstel kost veel geld, dan heeft betaald men gewoon omdat de trekker dat natuurlijk waard is., Als een Zetor defect is zegt men al snel : goedkoop is duurkoop, Wij zien ook veel dan men bij een A-merk onderhoud volgens het boekje uitvoert, maar bij een Zetor wacht men tot dat het echt noodzakelijk is en dan is het vaak duurder. (Zelfs een Zetor heeft onderhoud nodig nét als andere merken trekkers,) Importeurs wisselingen zijn vaak niet goed en kost ook vertrouwen, maar hebben de meeste merken weleens,
De Zetor is goedkoper dan gemiddeld en dat was eigenlijk altijd het grote voordeel, nu moet Zetor tegenwoordig vechten tegen full-line merken die goedkoper trekkers uit India, Turkije, Verweggiestan of andere lage-lonen landen halen. ook is veelal de kwaliteit lager maar daar staat dan wel het logo op van dat duurdere merk, en dan komt het probleem van Zetor om de hoek kijken : Imago !
Ook de jeugd kijk liever naar een dikke dure trekker dan een rendabele trekker waar ieder zijn werk kan doen, maar dat wil zeker niet zeggen dat een Zetor niet goed is,
Meer dan 70 jaar bestaat Zetor al, hoeveel merken zijn al lang afgehaakt ? Nog steeds zien wij nieuwe serie's, maar is dat voldoende ?
Dat is de vraag. Zeker Zetor is geen verkeerde investering maar heeft het niet makkelijk op de trekkermarkt, maar verdient zeker aandacht en respect !
soms kunnen ze wat stug schakelen. maar als je een trekker goed kent merk je vanzelf welke toeren je moet hebben bij het schakelen om het met 2 vingers in de versnelling te drukken. en een voordeel, een zetor start altijd in de winter!
de forterra had een aanschaf waarde van 32.000 na 11 jaar blijft de geschatte waarde tussen de 20-25.000. ja economisch gezien een trekker die juist niet hard in waarde daalt. met daarin tegen fendt. Zeker als veehouder met een kleine 200 melkkoeien en 92 ha land bewerkt dik tevreden met het merk zetor.
Zelf ben ik een groot cnh fan. maar als het moet kan ik met deze b merken als zetor iedere fendt/ johndeere lover onderuit krijgen door alles finacieel te onderbouwen, en alle reperatie te noemen met de kosten er van.
(klik om te vergroten)