Zetor Onbekend - Is een Zetor van slechtere kwaliteit of gewoon ondergewaardeerd?

Ik kijk al enkele jaren mee op TF. en zie vaker discussies over trekkers. als iemand vraagt of een trekker goed is krijgt hij geheid een reactie dat een ander merk beter is. Maar ik zie zelden de naam Zetor voorbij komen.
Ik weet dat het uiterlijk van deze trekkers in het verleden wat afweek van wat we van westerse trekkers gewend waren, maar mijn vraag is: Zijn ze kwalitatief ook minder.
Hierbij heb ik het niet over uitrusting maar het lijkt mij een goede no nonsense trekker.

Deel dit topic

flip1150

Reacties

+2
Fast Eddy
Tegenwoordig is het een betrouwbare trekker. Ze maken ook luxere type`s met meer elektronica. Maar dat is allemaal beproefde techniek. In het verleden hebben ze wel eens kwalliteits problemen gehad. Als ik een nieuwe trekker zou zoeken zou ik ook een Zetor proberen.
MartinZaandam
Beste Flip. Het is maar hoe men met de spullen omgaat. Als voorbeeld: er zijn monteurs die 30 jaar met een Chinese steeksleutel kunnen werken en er zijn monteurs die in ene dag een Snap-on of Facom steeksleutel kunnen vernielen
jammermaarhelaas
@MartinZaandam

Tot welke categorie behoor jij?
MartinZaandam
@jammermaarhelaas Die er niet bij staat. Goed Gereedschap en daar heel heel lang plezier van hebben. Maar jouw vraag dwaalt af van dit Topic
jammermaarhelaas
Topic: Is een Zetor van slechtere kwaliteit of gewoon ondergewaardeerd?

Quote Reactie van @MartinZaandam:
Maar jouw vraag dwaalt af van dit Topic

Klopt.

Ik mag het natuurlijk niet zeggen, dus bij deze:

Quote Reactie van @MartinZaandam:
Beste Flip. Het is maar hoe men met de spullen omgaat

Dat wist topicstarter misschien zelf ook wel?
+5
Schluterfan
Toen hier in de jaren 70 in de streek de mechanisatie echt op kwam (wat eigenlijk wat laat is tenopzichte van vele andere streken), waren het meestal Zetor trekkers, vooral Chrystals die hier reden. Er zat een dealer in het dorp, die naast Zetor ook Steyr verkocht als het luxere merk. Toen die dealer stopte verdwenen zowel de Zetors als de Steyrs van de velden hier.

Iemand die ik ken reed toen Zetor en was hier heel tevreden over. Mede dankzij het weggaan van de dealer werd de volgende trekker een Renault. Enkele jaren terug kwam er in het dorp opnieuw een Zetor dealer en diezelfde man kocht terug een Zetor waar hij ook nu heel tevreden over is. Hij zei er ook bij, vind maar eens een merk die standaard zijn trekker levert met luchtdrukcompressor!

Er rijden nu gelukkig alweer enkele Zetors. Een stormloop zal het zeker nooit worden, maar ik vind dat een merk als Zetor zeker zijn plaats verdient tussen alle andere.

Ik denk dat Zetor ook voor een stuk scheef bekeken word omdat het uit Tsjechië komt en daar ook wel van gezegd word dat het als Duitsland is... voor zover ik weet komen de Tatra vrachtwagens ook daar vandaan en die dingen zouden oerdegelijk zijn.
+2
flip1150
@Schluterfan Jou TF. naam is wat dat aan gaat ook zo toepasselijk. Ik weet van een loonwerker hier in de buurt dat hij 30 jaar terug ook naar Schluter keek maar er niet aan durfde omdat hij bang was dat de klanten iets zouden zeggen over het wat gedateerde uiterlijk van de trekker. Terwijl de techniek toen moderner was dan dat van Fendt.
+6
walker1
@flip1150 Het kan mij niet boeien of de loonwerker met een 30 jaar oude Zetor komt, of met een gloednieuwe Fendt. Wat mij wel boeit is dat hij goed werk levert.
Fast Eddy
@Schluterfan

En vergeet Skoda niet. De meeste stalen motordelen van VW/VAG komen uit Tsjechië.
4 jaar geleden ben ik nog bij de Zetor fabriek/museum geweest. Bijna de helft van de gebouwen stond leeg en werd niet meer gebruikt.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Schluterfan:
uit Tsjechië komt en daar ook wel van gezegd word dat het als Duitsland is...

Ik weet niet precies wat je daar mee bedoeld, maar qua kwaliteit en ontwikkeling kwamen er volgens onze techniekleraar op de landbouwschool goede dingen uit Tsjechoslowakije, zoals dat destijds heette. Elk jaar ging hij met de 3e klas op schoolreis/excursie naar Praag, en wat andere plaatsen in Tsjechoslowakije. Zo kwam ik er in 1992, en je zag alleen maar tractoren met luchtreminstallatie, van de kleinste tot de grootste. Zal daar wel verplicht zijn geweest.
+2
a3vandiejen
@Schluterfan Ben het helemaal met je eens, vroeger hadden we hier een loonbedrijf met alleen Zetor, en hadden door elkaar genomen weinig problemen. Ik denk zeker wat ondergewaardeerd .
+1
roy jd3130
@a3vandiejen klopt bij mij in de buurt zijn er 2 grondhandelaren die toen ook met zetor s reden de crystal serie van 8011 tot 16145 zelfs de 16145 met een 200pk en een 4 Asser joskin er achter ging het ook goed
+1
walker1
Ik heb ooit tijdens een stage met diverse Zetor modellen gewerkt, 3511, 7745, 8540. Vond het zeker wel degelijk spul, maar het heeft niet de luxe van een westers Merk. Vooral de 7745 was een stugge, maar ook sterke oostblok trekker. de 8540 was toen net nieuw en was al veel meer richting westers niveau qua luxe en uiterlijk.
ronald73
Tussen Zetor en Zetor zou ook nog kwaliteitsverschil kunnen zitten, als het gaat om de trekkers uit de communistische tijd. Hierbij denk ik vooral aan de keuze van de gebruikte materialen, dwz trekkers bestemd voor export kunnen voorzien zijn van betere staalsoorten in plaats van de trekkers gemaakt voor binnenlandse markt.
Als in Polen een Ursus bestemd voor export om een of andere reden terechtkwam op de binnenlandse markt, waren dat vrijwel probleemloze traktoren vergeleken met wat er voor de binnenlandse markt werd geproduceerd. Of dat met Zetor ook zo was zullen de echte Zetor-kenners wel weten.
Schluterfan
@ronald73

Ik ga niet zeggen dat je redenering klopt, gewoon weg omdat ik de geschiedenis van Zetor jammer genoeg zo machtig niet ben als die van Schluter. Maar een kennis van mij is verzamelaar van Zetors en ik vroeg hem onlangs hoe het kwam dat ook Zetor zo'n gevarieerd kleurenpallet heeft. Zijn antwoord was daarop dat bv de blauwe dacht ik ( of waren het nu de rode? Enfin swat) Voor de export waren. Maar omdat Zetor veelal trekkers in stock maakte in de verschillende kleuren gebeurde het wel vaker dat de exports bv dezelfde kleur hadden als de voor de thuismarkt bestemde trekkers.

Dan zal er in mijn ogen geen kwaliteits verschil zitten, tenzij ze lollig gezegd de goedkoopste rode verf uit de bouwmarkt gingen halen en die op de trekkers spoten en de blauwe misschien betere verf van de verfwinkel.
valmet 605
@Schluterfan Ik denk blauw binnenlands. Is ook zo bij belarus.
Schluterfan
@valmet 605

Het kan zeker, ik weet het zo niet goed meer. En hopend dat iemand mij zo verbeteren!
ZetorTwente
@Schluterfan De blauw waren voor de binnenlandse markt en de rode gingen voor export grotendeels zover ik weet. Of er tussen deze een kwaliteitsverschil zit geen idee. Wel zegt men dat Ursus (die de crystal ook bouwde in hun fabriek) mindere kwaliteit heeft dan de Zetor. Wat hier van waar is geen idee. Maar in die tijd was de hele trekkerbouw nog veel handwerk in die landen, denk dat dat ook zeker invloed heeft op de constante kwaliteit.
+4
ZetorTwente
Zetor is een erg ondergewaardeerd merk, thuis rijden wij nu al decennia Zetor, dus daardoor geef ik ook lichte voorkeur naar Zetor toe. Maar zijn simpele trekkers die in de basis erg goed zijn, als je een betrouwbare trekker zoekt die elke dag start en loopt zit je bij Zetor goed. Zetor heeft ook zo z'n vrijdagmiddag trekkers gehad, net als elke ander merk. Zo ligt er bijvoorbeeld in de Forterra serie van 2002-2009 een te lichte koppeling volgens sommigen, dit ligt echter puur aan gebruik, bij ons ligt de koppeling er al 4000 (teller)uren in, en die kan nog wel 4000u mee. Maar inderdaad er had ook een zwaardere ingepast af fabriek.
Tegenwoordig heeft Zetor ook luxere trekkers in het segment, en op gebied van comfort hebben ze laatste jaren hun achterstand helemaal ingehaald. Zo hebben de Forterra HSX, HD en Crystal HD een geveerde vooras (HSX optie) van carraro met een geveerde cabine. Van de Crystal kun je zeggen dat hij nog een 'ouderwetse' versnellingsbak, eentje die nog gewoon met een pookje wordt geschakeld maar hij werkt wel. En dat is ook waar je een Zetor om koopt, als je gewoon een trekker wil die werkt en niet voor extra (elektrische) functies wil betalen die je als (vee)boer toch niet gebruikt.
Ik zeg altijd maar zo, wie rekent rijd Zetor.
+1
zetordrivertimo
Niks mis met zetor.
voor zover ik weet zijn er slechte series geweest met de koppeling en met de 6cil same of hurlimann motoren. Dat zal de naam zetor wel niet ten goede gedaan hebben.
het zit gewoon bij mensen in de kop dat ze er niet op gezien willen worden ofzo😅🙈
Ze verbruiken ook niks meer dan een ander merk
Ik zie geen reden waarom als het een slechte trekker zou moeten zijn.
rommert14
@zetordrivertimo dat laatste klopt ook wel, ik zou er ook gewoon niet op willen rijden, en vind t ook geen mooie trekkers om te zien.
+1
valmet6400power
Het is eigenlijk heel simpel, als je 2000 uur per jaar op een trekker moet rijden dan zal het (waarschijnlijk) een Fendt zijn, maak je 200 uur per jaar dan voldoet een Zetor uiteraard ook prima. Als je het hele jaar op een trekker zit dan moet je gewoon comfort en bediejingsgemak hebben anders bezuinig je op jezelf en je hebt maar één lichaam.
Fast Eddy
@valmet6400power

Dan bedoel jij de Fendt trekkers van de laatste jaren denk ik.
Een Zetor is ook verkrijgbaar met elektronische ventielen dus qua ergonomie is dat al een hele verbetering.
verwijderd
+1
Fendt926Driver
@ZetorTwente jullie rijden ook lada als hoofd auto en een trabant voor rond de boerderij denk ik.
Waarom zou je luxer willen.
Als ik jou zetor verhaal kopieer naar de auto

Lada is ooit als auto met de beste achter ruit verwarming uit de bus gekomen want niemand had koude handen na het aanduwen
valmet6400power
@Fendt926Driver @Fast Eddy
Ik wil Zetor rijders niet het gras voor de voeten wegmaaien of de Fendt rijders op een voetstuk zetten maar precies dat wat @Fendt926Driver zegt bedoel ik. Tuurlijk kun je met een Zetor ook 2000 uur per jaar maken maar hoeveel mensen zullen dat zijn ten opzichte van mensen die dat doen op een Fendt?
+2
ZetorTwente
@Fendt926Driver Als bedrijfsauto is hier een Suzuki Alto (met bloemensticker op de achterklep) aanwezig, start altijd, en rijd best prima. Het is toch maar een bedrijfsauto dus waarom dan een duurdere. En wat versta jij onder luxe? Alle standaard 'luxe' als airco, geveerde cabine en voorassen, elektrische ventielen, een modern elektronisch dashboard. Is allemaal ook standaard/leverbaar op een Zetor, zo'n Crystal een beetje compleet uitgevoerd vind ik ook best een luxe trekker.
+5
CaseCS130
@ZetorTwente Waarom rijden jullie dan geen Belarus? Dat rekent nog veel beter. Want met de toenemende luxe op de Zetors stijgt de prijs ook behoorlijk. Een Zetor Forterra HD 140 heeft een vanaf brutoprijs van 67.500. Een Valtra A134 is al verkrijgbaar vanaf 64.558. Eigenlijk kunnen alle andere A merken wel een trekker leveren binnen de 10.000 euro verschil. Dus zo fantastisch rekent dat nu ook weer niet met een Zetor. Dan mag de inruilprijs al niet veel afwijken van de andere merken.
Ik heb niks op Zetor tegen, begrijp me niet verkeerd. Maar ik zie niet in hoe je veel goedkoper met een Zetor kan draaien als die even luxe is uitgevoerd als een ander A merk.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @ZetorTwente:
best een luxe trekker.

Dat klinkt helaas toch alsof het net ff minder is, anders zou je hele luxe trekker zeggen.
+1
Fast Eddy
@Fendt926Driver

En jij rijd Mercedes of BMW?
Fendt926Driver
@Fast Eddy mijn vrouw rijdt mercedes ( smart) en ikke volkswagen
+1
jehan
@Fendt926Driver vergeet je goldwing niet huub hahaha
+6
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
jullie rijden ook lada als hoofd auto en een trabant voor rond de boerderij denk ik.

Moet ik nog reageren? Want er bestaan gewoon echt mensen die dat jaren volhouden hoor. Al rijden zij in de specifieke geval oude deutzen en in een oude caddy zonder radio enzo
+1
rommert14
@dx11 is ook een sport toch, knap dat je dat vol houdt
+3
buorman
@dx11
Rij zelf al ruim 20 jaar met een vw uit de t3 serie, nu van bj '91 [2x], en laat ze altijd keuren bij een merc garage.
Altijd weer lachen als die van mij met wat kleine dingen weer door de keuring komt, en die veel jongere vito op de brug ernaast weer handen vol geld gaat kosten, of laatste reis autokerkhof.
Voor de luxe heb ik een dikke audi

[uit '85 ofzo]

ps heb er wel radio's in, anders is het einde oefening, stel je voor zeg
+2
buorman
@buorman

Maar om even op de b merken trekkers terug te komen;
Vroegere buurman had voor elke machine een lor van een Belarus staan, en voor het halen van de koeien/afrasterklusjes e.d. en paar kleine Ursussen [dacht ik].
Als je hem tegenkwam was hij altijd aan het sturen/corrigeren ivm ruimte op de zooi.
Maar als er grond of compleet bedrijf te koop kwam had hij het gekocht voordat wij wisten dat het te koop zou komen.
Hedendaagse buur heeft een paar Zetors van heel oud tot vrij recent, en daarnaast nog ander merk voor de menger, niet omdat dat beter zou zijn maar omdat hij daar goedkoop aan kon komen met voldoende pk's
verwijderd
CaseCS130
@ZetorTwente Aha, dus ergonomie is toch belangrijker als alleen rekenen. Want dit citaat van jou doet een Belarus ook prima: "En dat is ook waar je een Zetor om koopt, als je gewoon een trekker wil die werkt en niet voor extra (elektrische) functies wil betalen die je als (vee)boer toch niet gebruikt."
Overigens doelde ik niet op de trekkers die in "derde"wereldlanden worden gemaakt toen ik zei dat andere fabrikanten ook wel tractoren binnen de 10.000 euro kunnen leveren. De gewone van Europese makelij vallen daar ook wel binnen.
Maar nogmaals, met een Zetor zal niks mis zijn. Maar ik zie geen betere prijs/ergonomie/kwaliteitsverhouding dan bij andere merken. Als het merk daar zoveel beter in zou zijn dan de rest was het allang veel groter geweest in NL.
casejxu
@CaseCS130 prijsverschil tussen zetor en bijv een simpele deutz of case is te klein. En mensen kiezen dan liever voor een deutz of case.... moet wel zeggen dat de laatste zetors die we verkocht hebben erg tegen vallen
Herbert
@casejxu op welke punten vallen ze tegen dan?
casejxu
@Herbert mechanisch en de oudere elektrisch.... net niet 100% af. Jammer want ja opties en uitvoeringen moeten ze prima mee kome
Herbert
@casejxu maar valt het dan tegen qua gebruiksgemak of gaat het kapot
casejxu
@Herbert kapot
+3
erik9831
Geef mij maar gerust die lada … Toch eigendom van Renault. of is dat ook waarschijnlijk toch weer dat andere slechte merk ? Zit dat merk ook niet in die Duitse wagens met die ster vooraan op de motorkap ?
+1
SJB533
@erik9831
Net zoiets als Dacia dan zeker? 😂
Schluterfan
@SJB533

Er circuleerde op smoelenboek eens een filmpje dat gemaakt was in de fabriek van Dancia. Of de persoon in kwestie die het filmpje gemaakt en gemonteerd heeft de bedoeling had om Dancia in een ander daglicht te stellen weet ik niet, maar na het kijken van dat filmpje hoefde ik er toch ook geen meer...
+1
walker1
@Schluterfan @SJB533 Doorgaans doen Dacia's het goed bij testen en betrouwbaarheidsonderzoeken. Zit doorgaans weinig elektronische poespas op wat kapot kan en verder is het vooral gebaseerd op oudere Renault modellen, maar daardoor is het wel helemaal doorontwikkeld en geen nieuwe techniek met kinderziektes.
+1
Schluterfan
@walker1

De wagen op zich zal zeker wel goed zijn, anders werden ze ook niet verkocht. Maar in dat filmpje zag je de manier waarop ze op de montagelijn gemonteerd werden, en dat heeft weinig te maken met hoe goed die auto is. Nuja, de vraag is ook hoever dat filmpje getruckeerd werd, en of de persoon die monteerde geen show opvoerde...
buorman
@Schluterfan
Dat moet je ook allemaal niet willen weten, ik bedoel maar; die bakker van jou brood, of die slager van jou vlees gebruikt z,n handen echt niet alleen om brood te bakken/lappen te snijden.........
Wat die Dacia's aangaat; je ziet ze steeds meer, en de gebruikers zijn over het algemeen meer dan tevreden
SJB533
@walker1 @Schluterfan
Mijn reactie was meer uit gekheid naar Erik. Wellicht wil hij uitleg verschaffen obv zijn ervaringen, wellicht ook niet.

Dacia's zie ik steeds meer rijden, of ze vallen me steeds meer op. Weet dat bij de provincie Groningen een aantal Dusters in het wagenpark lopen. Zijn ze waarschijnlijk niet ontevreden over... Zijn ook geen dure auto's trouwens, die Dusters...
+2
Schluterfan
@erik9831

Voor zover ik "gehoord" heb, is zo'n Mercedes Sprinter een (meer?) dan halve Renault Master. En de Citan is ook maar een Kangoo met een Ster op de motorkap, waar je ook zo'n 2500euro meer voor betaald dan de versie met de ruit op de motorkap... Nuja, tot nu toe rijd ik al dik 10 jaar Renault, en mijn ouders nog veel langer, en daar nooit over te klagen gehad, verre van zelfs.
+1
SJB533
@Schluterfan
De Sprinter, althans het model tot en met 2018, is een echte Mercedes-Benz. Komen gewoon uit Duitsland (Düsseldorf en Ludwigsfelde/Berlin) De Citan is inderdaad een ingekocht model.
+8
16045HSX
Zetor is geen a-merk. Het kan redelijk meekomen en gaat zeker vooruit, maar heeft zich tegenwoordig nog niet genoeg bewezen om te kunnen vergelijken met de zogenaamde a-merken. Een paar slechte series (onbetrouwbaar) en de onzekerheid van de importeur/dealers/garantie/onderdelen deed de reputatie geen goed. Zetor heeft hiermee klanten verloren. Hier in de buurt waren 2 trouwe klanten maar zijn overgestapt. Het probleem was hierbij vooral de levering van service en onderdelen. Deze boeren waren het beu om hier langer op te wachten en zijn overgestapt. De dealers van andere merken stonden dan ook te popelen om direct nieuwe trekkers te leveren met fikse korting. Plus dat de zetorfabriek niks van garantie wou weten. Deze verhalen heb ik meerdere malen gehoord van ook andere (ex-) gebruikers.
Tegenwoordig gaat het beter met het merk en zijn reputatie en is het vernieuwend bezig. Ook wordt er wat meer samengewerkt/ingekocht bij andere merken die mijns inziens zeker de kwaliteit positief beinvloeden (deutz, tym). Als zetorfan hoop ik dan ook dat dit mooie merk weer een wat meer positieve naam krijgt.
+2
jehan
Zo zie je maar weer iedereen heeft zn eigen merk ..laten we dat zo houden dat houd de spanning er een beetje in
+4
a3vandiejen
@jehan Is helemaal waar, ging vroeger met een Deutz melken, heb veel op een Ford gereden, mijn vader had twee Guldners die hij inruilde voor twee Landini,s. Ging vroeger met de melk rijder mee die had een Zetor. En rij nu zelf Same.....maar is toch uiteindelijk niks mis met het merk dat je rijd.
We doen het allemaal met de zelfde intentie.
+3
jehan
Wij zijn begonnen hier met porsche toen fiat toen inter dr bij interweg weer een fiat ..kleine fiat weg inter terug ..grote fiat weg valtra terug ..en wat de volgende gaat worden weet ik niet ..in ieder geval geen fendt want dan krijg ik een huwelijks probleem
jammermaarhelaas
@jehan

Wordt het dan een CNH of een Claas?
+1
jehan
@jammermaarhelaas daar hoef ik gelukkig nog niet over na te denken ..
+1
jehan
@jammermaarhelaas misschien wel een jubileum uit voering van new holland ..las gisteren iets over die uitvoering ..mooie terracota kleur
jammermaarhelaas
@jehan

Ja, staat goed die kleur!
jehan
@jammermaarhelaas kreeg dan toch weer een beetje van die fiat kriebels toen ik het las
CaseCS130
@jehan Totdat ik die foto zag met het Ford ventielenblok achterop, toen was ik weer genezen. 😆
eicher4048driver
@jehan [off topic] loonwerker hier in de buurt heeft al zijn nieuw aangekochte new holland in deze terracota kleur. Is zo leverbaar hoor

(klik om te vergroten)

+16
Rietman
Met bijna 50 jaar ervaring met Zetor kunnen wij met recht zeggen, Dat Zetor beslist een goede trekker was en is, de oude slagzin : Zetor, veel pk's voor weinig geld !, is echt bewezen.
Laag in aanschaf en heeft een zeer hoge restwaarde, die veelal is te danken aan de vraag voor gebruikte Zetor's uit het buitenland.
Zetor was jaren lang zelfs vaak trendsetter in techniek, denk maar aan de modulaire bouw, de beroemde Zetor cabine , die vanaf begin 70er jaren ruim, veilig, geveerd en zelfs toen al geluidsarm waren, maar denk ook aan compressor, geveerde vooras, verschillende aftakas snelheden enz.enz.
Zetor is heel goed te vergelijken met andere merken, Doet niets minder dan andere moderne westerse merken.
In de loop van de jaren hebben wij zelfs ook wel dure jonge Fendt en andere A merken trekkers voor nieuwe Zetors ingeruild.
Als je gelooft in je merk en daar achter staat kan er veel. Zeker een Zetor kan defect gaan en gaat stuk, maar zolang het maar snel en op de juiste manier wordt opgelost kan er veel, indien de dealer, importeur en fabriek goed samenwerken.
Het probleem daar Zetor nu mee zit is dat lang heeft voortgeborduurd op bestaande techniek en laat (opnieuw) ingezet op zwaarder modellen, (overal in de wereld is de vraag naar steeds meer vermogen) mede daarom kiezen veel dealers voor merken met een volledige serie,
Veel dealers moeten naar technische cursussen van de grote merken, maar omdat Zetor vaak als 2e merk wordt aangeboden en dan minder dan hun hoofdmerk worden verkocht worden cursussen maar weinig gevolgd en gegeven. (dat is eigenlijk jammer) kennis is weten en geeft vertrouwen aan de klant.
In het thuisland (Tsjechië) was Zetor jarenlang marktleider en daar speelt dat vele dealers die Zetor verkopen, toch kiezen voor andere merken met modellen met een ruimer assortiment. zodra men voor een ander kiest, haal je gelijk eigenlijk een concurrent voor de bestaande Zetor serie binnen, juist dan wordt met moeilijke voor Zetor,
Tevens speelt dat veel huidige merken geen 2e merk naast hun eigen merk dulden, en dan kiest men snel voor de grotere (Full-line) merken. Zetor is echt niet verkeert en gebruikt ook veel componenten van bekende merken, Als een A-merk stuk is en de herstel kost veel geld, dan heeft betaald men gewoon omdat de trekker dat natuurlijk waard is., Als een Zetor defect is zegt men al snel : goedkoop is duurkoop, Wij zien ook veel dan men bij een A-merk onderhoud volgens het boekje uitvoert, maar bij een Zetor wacht men tot dat het echt noodzakelijk is en dan is het vaak duurder. (Zelfs een Zetor heeft onderhoud nodig nét als andere merken trekkers,) Importeurs wisselingen zijn vaak niet goed en kost ook vertrouwen, maar hebben de meeste merken weleens,
De Zetor is goedkoper dan gemiddeld en dat was eigenlijk altijd het grote voordeel, nu moet Zetor tegenwoordig vechten tegen full-line merken die goedkoper trekkers uit India, Turkije, Verweggiestan of andere lage-lonen landen halen. ook is veelal de kwaliteit lager maar daar staat dan wel het logo op van dat duurdere merk, en dan komt het probleem van Zetor om de hoek kijken : Imago !
Ook de jeugd kijk liever naar een dikke dure trekker dan een rendabele trekker waar ieder zijn werk kan doen, maar dat wil zeker niet zeggen dat een Zetor niet goed is,
Meer dan 70 jaar bestaat Zetor al, hoeveel merken zijn al lang afgehaakt ? Nog steeds zien wij nieuwe serie's, maar is dat voldoende ?
Dat is de vraag. Zeker Zetor is geen verkeerde investering maar heeft het niet makkelijk op de trekkermarkt, maar verdient zeker aandacht en respect !
+6
Fast Eddy
@Rietman

Mooi verwoord. Respect.
jammermaarhelaas
@Rietman

Is na het opengaan van het ijzeren gordijn de kwaliteit gelijk gebleven, of is er om wat voor reden dan ook een tijd geweest waarin verkopen voor ging op ontwikkelen en aanbieden van goed materiaal?
Ik kan me voorstellen dat een nieuwe klant die een minder model koopt, meteen genezen is van een merk, terwijl dat niet representatief is voor het hele merk.
+1
Rietman
@jammermaarhelaas Juist na de opening van het voorm. ijzeren-gordijn zijn de producten sterk verbeterd, Hiervoor moesten wij veelal aanpassingen in NL doen om de trekkers aan te passen aan de NL markt, de laatste +/- 20 jaar gebeurt alles in Tsjechië , goedkoper is punt 1, maar nog beter was gelijk de aanpassingen in het productieproces meenemen. Nee sinds de open grenzen naar Tsjechië is er veel verbeterd.
walker1
@Rietman Ja, ik kan me de Zetors van mijn stage periode nog wel herinneren. Stage was in '94. De boer had toen net een nieuwe 8540, dat was al duidelijk een veel meer westerse trekker, maar de oudere 7745 was nog een echte oostblok trekker. Wel sterk en degelijk, maar ook stug en oncomfortabel.
Rietman
@walker1 Maar vergis je niet ; juist modellen 6245, 7245, 7745, 5340, 6340 en de 2wiel aangedreven uitvoering zijn zeer gewild voor export, Die trekkers zijn zeer snel verkocht als je dit als LMB inruilt. Mocht iemand iets weten, dan geef dat maar even door
walker1
@Rietman Ja weet, vaak gaan ze dan ook terug naar Tsjechië. De kleinere boerenbedrijven daar kunnen zich geen nieuwe Zetor veroorloven, maar wel een gebruikte.
+4
Rietman
@walker1 Ik kan mij er niet in vinden wat u meldt over Tsjechië, Ben u wel eens daar geweest ? Kleine boeren vind je maar weinig in Tsjechië, (alleen in het Reuzengebergte en het IJzergebergte, maar verder zie je juist de grote bedrijven (voorm. coöperaties) daar,
In het communistische tijdperk zijn juist de kleine bedrijven verdwenen en alles is groot opgezet.

Als wij een Zetor verkopen naar Tsjechië gaan die veelal naar paardenboeren, campings of als bijtrekkertje op een boerenbedrijf en dan moeten het nette trekkers zijn,
De stallen zijn veelal voor Nederlandse begrippen oud, maar de rest is vaak beter dan in Nederland, Juist daar zie je veel groter materiaal dan hier,
Alle grote merken zijn daar flink vertegenwoordigd en de grote jongens zoals de Claas Xerion en de 900 serie, de zware Fendt, Case, MF's lopen juist daar. Export van jong gebruikte trekkers van boven de 120 pk wil soms, maar... eigenlijk is Tsjechië geen exportland voor ons,
Daar draaien de trekkers veelal het dubbele van de uren die wij NL kennen, Exportlanden voor Zetor zijn veelal Polen, Slowakije, Oekraïne, Roemenië of Bosnië-Herzegovina, Dát is daar kleinschalig, ook verkopen wij regelmatig naar de Denemarken, Zweden en Ierland.
Ik krijg de indruk als ik in gesprek ben met boeren daar, dat de gemiddelde boer in Tsjechië het beter heeft dan hier,
+1
walker1
@Rietman Zeg maar gewoon jij hoor 😄
Ik ga er van uit dat u/jij als dealer, handelaar beter op de hoogte bent van wat er geëxporteerd wordt en waar naar toe. Bovendien kan dat ook per jaar en per regio weer verschillen. In ieder geval was mij wel eens verteld dat gebruikte Zetors vaak weer terug gaan naar Tsjechië.
Zelf ben ik 3 x een week op vakantie geweest in Tsjechië, de laatste keer was geloof ik 2011, dus alweer even geleden. Ik heb me toen vooral met vakantie bezig gehouden en niet zo zeer met landbouwkundige en mechanisatie zaken. Daarmee bedoel ik dat ik niet bewust bedrijven ga opzoeken en daar alles bekijken. Wel kijk ik altijd goed rond, naar de omgeving en dat varieert van de natuur, gebouwen, bedrijven, voertuigen en uiteraard ook wel de landbouw. Ik heb in Tsjechië inderdaad grote bedrijven gezien met grote westerse +200 pk trekkers, maar evengoed ook wel kleine boerenbedrijfjes. In ieder geval in het Reuzengebergte vind je die wel, vaak ook met bv bosbouw of houthandel er bij. Ik had in 2011 daar ook een keer een Zetor gefotografeerd. Eigenaar hield wat rundvee, had wat hooibouwmachines en handelde in openhaard hout. Foto van de Zetor: tractorfan.nl/picture/517919/…
Wimsumar
Beste Rietman:

Quote Reactie van @Rietman:
dan komt het probleem van Zetor om de hoek kijken : Imago !

Ja, (logisch). Na vanaf 1946, ondanks vooruitstrevende ontwikkeling/productie en vervolgens ook export van tractoren, was zeker in de eerste helft van ZETOR's ruim 70 jarig bestaan aankoop van een ZETOR, in m.n. Nederland, eigenlijk heulen met de "Oostblokvijand'' (achter het Yzeren gordijn). Tegenwoordig verliest ZETOR z'n identiteit en imago door ook (heel modern? ) tractoren bijeen te "knippen /plakken" met componenten van andere duurdere (trekker)fabrikanten terwijl 'ze' in het verleden ruimschoots hebben bewezen respectabele techniek voor alleszins redelijke prijs konden bieden.
+4
fan van trekkers
Even de nieuwe zetor crystal 170 hd onder de loep nemen. De trekker heeft een 6,1 liter deutz blok (zelfde als een fendt). De trekker heeft onafhankelijke voorasveering (dat heeft een fendt in die pk klasse niet), hij heeft cabine veering, verwarmde spiegels en verwarmde achteruit standaard. Hij heeft elektronische hydrauliekflippers. Alles bij elkaar kun je er prima een paar dagen mee volhouden. Ik vind het nadeel dat er nog een schakelbak inzit. Hij heeft wel 3 trappen powershift en een shuttlehendel, maarja voor deze tijd niet echt meer gebruikelijk. Ik denk dat als zetor gaat beginnen met variobakken dat ze een goeie stap vooruit zetten!
+8
N-Htvt155Wessel
Op ons bedrijf rijden wij als sinds 1965 met zetor, vanaf ca. 1988 is de 8011 vervangen voor een case 856 xl als hoofd trekker, sinds dien wel de CNH groep gebleven al hoofd trekker op het bedrijf, maar al die jaren altijd zetor blijven rijden. in 2007 nog een nieuwe zetor gekocht (zoals vermeld met de lichtere koppeling (forterra 8641) altijd nog dik tevreden over deze trekker. al het onderhoud in eigen beheer. de grootste reperatie kosten zijn tot nu toe een zij ruitje die geknapt is. momenteel 3800 uur op de klok. met de eerste koppeling nog. zolang je deze trekker maar binnen laat staan blijft de lak super. onze hoofd trekker is een New holland tvt 155. deze kan kwa kosten zeker niet tegen de zetor aan (vario bak en steek as breuk, kosten die oplopen tot 10.000 euro) deze trekker hebben we sinds 2011 en nu 3000 uur mee gereden. zelf zijn we nu aan het kijken voor een trekker erbij, namelijk een proxima hs(power) met de luxe uitvoering, deze blijft nog steeds met de nieuwwaarde onder de 40.000 euro. in ons oog opzicht een prima trekker.

soms kunnen ze wat stug schakelen. maar als je een trekker goed kent merk je vanzelf welke toeren je moet hebben bij het schakelen om het met 2 vingers in de versnelling te drukken. en een voordeel, een zetor start altijd in de winter!

de forterra had een aanschaf waarde van 32.000 na 11 jaar blijft de geschatte waarde tussen de 20-25.000. ja economisch gezien een trekker die juist niet hard in waarde daalt. met daarin tegen fendt. Zeker als veehouder met een kleine 200 melkkoeien en 92 ha land bewerkt dik tevreden met het merk zetor.

Zelf ben ik een groot cnh fan. maar als het moet kan ik met deze b merken als zetor iedere fendt/ johndeere lover onderuit krijgen door alles finacieel te onderbouwen, en alle reperatie te noemen met de kosten er van.

(klik om te vergroten)

valmet6400power
@N-Htvt155Wessel
Vergeet in je vergelijking niet dat wat niet op een tractor zit ook niet kapot kan gaan. Een vario vergelijken met een schakelbak stopt daar dus al..
+1
flip1150
@valmet6400power De vraag is dan ook weer heb je een vario bak nodig of is deze alleen handig. Een paar onder belasting schakelbare versnellingen is altijd wel welkom.
valmet6400power
@flip1150
Als je het werk niet sneller kan laten gaan dan moet je het aangenamer maken. Wij hebben zelf de hoofdtrekker met vario, de andere twee niet maar die hebben wel onder last schakelbare versnellingen en dus dat is ook wel te overzien.
walker1
@valmet6400power Hoezo? Beide kunnen toch kapot gaan?
+1
jasper-santing0
@N-Htvt155Wessel Nou menig oude 300 wint het er als nog van hoor 😂 Nog geen 4000 uur is ja nog niks.
+2
zetordrivertimo
@jasper-santing0 na 4000 uur doen ze het ook nog best hoor 😉
wij hebben er 1 lopen die gaat nu een mooi eind richting de 9000 uur, met de eerste koppelingsplaten nog 😜
verwijderd
roy jd3130
@ZetorTwente heeft die van mij ook last van ook met het aan geven van de toeren hij zit er 300 toeren onder
verwijderd
roy jd3130
@ZetorTwente

(klik om te vergroten)

Toeren teller zetor
roy jd3130
@ZetorTwente dit is me teller . Oke haha
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Zetor ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!