Illustratie van:

Fendt 500 Serie - Verschillen tussen de types

Beste leden,

Ik ben van plan een een Fendt Favorit 500 te kopen.
Nou vroeg ik mij af wat nu echt de verschillen zijn tussen een 512C, 514C en een 515C buiten het motor vermogen.

Ik hoor het graag van jullie.

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Moet je hier even naar kijken:
konedata.net/traktorit/fendt/…
+1
hoest
Gewoon wachten tot onze wandelende fendt encyclopedie @Fendt926Driver online komt
Fendt926Driver
@hoest ha ha. Ik weet als fendt enthousiasteling alleen de positieve punten.😎
+2
mdoornekamp
@Fendt926Driver maar die positieve punten zijn er bij deze types ook niet?😂
Fendt926Driver
@mdoornekamp zeker wel maar alles is hier al wel zo n beetje genoemd.
Zijn wel super trekkers.
Door die portaal assen in combinatie met een sterke hef gaat een 500 serie minder snel achterover dan een 700 serie zonder portaal assen.
jehan
@Fendt926Driver portaal assen hebben hier de fiat 211 ook al en die is uit de jaren 50
+1
mdoornekamp
Ze hebben allemaal portaal aandrijving achter. Dat had de 60 pk Landini van me pa vroeger ook.......
MaxxuM4ever
@mdoornekamp ja ik begrijp het voordeel van die portaal Assen ook niet goed behalve dat je ze wat kunt verdraaien waardoor er grotere achterbanden onder kunnen. Alle ander merken hebben een starre verbinding.
+1
JD3010
@MaxxuM4ever portaalassen zijn goedkoper.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Onze Case (David Brown) uit 1985 heeft ook portaalassen achter hooor..
MaxxuM4ever
@valmet6400power dat wist ik dan weer niet
valmet6400power
@MaxxuM4ever
De meeste kennis zit buiten je eigen hoofd he 😃
MaxxuM4ever
@valmet6400power Nou ik ontmoet wel eens mensen die menen alle wijsheid in pacht te hebben haha.
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever door portaalassen te gebruiken moet de aandrijflijn zelf niet zo zwaar gebouwd worden omdat het toerental in de versnellingsbak vrij hoog ligt en zo de krachten overal op vrij laag zijn. Het toerental wordt pas helemaal op het einde gereduceerd.
MaxxuM4ever
@Gavrie Willemsen Hebben de traditionele achterbruggen geen planetair in de eindaandrijving achter dan? Fendt is er uiteindelijk ook mee gestopt.
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever idd. planetair zit steeds achteraan bij de remmen nu bij de meeste merken
+1
jammermaarhelaas
@MaxxuM4ever

Er waren merken (bv. met witgrijze of gele velgen) die dat al meer dan een halve eeuw geleden hadden, eindvertraging naast differentieel en daar ook meteen natte remmen bij.
Fendt zal wel andere filosofieën hebben of hebben gehad.
rubenv
@mdoornekamp vergeet de slechte remmen niet
valmet6400power
@rubenv
Zakkende bussen ook niet
Fast Eddy
@valmet6400power

die hebben JD motoren ook.
valmet6400power
@Fast Eddy
Maar dat wist ik niet 😏
YaMaGa
@rubenv dat is precies wel een fendt kwaal die slechte remmen..?
1046
@YaMaGa zeker niet et sterkste punt bij fendt. die remmen
+1
Gavrie Willemsen
@YaMaGa Fendt heeft nooit veel aandacht aan de remmen besteed omdat in het land van herkomst alles luchtgeremd is en zodoende eigenlijk altijd de aanhanger zorgt voor de beremming.
RVM
515 was pas leverbaar na de update ( o.a. uitlaat naast cabine ) in 95/96, vantevoren was 514 de grootste. Hier in de buurt loopt zowat de allereerste geleverde 515 in NL.
Schluterfan
Hoorde wel eens van 514 dat het motorblok zou durven krom trekken. Verder alleen enkele uurtjes rijervaring die zeker niet tegenvielen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de trekkers verder zijn.
Gavrie Willemsen
Vooral een speciaal niet onaangenaam jankend geluid voorkomend uit de achterbrug/portaalassen. Je hoort ze van kilometers ver aankomen.
Fendttrisixfan
@Gavrie Willemsen dat is als ze 50 rijden, als je maar 45 is het al heel wat beter, en wat dikkere olie in de reducties helpt ook
RVM
@Gavrie Willemsen herkenbaar 😉
+1
deJong
In gebruik is een 500 serie wel een goede trekker. berg hydrauliek opbrengst met de loadsensing pomp, de gebruikelijke mechanische hydraulische bediening van fendt met tot 4 dubbel werkende ventielen mogelijk. fijne versnellingsbak met genoeg versnellingen. met een goed werkende motor. en zoals wij zeggen een oude mannen koppeling, aldus de vloeistof koppeling vindt ik persoonlijk fijn.

gewoon zorgen dat je als er nieuwe banden op komen gewoon 4 nieuwe op zet. dat scheelt nogal eens een vooras rem revisie van 1000 euro.
Gavrie Willemsen
@deJong bij ons rijden er nog zeer veel rond, zelfs met over de 15.000 uren op de teller.
deJong
@Gavrie Willemsen ons eigen 514 loopt ook tegen de 15000. Maar er is wel wat aan versleuteld.
Fendttrisixfan
@deJong vooras rem is toch met externe remschijf? Kost heus geen 1000€ en is niet afhankelijk van 4wd verhouding
deJong
@Fendttrisixfan

als je achter kale banden hebt en voor nieuwe wordt je voorloop groter. meer banden slijtage en rem slijtage.

nu heb ik de reparatie bij het mechanisatie bedrijf laten doen, nieuwe schijf en klauwen. kreeg daarbij een rekening van een roodje toegestuurd.
arnoud
@deJong schijf is 320 euro, zijn er compleet nieuwe klauwen opgezet dan?
deJong
@arnoud en nieuwe rem cilinders dacht ik ook nog.
arnoud
@deJong met achter nieuwe rem cilinders er bij is dat niet heel duur lijkt me
deJong
@arnoud dit was een complete revisie van de vooras remmerij. achter is de afgelopen 5000 uur nog niks aan gebeurd. maar dat zit er wel aan te komen denk ik.
+1
jehan
@arnoud ik schrok me een hoedje van nieuwe rem cilinders wat die bij fendtkosten ..op mn valtra zitten dezelfde..waren half zo duur
+1
deJong
@arnoud dit is de laatste reparatie aan een lekke rem cilinder

FENDT 514C
* CONTROLE/REPARATIE LEKKAGE REMSYSTEEM;
- LINKER ACHTERWIEL GEDEMONTEERD
- REMKLAUWEN UIT ELKAAR GEHAALD
- NIEUWE AFDICHTINGEN GEMONTEERD
- REMSCHIJF VLAK GEMAAKT
- AFDICHTINGEN IN WIELREMCLINDERS VERNIEUWD
- REMMEN AFGESTELD EN ONTLUCHT
- WIEL GEMONTEERD
F178107070080 DICHTSET 2,00x 68,90 = 137,80
F198104072011 REMBLOKSET ORG.(FENDT) 1,00x 41,58 =41,58
BP BR DOT4 1L BP BRAKE DOT4 1LTR 1,00x 12,04 = 12,04
721005GP REMMENREINIGER 500ML 1,00 x2,32 = 2,32
F198104072030 BORGPENNEN MET BEUGEL SET 1,00 x65,08 =65,08
X566667000000 STOFHOES 1,00 x23,20 1 23,20
F198104070110 REPARATIESET WIELREMCILINDER/FARMER 2,00 x23,00 = 46,00
X566667000000 STOFHOES 1,00 x23,20 = 23,20
KM KLEIN MATERIAAL OVERIG 1,00 x2,50 = 2,50
MK MILIEUTOESLAG 1,00 x1,50 = 1,50
Arbeidsloon 465,00

totaal bruto 820.22
josje
De 500 zijn slecht. Maar vaak word er ook vergeten rem vloeistof te verversen, waar door er heel veel vocht in het systeem komt en roest vorming vormt op rem klauw zuiger - remdruk verdeler - of zelfs hoofdrem cilinders.
En dan komen je rem blokken slecht achtog terug waardoor ze nog harder slijten.
josje
De 500 serie remmen bedoelde ik
1046
@josje niet alleen de 500 . maar ook de 300 en de ouwere 300

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 500 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0