Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Hef en Hydrauliek totaal gestopt....

Beste Forumleden,

Sinds een half jaar ben ik de trotse eigenaar van een MF135. Ik loop nu tegen een probleem aan...

Vandaag heb ik de oude selector (hef of hydrauliek) vervangen door een nieuwe (ozmenoglu.com/mf/ash3sh1050/…) zodat ik 2 dubbel werkende ventielen heb. Na montage doet zowel de hydrauliek als de hef het niet meer 😢.
- type met draft control;
- olie ziet er netjes uit;
- olie niveau ruim voldoende;
- zonder selector er op komt er geen olie uit het buisje?;
- Aftakas werkt gewoon;
- buisje, op gevoel, in het gat gekregen.

Ik denk dat ik iets vernield heb...Maar geen idee wat. Iemand een tip wat ik kan controleren? voordat ik er aan zat werkte alles nog goed )

Wie kan mij helpen..... ? Bedankt alvast,

Rene

Deel dit topic

Reacties

cor-bakker
Dit staat bij het geleverde ventiel er staat dat je een aparte poort nodig hebt voor het ventiel retour

THE MOST IMPORTANT of HYDRAULİC VALVES :
May be metal particles or pollution in the oils circulating in the pistons and lifts, these too it will damages the tractor's hydraulic brain. In order to prevent this and to do no harm on the tractor's brain, we developed a different system. In this system, the pressurized oil from the Hydraulic valve goes directly to the pistons, but the oil returning from the pistons is discharged to the oil [b]tank with a separate port,[/b] not the hydraulic brain. Here too, it is cleaned by passing through the oil filter. Thus, the hydraulic brain is not damaged at all.
Wimsumar
Beste Rene van Buren: Volgens mij moet je met het "selector"kraantje voorop het ventielenblok van hef naar hydrauliekventielfunctie (en viceversa) omschakelen.
Daarbij moet je op de hydrauliekfunctie de positieregelinghendel iets "omhoog" doen, anders geeft het hydrauliekventiel geen olie (= hetzelfde als het verschijnsel dat je geen olie uit het open buisje krijgt).
Rene van Buren
Beste Cor, Winsumar,

Bedankt voor jullie snelle reactie!
Ik heb de tip van Winsumar getest maar hoe ik de handels op het kwadrant ook zet… geen olie uit het buisje (had de nieuwe selector er om te beginnen maar eens afgehaald.) Ik heb ook nog even de oude er op gezet die het wel deed.... die werkt nu ook niet. Ik heb het gevoel dat de oliepomp helemaal niet 'geschakeld' wordt.
De nieuwe selector zou het mogelijk moeten maken dat je zowel de hef als de hydrauliek kunt gebruiken (als ik het filmpje mag geloven,
) Dat sprak mij wel aan voor gebruik met de hefmast.

Nog ideeen….;-)
Wimsumar
Beste Rene van Buren:

Quote Reactie van @Rene van Buren:
sprak mij wel aan voor gebruik met de hefmast.

Zeker, anders is het met zo'n M.F.-hef waardeloos gekloot.
In het filmpje wordt de hefinrichting ook bediend met het opgebouwde ventielenblok. De andere 2 ventielen zijn voor bakbediening (dubbelwerkend) en achterlader (enkelwerkend) omhoog/omlaag.
Onduidelijk in het filmpje is het omzetten van het kraantje voorop het ventielenblok.

Bij montage van zo'n ventielenblok moet er een rubber afdichtringetje om het buisje. Is hierbij wat misgegaan? Misschien aan onderzijde bij de pomp?
Rene van Buren
@Wimsumar Dat verwacht ik wel... ik heb het idee dat ik met het omhoog halen van het oude blok het 'buisje' mee omhoog gekomen is. (tot aan het blokje). Als ik, op gevoel, deze weer in de juiste positie probeer te doen lijkt die 'goed' in positie te komen. Aan de bovenzijde zit er inderdaad een rubber ringetje om de buis. Het lijkt of de pomp 'neutraal' staat en helemaal niet meer pompt
Wimsumar
Beste Rene van Buren:

Quote Reactie van @Rene van Buren:
Als ik, op gevoel, deze weer in de juiste positie probeer te doen lijkt die 'goed' in positie te komen.

Ik heb me nog wat ingelezen bij een ander M.F.-youtube-filmpje. Ik twijfel zeer sterk of het buisje weer op de juiste plaats in de pomp staat! Daarbij schijnt dit terugplaatsen enige ervaring te vereisen daar anders (nog meer) schade op kan treden.
Voorts moet voor goede werking van het ventielenblok de (positie)hefhendel op constant pompen staan.

Lees de discussie onder onderstaande filmpje (mijn infobron):

Rene van Buren
@Wimsumar Wederom bedankt voor het meedenken!! Ik neem je tip ter harte. Misschien zit die inderdaad niet goed in de pomp.... Ik ga het klepje achter de peilstok er eens afhalen zodat ik er in kan kijken of ik het buisje echt goed in de pomp heb zitten... Voor het blok heb je gelijk. Als je de hefhendel op constant pompen zet zou je met het ventielblok en de hef en de hydrauliek kunnen bedienen…. Lijkt me ideaal…. Als die het doet dan ;-))
Rene van Buren
Beste forumleden,

Ik heb (dankzij jullie tips) gevonden wat de oorzaak is. het stijgbuisje zit niet in de hydrauliek pomp..... Na het verwijderen van het klepje van de peilstok was dit zichtbaar door de gaten van de selector.....

Nu krijg ik het buisje er niet in..... Het is een buis met een lichte bocht er in, een blokje er aan met daaraan nog een klein buisje…… Als ik de stijgbuis omhoog haal gaat ook het kleine buisje mee (totdat het blokje tegen de hefdeksel aan komt). Ik heb gezocht naar documentatie maar ik kan nergens zo'n buis vinden……. Het gaat om een MF 135 met trekkracht regeling.

Iemand een tip/idee hoe deze buis er weer in kan, of wat je daarvoor moet doen.

Bedankt! Rene
Wimsumar
Beste Rene van Buren:

Quote Reactie van @Rene van Buren:
documentatie

OP de (M.F.) ANNATEFKA-website annatefka.com/ is documentatie te vinden.

Pdf pagina 83, het pijpje (23):

annatefka.nl/mf_ond_boek/trekkers/…

Hydraulische afstellingen (niet wat we nu zoeken):

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…

Externe Hydraulische ventielen (doorbladeren, niet wat we zoeken):

annatefka.nl/mf_instr_boek/100_serie/…

Hydraulisch systeem (doorbladeren, niet wat we zoeken):

annatefka.nl/mf_techniek/doc_100/…

Het M.F.-hefsysteem, diverse doorkliklinks (niet wat we nu zoeken):

annatefka.nl/mf_techniek/tech_hef_00.htm/

Onder het eerdergeplaatste M.F.-165-filmpje staat onderstaande opmerking waardoor ik denk dat het pijpje beschadigd is.

''When that valve or the original cover that is in the same place is being removed be carefull that the stand pipe is located in the pump at the bottom or the seal and or the tube will be damaged. If the tractor has pressure control the pipe will not come out because it is linked to another pipe inside the hydraulic case. The standard none pressure control pipe will lift out. If the pipe comes out of the pump the best way to locate it back in the pump is to take off the side plate where the dip stick is drain off some oil so the oil level is below the top of the pump shine a light inside the case and look down the hole where the tube comes out you can see the bottom of the pipe and the hole. Place a screwdriver down the centre of the pipe to use a lever and locate the pipe back in the pump and give it a good push. You can sometimes do this without removing the side plate just be feel. If the pipe is damaged and its pressure control with top cover will have to come off to fix it. Good luck.''

Google-translate:

''Wanneer dat ventiel of het originele deksel dat zich op dezelfde plaats bevindt wordt verwijderd, let dan op dat de voetpijp zich in de pomp aan de onderkant of de afdichting bevindt en of dat de buis wordt beschadigd. Als de tractor over drukregeling beschikt, zal de buis niet naar buiten komen omdat deze is verbonden met een andere buis in de hydraulische behuizing. De standaard geen drukregelleiding zal naar buiten komen. Als de pijp uit de pomp komt, is het beste om hem terug in de pomp te plaatsen door de zijplaat van de oliepeilstok af te nemen, zodat het oliepeil onder de bovenkant van de pomp komt en een licht in de pomp schijnt. geval en kijk door het gat waar de buis naar buiten komt, kunt u de onderkant van de buis en het gat zien. Plaats een schroevendraaier in het midden van de buis om een ​​hendel te gebruiken en plaats de pijp terug in de pomp en duw hem goed. Je kunt dit soms doen zonder de zijplaat te verwijderen. Als de leiding is beschadigd en de drukregeling met de bovenklep moet loskomen om deze te repareren. Succes.''
Rene van Buren
@Wimsumar Bedankt!

Ik denk dat ik met de eerste x monteren een bocht in de stijgbuis heb gedrukt… (sukkel!). Ik ga een nieuwe bestellen en dan moet toch de hefdeksel er maar af…..heb een blokje aan de buis zitten. Nog do's and dont's……?

Bedankt maar weer!
+1
Wimsumar
Beste Rene van Buren:

Quote Reactie van @Rene van Buren:
een bocht in de stijgbuis heb gedrukt

Vandaar dat ik alleen maar rechte stijgbuisjes in de documentatie zie.
Het stijgbuisje met blokje is '' de andere'' (nr. 26) op de onderdelenafbeelding?

annatefka.nl/mf_ond_boek/trekkers/…

"Do's":
Vernieuw tevens de afdichtringen van het stijgbuisje.
Het hefdeksel kan niet 'zo maar even' los getild (achterover kantelen) worden. In de documentatie staat de werkwijze en wat eerst losgemaakt moet worden.
Vanzelfsprekend ook het aanzuigfilter schoonmaken en eventuele 'bagger' onder in het transmissiehuis verwijderen.
ton-dalhoeven
@Rene van Buren

Beste René,

Ik kwam dit forum tegen en was eigenlijk benieuwd hoe het is afgelopen.
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en zou graag willen weten of het mogelijk is de hydrauliek om te bouwen zodat het schakelen tussen hef en hydrauliek niet meer noodzakelijk is, met een hefmast is dit namelijk niet ideaal.

Ik hoor graag, alvast bedankt.

Gr. Ton
MFPOWER06
@ton-dalhoeven
Je kunt volgens mij niet zo maken dat je ze beide kunt bedienen of je moet de hef de hele tijd omhoog laten staan

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 en hebben de trefwoorden hefinrichting en hydrauliek geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0