Illustratie van:

Fordson Super Dexta - Vlamstart controle

Heeft iemand wel eens de werking van de vlamstart echt gecontroleerd? Hoe doe je dat? Naast kijken of de spiraal het doet en of er diesel in de inlaat komt. Heb een filmpje gezien waarop je echt de diesel zag branden. Is dat na demontage van iets te zien of is het een kwestie van voelen of het daar warm wordt?

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
Inlaatslang eraf halen en de vlamstart gebruiken, als er een vlammetje komt doet hij het
raf-leyssen
40 sec op de gloeiknop duwen en dan het pompje bedienen als alles werk hoor je meestal de vlam ontsteken met een woef geluidje. Meestal is het probleem dat de vlamstart blijft lekken in de inlaat van de motor als het voertuig stil staat waardoor het motoroliepeil stijgt door toevoeging van brandstof. Ik heb dit eenvoudig opgelost door een benzine afsluiter van een lpg installatie tussen de vlamstart leiding te zetten achter het dashboard paneel. Deze is aangesloten op de gloeiknop waardoor alles werk zoals origineel en het lekken voorkomen wordt veel succes
duitshuisje
OK, ik ga dat uitzoeken. Ik heb een tijd geleden al eens een kraantje er tussen gemaakt toen ik las over volgelopen carters! Dank voor jullie reactie, groet!
duitshuisje
Het is alweer een tijdje terug, maar nu toch eens verder gekeken, voel me toch altijd een beetje schuldig met die startpiloot. Ik denk dat de drukknop van de vlamstart het niet doet. Als ik de spiraal apart aan de 12 V leg doet ie het goed. Kan ook een draad probleem zijn natuurlijk. maar nou de vraag: hoe kom ik bij die schakelaar? Ik neem aan dat het dashbordje losgehaald moet worden. Er zitten onderin 2 boutjes waarmee het lijkt vast te zitten, maar die draaien allebei dol of er zit een moertje achter en dat kan ik niet eens zien laat staan tegenhouden. Moet het wel met die boutjes of moet het anders? Wie weet raad? Groet
+1
R Bouwmeesters
@duitshuisje Die 2 boutjes hoeven niet los, daar zit de spanningsregelaar aan de binnenkant mee vast.
Het dasbordje zit vast met 2 boutjes vanaf de voorkant onder de tank.
Eerst de 2 zijkapjes onder de tank weghalen, dan zie je de boutjes die je moet hebben.
duitshuisje
Dank je , ga morgen even kijken. Ik kan wat lastig kijken vanwege een voorlader. Ik laat het nog weten of het lukt. Dan nog een vraag: weet je hoe de motorkap bovenop hoort vast te zitten, doe het nu met 2 boutjes, maar is niet handig eigenlijk. En hoe de sluiting aan de rechterkant bedoeld is? Ik zie dat niet in een onderdelenboek staan.
R Bouwmeesters
@duitshuisje de rechterkant zit vaat met 4 boutjes, en de linkerkant kan open scharnieren met 2 handgrepen.
Rechts hoeft eigelijk ook nooit los.
Als ik er aan denk kan ik morgen wel een foto maken.
duitshuisje
OK dus toch alleen met boutjes, ik dacht een constructie dat hij zo gelicht kan worden. Maar gelukkig ontbreken er dan geen onderdelen in ieder geval
duitshuisje
Heb ze inderdaad gevonden en los gekregen. Maar nu kan ik nog maar weinig het dashbordje naar voren trekken en heb dus totaal geen ruimte om iets te bekijken laat staan te demonteren. Is dat vanwege hard geworden bedrading of is er iets anders?
duitshuisje
Het lijkt er op of de kabel van de toerenteller met zijn grondplaat met 2 boutjes uit het motorgedeelte moet worden losgenomen om het dashbordje ruimte te geven. Klopt dat of moet dat niet hoeven?
duitshuisje
Is al gelukt........duurt altijd even voor ik meer kracht durf uit te oefenen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0