De lang verwachte CVT van Valtra is dan eindelijk klaar,maar ook best uniek dat dit relatief kleine merk het toch aandurft hem (na 7 jaren ontwikkeling)zelf te bouwen en niet zoals alle andere (behalve Fendt) hem inkopen bij ZF!*
Volgens de Boerderij van vandaag een best unieke maar toch zeer eenvoudig bedienbare automaat!
Wat denken de kenners op dit gebied op dit forum ervan?
* Volgens de Boerderij hebben nu alleen Fendt en Valtra een eigen CVT is dat zo?
Hier de links: valtra.nl/powerofchoice/new-in-n-and-t-series/…
boerderij.nl/1062626/Mechanisatie/…
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
boerderij.nl/1062626/Mechanisatie/…
daar kwam steyr het allereerst mee op de markt.. maar die is verder gegaan met NH en Case..
zo stak dat ik elkaar is me verteld
alleen ZF heeft Steyr Antriebtechnik overgenomen, daarom is de S-Matic (steyr matic) nu een ''zf'' bak
John deere heeft een cvt ingekocht bij ZF, de eccom 1.5 maar ook een eigen cvt ontwikkelt de IVT
voor de rest word er veel gebruik gemaakt van ZF
die van fendt werkt op hydroliek ofzo
soort hydrostaat zeg maar..
en die rest zoals ze hier zeggen de ZF dat zijn puur tandwiel overbrengingnen ofzo..
als jullie het er niet mee eens zijn hol ik mie wel snel stil hahah
ik las net in de T&W dat kubota ook een eigen cvt liggen heeft maar nog niet op de markt heeft gebracht
Ja wat noem jij achterlopen,ze waren in ieder geval niet de eertste!
Maar met welke transmissie loop je anno 2008 dan voor?
@pekelerboer de versnellingsbak van Valtra is door dat de vario nog niet klaar was helemaal uitontwikkeld en dat je ondanks dat je geen Vario hebt toch elk jaar meer trekkers weet te verkopen is knap maar geeft ook gelijk de noodzaak er van bloot,niet iedereen wil een cvt!
Maar het niet kunnen leveren gaat op (korte) termijn toch je kop kosten!
Maar gelukkig kun je in tegenstelling tot Fendt nog kiezen en zal Valtra als een van de laatste de versnellingsbak in de ban doen!
bij fendt kan je net zo goed op t voetpedaal rijden
@Mengeledriver zie dat je er ook ben,jij ben zover ik tot nog toe de reacties zie hier de enige die "wel" veel van vario's weet,vooral technisch en je heb rijervaring zij het alleen met Fendt (of heb je ook wel op andere cvt gereden?)
Wat denk je d'r van als je de links en de 'Boerderij' gelezen heb,is't wat?
jd heeft voor de 4 cilinders volgens mij de eccom 1.5, voor de rest van de 6000 series de 1.8, en voor de 7430 en 7530 de eccom 2.0 (hebben ze mij verteld)
de amerikaanse trekkers kunnen uitgerust worden met een IVT versnellingbak van jd zelf, die in de verste verte niet lijkt op die van fendt. hij lijkt veel op de eccom van zf, maar is nog effiecienter in elkaar gezet.
Bij de eccom, en volgens mij ook bij de ivt kan de hydromotor zowel een positieve hoek, als een negatieve hoek maken. zodat deze hydromotor het ringwiel met de draairichting van het planentair mee kan laten draaien, maar ook er tegenin. bij transport op topsnelheid draait hij er tegenin. dit betekend hydraulisch vermogen, bij fendt is de bak 100% mechanisch op topsnelheid(ringwiel is stil gezet op dat moment) en is daarom met transport zuiniger.
bij een 6000 serie (zf bak dus) kan je merken wanneer hij overschakeld, maar alleen als je er al vaker op gereden hebt. als je er voor de eerste keer op stapt heb je dat niet door. hoe dat met de 7000 (7720)serie zit weet ik niet, maar de 8530 waar ik mee gereden heb had dat niet, was niets van te merken, trok in één stuk door.