Valtra's eigen CVT is klaar.

De lang verwachte CVT van Valtra is dan eindelijk klaar,maar ook best uniek dat dit relatief kleine merk het toch aandurft hem (na 7 jaren ontwikkeling)zelf te bouwen en niet zoals alle andere (behalve Fendt) hem inkopen bij ZF!*
Volgens de Boerderij van vandaag een best unieke maar toch zeer eenvoudig bedienbare automaat!
Wat denken de kenners op dit gebied op dit forum ervan?

* Volgens de Boerderij hebben nu alleen Fendt en Valtra een eigen CVT is dat zo?

Hier de links: valtra.nl/powerofchoice/new-in-n-and-t-series/…
boerderij.nl/1062626/Mechanisatie/…

Deel dit topic

Reacties

grondverzetter
Fendt heeft geen eigen cvt..

daar kwam steyr het allereerst mee op de markt.. maar die is verder gegaan met NH en Case..

zo stak dat ik elkaar is me verteld
Nils
Eigenlijk is het Steyr-ZF die daarmee op de markt kwam
Fendt kwam als eerste met hun EIGEN vario op de markt, die gebouwt word door ZF, jaar daarna kwam Steyr er ook al mee, die waren er ook al mee bezig voordat fendt m introduceerde.

alleen ZF heeft Steyr Antriebtechnik overgenomen, daarom is de S-Matic (steyr matic) nu een ''zf'' bak
Loonwerker_Erwin
Fendt heeft een eigen CVT

John deere heeft een cvt ingekocht bij ZF, de eccom 1.5 maar ook een eigen cvt ontwikkelt de IVT

voor de rest word er veel gebruik gemaakt van ZF
grondverzetter
Hoo wacht weet het alweer haha

die van fendt werkt op hydroliek ofzo 😛

soort hydrostaat zeg maar..

en die rest zoals ze hier zeggen de ZF dat zijn puur tandwiel overbrengingnen ofzo..

als jullie het er niet mee eens zijn hol ik mie wel snel stil hahah
Loonwerker_Erwin
Fendt heeft een groter hydraulisch aandeel voor de aandrijving en zf een mechanische cvt met planetaire stelsels, daarbij voel je ook meer de stappen bij het optrekken
grondverzetter
Erwin zit de boekjes goed te lezen zo te zien 😃
Ligt er wel aan welke erwin 😃, die van een 7720 voel je echt overschakelen, net een ps trap 😛, bij cvt verneem je dr weinig van
Loonwerker_Erwin
Ja de trekker & werktuigs wel een paar keer doorgelezen 😛
ljdekker
Het zal dan wel kloppen maar de cvt van jd is dat ook een zf of hebben ze die ook zelf ontwikkeld

ik las net in de T&W dat kubota ook een eigen cvt liggen heeft maar nog niet op de markt heeft gebracht
Loonwerker_Erwin
Toen in europa fendt en cnh met een cvt kwamen kon jd niet achterblijven, maar hun eigen cvt was nog niet klaar..... toen hebben ze voor de 6010/6020 serie de zf eccom 1.5 ingekocht. daarna hebben ze hun eigen ivt doorontwikkelt en in de 7010/7020 gedaan......
Cnh bestond nog nieteens toen de s matic bak kwam erwin 😉
magerehein
IH had in de loop van de 80 er jaren al een CVT op de plank voor het door Case (Tenneco) werd over genomen allen die hoefde de transmissie niet.Zij koos voor de powershift (Magnum)Fendt Steyr ZF lopen aljaren achter
pekelderboer
Op een valtra hoort geen cvt (vin ik)
valtradriver
Je bedoelt die in de International Farmall 826 hydro van @BartValtra zit?
Ja wat noem jij achterlopen,ze waren in ieder geval niet de eertste!
Maar met welke transmissie loop je anno 2008 dan voor?
@pekelerboer de versnellingsbak van Valtra is door dat de vario nog niet klaar was helemaal uitontwikkeld en dat je ondanks dat je geen Vario hebt toch elk jaar meer trekkers weet te verkopen is knap maar geeft ook gelijk de noodzaak er van bloot,niet iedereen wil een cvt!
Maar het niet kunnen leveren gaat op (korte) termijn toch je kop kosten!
Maar gelukkig kun je in tegenstelling tot Fendt nog kiezen en zal Valtra als een van de laatste de versnellingsbak in de ban doen!
Fendttrisixfan
Waarom zou je moeten kunnen kiezen uit verschillende baken als iedereen tevreden is met dezelfde
pekelderboer
Bakken maakt geen zak uit als de bediening van de bakken maar goed is , ik zou ze graag wat traplozer zien , nau gaat het met pc trappen maar dat moeten ze geleidelijker maken
Loonwerker_Erwin
Moet je maar eens met een vario van fendt rijden.... daar voel je helemaal geen trappen, alleen bij de oude 900 serie nog
NewHollandErik
Wie weet is ie zo goed dat de CVT van Valtra ook wordt overgnomen door MF en Fendt..
tjeerdfiat
De cvt bakken van newholland , case en steyer zijn identiek. de cvt van fendt is niet een echte automaat je moet het pookje naar voren drukken !
Loonwerker_Erwin
De cvt van fendt is net zo te bedienen als die van cnh hoor
bij fendt kan je net zo goed op t voetpedaal rijden
Mengeledriver
Tjeerdfiat: Je weet niet waar je over praat.
ljdekker
@ERIK die cvt van valtra is ongetwijfeld een goede bak
Dekker, zoiets kan je pas na 5 jaar gebruik vaststellen..
RobDeutz104
Same heeft ook een eigen cvt klaar! en gaan die voeren voor deutz fahr en same
ljdekker
@martijn valtra heeft het modernste testcentrum volgensmij, staat mij iets van bij dat ik dat ooit ergens gelezen hebt
valtradriver
Een modernst testcentrum wil niet zeggen dat tie bij voorbaat al onverwoestbaar zal zijn,dat ze niet over 1 nacht ijs zijn gegaan dat kan ik je wel garanderen!

@Mengeledriver zie dat je er ook ben,jij ben zover ik tot nog toe de reacties zie hier de enige die "wel" veel van vario's weet,vooral technisch en je heb rijervaring zij het alleen met Fendt (of heb je ook wel op andere cvt gereden?)
Wat denk je d'r van als je de links en de 'Boerderij' gelezen heb,is't wat?
lucas712
Fendt heeft zeker een eigen vario en die is gemaakt samen met sauer danfoss. de rest zijn bijna allemaal zf. cnh deutz en jd gebruiken em. de grote jd heeft ook een vario die veel op die van fendt lijkt met een hydraulisch deel. alleen kan de fendt veel harder achteruit omdat ze de pomp verder kunnen zwenken dan john deere daar hebben ze patent op.
RobinBos
Wat lucas zegt is niet waar.

jd heeft voor de 4 cilinders volgens mij de eccom 1.5, voor de rest van de 6000 series de 1.8, en voor de 7430 en 7530 de eccom 2.0 (hebben ze mij verteld)
de amerikaanse trekkers kunnen uitgerust worden met een IVT versnellingbak van jd zelf, die in de verste verte niet lijkt op die van fendt. hij lijkt veel op de eccom van zf, maar is nog effiecienter in elkaar gezet.
Bij de eccom, en volgens mij ook bij de ivt kan de hydromotor zowel een positieve hoek, als een negatieve hoek maken. zodat deze hydromotor het ringwiel met de draairichting van het planentair mee kan laten draaien, maar ook er tegenin. bij transport op topsnelheid draait hij er tegenin. dit betekend hydraulisch vermogen, bij fendt is de bak 100% mechanisch op topsnelheid(ringwiel is stil gezet op dat moment) en is daarom met transport zuiniger.
bij een 6000 serie (zf bak dus) kan je merken wanneer hij overschakeld, maar alleen als je er al vaker op gereden hebt. als je er voor de eerste keer op stapt heb je dat niet door. hoe dat met de 7000 (7720)serie zit weet ik niet, maar de 8530 waar ik mee gereden heb had dat niet, was niets van te merken, trok in één stuk door.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
1