Zijn er mensen die de originele nieuwprijs van hun geliefde oldtimer kennen?

Beste tractorfans, mijn Landini 8500 kostte in 1980 plus minus11000 € zijn er mensen die prijzen kennen Adhv facturen van hun jaren 50 tot 90 trekkers ?
Mvg towaberg

Deel dit topic

Reacties

+1
valmet6400power
Jazeker.

En nu? 😃 😃
+2
Towaberg
Is weinig info over te vinden en ik vind dat wel leuk om te weten wat de nieuwprijs was van bv een deutz d40005 of een ford 7700!


@valmet6400power
+2
stijn-de-bock
@Towaberg ik ben van hetzelfde gedacht. En heb al ondervonden dat dit bij velen een verboden vraag is.
+2
ronald73
Quote Reactie van @stijn-de-bock:
En heb al ondervonden dat dit bij velen een verboden vraag is.

Hoezo dat? Kwamen er nutteloze antwoorden op zo'n vraag?
Ik kan mij best voorstellen dat dit voor sommige mensen leuke dingen zijn om te weten, niet dat je er vandaag de dag veel mee kan, maar bijvoorbeeld puur uit nieuwsgierigheid.
+1
stijn-de-bock
@ronald73 toch wel .Ik kende meerdere boeren die nog goed wisten wat hun trekkers toen gekost hebben. Maar als ik er naar vroeg waren dat mijn zaken niet.
+1
bas101
@stijn-de-bock betreft jou opmerking verboden vraag , kijk als je nu op t moment vraagt naar iemand wat zijn net aangeschafte tractor gekost heeft zal dat niet iedereen prijs willen geven , maar wat een tractor iemand gekost heeft in de vorige eeuw dan zal dat toch vandaag de dag geen verboden vraag meer zijn , de munteenheden waren toen anders , de inflatie is door de jaren heen omhooggeschoten waardoor de toenmalige aanschafprijs met huidige stand van zaken niet meer relevant is , en wat er toen met die tractor al dan niet verdiend geworden is zal tegenwoordig iedereen een zorg zijn .
+2
Arie_MF
@Towaberg als je prijzen van vroeger interessant vindt, dan is dit wel een leuk document vd Rijksdienst Ijsselmeerpolders: publicaties.minienm.nl/download-bijlage/36177/…
+1
a3vandiejen
@Towaberg Mijn vader heeft begin jaren 70 prijs opgevraagd voor een Landini 6500 en was rond de 9000 Gulden.
Heb er ergens nog een prijslijst van maar dan moet ik zoeken.
+2
Towaberg
@a3vandiejen die heb ik intussen van jouw gekregen denk ik 😉
+2
a3vandiejen
@Towaberg Klopt Ward😃👍
+4
JD3010
De Landbouwmechanisatie gaf vroeger een prijslijst van trekkers.
Mijn JD 2030 heeft in '72 nieuw 12500 gulden gekost, dat is bijna 5700 euro. In '75 kostte m'n 2130 15.500 gulden
+1
3130ls
@JD3010 ken je nagaan dat als je m nu verkoopt ze toch nog weggaan voor 3000 ongeveer
+6
JD3010
@3130ls Erg lage afschrijving van deze trekkers op jaarbasis, kan geen Fendt tegenop.🤗
jammermaarhelaas
@JD3010

Vooral de aanschafprijs valt me gigantisch mee, of is dit inclusief en inruil?
+1
JD3010
@jammermaarhelaas Dat was een netto prijs zonder inruil.
3130ls
@JD3010 ook geen trekker van tegenwoordig
+1
JD3010
@3130ls Maar moet nog steeds werken voor z'n plekje in de schuur.😏
3130ls
@JD3010 daar geven ze niks om
Mdbm
Daar ben ik ook benieuwd naar.
+2
Landini 6500
Nieuwe Major in 1952 7800 gulden
+5
radium45
@Landini 6500 Dat bedrag klopt. Hier liepen die tractoren ook omdat er eigenlijk niks anders op de markt was in dat segment. Totdat de Bolinder Munktell op de markt kwam, die koste hier toen nieuw 16.000 gulden, Dat was in 1964. In 1966 er nog een nieuwe van bij gekocht. Die van 64 heb ik nog steeds in bezit.
+1
Kidd
@radium45 De BM 36 was toen toch ook al in Nederland leverbaar?
Wel leuk om die prijzen te zien, mij is altijd verteld dat je voor de prijs van een Bolinder 1,5 keer een major kon kopen!
+2
radium45
@Kidd De BM 36 ken ik niet. Weet wel dat technisch de BM350 nogal de tijd vooruit was vergeleken met een major. De BM had al een handbediende rijonafhankelijke pto. Geen domme hoog en lage gearing maar gewoon een doorschakelbare bak met een tussenversnelling. Een fatsoenlijk bedienbare hef. Grotere wielen. En, wat hier vooral belangrijk was, een motor die heel bleef voor de maaikneuzer.
jammermaarhelaas
@radium45

Ja. De Major was zover ik weet nog gebaseerd op een ontwerp (achterbrug) van voor de 2e WO als vervanger van de wormwiel-overbrenging in de Fordson N.
SJB533
@Kidd
De 36 is tot en met 1959 gebouwd en een stukje lichter dan de Power en Super Major. Denk dat @radium45, gezien de jaartallen, daar op doelt. De Boxer kwam trouwens eind jaren 50 op de markt, en had weer iets meer vermogen.
+1
Kidd
@SJB533 Ik ging er vanuit dat hij de jaren 50 bedoelde.
De diesel major mk I en de 36 gingen met pk's gelijk op, qua gewicht legt elke Major het toch tegen de 36 af die (met hef) ruim 2800 kilo woog.
+2
Fendt926Driver
Mijn vader kocht in 1968 een nieuwe deutz 5506 2wd voor 17500 gulden.
Onze nieuwe deutz 7807c 2wd kostte in juni 1982 57000 gulden. De 7207c 2wd van de buurman koste op hetzelfde moment 52000 gulden.
Beide trekkers zijn gelijk gekocht.
Wij hebben de trekker 25 jaar geleden ingeruild.
Bij de buurman loopt de 7207c nog elke dag. Zit iets over de 19000 uur
+2
bas101
Een nieuwe MAN as 330 met 4 wiel aandrijving kostte begin 50er jaren in Duitsland 13.500 DM , een nieuwe MAN C40a met 40pk en vierwielaandrijving koste eind jaren 50 in Nederland 12.500 gulden , een Ford Major kostte rond die tijd 8000 gulden .Er was dus een tijd dat de Nederlandse Gulden meer waard was dan de Duitse Mark .
+1
boegie
Een tijd terug was hier iemand geloof ik die zo'n lijst geupload heeft of er een link van had. Zal eens opzoek gaan
holderb51
Nieuwe Holder B51 in 1976 26.112 DM, in 1978 28.256 DM ohne merhwertsteuer.
+1
Towaberg
Wouw, dat zijn al heel wat leuke reacties alvast bedankt.
Allemaal trekkers die nog in oude nationale munten zijn gekocht!
GerbertXL
Prijslijst zegt niet zoveel, net zomin als dat die dat nu doen.
Mn vader heeft zn enige nieuwe trekker in 1997 of 1998 gekocht, val ik buiten de boot.
+2
erik9831
Energic 511 was in de jaren 60 rond de 800€ in nieuwprijs. Dat wat je er nu ook nog steeds voor betaald 😄
+1
a3vandiejen
@erik9831 Die blijft mooi zijn waarde houden dan.
+2
jordi 1455
@a3vandiejen Eigenlijk heeft die waarde verloren door inflatie.
+1
erik9831
@a3vandiejen hier is de prijslijst van zo een Energic 😄 was van 1954

tractorfan.nl/picture/967934/…
+1
a3vandiejen
@erik9831 Het formulier is al mooi haha.
fergusonnetje
Mijn MF 35 uit '58 kosste toen waarschijnlijk 8250,50 gulden
Fordje4600
Claas combine 28000 gulden, weet zo ff het type niet meer... wel zou ik willen weten wat een ford 4600 en 7000 nieuw kosste
jammermaarhelaas
Er waren in de jaren 70 ook dealers van dure merken die er graag tussen wilden komen, en dan nog meer voor de inruil van een ander merk gaven als wat de boer er een paar jaar terug nieuw
voor betaald had.
Toen meneer op de prijs voor de inruiltrekker direct accoord kreeg, en merkte dat hij zijn eigen dure merk niet kwijt kon, droop hij onverrichter zaken af 😄
+3
Arie_MF
Massey Ferguson 2725 Electronic kostte in 1987 138870 gulden.
+3
Arie_MF

(klik om te vergroten)

+2
Towaberg
Mooie factuur!@Arie_MF
+1
jammermaarhelaas
@Arie_MF

6% BTW 😉
+1
Arie_MF
@jammermaarhelaas daar kun je nu alleen maar van dromen.
+1
wilko-hoogeveen
@jammermaarhelaas eerste levensbehoefte zo'n MF hé 😁
+2
Albert Peters
@Arie_MF ik heb ook wel wat geschreven hierover maar die factuur van jou is top
Bedankt. Wat ik schrijf is uit mn herinnering administratie van zolang terug weet ik niet te vinden
Alleen balansen van de afgelopen 50 jaar staan nog in de kast
+1
MF 2725
@Arie_MF Iets aangepast, zie ik wel. 😄 😄 😄 Wel super leuk om zo'n factuur van je hobbytractor te hebben. Daar moet ik voor die van mij nog een keer achterheen.
+1
Arie_MF
@MF 2725 klopt, leek me wel zo netjes tegenover de toenmalige koper.
MF 2725
@Arie_MF Ik zag hem langskomen en dacht gelijk: OJEE! Maar toen ik even wat beter keek, dacht ik: gelukkig! 😄 Verstandig gedaan.
+1
BEboer
De deutz d 6007 van mijn vader koste in 1984 550000 BEF (13750€) met dubbellucht gewichtendrager(eigenbouw) en gewichten is 3-4j geleden weggedaan met 12500u weinig kosten aan gehad (1x koppeling vernieuwd) dus per draaiuur goedkope trekker geweest
Wimsumar
Beste TowaBerg:

"Boekjeprijzen". (Prijslijsten voor vertegenwoordigers).

MASSEY FERGUSON 35 en 65 ( 1960):

KLik/doorklikken in linker- of rechter beeldschermhoek:

annatefka.nl/mf_folders/mfxx/…

Prijs- en technische gegevens van M.F.-300-serie vergeleken met de concurrenten (1988):

annatefka.nl/mf_techniek/doc_200_500/…
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Leuke link naar die prijsvergelijk-folder. Vooral vermakelijk om op de laatste pagina de voordelen van de 300 serie te lezen.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
vermakelijk om op de laatste pagina de voordelen van de 300 serie te lezen.

Ja, een geflipte T.F.-er zal tijdens z'n stage bij M.F. "300" in plaats van "200"-serie stickers hebben laten drukken. Maar net zo onvoorstelbaar als vermakelijk was het in de verkoop (in m.n. Nederland) houden van een op de 100-serie gebaseerde trekkerserie, te weten de 300-serie, naast de 3000-serie (laatstgenoemde begon eindelijk op de eisen des tijds te lijken, met name later met de 4-traps Dynashift).
+1
henk-bouwman
@Wimsumar Misschien wel, maar die 300 bezitters konden in het vuistje lachen met hun oerdegelijke trekker. Heel lache kosten per draaiuur, en dan ook nog eens een urenteller die uitermate langzaam draait.
Je hebt gelijk, ze waren ouderwets en achterhaald; maar opperbest
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Heb een tijd met een 390 gewerkt, dat ging goed. Gewone, eenvoudige trekker, schakelen, hef, hydrauliek en pto bediening typisch MF.
Towaberg
Geweldig boekje, leuk om eens door te lezen . Bedankt
@Wimsumar
contitour
@Wimsumar Voetgas instalatie als optie,............. andere tijden........
+2
Schluterfan
Onze Schlüter Super 1250VL Special koste nieuw in Februari 88, incl volgende opties; 10 onderschuifgewichten, 16.9R28 en 20*8R38 banden, hydraulische aanhangwagenrem, 2x DW ventiel, externe bediening van de hef buiten de cabine, vaste ondertrekhaak en luchtgeveerde zetel 76000euro, incl btw.

Mijn Compact 950TV koste in '73, incl voorwielaandrijving en stuurbekrachtiging, zonder cabine en zonder btw 730000BEF, omgerekend is dat ongeveer 18000euro.
+2
bas101
@Schluterfan daar kon je toen ook een huis voor kopen ( maar die had je waarschijnlijk al en toen dacht je laat ik mij een deftige tractor kopen 😄 )
+2
valmet6400power
@bas101
Wellicht enigszins vergelijkbaar met een Fendt uit de 10XX serie nu. Daar kun je ook een huis van kopen 😂
Schluterfan
@bas101

Wij hebben hem als occasie gekocht. In de tijd dat de vorige eigenaar de 1250 bestelde had pa net het bedrijf overgenomen en was een nieuwe stal aan het zetten. Toen zal hij wel even geen zin gehad hebben om een Schluter te kopen haha. Maar die prijs weet ik van de vorige eigenaar. Toen we hem kochten heb ik het gevraagd wat hij er nieuw voor gegeven had.
hoest
Welk jaar weet ik niet maar mijn opa kocht toendertijd een nieuwe Ford dexta voor 7777 gulden
+8
Kramer U800
Mijn Kramer U800 Allrad koste vroeger in 1961 standaard, Duitse Mark 28750,- omgerekend €14700,-.

Onze machine heeft bijna alle opties gekregen en kwam er dus nog eens €5063,- bij!!

Het totaal bedrag is zo'n €20000,- toen der tijd.

De opties op onze machine:

Vierwielaandrijving: €1477,-

Verlengen van de radstand naar 2800 mm: €345,-

Hyrdaulische stuurbekrachtiging: €562,-

Gesloten cabine: €531,-

Cabine verwarming: €122,-

Luchtdrukaanschluitingen: €457,-

12,5 / 20 inch banden: €634,-

Urenteller: €33,-

PTO: €531,-

Aftak-as achter: €135,-

Aftak-as lier: €232,-

(klik om te vergroten)

Optielijst
+1
Towaberg
Fijne info . Grtjs@Kramer U800
Kramer U800
@Towaberg Geen dank 😁
+3
bas101
Een Bührer SV4 uit 1951 , de goedkoopste tractor die Bührer destijds in Zwitserland kon aanbieden , kostte nieuw in 1951 ChFr 7600,-- (was toen Hfl 10800,-- , is nu 7000€ ) , de tractor beschikte over een Vauxhall 4 cilinder 22pk benzine motor en had geen hefinrichting, opmerkelijk detail was dat boeren ook met hun beschikbare landbouwprodukten zoals aardappelen , bonen ,of zelfs hun vee de tractor in natura konden betalen 😄
+2
Albert Peters
Mijn eerste kraan was een gebruikte Fordson super major denk dat hij ong 6 jaar was met een nieuwe opgebouwde Atlas 512 koste toen in 1968
22000 gulden Daar ging ik mee werken voor gemiddeld f15 per uur
Wimsumar
Beste Albert Peters:

Quote Reactie van @Albert Peters:
f15 per uur

X 2.000 uur per jaar --> dik 30.000 florijntjes in de pocket. 😎
+1
Albert Peters
@Wimsumar zoveel waren het er in het begin niet ik kon bijna niemand in die wereld in juni 1970 kwam ik bij toeval bij KA vDAAlEN terecht Die beloofde dat ik tot kerst kon blijven met een aanpassing van de prijs
Daarna kwam er meer contunuiteit Nu werk ik nog steeds voor dit bedrijf
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Albert Peters:
Daarna kwam er meer contunuiteit Nu werk ik nog steeds voor dit bedrijf

Op uw profiel staat 71 jaar.
Hebben ze u wel verteld dat je met 65 met pensioen kon??
rommert14
@Fendt926Driver wij hebben iemand van 81 aan het werk, uiteraard niet fulltime
+4
Albert Peters
@Fendt926Driver dat klopt maar is met pensioen zijn leuk?zolang mijn klanten niet zeggen we willen jou niet meer of ik heb er geen zin meer in of als ik het lichamelijk niet meer kan is het over Blijf ook weleens thuis als ik met vrouw en of mijn kleindochterjes wat wil doen
En de vacantie hoef. Ik niet te wachten tot de bouwvak
+1
Fendt926Driver
@Albert Peters klopt. Je hebt helemaal gelijk.
De eigenaar van een loonbedrijf (73) hadden ze ook gevraagd wanneer hij met pensioen ging.

Als ik weer 65 wordt had hij gezegd...
+1
bas101
@Albert Peters dan moet de inflatie tussen 1958 en 1968 enorm geweest zijn , ik neem aan dat een opbouw Atlaskraan geen 14.000,- gulden koste .
+1
Albert Peters
@bas101 de eerste 512 koste in 68 16000 Maar de machines zij naar verhouding veel goedkoper geworden de eerste moest 1600 x de uurprijs doen terwijl onze Kubota in2004 maar 1000 x de uurprijs koste
+3
Albert Peters
10 jaar later in 78 kocht ik tegelijk 2 nieuwe John-Deere 1630 met stuurbekrachtiging. En VCE cabine,nieuwe Atlas 512, en Werklust dozerblad samen voor ong 100.000. Er was in dat jaar 4000gld subsidie op de VCE cabines
+2
Arold
In 85 een fendt 305 LS met 30 km bak gekocht.
koste toen 62000 gulden
mf 6150
@Arold
Was dat een kaal uigevoerde fendt? Hoor net van mijn vader dat onze 305ls met 40km destijds voor rond de 80.000 gulden is gekocht.
Arold
@mf 6150
zat niks aparts op ,
zelfs het moedergewicht was van plaatstaal, en 1 dubbelwerkend ventiel
jammermaarhelaas
@Arold

Was zeker wel 4WD voor die prijs?
Arold
@jammermaarhelaas
voor dezelfde prijs konden we een 304 lsa krijgen
blij dat we dat niet gedaan hebben
hadden net het ihc 633 herrietrauma achter de rug
jammermaarhelaas
@Arold

Als je er tevreden op terugkijkt dan heb je het goed gedaan lijkt me.
mf 6150
@Arold
Achzo. Die van ons is de ge-update variant. Met automatische afslag van de richtingaanwijzer, en een digitale klok. Verder 2dw ventielen, geen electronische hef. En net als die van jou een plaatstaal moedergewicht.
1046
Iemand een idee wat een 1046 toen kostte???
Gavrie Willemsen
Dit is een prijslijst van Schluter. Weliswaar brutoprijzen.

(klik om te vergroten)

valmet6400power
@Gavrie Willemsen
Dat is evengoed wel schandalig duur voor die tijd of niet? Of was Fendt toen ook zoiets?
+1
bas101
@valmet6400power t is bekend dat Schlüter tot de duurder tractoren behoorden , mss waren ze wel de duurste , maar dan had je ook een beresterke traktor die gemaakt werd naar wens van de klant en grotendeels met de hand in elkaar werd gezet .
Schluterfan
@valmet6400power

Je moet de prijzen delen door 40,3399. Dan weet je in euro wat ze toen kosten. Nog een voorbeeld, een Euro Trac 2000ls koste in november '93 125.000euro, zonder opties en zonder BTW, dus nog zonder fronthef! Dat was dus zo maar even 5.000.000 BEF voor een trekker van 200pk toen!
bas101
@Schluterfan ik heb uitgerekend dat die 220pk dan 250.000 gulden kostte ( prijslijst is van jaren `80 ? ) , iig in de jaren `90 kostte een doorsnee tractor van een ander merk in Nederland zo om en nabij de 1000 Gulden per pk .
Schluterfan
@bas101
Prijslijst moet dateren van tss 88 en 90 aangezien er geen Euro Tracs vermeld zijn.
+1
Towaberg
Prachtige lijst!@Gavrie Willemsen
+2
Schluterfan
@valmet6400power

Je moet de prijzen delen door 40,3399. Dan weet je in euro wat ze toen kosten. Nog een voorbeeld, een Euro Trac 2000ls koste in november '93 125.000euro, zonder opties en zonder BTW, dus nog zonder fronthef! Dat was dus zo maar even 5.000.000 BEF voor een trekker van 200pk!

In hun vermogen klasse waren ze standaard niet altijd de duurste. Een Fendt koste standaard iets meer, maar had ook meer in de basisuitrusting, zoals EHR bvb. Plaatste je op een Schluter de opties die bij Fendt standaard waren, kwam de Schluter duurder uit. In 84 kostte een Super 1800TVL 128000DM, een John Deere 4650 dacht ik, koste 152000DM! Simpele reden voor de hogere prijs van de Deere was de toen hoge dollarkoers en kost om de trekker naar Europa te krijgen. Een Fendt 615lsa koste toen 139800DM, een Ford TW 35 115800DM.
bas101
@Schluterfan John Deere wordt toch gewoon in t Duitse Mannheim gemaakt ? of dat type wat je noemt weer niet ?
+1
Schluterfan
@bas101

Dat type niet. De zwaarste uit Mannheim was de 3650 met 115pk als ik mij niet vergis. In die tijd toch.
stijn-de-bock
@Schluterfan 3650 is 114 pk volgens mij😉😂
+1
Schluterfan
@stijn-de-bock
Mijn kennis over John Deere reikt niet verder dan mijn neus, dus ik ben al blij dat ik er maar 1pk vandaan zit 😄 .
stijn-de-bock
@Schluterfan ik ben geen 100procent zeker maar heb ooit nog een 3650 gehad en daarmee .👍🏻😉
MF 2725
+1
stijn-de-bock
@MF 2725 folder 3650

(klik om te vergroten)

Hier staat 114.
+4
stijn-de-bock
@stijn-de-bock originele folder.

(klik om te vergroten)

Die 2 pk verschil op konedata maken me niks uit maar ik wou gewoon laten zien dat er 114 in de folder van toen staat.
+3
stijn-de-bock
@MF 2725 die ene pk maak inderdaad niks uit maar je moet je toch ergens mee bezighouden en dan heb je nog eens een reden om iets op te zoeken in een oude folder.😉😁
+1
MF 2725
@stijn-de-bock Klopt, je hebt gelijk! 😄 Ik had weleens van een boer met een JD 3650 hier in de buurt gehoord, dat die 116 pk was en op Konedata stond hetzelfde, vandaar.
inter-sound
Hier de prijs van een new holland 1880 +/- 1972

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Towaberg
+3
Kidd
Onze 4110 kostte in 1987 37.524 gulden met inruil van de oude 2000 en 51.790 gulden zonder inruil.
Wat een geld😱

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
Heel leuk factuur.@Kidd
+3
RobinL13
Iemand nog belang bij prijzen uit deze bouwjaren? Het boek van '88 heb ik dubbel en is te koop trouwens.

(klik om te vergroten)

Gidsen jaren '80
+3
bas101
Luxemburg feb. 1954 :Nieuwe MAN AS330EH verkocht voor 110.000,- LuxFr .

(klik om te vergroten)

+3
langeslagdiesel
Als ik de prijslijst met de eindprijzen ( ex btw, DM. dus Duits! ) er op na slaan, dan kom ik tot een verrassende ontdekking. Het gaat over de meest verkochte serie van 16 / 19 pk in 1951. Tot de laatste uit die technisch gelijke modellen van Max 21 pk pto. Uit 1962. Dus vanaf de R16 tot en met de R217S. Hier gelijk aan de R 425. De meest eenvoudige uitvoering in 1951 had 6 volt aan boord. Een degelijke slinger plus kleplichter. En achter 7-36 banden met spaakvelgen. En dit voor 1096,-DM. Toen was de optie lijst al redelijk uitgebreid. De duurste is in 51, 2700,-DM.
Toen de laatste in 1962 verkocht moesten worden was men 11 jaar verder in de tijd! En in de eisen van de eindgebruiker en in de afstand tot WW2.
Om een greep uit de optielijst te nemen. Fritzmeier Sitz. LFE maaibalk. Baas / Wittenburg frontlader. Doperwten blik als cabine. Dubbele montage, voor en achter. Zowel Kooiwiel als luchtbanden mogelijk. Richting aanwijzer ( semaforen ) of knipperlicht. Aangepaste verlichting achter voor remlicht. Hefinrichting, Pilot besturing. Temp meter, uren teller, enz. Enz. Met alle opties was het in 1962 een trekker geworden van net geen 6000 DM!! Dat is nogal een verschil! Met 11 jaar daarvoor! Toen had je zeker 5 van deze pruttelpotjes op de dam staan voor het zelfde geld.
+1
Towaberg
Prachtige toevoeging aan dit item! Mooi om de evolutie te zien in prijs👍@langeslagdiesel
+3
Kidd
Heb hier nog een folder van de BM 350, die moet destijds fl.14950,- gekost hebben. Ik vermoed dat dit rond 1959/1960 moet zijn geweest want in 65' had je hem niet meer voor dat geld.

(klik om te vergroten)

+2
Towaberg
Mooi document, zeker als ze de cijfers er netjes bijgeschreven hebben.
+2
kramer
Folder is van 1976

(klik om te vergroten)

Towaberg
@kramer grote keus, voor ieders budget 😉
+3
Reinard
Hier nog wat prijzen uit een (Duitse) folder van Hummel, eenassige trekkertjes, deze komt dacht ik uit 1958, waren ze toch relatief duur ten opzichte van een 'gewone' trekker

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Towaberg
@Reinard prachtig, lijkt mij ook wel zeldzaam 👍
Reinard
@Towaberg documentatie van Hummel kom je erg weinig tegen, er is veel verloren gegaan toen het bedrijfspand gesloten en gesloopt is heb ik me laten vertellen, erg jammer achteraf.
+2
Hendrik1
Ford 3055

(klik om te vergroten)

Ford 3055
+1
Towaberg
@Hendrik1 prachtig! Dat zijn eigenlijk de documenten die bij de vraag van dit item horen 👌
+1
Hanomag22
@Hendrik1 mooi mooi.

Wat staat er precies: “ in standaarduitrusting met ………”. Voorfilter lees ik maar kan me daar niets bij voorstellen
Hendrik1
@Hanomag22 dat durf ik ook niet te zeggen, slecht leesbaar indd, was van mijn opa geweest
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Hanomag22:
Voorfilter

Is de luchtinlaat op de motorkap, door de luchtwerveling gooit ie de grove/zware (?) delen er via de sleuven opzij weer uit.
Vind het alleen wel opvallend dat dit apart vermeld wordt.
+2
R Bouwmeesters
Prijs van een Intrac 2002, geen idee of hier nog korting afging.
De minimum leveromvang is bijna het dubbele is van de basisprijs.
Waarschijnlijk om aan te tonen wat er allemaal extra was ten opzichte van een gewone 'kale' 2wd trekker.

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
@R Bouwmeesters mooie lay-out heeft dit factuur 👍
Wat zou een Fordson Power Major van 1962 gekost hebben nieuw ?
Hanomag22
@fordsonpowermajooor dat was in 62 in ieder geval hoge kortingen op een overjarig model. Duizend of 8-9 dacht ik.
JD3010
@Hanomag22 Ja ik zie het ook, overjarig. Ik heb wel de Super Major in '62.
bas101
@fordsonpowermajooor dat heb ik hier geschreven nl Hfl 8000 een MAN C40A kostte toen echter 1 1/2 zoveel nl Hfl12000
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @bas101:
MAN C40A

Dan is het ook niet verwonderlijk dat MAN C40 niet zo veel verkocht is als hij 1,5 maal de prijs van een Fordson Major was.
bas101
@jammermaarhelaas nee maar vergeet niet ,de MAN had wel 4 wielaandrijving .
jammermaarhelaas
@bas101

Oke. Weet ook niet wat een SuperMajor 4wd gekost heeft.
+1
arnold-arentze
Leuk dat dit topic weer tot leven komt Ward👍. Heb helaas geen rekeningen. Ik kan me nog wel herinneren dat de Fendt 304 40km 2wd bj86 in 1994 een dikke 23000 gulden op moest brengen. Degene die hem toen gekocht heeft zal niet veel afgeschreven hebben de afgelopen 30 jaar
+1
Towaberg
@arnold-arentze ik was wel een beetje verbaasd Arnold, 5 jaar later!!! En veel reacties 🙈
+1
JvH 1120
tractorfan.nl/picture/1320880/
Folder van een porsche standaard staat een prijs op 8480 gulden jaartal weet ik niet .
+1
bas101
Een Bührer SV4 uit 1951 , de goedkoopste tractor die Bührer destijds in Zwitserland kon aanbieden , kostte nieuw in 1951 ChFr 7600,-- (was toen Hfl 10800,-- , is nu 7000€ ) , de tractor beschikte over een Vauxhall 4 cilinder 22pk benzine motor en had geen hefinrichting, opmerkelijk detail was dat boeren ook met hun beschikbare landbouwprodukten zoals aardappelen , bonen ,of zelfs hun vee de tractor in natura konden betalen 😄
Towaberg
@bas101 en de boeren in die tijd kochten veelal hun tractor met cash geld.
+3
bas101
@Towabergdat doet deze jongen vandaag de dag nog steeds...... ook deze bovennoemde tractor ,betaald in 2005 met ChFr , opmerkelijk detail is dat zelfde occasie tractor nu € 500 meer neer moet leggen dan in de 0 jaren alleen ontstaan door t koersverschil met € en ChFr .......
+1
Towaberg
@bas101 deze jongen ook😉, maar een nieuwe kopen wij niet hè
+1
langeslagdiesel
@Towaberg de boer kocht de trekker met zijn mond. De boerin op papier en met de knip. Want als de boerin nee zij, dan was en bleef het nee.
+1
rubencasecs
Als je zo die prijzen ziet en de inflatie er bij op telt dan zijn de trekkers toch wel goedkoper geworden tegenwoordig, met veel meer techniek er op
Towaberg
@rubencasecs ik weet het niet! Vindt je kijk op het gegeven wel interessant, maar denk toch dat er nog bitter weinig trekkers cash betaald worden 🧐
+1
GerbertXL
@Towaberg Bankoverschrijving is ook iets praktischer dan met een schoenendoos vol geld naar de dealer te gaan. Het heeft ook geen enkele zin want het moet toch op papier staan voor de btw. Ik denk dat het bij particulieren wel gebeurt, mooi het zwarte geld een beetje weg moffelen.
+1
Towaberg
@GerbertXL voor ergens in de jaren zeventig, denk ik, bestond er geen btw op producten. Maar de mentaliteit was ook anders, als ik het geld niet heb, moet of kan ik het (beter) niet kopen. Op een bepaald moment, was deze denkwijze ook nefast voor de groei van een bedrijf! Alles heeft zijn tijd 😉
+1
stijn-de-bock
@Towaberg en tijden veranderen en zullen blijven veranderen.
+1
bas101
@rubencasecs ik weet niet wat je goedkoop noemt maar een beetje tractor met minimaal 100pk met de hedendaagse technische snufjes gaat al gauw richting de € 100.000 , halverwege de vorige eeuw had je er al 1 voor ca 8 a 10.000 gulden , zeg 4000€ ,qua techniek en comfort natuurlijk beduidend lagere standaard maar feit is dat de boeren in die tijd veel hogerer prijzen voor hun producten kregen dan nu , bij wijze van spreken kon je voor een kruiwagen met aardappelen bieten of wat dan ook een winkelwagentje vol spullen kopen in de supermarkt , probeer dat nu eens ......

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
146
DEELNEMERS
50
WEERGAVES
0