Illustratie van:

Fendt 512 C - Slecht remmen, oplossing?

Inmiddels is al bekend dat de Fendt 500 serie slecht remmen. Op het werk hebben wij zelf een 509C en een 512C.

Nu zijn we bezig met onderhoud aan deze trekkers, en ik vroeg me af of er nog iets aan de remmen te verhelpen valt.

En waar zitten de remklauwen precies? Ik meen van onder de trekker of de aandrijfas, dit zijn zeker de remmen van de vooras? En achter?

Niewe schijf, blokken of olie een uitkomst?

Deel dit topic

Reacties

ZETORpower
Nieuwe remblokken moet je achterwiel(wielen) der afhalen dan kun je er zobij
ZETORpower
Volgens mij
RemcoPower
De voorwielen remmen gewoon door de voorwielaandrijving die dan ingeschakelt wordt.
steyrcvt6160
Jaa ff achterwien er af en je kan er zo bij jaa hep ik ook een keertje gemoeten bij een 308
Fendt916
Ja het rechte achterwiel als je die eraf haalt zie je de schijf en de blokjes van de vooras zitten als je geluk hebt zijn enkel de blokjes op dan geeft die dat ook aan op het dashbord en anders moet je alles er nieuw op zetten schijf+ blokjes das een dure hobby en de achteras moet je de trompetten eraf halen cabine iets liften maar das wel een poosje werk maar dat kun je volgens mij ook meten bij de achteras een plaatje eraf draaien maar dan moet je ff in de handleiding kijken
BjornM
Ja, oke ik had al zo'n vermoeden waar de remmen zitten. Maar wat valt hier nou echt aan te doen? Vanmiddag heb ik onder de trekker gelegen en de blokken van de vooras zijn nog niet af, maar de schijf is wel wat versleten. Wat kost een nieuewe schijf ongeveer? En is hiermee het probleem verholpen?

En hoe zit het met de achterremmen?
mickheijboer
Als je de pedaale diep in trap kan je hem bij stellen door achter op de achter as de plastic kapje af teschroeven daar onder zit en moer met draad eind let wel op dat de veere niet los zitten. Als je de band los van de grond krik en de moer zo aandraai tot het wiel niet meer draai en dan weer de moer 1,5 slag los draai zal het pedaal hoger zitten doe dit aan beide kanten zo. Let wel op het potje van remvloeistof deze zal steigen gebruik in de 500 serie enkel dot 4 olie en verwar dit niet met de vloeistof koppeling olie daar mag alleen hydraulice olie in. Je moet dus wel goed weten waar je mee bezig ben.
mickheijboer
Remcopower

Vooras rem op blokjes niet door inschakelen
BjornM
Oke, ja remoliepotje had ik al gevonden, die zit onder de voorruit bij de uitlaat.

En als ik de remmen bijstel, dan is het probleem verholpen? Of ook nog nieuwe blokken of een schijf? En scheelt nieuwe olie ook nog?

En als je het pedaal bijstel, lopen de remmen dan niet aan, als het pedaal vrij is?
Fendt916
Blokjes kunnen ook hard of dicht geslipt zijn dan remmen ze ook niet mooi ik weet het niet kheb alles al een keer vervangen van een 509
Fendt916
Bij de achteras links en rechts vd boventrekhaak rail kun je de remmen opstellen een moer met een draadeind zit daar wel gelijk opstellen anders trekt die schuin
maar hoe remt die dan precies helemaal niet of bijna niet of moet je het pendal onderin trappen of remt die heel bots dat die in 1x aanpakt?
BjornM
Ja, je moet bij beide trekkers echt het pedaal tot de bodem intrappen, maar als je bijv. aan het spitten of kopeggen bent, en je moet iedere keer bij slootkant het pedaal tot de bodem (met veel kracht) intrappen om te stoppen of met een volle vracht aardappels, dat werkt niet.

Iemand een idee wat remblokken koste?
mickheijboer
Dot-4 heeft de vervelende werking dat vocht aan trek wat weer zorg voor roest op de remcilinders. Je hoor het dus jaarlijks te vernieuwende olie. Maar stel eerst de remmen bij dan weet je meer en kan je zelf ervaren of hij weer redelijk rem. Als systeem werk geef de trekker zelf aan wanneer de 4 wd remblokjes versleten zijn vaak is er maar 1 kant versleten bij de schijf
mickheijboer
Origineel van FENDT niet duur moet je niet over twijfelen
old man jose
Bel even met granit anders zoek granit even op google
BjornM
En een schijf wel zeker nogal prijzig?

Ik ga van de week er ff naar kijken en zonodig bijstellen. Iemand nog even voor de duidelijkheid een foto, waar het stelmechanisme precies zit?
mickheijboer
Je moet ook is de kleine plaatjes los schroeven die met m8 boutjes vast zitten op de achteras daar moet je is met lucht inblazen wel stof bescherming gebruiken want dat is een smerig klusje en niet gezond maar zo blaas je de remmen schoon
Valtra-Fordpower
Remschijf en blokjes goed reinigen met remmenreiniger doet soms ook wonderen 😛
BjornM
@mickheijboer, en daarvoor hoeven de achterwielen er niet af toch?
mickheijboer
Ik niet meer bij ons is jammer genoeg de 514c weg. Remschijf wil nog wel is haarschuren hebben en in gelopen zijn maar is redelijk betaalbaar fendt is niet duur in onderdelen
mickheijboer
Nee hoef niet zo voel je beter wanneer hij gaat remmen
Fendt916
Ja maar schoonmaken moet je bij houden ik denk dat je al te laat bent hoeveel uur staat erop?
Fendt916
foto van onze 509 met remmen vervangen
mickheijboer
Ja is vrijlaat en door dat de pedaals al diep ingetrapt moeten worden bestaat de kans dat rem cilinders ook al tever uit geweest zijn waardoor ze gaan lekken. Als je remmen bij hou kan je er lang mee doen maar ze zijn onderhouds gevoelig en de dot-4 olie geeft vaak vocht problemen zoals roest
Fendt916
Je kunt beter remmen hebben die in de olie liggen scheelt een hoop
BjornM
Urenstand is zo rond de 10.000 uur geloof ik bij beide trekkers.

Ik ga het van de week ff nakijken mannen, alvast bedankt voor de nuttige info!
BjornM
Ik houd jullie trouwens nog wel even op de hoogte en trouwens Mick, had u nou dubbele spiegels op de 514 zitten?
popiejopie
Ik zou idd ook kijken naar jeremcillinders, da zijn 2 cillinders bij ieder blokje, kijk goed of deze net vast geroest zitten, dan kun je zel el naar buiten drukken maar op den duur gaan ze door de roest die ertussen zit nie meer dicht, waardoor je remblokken veeeel sneller slijten
pino
Steun poot van kipper na beneden doen remt ie ook 😛
popiejopie
Godver wateen reactie xD 😛 hahaha
keeko
Verbeteren remwerking zonder grote ingreep: luikjes onderzijde as verwijderen (2 M8 schroeven diagonaal bevestigd), zeer lange luchtlans nemen en in de opening (remhuis) blazen. Hier komt doorgaans zeer veel stof uit (tenzij er een keering lek is). Uitblazen tot er geen stof meer komt.
Door deze opening kan je met een 12 mm. boor tussen de schijven, bij ingetrapte rem, opmeten of de remmen versleten zijn. Past de boor niet zijn de schijven dik genoeg. Schijven kunnen echter ook verhard zijn, wat ook de remwerking verminderd. Dit is van buitenaf echter niet te beoordelen.

Met een lange dopsleutel of pijpsleutel kan je de remmen afstellen in de rem cilinder achterop de as (plastic dop verwijderen). De afstelling is moer vast draaien tot je het wiel net niet meer kan draaien met de hand (bij draaiende motor) en vervolgens de moer 1 1/6 slag terug draaien (Fendt voorschrift). Kontroleer of het wiel weer vrij kan draaien.
Let op of er in de remcilinder geen vocht/remvloeistof zit. Dit duid op een lekke remcilinder (vervangen of op knappen!).
Cardanas remblokken vervangen is zelf goed te doen. Let wel op of cupjes in de klauw gangbaar zijn en of alle rubbertjes heel zijn (als hier iets aan mankeert, dan remklauw revisie).
Remvloeistof verversen verbetert niet zozeer de remwerking, maar voorkomt lekkages ed. in de toekomst.
Een iets ingesleten remschijf heeft niet veel invloed op de remwerking.
B - W
@pino

Quote:
steun poot van kipper na beneden doen remt ie ook

dan ga ik bij Bruil werken 😃
josje
Ik vond de fendt orgineele onderdelen vrij duur 1 los remblokje kost 50 euro en bij kramp vandaan 50 euro voor 4 blokken en hij remt er niet minder om ook al zou die sneller slijten kan nog haast uit, en de remcilinder bij granit of kramp vandaan doet het ook uitstekend, laat je aanhanger rem ventiel ook controleren bij een lmb bedrijf druk meten is met 2 tellen gebeurt of als je rem slang er vrij los op zit nieuwe nippel op schroeven
BjornM
Trekker remt ook slecht als de er niks achter hangt, maar ik ga het zaterdag ff nakijken allemaal.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 512 C ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
35