Deutz D2506 - Kabelboom vervangen en elektriciteit opnieuw aansluiten

Beste mensen,

Al enige jaren ben ik in het bezit van een Deutz D2506, vrij kort na aanschaf zijn alle oliekeringen en pakkingen vervangen. De motor loopt als een zonnetje.
Vorig jaar zijn alle remvoeringen etc. helemaal vervangen.

Nu blijft er 1 groter probleem over:

De verlichting werkte af en toe nog wel maar de laatste tijd werken alleen de richtingaanwijzers nog, lampen heb ik er 4 jaar terug nieuw ingezet en zekeringen zijn in goede staat.

Ik vermoed dat de kabelboom en stekkertjes onderhand overleden zijn, reden om de gehele kabelset te vervangen...

Nu heeft de vorige eigenaar alle snoertjes uit het zelfde type draad gemaakt, het is niet te herleiden wat waar heen gaat, laat staan vanuit het contactslot.

Daarom de vraag:

Wie heeft een makkelijke manier om de hele kabelboom te vervangen inclusief contactslot?
Ik ben redelijk handig maar het puzzelen met stekkertjes enzo kost me te veel tijd, liefst zou ik alles loshalen en integraal een nieuwe partij snoeren vastprikken aan de lampen enzo.

Ik hoop dat jullie praktische tips hebben!
ChrisHartman

Reacties

MulderDeutz1
Ik heb mijn 3006 opnieuw bedraad vorig jaar. Nog nooit eerder gedaan maar ging heel goed. Zou eerst de oude kabelboom deels behouden en namaken, maar daar is geen beginnen aan. Alles eraf geknipt en helemaal opnieuw begonnen. Alle stekkertjes hebben een code, waarvan de betekenis wel op internet te vinden is. Zoals contactslot, grootlicht, dimlicht etc. Gewoon aansluiten van lamp tot contactslot via een zekering. Zorg er wel voor dat de voeding naar het contactslot en de draad naar de startmotor een dikkere kabel krijgen. Ik heb eventueel wel een schema voor je, staat misschien hier ook wel op tractorfan bij het type. De 3006 is identiek qua elektriciteit. Het schema zit vaak achterin de gebruikshandleiding. Succes!
@MulderDeutz1 hoeveel dagen werk zit er ongeveer in? Ik moet ook, maar zie er eigenlijk een beetje tegenop😅
+1
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr Geen idee precies, is maar net hoe het gaat. Ik wil je best een dag helpen, laat maar horen 👍🏻
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr heb 2 jaar geleden mijn 10006 helemaal opnieuw aangelegd, belangrijkste is dat je het schema goed snapt, dat werkt al een stuk, makkelijker, ik heb hem uit vergroot en de hoofd kabels vanuit accu naar contactslot en naar zekering kast in gekleurd, dan zie je het beter was mijn mening. Als je daar eenmaal alles hebt aan gesloten en logisch nadenkt is het makkelijk te doen, heb er een middag bij gezeten en toen had ik het dashbord klaar met de kabels naar voren, (accu dynamo olie zender en gloei installatie) toen nog een dikke avond voor de rest maar denk dat je een dikke anderhalve dag bezig bent was ik wel ongeveer. Maar zorg wel dat je steeds goede aarde kabels aan legt, en die vanaf de spatborden mee laat lopen en iig aan de achterbrug maakt zodat je chassis de aarde goed over brengt, di tgeld zeker vanaf de spatborden, die aarde van de lampen niet via de spatborden laten lopen maar via een kabel naar het chassis, dat zorgt al voor een hoop problemen minder
@goeiedag eem bedankt voor de tips! Ik ging er eigenlijk sowiso al vanuit dat de massa via een draadje ging, zo was ik het gewend bij het maken van verlichting op machines/aanhangers. Krijg er al wat vertrouwen in zo 😎
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr ja de massa laat je vaak wel via een draad lopen maar er zijn er genoeg die dat niet doen want zo sparen ze een draad uit en ze nemen dat de spatborden staal (zijn ze ook haha) zijn en dat staal altijd contact maakt maar vaak zitten de problemen in de aarde en en dan vaak door zulke simpele dingen, die goedkope aanhangers en zo hebben ook vaak de massa via het frame lopen ipv een draad en dan knipperde ineens alles, dat was ook meestal een aarde draad trekken en klaar
@goeiedag eem en dan denk ik als leek, wat kost nou die extra draad... alleen het gepiel van een gaatje boren in je spatbord voor massa is al waardeloos 👎🏻
Klein Rot
@ChrisHartman ,

Hier is de manual in het duits, achterin blad 41 elektrisch schema.
tip1.tractorfan.nl/pdf/…
CaseCS130
Het zal op de manier van MulderDeutz1 moeten. Ik heb nog even gezocht naar een kant en klare kabelboom maar kan daar niks van vinden. Heb het zelf ook eens gedaan en het is inderdaad niet verschrikkelijk moeilijk. Als je het schema aanhoudt en goed naar de codering kijkt moet het goedkomen. Het is ook niet beslist nodig om alles rigoureus eruit te slopen, meestal is niet alles gaar. Maar dat is maar net of de trekker in werkbare staat of showroomstaat moet zijn.
goeiedag eem
@CaseCS130 kon ik duitsland een nieuwe kabelboom kopen (daar maakt iemand ze na) maar moest een best bedrag neer tellen en dan moest je zelf nog kabels trekken van de lampen naar het dashbord, dus was alleen een kabelboom voor het dashbord en naar voren, toen heb ik hem zelf maar gemaakt als je zon bedrag neer moet tellen mag je toch ook verwachten dat hij compleet is
CaseCS130
@goeiedag eem oké, dus het bestaat wel.
Jij bent ook wel meer dan handig geloof ik, dan is zelf maken al snel voordeliger. Anderhalve dag vind ik zeer netjes voor zo'n klus. Als het je wat minder ligt is zo'n voorgemaakte kabelboom misschien wel een mooie oplossing.
+1
goeiedag eem
@CaseCS130 nou als je zag wat je dan allemaal nog moest aan leggen is het geen probleem, heb hier boven net al omschreven hoe ik het gedaan heb met enkele tips waardoor het makkelijker wordt ik zag er ook behoorlijk tegen op want ben een mechanisch iemand en niet zo met stroom maar het is me in 1 keer gelukt, ik startte de trekker en de olie lamp ging uit en de laadstroom ook dus was ik opgelucht haha
+2
Ik heb het als leek ook zelf gedaan. Tip print het schema groot af en kleur eerst de lijnen. Werkte bij mij super.
@Mijn-eerste-deutz klinkt goed! Bedankt
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D2506 en hebben de trefwoorden contactslot , verlichting , stroom en kabels geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!