Pure power sound vanuit de cabine Fendt 1050 en Fendt 939 samen goed voor 900 PK

Fendt 1050 en 939 goed voor 900 PK, Van Werven aan het diepploegen Een Fendt 1050 en 939, samen goed voor meer dan 900pk, trekken de ploeg op 1 meter 45 door de grond op een perceel aan de Hoekwantweg in Biddinghuizen.   Diepploegen is één van de specialiteiten van Van Werven, ze doen het al vanaf de jaren ’90. Door diepploegen worden zware gronden beter bewerkbaar en storende grondlagen gebroken. Ze kunnen met het huidige materieel ploegen tot ruim 1,60 meter diep, maar bepalen de optimale ploegdiepte aan de hand van bodemanalyse, ervaring en overleg met…

Deel dit topic

Reacties

+6
county854t
T lijkt wel n Dyson.
Piet1960
Heeft zo'n ploegtrekker nog een aanpassing op de zitpositie? Lijkt me niet fijn om de hele dag onder een hoek van 40 - 45 graden te zitten.
walker1
@Piet1960 geen idee, maar ik denk dat er geen aangepaste stoel is. Misschien dat de chauffeurs halverwege de dag van trekker wisselen om niet de hele dag scheef te zitten?
Fendt926Driver
@Piet1960 grammer heeft stoelen die je de zitting scheef kunt zetten.
Dus op 15 of 20 graden zeg maar.
Heb ik ooit eens op een trekker gehad
Piet1960
@Fendt926Driver Die heb ik ook, maar daar zit je nog geen waterpas mee. Scheelt wel dat ie wentelt, dan wisselt 't af links of rechts scheef. En inderdaad omruilen van trekker halverwege de dag zal ook helpen.
+4
jehan
Dat sound haal er maar af ..wat een gejengel zeg haha
ford8630power
@jehan Het valt me juist mee (of tegen) hoeveel motorgeluid je kunt horen in die 939, best rauw geluid nog voor zo'n ding
+1
walker1
Zit er geen radio in zo'n ding dat je de hele dag naar de motor moet luisteren?
arjanvw
Had die 1050 er ook niet alleen voor de ploeg gekund? De 939 trekt hem ook redelijk door in zijn eentje.
fordt5110
@arjanvw hebben ze wel geprobeert maar dat paste op de èèn of andere reden niet.
arjanvw
@fordt5110 in het filmpje wordt weergegeven dat de bandbreedte en de spoorbreedte niet goed waren. Het lijkt mij dat dit wel aan te passen is, je kunt dan wel goedkoper werken als 1 het af kan ipv 2 grote trekkers. Maar die mannen zijn gespecialiseerd en zullen vast weten wat ze doen! 😉
walker1
@arjanvw Natuurlijk, je koopt eerst een 1050 en komt er dan achter dat het niet gaat ivm bandbreedte en spoorbreedte. Is net zoiets als dat je garage maar 2 meter hoog en vervolgens een bestelbus kopen van 2,5 m hoog en daar het dak af jagen als je er de garage mee probeert in te rijden.
trean
@arjanvw doen ze dat niet vooral voor betere kering met hogere snelheid en minder slip onder in de ploegvoor?
arjanvw
@trean Ik heb geen verstand van diepploegen. Bij normaal ploegen werkt het juist averechts als je te hard rijdt. Voor slip zou het wel kunnen schelen.
walker1
@arjanvw vind het ook aardig snel gaan, zijn op internet genoeg filmpjes van andere bedrijven die diepploegen en daar gaat het minder snel.
+1
Siete
@walker1 Denk dat je ook moet kijken om de reden van het Diepploegen.
Bij de foto's en filmpjes van v Werven heb ik aan de uitleg altijd begrepen dat het hier gaat om de lichtere grond boven te krijgen. Deze grond is ook vruchtbaar. Volgens mij is vermengen met de bovengrond hier zelfs gewenst.
Wanneer wij Diepploegen, of bijv de bekende filmpjes van Visser Dokkum, dan is dit juist om de minder vruchtbare grond boven te krijgen ivm egaliseren van een perceel. Hier wil je juist de vruchtbare teeltgrond en minder vruchtbare B grond gescheiden houden. Je Schuift dan de minder vruchtbare grond in de gaten en laagtes en ploegt dan later de Teeltlaag weer naar boven.
+1
JD3010
@walker1 Wordt adviseur bij Van Werven, je doet nu net alsof ze domme jongens daar zijn. Als je beide films goed bekijk, is het helemaal niet vreemd dat ze zo met 2 trekkers rijden. De film van @fordt5110 is van vorig jaar, een demo trekker. Daarin is het grootste probleem van 1 trekker al te zien, trekkracht.
walker1
@JD3010 Ik reageerde op bericht van arjanvw, met die reactie bedoel ik heus niet dat ze bij Van Werven dom zijn, maar bedoel gewoon dat ik me niet voor kan stellen dat ze er pas in de praktijk achter kwamen dat ploegen niet ging met de 1050.
Fendt926Driver
@walker1 ze zijn er toch ook achter gekomen in de praktijk dat ploegen met de cameco niet ging.

Het is zo met ploegen al jaren bij van werven dat er 2 trekkers voor de diepploeg zitten
En er zullen er altijd 2 voor blijven zitten.
Alleen kun je nu weer wat sneller werken als daarvoor
walker1
@Fendt926Driver Bedoel gewoon dat als spoorbreedte en bandenbreedte het probleem is, dat het van te voren toch wel uit te meten, uit te rekenen was? Maten staan altijd tot op de millimeter in de technische gegevens vermeld.
Mdbm
@walker1 In begrijp het nut van diepploegen niet echt. De slechte grond van op 1m40 haal je naar boven? Beter met een diepwoeler erdoor denk ik dan. Dan zijn de storende lagen ook doorbroken en je komt met de helft van pk's toe.
+2
Fendt926Driver
@Mdbm als je dat soort grond niet hebt begrijp je het ook niet.
Maar niemand gaat zoveel geld uitgeven aan diep ploegen en egalseren om daarna slechtere grond te hebben dan voor die tijd
JD3010
@Mdbm ze halen zo andere grond naar boven die lichter is, geen slechte grond dus ..
walker1
@Mdbm Diepploegen is niet enkel een storende laag opheffen, kan ook zijn om mooiere grond naar boven te ploegen. Als het puur om een storende laag gaat op een bepaalde diepte kan een diepwoeler ook een optie zijn. Als je grondlagen wilt mengen kan je voor diepspitten kiezen.
Mdbm
@walker1 Van al die jaren dat je hebt gemest schiet toch niets meer over op die diepte? Ik denk niet dat er in belgie iemand is die zo diep ploegt of spit.
walker1
@Mdbm Sowieso wordt vooraf bekeken of het zin heeft en wat de beste methode is. Nederland heeft ook een heel erg wisselende bodemopbouw en verschilt ook per streek of dit soort werkzaamheden kunnen en zin hebben.
Favorit614
@Mdbm Alvorens men besluit om te diepploegen , word het perceel in kaart gebracht met (diepte)grondmonsters.
als daar uit blijkt , dat diepploegen geen zin heeft of geen toegevoegde waarde heeft , word het niet gedaan.
Daarvoor is het diepploegen te duur.
evt. "reparatie" bemesting is geen groot probleem, dat is met 1 of 2 jaar wel weer op orde.
Daarna bewijst het wel zijn meerwaarde , in draagkracht of groei
newholland6640
Quote Reactie van @Mdbm:
Ik denk niet dat er in belgie iemand is die zo diep ploegt of spit.

Nee maar belgen kijken ook nooit verder dan hun neus lang is (flauw)

Ik kan het me ook niet voorstellen dat mensen gaan diepploegen, maar wij zitten hier op klapzand. Als je dat hier doet groeit er de eerste vijf jaar niks. Maar er zijn ook nog andere grondstoorten dan klapzand...
Siete
@newholland6640 Dan zou het op jullie grond bij egalisatie werkzaamheden juist een reden kunnen zijn om voor diepploegen te kiezen. 😉 Dan schuif je niet je kostbare teeltaarde in de gaten en laagtes.
+1
JD3010
Quote Reactie van @walker1:
dat ik me niet voor kan stellen dat ze er pas in de praktijk achter kwamen dat ploegen niet ging met de 1050

Daarom hadden ze juist die demo, die ga je ook niet verbouwen voor een rondje ploegen. Daarom is hun eigen trekker anders uitgevoerd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ploegen , ploeg , van werven , fendt , power , fendt 939 , cabine , grond , ervaring , diepploegen , pk , 1050 , Fendt 1050 en biddinghuizen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0