Voorband loopt aan waarom? hoe vooras te reviseren (bronzen bussen)

Oude banden waren 6,5-16, nieuwe 7,5-16 aan een kant gaat het wel (1cm spelingtussen band/fusee) andere kant niet (band loopt aan) in de nieuwe situatie.

eerste drie foto's van dit probleem.

ik heb ook andere fusees gevonden, hier zit speling op de bronzen bussen, en de wiellagers.
wiellagers ga ik vervangen, maar hoe pak ik het vervangen van de bronzen bussen aan?

zie hiervoor tweede serie van 3 foto's.

de fusees die ik ga opknappen komen van een (ik dacht) MF175 af, en de bedoeling is ze te vervangen aan mijn MF65MkI, zou dat gaan? de balk waar de gaten inzitten hebben dezelfde afmetingen als die van mijn MF65.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Nieuwe band die vrijloopt.

(klik om te vergroten)

Nieuwe band die aanloopt.

(klik om te vergroten)

Nieuwe band, 7,5-16

(klik om te vergroten)

Fusee van MF175 (die ik wil installeren op de MF65)

(klik om te vergroten)

Fusee van MF175 (die ik wil installeren op de MF65)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
wotan2
Nieuwe wiellagers zetten het wiel iets naar buiten en recht op de as. Eventueel een een ring achter het binnenste lager. Ook kun je een revet ring op elk tapeind achter de velg leggen.
Bert353
Als je goed naar die banden kijkt, zie je dat het meer als 1 Cm is, dus jij gaat een ring van 1 cm of meer achter een lager zetten? goed bezig! dat is vragen om ongelukken / voortijdige slijtage.

blijkbaar is hier in het verleden iets gerepareerd, maar niet op een correcte manier. daar wil ik dus achter zien te komen.
speling zit er op de oude wiellagers ook niet, dus dat kan ook niet de reden zijn.
De velgen hebben ook dezelfde ET (afstand aanlegvlak-velgrand).

als je de gele pijlen bekijkt in de foto, die afstand is bij beide wielnaven gelijk, bij de rode pijlen, die afstand is kleiner bij het "probleemwiel" en groter bij het "goede" wiel.

(klik om te vergroten)

Wielnaaf
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
Als je goed naar die banden kijkt

De 'minst slechte' optie is de (te) brede 7.50 voorbanden toch maar weer te vervangen door 6.50 inch brede/smalle banden. Het aanlopen is dan weer verholpen en met de 6.50 voorband stuurt het al zwaar genoeg (breder voorband stuurt zwaarder).
P.S.:
de 175-fusees (+ eventueel de hoge 7.50 voorbanden) zal waarschijnlijk de neus van de trekker "lelijk" omhoog doen brengen. Bespaar dus ook de revisie van deze fusees maar.
Bert353
@Wimsumar zou ie dan niet gelijk komen te staan? origineel was ie geloof ik op 14.6-28 banden met 6,5-16 voor, en de oude achterbanden waren al 16.9-28, nu vervangen door de metrische versie van 16.9R28.
maar voordat ik aan de revisie van die fusee's begin zal ik ze eens nameten.
T6040
@Bert353 krik het voorwiel eens van de grond. hoeveel spelling heb je op de wiellagers? kun je het wiel dan 1 a 2 cm van de plaats krijgen waar hij nu aanloopt. dan kan het na stellen van de wiellagers genoeg zijn.
Bert353
@T6040 wat je zegt klopt, maar ik heb geen speling op de wiellagers, waarschijnlijk zal het dus iets anders zijn.
+1
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
de oude achterbanden waren al 16.9-28, nu vervangen door de metrische versie van 16.9R28.

Vergis je niet A.U.B.. Je hebt (waarschijnlijk) de oude diagonale achterbanden vervangen door de radiale versie. De "R"-banden zijn soepeler/zachter en dus lager.
Wat de voorbanden betreft, voor het draagvermogen (voorlader) maakt de 7,50 "brede" ten opzichte van de 6.50 niet / nauwelijks wat uit. Vraag de bandenhandelaar ze weer geschikt te ruilen.

B.T.W. : De velg zou, bij voorladergebruik, wel eens eerder de beperkende factor kunnen zijn dan de band.
+1
jammermaarhelaas
Wat @Wimsumar zegt, gewoon weer de vorige maat banden monteren, en je bent klaar.

Als je meteen de wiellagers na wilt kijken (zou ik sowieso doen) en het blijkt dat ze erg versleten zijn (en daarom ver opgesteld) dan kan dat met een beetje geluk ook al genoeg ruimte geven waardoor de bredere banden die je er nu op hebt toch passen.

Wat je daar tegen @wotan2 zegt:
Quote Reactie van @Bert353:
Als je goed naar die banden kijkt, zie je dat het meer als 1 Cm is, dus jij gaat een ring van 1 cm of meer achter een lager zetten? goed bezig! dat is vragen om ongelukken / voortijdige slijtage.

Vind ik niet echt passend in dit forum, hij geeft je een advies, en jij maakt er zelf 1 cm dikke ringen van terwijl hij dat niet zegt.
Bert353
@jammermaarhelaaswaar blijf ik dan met die nieuwe banden? die heb ik er juist op gekocht omdat er in de toekomst een frontloader op komt. dat moet dan wel kunnen met de gewichten en zo.
kijk eens goed naar die foto's, dan zie je dat zelf dat het niet om een mm of één/twee gaat. en als je dan dat soort oplossingen aandraagt, vind ik dat ronduit gevaarlijk. daar zijn die spindels helemaal niet voor gebouwd, en krijg je dus vroegtijdige (extreem) verslijt.

Waaraan het nu ligt dat alleen deze band aanloopt weet ik nu nog niet, maar dat vinden we wel uit. en dan ga ik dat niet op die manier oplossen, hoe goed dat ook bedoelt is.
jammermaarhelaas
@Bert353

De wiellagers zijn conisch, ze liggen naar binnen gericht, en door de wielmoer aan te draaien stel je ze tegen elkaar op, en wordt de speling kleiner. Doordat de lagers slijten moeten ze dus opgesteld worden, en daardoor wordt het wiel ook steeds iets verder naar binnen gesteld.
Je kunt dus bij veel slijtage van de lagers nog steeds de speling wegstellen, maar tegelijkertijd komt dan het wiel ook verder naar binnen te zitten.
Dat is wat er bedoeld wordt.

Nu kan het dus zo zijn dat als er nieuwe lagers gemonteerd worden, het wiel zodoende ook weer ver genoeg naar buiten komt te staan. Mocht er toch nog net iets meer nodig zijn, dan zou je een ring achter het binnenste (grootste) lager kunnen leggen, zo komt het wiel dus ook verder naar buiten op de as, dit kan zolang er nog voldoende draadlengte is om de wielmoer te monteren en te borgen. Ook is het wel mooi als de kering achter het grote lager nog afdichten kan op de wielnaaf.

Als je de wielnaaf eraf haalt zie je een en ander wel, en wijst het zich vanzelf.

Dit is wat we in dit topic aan je duidelijk proberen te maken.
ronald73
Bij een van m'n Ursus trekkers (2-wd, met voorlader) volgde na het aanlopen van de voorband altijd het afbreken van de asstomp.
+1
unimogbommel
Als de wiellagers al een paar keer bijgesteld zijn komt de naaf ook verder op de as, omdat de lagers conisch zijn schuiven ze axiaal ook een beetje op. het kan zijn dat je met nieuwe fuseebussen, nieuwe wiellagers en eventueel een ring van een paar mm dik achter het binnenste lager geholpen bent
+1
wotan2
@unimogbommel dat zei ik al, maar ik ben een prutser blijkbaar 😉
Bert353
@wotan2 als je nu eens zou lezen, zou je zien dat ik schreef dat er geen wiellagerspeling opzit, als dat er [b]niet[b] is, hoe zou dat dan voor de situatie kunnen zorgen zoals ik die tegenkom, leg me dat aub eens uit?
+2
wotan2
@Bert353 geen wiellager speling wil niet zeggen dat je lagers niet al een flink stuk versleten zijn, wat volgens mij het geval is. Wiellagers slijten in de loop van hun leven, de buiten en binnenring lopen in en de kooi ook, je krijgt dan speling welke je op heft door de lagers opnieuw op te spannen met de kroonmoer. Bij het opspannen schuift je naaf iets verder op de asstomp, als dit een paar keer gedaan is hebben ze netjes op hun lagers gelet maar zijn deze nu aan hun einde, en veroorzaken ze het probleem dat jij nu hebt.
Maar je moet mij niet geloven, ga voor de dure oplossing met veel sleutelwerk, geef iedereen de schuld van slecht luisteren en pruts voort.
Bert353
Ikben begonnen de complete fusees en wielnaven op te meten, doordat het donker werd ga ik hiermee morgen door.
+2
MartinZaandam
@Bert353 Beste Bert, misschien is het voor jouw handiger om geen vragen hier te stellen of een Topic te openen. Zoals jij op anderen reageert, is niet leuk. m vr grt, Martin
+1
Bert353
@MartinZaandam Martin, ik zit op nog enkele forums meer, en dat gaat wel goed??? Maar in het algemeen, kom ik vaak tegen dat men niet goed leest, Ik heb persoonlijk niets tegen de mensen hier, absoluut niet.
maar als je aangeeft dat er geen wiellagerspeling opzit, en vervolgens nog veel opmerkingen over de wiellager speling gaan, daar word ik dan een beetje kriegelig van, en dat zie je dan ook terug in mijn opmerkingen.

Inmiddels heeft Wotan2 keurig uitgelegt hoe dat hij dat bedoelt heeft, en daar kan ik me wel in vinden.

zoals gezegt, ik ga vandaag nog een en ander opmeten en bekijken, en dan zie je dat hier.

wat niet wil zeggen dat ik de tips niet waardeer.

merci Bert
spotmelker
@Bert353 Ik heb zelf meermaals de bronzen bussen van fusee's vervangen van een Renault. Deze sla je er zo met een rits-beitel uit. Is de lager-as niet verbogen to.v. de fusee-pen door b.v. hard neerkomen na steigeren? Is makkelijk na te meten door de afstand tussen bovenkant fusee-pen en (schroefdraad)uiteinde van de lager-as.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Bert353:
maar als je aangeeft dat er geen wiellagerspeling opzit, en vervolgens nog veel opmerkingen over de wiellager speling gaan, daar word ik dan een beetje kriegelig van, en dat zie je dan ook terug in mijn opmerkingen.

Dat hebben we echt wel gelezen! Als jij de moeite neemt om onze antwoorden ook goed te lezen, en probeert te begrijpen wat we je vertellen, dan was jou duidelijk geworden dat de lagerspeling met de stelmoer weggewerkt kan worden, en dat een bijna versleten lager ook nog spelingsvrij kan lopen.
Enigste is dan dat de naaf en dus ook het wiel daardoor wel verder naar binnen op de as komt te zitten. En dat willen we jou duidelijk maken.
+1
Bert353
@jammermaarhelaas dat heb ik nu ook begrepen. jammer dat ik dat niet meteen begreep. sorry als ik mensen voor de kop gestoten heb.

Ik denk dat ik eruit ben, het "slechte" wiel, daarvan is de fusee anders, de hoek van de as met de hoek van de buis is steiler. dat zorgt er dus voor dat die band eerder aanloopt., als ik dat meet met de methode van Spotmelker, scheelt dat 3,5 cm.

Nu heb ik ook de fusees gemeten die losliggen, Ik dacht dat die van een 175 afkwamen, maar dat schijnt een 165Mk3 geweest te zijn. die hebben verder dezelfde maat en hoek, als diegene die op mijn trekker zit, de "goede".
Dus ik denk dat ik die nu ga opknappen en op mijn trekker zetten.

bedankt voor de tips.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
Inmiddels heeft Wotan2 keurig uitgelegt hoe dat hij dat bedoelt heeft, en daar kan ik me wel in vinden.

Je hoeft 'm geen stroop om de mond te smeren hoor. (Het cinisme druipt immers nog van z'n reactie af met de verwensing
Quote [ @ Wotan2]:
pruts voort
). Het kaf moet wel vaker van het koren gescheiden worden.

On topic:
Heb je 2 verschillende voorbandvelgen? Wissel links en rechts om te zien of het probleem mee verplaatst. Dan resteerd slechts de optie voor smaller banden te kiezen (of het overtollig ijzer op de fusee weg te slijpen en de stuurarm vastlassen).

Verder schrijf je voornemens te zijn een voorlader op deze M.F.-65 te willen maken. Dat moet je niet doen! Het hydraulisch systeem is er niet geschikt voor, de trekker gaat nog zwaarder sturen (en het is al zo'n onhandig ding mede door het ontbreken van een voetgaspedaal (= montagetip)).
Ik denk dat je beter af bent met een achterlader.

Zoals:

Ik vond nog een foto van Bert353 's trekker:
Bert353
@Wimsumar een voetgas pedaal heb ik al liggen, dat komt er eens op. De velgen zijn twee dezelfde, maar de hoek van één van de fusees is anders (steiler) als die van de andere. dus ik ga die tweede set (die dezelfde maten heeft als die op mijn trekker zitten, maar dan ook allebei dezelfde hoek v/d fusee.) in orde maken en op mijn trekker monteren.

Ik wist heel niet dat zo'n achterlader bestond, toch zie je wel 65's met een voorlader, waarom denk jij dat ik dat beter niet kan doen? verder schrijf je ook dat de hydrauliek er niet op berekend is, maar gaat dat dan wél met een achterlader?

inderdaad, hij stuurt zwaar, maar dat deed ie met 6,5-16 ook al., wat me wel opviel, was toen ik hem eenmaal losgereden heb (nadat ie drie jaar in een schuur gestaan had) er bij een bepaalde snelheid de voorwielen begonnen te klapperen en dat houd pas op als ik een stuk langzamer ben gaan rijden. Ik geloof dat dat met speling in de stuurtoren en de kogelkoppelingen in de stuurstang ,van stuurhuis naar stuurtoren, te maken heeft.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
Ik wist heel niet dat zo'n achterlader bestond

Je ziet deze FLIEGLE achterlader niet veel: Ze zijn nogal kostbaar. Daarbij, op jouw M.F.-65 zou ook nog (net als voor een voorlader) een hydrauliekventielenblok opgebouwd moeten worden. Om dan maar te zwijgen over de gewenste werktuigen (bakken, vorken, klemmen etc) die je er eigenlijk nog bij wilt hebben. Als je het er wel voor over hebt, prima. 😉
Met een eenvoudige hefinrichtinggedragen achterlader (WIFO), waar geen hydraulische functies op zitten, zijn ook al heel wat hand- en spandiensten te verrichten.
Nog even alle bedenkingen tegen aanschaf/opbouw van een voorlader:
Zonder stuurbekrachtiging wordt de trekker onbestuurbaar.
De vooras + voorbanden verdragen geen (zwaar) tilwerk.
Met het eenvoudigste (goedkoopste) voorladerhydrauliekventiel voor een M.F.-65 wordt de bediening irritant.

On topic:
Het slingeren van de voorwielen komt inderdaad door speling op de diverse besturingscomponenten.

FLIEGLE prijs:

agro-center.de/geraeteprogramm/…
Bert353
@Wimsumar tja, dat zijn prijzen hé, maar wel een mooi ding!
+1
jo845xl
@Bert353 Meet de hoek (graden) eens op van wiellager tegenover de fusee .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0