Illustratie van:

Case International 1056 XL - kleppen stellen

Goeden avond

Ik had een vraagje of iemand van jullie ervaring heeft met het stellen van de kleppen van een case 1056 xla?

Bij mij is bekend dat zowel de in alsook de uitlaatkleppen een speling van 0.3 mm moeten hebben.

Hoe kan ik het stellen het beste aanpakken. hoe kan ik bijvoobeeld de motor het beste verdraaien zodat ik per tuimelaar kan afstellen? enz.

alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

dx11
Dikke sleutel op de krukasmoer zetten, dan kun je hem zo verdraaien.
passion_for_power
Klopt in en uitlaatkleppen beide een klepspeling van 0,3 mm
Het stellen vd kleppen gaat als volgt als bv de kleppen van cylinder 1 op tuimelen staan moet je de kleppen van cylinder 6 stellen je moet steeds op 7 uitkomen dus als bij cylinder 2 de kleppen tuimelen ga je kleppen van cylinder 5 stellen
Haal voor je gaat stellen even een verstuiver er uit zodat je compressie wegvalt en je de motor makkelijk met de hand kunt draaien
Dat gaat het makkelijkst door de koelvin te draaien
Succes
ihc-driver
Passion for power heeft gelijk, alleen ff alle verstuivers eruit halen anders kan het zowat onmogelijk zijn om hem te verdraaien (tenminste bij mij wel.

@dx11 slimme opmerking, ware het niet dat er 3 kleine boutjes voor aan de krukas zitten ipv 1 grote
CVT6230
Als je meteen de ontbrandingsvolgorde 153624 controleert, dan hoef je de motor niet onnodig veel rond te draaien. Dus 1 tuimelen dan 6 stellen, 5 tuimelen dan 2 stellen, en zo verder. Verstuivers demonteren? Is wel extra werk, dan gelijk verstuivers even testen, en weer met nieuwe afdichtingen monteren.
ihc-driver
En officieel hoor je kleppen te stellen bij WARME motor.

En ja verstuivers demonteren is wel extra werk, 6 brandstofleidingen losdraaien, 6 boutjes losdraaien maar maakt t een heel stuk makkelijker en idd even verstuivers testen. Bij mijn motor (compl gereviseed)kan ik de krukas niet of nauwelijks verdraaien als de verstuivers erin zitten, haal ik ze eruit gaat het wel makkelijk, en ik heb het voordeel dat ik recht voor de krukaspoelie kan gaan staan dus meer kracht kan zetten.
casekoen
Of je kan zolss mij een gereedschap maken, starter eraf en dan plaatje met as maken waarop je een oud bendixtandwiel plaatst en aan de achterkant van de as moer m16 lassen.en dan kan je zo het vliegwiel draaien

maar ik gebruik het vaker
CVT6230
@ihc-driver, goede opmerking bij warme motor anders krijg je iets andere instellingen.@casekoen, dat is ook wel handig zo'n sleutel. Ik weet dat er bij bv John Deere van die speciale sleutels zijn die je in het vliegwielhuis steekt, dan gaat dat een stuk makkelijker.
old man jose
Het is heel makkelijk zet de eerste cylinder op tuimelen dan kan je cylinder no 6 stellen ga zo verder naar 2 en 5 , 3 en 4, 4 en 3, 5 en 2, 6en 1 gesnapt? anders stuur maar een PB ter info
ralphhonda
Nuttig toppic mannen 😄
ramrod
Allemaal heel goede tips, maar wat ik niet lees en nog wel eens tegen kom bij minder ervaren sleutelaars is dat ze niet exact weten wat 'tuimelen' is. Dat is dus het moment dat de uitlaatklep bijna weer dicht is,en de inlaatklep begint met openen. Op dat moment zie je dus beide kleppen van één cilinder bewegen. Belangrijk!
ihc-driver
@ramrod Ook een slim antwoord.

Ikzelf laat de kleppen stellen door mijn broertje, heb er 12 jaar geleden les in gehad maar ben t ff kwijt dus laat het even iemand doen die t vaak doet. Om zeker te zijn.

Ook een tip voor iemand die niet zeker weet hoe en wat, als je namelijk de kleppen verkeerd afstelt kan het (als je het erg fout doet) je motor kosten!! Dus dan gewoon laten doen door iemand die weet hoe t moet, tis maar een klein werkje
Wimsumar
Beste Ramrod e.a.: Als ik kleppen stel, dan houd ik ook inderdaad rekening met de tuimelstand van de "referentiecylinder". In deze stand ben je er zeker van dat de kleppen die je stelt niet toevallig net tegen de nok oplopen.
Nu vraag ik me af, is de klepspeling dan anders gedurende de cyclus die de nokkenas draait op plekken waar je normaliter de kleppen niet stelt. (Uitgezonderd natuurlijk de plek waar de klep bediend wordt) M.a.w. kun je de kleppen niet op iedere willekeurige plek stellen, behalve daar waar de klep zelf gaat tuimelen?
CVT6230
@Wimsumar, volgens dit stelprincipe ben je er zeker van dat de nok de klep nog niet tilt, als de tegenovergestelde cilinder tuimelt. Er zijn ook trekkers waarbij het absoluut niet anders gesteld mag worden ivm een extra nok op de nokken-as.
ramrod
Wimsumar; Het gevaar zit in het moment dat de nokkenas begint met het bedienen van het klepmechanisme. Dan verdwijnt de speling, maar wordt de klep nog niet bediend, dus dat zie je niet.
Stel dat je het begin van het openen van de uitlaatklep ziet als 'tuimelen', kan het zijn dat de inlaatklep van de tegenovergestelde cilinder nog een fractie geopend is. Met name bij turbomotoren speelt dit, waar nog wel eens wat verbrandingsenergie wordt gebruikt om de turbo extra aan te jagen. Dit gebeurt door de uitlaatklep te openen vóórdat de zuiger het onderste dode punt van de arbeidslag bereikt. Immers, als de ene cilinder zijn arbeidslag maakt, is de tegenoverliggende bezig met de inlaatslag.

Om al deze risico's te vermijden is het goed om de motor door te draaien naar het tuimelen. Dan is de zuiger bovenin, omdat de slag wisselt van uitlaat naar inlaatslag, en weet je dat de tegenoverliggende zuiger bovenaan is en wisselt tussen compressie en arbeidslag. En op dat moment zijn de kleppen altijd gesloten, om een zo hoog mogelijke druk te behalen.

bovenstaand verhaal geldt niet voor moderne motoren met luchtrecirculatie (oa sisu en deutz), daarbij is het beter om het aan de dealer over te laten.

Ik hoop dat het te volgen is...
Thijss
Draait de klepspeling altijd(alle tractoren) rond de 0.3mm ?
kun20
Okay heren.

Een en ander is me nu duidelijker geworden.
Nu zeggen jullie alleen dat kleppen moeten worden gesteld bij een warme motor?? ho krijgen we dit voor elkaar? De klepspeling is toch juist bedoelt om de klepstoter enz. enige ruimte te geven als de motor warm is/wordt. De 0.3 mm wordt dus in principe steeds kleiner naarmate de motor warmer wordt?

ik hoor het graag!
kun20
Dit vorige was trouwens van toepassing op de reactie van cvt 6230
Wimsumar
Beste Kun20: Vaak worden er twee klepspellingswaarden in het onderhouds-/instructieboek vermeld, namelijk voor koude en warme motor.

N.B.: Met dit weer zal sleutelen aan en warme motor wel prettiger zijn 😉 Kanttekening daarbij dat de motor dan ook weer niet gloeiend heet moet zijn!
kun20
Haha ja een warme motor is inderdaad beter bij dit weer.
Maar ik kan ik bij een koude motor uitgaan van de 0.3 mm?
ihc-driver
Ja kan wel. Bij een gereviseerde motor kan je hem ook niet eerst starten en dan kleppen stellen, dan word het dus gedaan bij koude motor
Wimsumar
Beste kun20:

Quote:
Maar ik kan ik bij een koude motor uitgaan van de 0.3 mm?

In de handleiding van mijn trekker ( ander merk overigens) staat klepspeling bij "koude" motor: 0,2 mm voor zowel in- als uitlaatklep.
kun20
Okay.

Ik heb daarnaast nog een vraagje over het starten.
Momenteel start de trekker slecht. als de accu achter de lader heeft gezeten pakt de trekker (na vele malen rondgaan) wel aan. Enkele dagen later kan het zo zijn dat de startmotor hem niet rond krijgt. Terwijl de trekker op het dashbord wel gewoon genoeg stroom lijkt te hebben. De dynamo is doorgemeten en is goed. De accu is misschien niet perfect maar lijkt me nog wel redelijk. Kan het probleem aan de startmotor liggen of toch waarschijnlijk aan de accu. Daarnaast vind ik dat de motor wel erg vaak rond moet voordat deze aanpakt. Is er daarnaast nog iets van een gloeispiraal/ stift aanwezig? volgens mij zit er alleen een spiraal bij het luchtfilter? Zit deze stift/ spiraal ook niet vaak bij het inlaatspruitstuk??

Ik hoor het graag!
ihc-driver
Spiraal zit in het inlaatspruitstuk, als je het contactslot bedient, net voor het starten gloeit die, zie je ook de lampen zwakker branden.

En als die zelfs met gloeien erg moeilijk aanslaat is de motor niet helemaal fit meer. Dus te weinig compressie
bertus844s
Hoi als je de dynamo hebt laten doormeten op de trekker in gemonteerde toestand en goed is bevonden zou je misschien toch de accu even beter na moeten kijken. Kleine tip met het kleppen stellen. Zes strookjes plaat ijzer van 1 mm knippen en dit tussen de in of uitlaat klepsteel en tuimelaar drukken. Klep staat ietsje los waardoor de compressie wegvalt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
80