Goeden avond
Ik had een vraagje of iemand van jullie ervaring heeft met het stellen van de kleppen van een case 1056 xla?
Bij mij is bekend dat zowel de in alsook de uitlaatkleppen een speling van 0.3 mm moeten hebben.
Hoe kan ik het stellen het beste aanpakken. hoe kan ik bijvoobeeld de motor het beste verdraaien zodat ik per tuimelaar kan afstellen? enz.
alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het stellen vd kleppen gaat als volgt als bv de kleppen van cylinder 1 op tuimelen staan moet je de kleppen van cylinder 6 stellen je moet steeds op 7 uitkomen dus als bij cylinder 2 de kleppen tuimelen ga je kleppen van cylinder 5 stellen
Haal voor je gaat stellen even een verstuiver er uit zodat je compressie wegvalt en je de motor makkelijk met de hand kunt draaien
Dat gaat het makkelijkst door de koelvin te draaien
Succes
@dx11 slimme opmerking, ware het niet dat er 3 kleine boutjes voor aan de krukas zitten ipv 1 grote
En ja verstuivers demonteren is wel extra werk, 6 brandstofleidingen losdraaien, 6 boutjes losdraaien maar maakt t een heel stuk makkelijker en idd even verstuivers testen. Bij mijn motor (compl gereviseed)kan ik de krukas niet of nauwelijks verdraaien als de verstuivers erin zitten, haal ik ze eruit gaat het wel makkelijk, en ik heb het voordeel dat ik recht voor de krukaspoelie kan gaan staan dus meer kracht kan zetten.
maar ik gebruik het vaker
Ikzelf laat de kleppen stellen door mijn broertje, heb er 12 jaar geleden les in gehad maar ben t ff kwijt dus laat het even iemand doen die t vaak doet. Om zeker te zijn.
Ook een tip voor iemand die niet zeker weet hoe en wat, als je namelijk de kleppen verkeerd afstelt kan het (als je het erg fout doet) je motor kosten!! Dus dan gewoon laten doen door iemand die weet hoe t moet, tis maar een klein werkje
Nu vraag ik me af, is de klepspeling dan anders gedurende de cyclus die de nokkenas draait op plekken waar je normaliter de kleppen niet stelt. (Uitgezonderd natuurlijk de plek waar de klep bediend wordt) M.a.w. kun je de kleppen niet op iedere willekeurige plek stellen, behalve daar waar de klep zelf gaat tuimelen?
Stel dat je het begin van het openen van de uitlaatklep ziet als 'tuimelen', kan het zijn dat de inlaatklep van de tegenovergestelde cilinder nog een fractie geopend is. Met name bij turbomotoren speelt dit, waar nog wel eens wat verbrandingsenergie wordt gebruikt om de turbo extra aan te jagen. Dit gebeurt door de uitlaatklep te openen vóórdat de zuiger het onderste dode punt van de arbeidslag bereikt. Immers, als de ene cilinder zijn arbeidslag maakt, is de tegenoverliggende bezig met de inlaatslag.
Om al deze risico's te vermijden is het goed om de motor door te draaien naar het tuimelen. Dan is de zuiger bovenin, omdat de slag wisselt van uitlaat naar inlaatslag, en weet je dat de tegenoverliggende zuiger bovenaan is en wisselt tussen compressie en arbeidslag. En op dat moment zijn de kleppen altijd gesloten, om een zo hoog mogelijke druk te behalen.
bovenstaand verhaal geldt niet voor moderne motoren met luchtrecirculatie (oa sisu en deutz), daarbij is het beter om het aan de dealer over te laten.
Ik hoop dat het te volgen is...
Een en ander is me nu duidelijker geworden.
Nu zeggen jullie alleen dat kleppen moeten worden gesteld bij een warme motor?? ho krijgen we dit voor elkaar? De klepspeling is toch juist bedoelt om de klepstoter enz. enige ruimte te geven als de motor warm is/wordt. De 0.3 mm wordt dus in principe steeds kleiner naarmate de motor warmer wordt?
ik hoor het graag!
N.B.: Met dit weer zal sleutelen aan en warme motor wel prettiger zijn Kanttekening daarbij dat de motor dan ook weer niet gloeiend heet moet zijn!
Maar ik kan ik bij een koude motor uitgaan van de 0.3 mm?
In de handleiding van mijn trekker ( ander merk overigens) staat klepspeling bij "koude" motor: 0,2 mm voor zowel in- als uitlaatklep.
Ik heb daarnaast nog een vraagje over het starten.
Momenteel start de trekker slecht. als de accu achter de lader heeft gezeten pakt de trekker (na vele malen rondgaan) wel aan. Enkele dagen later kan het zo zijn dat de startmotor hem niet rond krijgt. Terwijl de trekker op het dashbord wel gewoon genoeg stroom lijkt te hebben. De dynamo is doorgemeten en is goed. De accu is misschien niet perfect maar lijkt me nog wel redelijk. Kan het probleem aan de startmotor liggen of toch waarschijnlijk aan de accu. Daarnaast vind ik dat de motor wel erg vaak rond moet voordat deze aanpakt. Is er daarnaast nog iets van een gloeispiraal/ stift aanwezig? volgens mij zit er alleen een spiraal bij het luchtfilter? Zit deze stift/ spiraal ook niet vaak bij het inlaatspruitstuk??
Ik hoor het graag!
En als die zelfs met gloeien erg moeilijk aanslaat is de motor niet helemaal fit meer. Dus te weinig compressie