Werklampen op de carrier bouwen, hoe het makkelijkst aan te sluiten?

Hallo allemaal,

Voor het werk in de avonduren zou het wel makkelijk zijn om wat werklampen op de carrier te hebben. Nu wilde ik graag 2 led werklampen achterop bouwen en 2 halfweg het chassis die naar opzij stralen. Alleen zit ik een beetje te denken hoe ik deze aan moet gaan sluiten. Zelf had ik al enkele opties bedacht:

1. Stroom pakken van de 5e pool van de ahw stekker en een schakelkastje op het chassis maken.
2. Stroom pakken van een driepolige(varkensneus) stekker in de cabine, hier een schakelkastje aan en een extra kabel vanuit de cabine naar de carrier.

Welke optie denken jullie dat het beste is, of hebben jullie nog andere ideeën?

(Het is overigens niet mogelijk om deze in de bedieningskast in te bouwen, deze zit namelijk al vol)

Alvast bedankt,

Mvg, Jordy

Deel dit topic

Reacties

nhmonteur
Het ligt er ook een beetje aan welke lampjes je gaat gebruiken. Ga je een hoge wattage lamp gebruiken en dat keer 4, dan moet je wel rekening gaan met welke stroom er gaat lopen. Een te hoge stroom kan niet over een pootje van de 7 polige stekker gaan. Dan kan je beter voor een 3 polige stekker gaan of een andere zware stekker.

Heb zelf eens 4 ledwerklampen op een carrier gebouwd. Deze hadden een wat lagere wattage. De geschakelde plus van de lampen heb ik via pootje 2 van de 7 polige stekker laten lopen.
Daarvoor een relais gezet die aangestuurd word door een handbediende schakelaar en een achteruitrijsignaal van de trekker zodat de lampen ook aangaan als je achteruit gaat rijden. Maar dat je ze ook handmatig aan kan zetten.
Verder gewoon voldoende dikke kabels gebruiken en het schakelen via het contact.
JordyW
@nhmonteur
Had gekeken voor 4x een 15 W led werklamp, verbruikt ongeveer 1A. Bij elkaar dan 4A stroomverbruik, zou dit via de 7-poige stekker kunnen, of beter niet? Dan blijft alleen de laatste optie over.
nhmonteur
@JordyW dan zou ik het gewoon over de 7 polige stekker doen. Wel een goede kabel gebruiken voor naar de lampen toe. De meeste originele kabels van aanhangers richting is namelijk vrij dun.
stephan-inter
Zou voor optie 2 gaan
_-jd6820-_
Ik ben toevallig ook van plan deze winter hetzelfde op mijn kiepers te doen; ik ga voor optie 2. Lijkt mij de makkelijkste en veiligste optie. Denk eraan dat je kabels voldoende dikte hebben en of je relais gebruikt of niet.
Maar vergis je niet op de hoeveelheid werk die erin zit.
JordyW
Als iemand nog andere ideeën heeft of ervaringen over hoe zij het op een kipper/mestton of iets anders hebben gebouwd, dan hoor ik het graag. Ik sta open voor eventuele andere ideeën.
Moonshine
@JordyW Mooi vanaf die driepolige pakken, voor het mooie kun je er nog een relais tussen zetten dat je driepool met een schakelaar stroom kan geven, dan heb je verder ook geen extra kast maar gewoon een schakelaar extra in je cabinestijl.
JordyW
@Moonshine
Das wel n goeie, hebben een 2 polige stekker in de kabine die geschakeld is met een tuimelschakelaar, hier mag 10A op komen. Die zou ik hier wel voor kunnen gebruiken.
Zou het gewoon simpel houden, schakelaar in de cabine en vanaf de 3 polige stekker stroom pakken. Hou je het overzichtelijk en minder kans op storing in je ‘normale’ lampen.
JordyW
Hallo allemaal,

Voor wie er misschien ook eens iets aan heeft, hier hoe ik het heb aangesloten.
Achter op de bumper 2 ledlampen van 27W geschroefd, deze op een verdeeldoos aangesloten en in de doos nog met een zweefzekering afgezekerd op 5A (lampen verbruiken immers 4,5A). Vervolgens een 2-aderige kabel naar voren gelegd en hier een 2-polige stekker aan gemaakt. Voor de aansturing van de lampen gebruik ik een 2-polige stekker die af-fabriek op onze Valtra zit. Deze stekker wordt via een relais van stroom voorzien en dit relais bedien je met een tuimelschakelaar in de cabine. Ook is het mogelijk om dit relais via een vrij toewijsbare knop op de rijhendel te bedienen.
Zo kan ik de werklampen onafhankelijk van de verlichting bedienen, zonder extra kastjes of dergelijke in de cabine.

Mvg,
Jordy

(klik om te vergroten)

De werklampen zoals ze gemonteerd zijn.

(klik om te vergroten)

De stekker die ik als aansluiting heb gebruikt.
eicher4048driver
@JordyW Ideaal! mooi van valtra dat ze het op die manier voorzien.
fendtjecis
@JordyW Je hebt dus een schakelaar voor je 3 polige stekker geplaats en dan beide lampen op deze stekker aangesloten?
casejxu
@fendtjecis zit standaard in de valtra zegt ie.

Thuis heb ik t wel zo gemaakt. Ideaal!
JordyW
@fendtjecis Zoals ik eerder als zei en @casejxu ook, zit die 2-polige aansluiting er inderdaad standaard op. Het principe is inderdaad exact heltzelfde te maken bij een driepolige stekker, alleen is een 2-polige voor 2 led lampen zwaar genoeg (mag 10A hebben).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0