Illustratie van:

Deutz D30 - Overhitting en slecht starten bij bedrijfstemperatuur

Hallo, Ik heb n deutz d30 met f2l712 motor die na verloop van tijd en bij hogere toerentallen, licht belast, erg heet wordt en dan ook erg slecht start. Starten bij koude motor is geen enkel probleem.
Ik heb ondertussen de koelribben van de cilinders en cilinderkoppen goed schoongemaakt maar t probleem blijft terug komen.
Wat is hier de meest waarschijnlijke oorzaak van? Of zijn de zuigers vervormdt waardoor ze steeds moeilijker op en neer kunnen? Evt revisie noodzakelijk?
Bij voorbaat dank voor het meedenken. Ben zelf geen Deutz kenner

Deel dit topic

Reacties

+1
bas101
Enige andere optie die dan overblijft is dat de koelventilator niet goed zijn werk kan doen , bijv een v snaar die veel te slap hangt of versleten is , of dat de propellor van binnen ook sterk versmeerd is.
+1
basia
@bas101
Heeft de F2L712 geen koeling vanaf koelribben op het vliegwiel ?
Misschien veel vuil tussen en of op deze waaier-ribben , waardoor te weinig koellucht ?
Kleppen staan goed afgesteld ?
Dat slechte starten warm ; heb je dan normale of lagere startsnelheid ?
Als hij langzaam start zou inderdaad op klemmende zuigers kunnen wijzen
+1
bas101
@basia idd dat zou ook nog kunnen , koeling vanaf t vliegwiel , heb gevallen gezien dat de waaier-ribben in t vliegwiel dusdanig ging roesten dat t ijzer naar elkaar toegroeide waardoor je nog maar eeen doorlaat van een paar mm hebt ipv dat gat van 1 cm2 ,in dat geval heb je nog even werk .
+1
basia
@bas101
Ja , zou kunnen wat je zegt , Gewoon koellucht circuit nalopen vanaf aanzuiging tot cilinders , je kunt van alles tegen komen van vogelnestjes tot afgebroken of dichtgekoekte koelwaaier ribben .
Als je koelkappen verwijdert kun je op het vliegwiel kijken , misschien geeft dat een indicatie ?
bas101
@basia paar weken geleden nog een kompleet muizennest tussen propellor en cilinders verwijdert bij een Warchalowski V2 motor.
+1
Kramer U800
@bas101
Bij mijn 6 cilinder Deutz motor (F6L712) lag er ook een heel muizennest in de luchttunnel (met bekleding van de cabine) en er lag een paar centimeter bagger in. Ook de koelventilator liep aan. Bij een 2 cilinder krijgen de cilinders koeling via het vliegwiel. Ik zou nu als eerste de koelkappen verwijderen en kijken wat er aan de hand is.
+1
county854t
Hallo. De koeling verloopt idd via het vliegwiel. Dan zal ik daar eerst eens goed naar kijken.
De startsnelheid bij warme motor is goed. Alleen net of ie dan niet voldoende compressie heeft.
Alleen bij flink doorstarten slaat de motor aan.
Kramer U800
@county854t Komt er dan ook damp/olie uit het carterontluchtingsbuisje? Als dat zo is zijn de zuigerveren waarschijnlijk aan vervanging toe.
+1
bas101
Die Deutzen staan bekend dat t zeer goede starters zijn , als deze bij warme motor niet aan wil springen en bij koude motor wel zou ik t eerstzoeken in te weinig dieselolie ( filter dicht , vacuum) , 1 e gedachte was klemmende zuigers maar de startsnelheid bij warme motor is goed wordt er geschreven .
Kramer U800
@bas101 En de 1 en 2 cilinder Deutz hebben geen opvoerpomp dus ze moeten het hebben van de druk van de diesel als die druk te klein is stroomt er ook geen diesel maar de pomp (bijv. als het brandstoffilter/ leiding/ banjobout dicht zit).
+1
county854t
Hallo, brandstof is het probleem niet. Ik heb ondertussen de waaierschoepen in het vleigwiel bekeken maar deze zijn wel wat vettig maar niet dusdanig vervuilt dat ze niet genoeg wind kunnen maken.
Alvast bedankt voor t meedenken.
bas101
Waarschijnlijk hebben je kleppen te weinig speling ,een andere mogelijk is nog dat je pomp te vroeg of te laat staat.
Wimsumar
Beste Bas101:

Quote Reactie van @bas101:
kleppen te weinig speling

Bij DEUTZ (luchtgekoelde) motoren wordt de klepspeling bij opwarmen van de motor juist groter (startprobleem bij hete motor door openstaande kleppen kan niet).

@County854T:

Quote:
oververhitting

Hoe stel jij de motortemperatuur vast?
bas101
@Wimsumar leg eens uit
RPCounty
@bas101 niet zo moeilijk. De bus wordt "hoger" door de warmte. Dus de speling neemt toe.
+1
bas101
@RPCounty volgens mij worden de stoterstangen ook "hoger " ( lees langer).
+1
Wimsumar
Beste Bas101:

Quote Reactie van @bas101:
stoterstangen ook "hoger " ( lees langer).

In vergelijking met een 'gewoon' gietijzeren vloeistofgekoeld blok worden cilinders van een luchtgekoeld motor heter. Heter materiaal zet meer uit. Daarnaast zou de materiaalsamenstelling (aluminiumlegering) van luchtgekoelde cilinders een andere uitzettingscoëfficient kunnen hebben.
Vandaar dat voor luchtgekoelde (DEUTZ) motoren een 'opvallend' kleine klepspelingafstelling wordt gehanteerd.
+1
RPCounty
@bas101 dat zal ook wel. Maar in de praktijk is dit wat er gebeurt. De speling wordt groter bij hogere bedrijfstemperatuur. En dit verhaal heb ik niet uit een boekje maar in de praktijk al meerdere keren mee gemaakt aangezien ik ongeveer 30 jaar aan deutz gewerkt heb.
county854t
Hallo, ik gebruik gewoon mn nuchter boerenverstand omtrent de temperatuur en/of oververhitting.
Als het trekkertje n tijdje bijna volgas gelopen heeft is t net n rijdende rookwolk en wordt t starten steeds moeilijker en als je nog langer doorrijdt en je laat t gas los dan is t net of ie aan loopt.

Maar vandaag de cilinderkoppen verwijdert en inwendig is weinig bijzonders te zien, geen krassen ofzo, alleen dat je langs de zuigers de bovenste zuigerveer ziet zitten. En 1 vd 2 koppen zat relatief los en heeft ook gelekt. Ook is n stootrandje waar te nemen.
Wimsumar
Beste County854T:

Quote Reactie van @county854t:
Als het trekkertje n tijdje bijna volgas gelopen heeft is t net n rijdende rookwolk en wordt t starten steeds moeilijker en als je nog langer doorrijdt en je laat t gas los dan is t net of ie aan loopt.

Dat je dat doet, daar kan ik met m'n nuchter boerenverstand niet bij. 😜
In ieder geval, de losse kop verklaard al veel.
county854t
Hallo kenners, ik ben nu zover dat de cilinders weer gemonteert kunnen worden. Nu mijn vraag: wat zijn de momenten of grades om de cilinderkoppen aan te trekken en wat zou de klepspeling moeten zijn na montage vd cilinderkoppen?
Alvast bedankt voor de info
Kramer U800
@county854t Ik zou een werkplaatshandboek kopen met echt alle gegevens erop en eraan maar @Wimsumar heeft altijd wel ducumenten waar in staat wat je vraagd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0