Deutz D40 - Aandraaimoment kopbouten klepspeling f3l712

Hallo,
weet iemand het aanhaalmoment van de kopbouten voor een Deutz f3l712,
en de klepspeling? Moet er ook een koppakking tussen de cilinder en kop of is dit ijzer op ijzer?
Alvast bedankt
jenssillen

Reacties

Kramer U800
Beste Jens,
Ik heb zelf een werkplaatshandleiding van een Deutz F6L712, maar deze ligt bij een revisie bedrijf momenteel, de gegevens hiervan komen overeen met de 3 en 4 cilinder. Wij hebben de werkplaatshandleiding (kopie) bij mevrouw van Schie uit Amsterdam vandaan. Zij adverteerd in trekkerblad "De Pionier" ik zal morgen eens haar advertentie opzoeken en er een foto van maken met telefoonnummer. Het is makkelijk Als je een keer een ander onderdeel moet vervangen dan heb je gelijk een hele werkplaatshandleiding waar alles instaat, cijfers liegen overigens niet, en iedereen hier op het forum kan zo maar wat zeggen.
Wimsumar
Beste JensSillen: Afstelgegevens DEUTZ F3L712:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Onderdelentekening clinder + kop DEUTZ D-40 F3L712:

vieilles.soupapes.free.fr/deutz_d40_l/pdf/…

B.T.W.:
Waarom deze reparatie? Ook zuigers vervangen?
+1
goeiedag eem
@jenssillen zoals je kan zien in het schema wat wimsumar stuurt staat eerst handvast 35 N/m 45 graden en dan en dan 60 en nog een keer 60 graden door trekken. doe dit steeds kruislings per cilinder kop. Maar als ik jou was zou ik ze aan trekken zoals er ook met een 912 motor gedaan wordt want ze zijn later naar een hogere spanning gegaan ivm lekken van de koppen. en dan zeg ik trek hem handvast op 35N en dan 1x 45 graden aan trekken, en daarna weer totdat je ze 4x hebt aan getrokken (dus 4 x 45 graden in totaal) en de klepspeling voor de 812 en 912 motor is dit 0.1 tot 0.15 mm ik houd hem altijd op 0.15 zit je altijd goed, Motoren zijn kwa opbouw nagenoeg hetzelfde aan elkaar
Wimsumar
Beste Goeiedag Eem:

Quote Reactie van @goeiedag eem:
in het schema wat wimsumar stuurt staat eerst handvast 35 N/m

Nee, in het schema staat een "contact-koppel" van 1 `a 2 kgm.

Overigens, ik kan me niet herinneren ooit een topic hier op het forum te hebben gezien over afgeknapte cilinderkopbouten, dus het zal allemaal wel wat meevallen. Toch ben ik wel benieuwd met hoeveel extra Nm (of kgm) kopbouten worden aangedraaid met jouw advies 35 NM + 4 X 45 graden. (En bij hoeveel Nm de bout knapt).
Heb je een afgedankte kopbout die je voor proef in de bankschroef met de momentsleutel kan molesteren?
goeiedag eem
@Wimsumar deze 35 N is een vuistregel volgens de monteur die mij dit heeft verteld, en deutz werkt niet met N/m naar hoek verdraaien, de keer dat het bij mij mis ging was ik ook zo eigenwijs om te kijken hoeveel N dat was en 1 bout aan getrokken N afgelezen en zo steeds verder met gevolg lekke koppen, tien volgens mijn omschrijving gedaan en nooit weer last gehad, kapot trekken doe je ze niet zomaar,
jenssillen
Ok bedankt voor de info. Zuigerveren vervangen, 6 jaar geleden opengedraaid maar nooit aan verder gegaan. Mvg
+1
goeiedag eem
@jenssillen de bussen ook gecontroleerd op rondheid of na laten honen? nieuwe zuigerveren in een ietswat ovaal uitgesleten bus gaan nooit goed afdichten, als je alles los gehad hebt zou ik de hoogte tussen de kop en de cilinder ook maar even na checken met tin deze moet volgens opgave 1.2 tot 1.4 zijn en check de bovenkant van de bus en het aanleg vlak van de kop ook maar op vlakheid, als dit niet zuiver vlak is zal de kop niet goed gaan afdichten en hebt je compressie verlies. Als je hem zover uit elkaar hebt het ik maar een motto doe het in 1 keer goed en verspil geen tijd aan een slordige reparatie. Heb een keer mijn 6006 zo los gehaald en een paar dingen gedacht van ach dat kan wel maar had na 15 uur de motor weer open omdat hij niet lekker liep, en was daardoor meer geld kwijt dan door het in een keer goed te doen. (dit laatste is maar een tip maar spreek wel uit ervaring)
Kramer U800
Heb gekeken voor die advertentie van mevrouw van Schie maar helaas niks kunnen vinden, ik zou toch zweren dat er een advertentie van haar in staat... 🤔
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D40 en hebben de trefwoorden kopbouten en Koppakking geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!