Illustratie van:

Ford 8240 - Float positie werkt maar op 1 van de 8 ventielen

Wie wet hoe het komt dat de float positie alleen maar werkt op de onderste aansluiting van het vierde (IV, zwart) ventiel. De trekker is uitgevoerd met 4 dubbelwerkende ventielen. Om een kieper te kiepen kan ik alle acht ventielen gebruiken, maar wanneer dan de betreffende hendel in de doorstroompositie (helemaal naar voren dus) wordt gezet, zakt de kieperbak niet. Het werkt alleen als ik de slang in het meest linkse ventielen blok, in de onderste aansluiting steek. Volgens het instructieboek moet je voor een kieper de bovenste aansluitingen gebruiken. Dit werkt ook het beste, maar ja, dan zakt de bak niet meer.
Iemand enig idee?
Ik heb de slangbreukbeveiliging tijdelijk van de kieper gehaald om deze als mogelijke oorzaak uit te sluiten. Resultaat bleef hetzelfde.

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
Naast de slangbreukbeveiliging zou het misschien ook nog kunnen dat het klepje in de kop van de snelkoppeling van de kiepcilinder-slang niet ver genoeg open wordt gedrukt als de koppeling is aangesloten op de snelkoppeling van de tractor, en dat je bij de ene genoemde snelkoppeling hier geen last van hebt omdat daar de koppeling in de tractor de snelkoppeling aan de slang net iets verder opent.
Je zou dit kunnen testen door de snelkoppeling aan de slang te wisselen.

Werkt de float positie wel op alle ventielen als je er iets anders op aansluit?
Bij de latere types worden de ventielen bediend middels kabels, deze moeten misschien bijgesteld worden, want werken de hydrauliek bedieningshendels in de cabine zoals je mag verwachten? Dus gaat het ventiel open en dicht als de hendel nog binnen het bereik van de gleuf is waar de hendel in beweegt? Of moet je de hendel ver door drukken haast tegen het einde van de gleuf?
Als dat laatste zo is, dan kun je de hendel bijstellen achter aan het ventielblok.
Heb je een 40 serie uit het begin van de productiejaren, dan werkt de bediening via stangen, of en hoe je zoiets bij kunt stellen weet ik niet.
Lvburen
Het is nog een “echte” Ford met wit dak, het is een van de eerste (bj 1993, met nog een bowdenkabel aan de koppeling, 9775 uren op de klok). Ik hoef de hendels in de cabine maar een klein stukje te bewegen om olie naar de ventielen te krijgen. Ik wil het proberen met een ander snelkoppeling op de slang, maar ik denk dat de ventielen wel open gaan bij plaatsen van de slang omdat de kieper wel omhoog kan. Ik heb twee kiepers geprobeert en bij beide zakt de bak niet in de doorstroomstand.
De ventielen worden bediend met kabels. Ik zal hier ook even kijken of afstellen positief resultaat geeft.
jammermaarhelaas
@Lvburen

Heffen van de bak gaat wel, dan druk je het ventielklepje in het midden op de kop van de snelkoppeling die aan de slang zit open, dus naar binnen. Laat je de bak weer zakken dan stroomt de olie terug, dan wil het ventielklepje dicht gaan, maar wordt open gehouden door de pen in het midden van de snelkoppeling van de tractor (die zie je zitten als je in het gat kijkt waar je de snelkoppeling van de kieper in steekt).
@Lvburen als je de hendel in de float positie zet, voel je dan ook dat ie daar echt in gaat zegmaar? Dat het voelt alsof je de hendel helemaal open hebt staan maar toch ineens de hendel een stuk verder kunt drukken. Als je dat niet voelt (wat je waarschijnlijk wel voelt bij het ventiel dat wel werkt als ie in de float positie staat) dan zit het waarschijnlijk in het afstellen van de kabels die via de hendels de ventielen bedienen. Zitten de hendels tegen het plastic aan als je probeert de hendel in de float positie probeert te zetten?
Lvburen
@bernard-vant-klooster , ik heb het zojuist geprobeert: ik voel duidelijk de float positie bij drie van de vier ventielen. Als ik de hendels naar achteren trek, voel ik het inklikken in de positie waarop er druk op de bovenste ventielen komt. De bak gaat dan ook omhoog. Vanuit neutraal naar voren voel ik de klik waarmee de druk op de onderste aansluitingen komt. Zit de slang hier in dan gaat ook de bak omhoog. Druk ik daarna de hendels verder naar voren, dan klikken ook de hendels in de float positie. Sterk ik dan de slang over van de een naar de andere onderste aansluiting, dan zakt de bak alleen als de slang in ventiel 4 zit. Een ventiel, volgens mij nummer 2, heeft in het geheel geen inklikposities. Deze geeft alleen druk op het bovenste ventiel.
Ik ga eerst zo snel mogelijk proberen of het afstellen van de kabels een oplossing is. De procedure heb ik al gevonden in de shopmanual. Ook zal ik een nieuwe snelkoppeling op de slang zetten om te testen.
Ik laat het resultaat weten. Bedankt alvast voor het meedenken bernard-vant-klooster en jammermaarhelaas
@Lvburen en anders weet @nhmonteur zeer waarschijnlijk de oorzaak achter het probleem wel te vinden.
jammermaarhelaas
@Lvburen

In feite moet het niet uitmaken of je de slang van de kieper in de onderste of in de bovenste snelkoppeling steekt, beide koppelingen krijgen vrije retour wanneer je dat ventiel op float zet.
Mocht een nieuwe snelkoppeling aan de slang van de kieper niks helpen, dan zou het kunnen dat er een aantal snelkoppelingen in het blok achter op de tractor versleten/slecht zijn geworden. Deze kosten een aardige cent (al snel € 200 per stuk), dus als het niet echt nodig is, en je kunt je met die ene die wel werkt redden, dan zou ik het laten zoals het is 😉.
Mocht dat toch de oorzaak wezen en je wilt er wat vervangen, dan gaat dat door de rubberen stofkap van het blok af te halen en de ring met gaatjes waar die kap op zat, linksom uit het blok te draaien.
Er zitten ook een paar afsluitringen om de snelkoppeling, dat zie je wel als je hem er uit haalt, deze worden normaal gesproken meegeleverd bij een nieuwe snelkoppeling.
Lvburen
Ik heb vanmorgen een nieuwe snelkoppeling op de slang gezet. Helaas lost dit het probleem niet op. Daarna heb ik van twee ventielen de bedieningskabel afgesteld zoals dat beschreven wordt in de shopmanual en in het werkplaatshandboek. Ook dit loste het probleem niet op. Dit zou dus betekenen dat 7 van de 8 ventielen kapot zijn. Dubbelwerkend werkt het goed: een ploeg kan zonder probleem wentelen en een dubbelwerkende cilinder van een achterklep werkt ook prima.
Op zich is er niets mis mee om de kieper op dat ene ventiel aan te sluiten, alleen “vond” Ford het beter om voor een kieper de bovenste te gebruiken volgens de gebruiksaanwijzing en zelf vind ik het ook niet handig om de onderste te gebruiken. Vanuit float naar neutraal kom je dan de druk op de ondeste aansluiting weer tegen, waarop de bak weer omhoog wil. Ik ga sparen...
@Lvburen je hoeft voor het laten zakken van de kipper niet perce de float positie te gebruiken toch? Je kan de hendel ook de andere kant opzetten, dan bromt de oliepomp wel een beetje maar zakt de kipper wel (bij ons)
Lvburen
@bernard-vant-klooster , bij mij werkt dat niet. De pomp bromt wel, maar de kieper zakt niet.
@Lvburen als je de hendel in de float positie zet, gaan de olieleidingen er dan ook makkelijker in en uit? Het kan zijn dat de telescoopcilinder zijn beste jaren wel gehad heeft en dus maar bij 1 ventiel weer terug in gaat. Dat je andere ventielen dus wel werken, maar iets minder goed dan dat ene ventiel
geertyb0y
@bernard-vant-klooster Hier zit ik ook het meeste aan te denken.

Misschien eens wat gewicht in de kieper doen om te kijken of die dan wel wil zakken?
Lvburen
Als de hendels in de float positie staan gaat de slang er probleemloos uit. De cilinder is gereviseerd. Ook een andere kieper werkt probleemloos. Hang ik de kiepers aan een van mijn andere trekkers: Ford 6700 of 7710, dan is er ook geen probleem. Ik heb met kleine stapjes uitkiepen en proberen te laten zakken getest, en tot aan bovenaan willen de kiepers niet zakken. Ook niet wanneer ik met een Atlas 1604 met de graafbak bij het kopschot de kieperbak voldoende “gewicht” geef. Het probleem is gerelateerd aan de trekker, niet aan de kiepers.
Op een Engels forum kwam ik het volgende tegen:

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Lvburen
Dit komt een beetje neer op de input van @jammermaarhelaas .
+1
jammermaarhelaas
@Lvburen

Je hebt er niks aan, maar persoonlijk vraag ik me ook af wat Ford bezield heeft om de hendeltjes die naast dat koppelingen/ventielenblok zitten op de 10 serie, bij de 40 serie weg te laten (tenminste, bij mijn 6640 uit 1995 zitten ze er niet meer). Met die hendeltjes kun je namelijk een slagkoppeling die onder druk staat koppelen (door het hendeltje eerst omhoog te laten staan, en na insteken van de koppeling de hendel omlaag te zetten) en je kon er de koppelingen makkelijk mee loskoppelen (door het hendeltje even naar onderen door te drukken).
nhmonteur
Als ik je verhaal zo lees dan denk ik inderdaad ook dat je ventiel van de trekker dicht slaat. Door de grote oliestroom terug in combinatie met een nieuwe snelkoppeling overwint de kracht van de snelkoppeling van de trekker waardoor de koppeling op een slang dicht slaat en er dus geen olie terug kan stromen.
Lvburen
@nhmonteur , ik begrijp je verhaal denk ik niet, of toch wel...Situatie is: 2 kiepers, een oude 3-tons Nimos, met oude slang en oude snelkoppeling; en een oude, gereviverfde Miedema van 8 ton, met nieuw slang en nieuwe ( zat eerst nog de oude op)snelkoppeling en gereviseerde hefcilinder, geven allebei hetzelfde probleem. Begrijp ik je goed dat de ventielen op de trekker niet (meer) sterk genoeg zijn om de snelkoppeling van de slang open te drukken als er olie vanuit de cilinder aan de achterkant staat te drukken zonder dat er persdruk uit de trekker aan de andere kant staat? De trekker heeft wel 9775 uur gedraaid, maar mijn 6700 (bj 1979, 5700 uur) en mijn 7710 (bj 1985, 8900 uur) hebben het probleem niet, evenals een MF 135 van 1976. Die heeft overigens wel een later opgebouwde koppeling.
nhmonteur
@Lvburen ja het is wel vreemd.
Zakt de kieper wel als je de hendel in de gewone stand zet. Of als je het heel rustig probeert. Dus dat je ventiel een klein stukje open gaat.
En wat @wouterdp zegt, zit er op de kieper een slangbreukbeveiliging die wellicht dicht slaat omdat de olie juist te snel weg kan.
wouterdp
Reageert de kieper totaal niet op de float positie of klapt hij dicht? Vorige joskin hier ging het slangbreuk ventiel dicht in float stand
Lvburen
@wouterdp , de slangbreukbeveiliging is er van tussen: normaal kan ik ook de kieper laten zakken door de slang in de drukloze retour te steken, maar dit lukte ook op een gegeven moment niet meer. Ik heb toen de cilinder leeg laten lopen in een emmer en daarna de slangbreukbeveiliging er tussen uit gehaald. Op een ventiel, de onderste van nummer IV, werkt de float ook gewoon. Op de andere 7 aansluitingen niet.
Ook heel voorzichtig de hendel doorduwen naar float, laat de olie niet terug lopen. En... op alle andere trekkers hier werkt het zakken perfekt. Alleen niet op de 8240.
+7
Lvburen
Ik ben in het diepe gesprongen en heb een aantal nieuwe inschroefpatronen aangeschaft. Een rib uit mijn lijf maar... het probleem is er wel mee opgelost. Op alle vernieuwde snelkoppelingen werkt de floatpositie nu om de kieper te laten zakken.
+1
stephan-inter
@Lvburen mooi dat je het nog evenaart weten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0