Is een voorlader geschikt om stelcon platen te leggen

Heeft iemand ervaring met het leggen van stelcon platen (200x200) met een tractor met voorlader. Ik heb zelf een MX-100 lader met een hefvermogen van iets boven de 2 ton. Die kan een plaat van 1350 kg wel baas, maar hoe zit het met de belasting van de vooras, hoeveel kan die aan. De tractor waar de lader aan zit is een NH7740 (4WD)
NH7740

Reacties

dennisbouter
Voor 2 plaatjes kan het vast geen kwaad
Met beleid kan er veel, met kuilhapper of grond scheppen heb je veelmeer piekbelasting.
Ik zou wel proberen dat je in het midden van de voorlader tilt, dan zou ik er niet te bang voor zijn.
Watvoor werk doen jullie anders met de voorlader?
+1
trean
Hefvermogen is 2 ton tegen de snelwissel? Kan krap worden met het gewicht op 1 meter afstand. Misschien de lepels tegen elkaar schuiven en daar een ketting over hangen en platen haken gebruiken.
Zelf wel met de Quicke Q66 voorlader op agrotron 105 dat soort platen naar de rupskraan gereden. Het gaat wel maar wel contra gewicht nodig en als er veel of ver gereden moet worden laten we een shovel komen.
+2
@trean leggen doe je niet met lepels. 2 sprong ketting met banaanhaken, gaat veel mooier
trean
@ronald-deutz-fahr dat bedoel ik ook met ketting over lepels. Als er een groot oog aan zit kan je ook met een tweesprong aan een lepel hangen. Zo aan de voorlader hangen is meestal geen succes.

Vuccuum apparaat aan de kraan gaat nog mooier met nieuwe platen.
@trean ja zo kan het ook, met de shovel kan ik ze wel mooi in het snelwisselframe pakken.
Klopt vacuüm apparaat werkt ook mooi, en bij iets ruwere platen even emmer water op de plaat gooien, wil ook wel😉
Maar pas op! Van het zomer meegemaakt dat er een vaccuumslang losschoot, dan ben je toch blij dat alleen je zandbed verkloot is😉
trean
@ronald-deutz-fahr halve maantjes wil ook wel losschieten als je niet de officiële haken of platen hebt. Van de zomer meermaals meegemaakt met meerdere setjes haken het niet wouden doen.
@trean ook beroerd dan! Ik heb er niet zoveel gelegt met haken, misschien 20 ofzo, maar dat niet gehad..
zuignap wel paar silo’s ervaring
Vroeger als jongetje mochten we met de klopboor die haak gaten schoonmaken van gebruikte platen die tussen de tramrails hadden gelegen, mooie klusjes😂💪🏻
trean
@ronald-deutz-fahr hebben nu nog een stuk of 30 platen liggen van 50x300x10cm zonder gaten voor bij de drinkbakken van de koeien. Die gewoon met de palletvork op de plek leggen.
+1
@trean ah, lijkt me niet ideaal, maar bij de waterbakken kan het eerder als bv een sleufsilo.
+1
trean
@ronald-deutz-fahr op het erf niet gebruiken, je rijdt ze zo kapot.
Jos1980
@trean
Best wel ervaring met leggen van stelconplaten met de maantjes, ook mislukt het ooit vaak bij de eerste dan was de hoek in de 2 sprong te klein. De haken moeten best naar elkaar toegetrokken worden.
Ook hadden we keer ander merk en dat ging gewoon niet met de maantjes daarna met andere haken met dwars strip eronder in gat en dan kwart slag draaien ging perfect. Gelukkig maar 1 plaat kapot en geen vingers of erger. We hebbeb ook wel veel zelf met 8 tons shovel gelegd maar loonwerker met kraan of zwaardere shovel gaat bij veel platen het best.
Ook direct vanaf vrachtwagen met zuignap gaat geweldig.
trean
@Jos1980 hoek was het probleem niet. Haken gingen er maar 5 cm in ipv helemaal.
JohnDeere5085
Ook belangrijk hoe dik te platen zijn, scheelt ook veel in het gewicht
radium45
@JohnDeere5085 Inderdaad, 15 of 20 dik maakt wel een paar kilo verschil.
+1
arjanvw
Wil prima, misschien een gewichtje achterin de hef. Wij hebben al de wereld aan platen gelegd (200x200x14) en gaat prima. Eruit halen is veel grotere belasting als ze al een paar jaar liggen, dan zuigen ze vast.
+1
Afgezien van het feit of het wel of niet kan zijn de voorassen van de 40 serie over het algemeen niet het sterkste punt aan de trekker. We hebben 2 7840s gehad en van beide de vooras gereviseerd bij een relatief lage urenstand. De vooras onder de blauwe dakjes 40 serie was beter dan die van de witte dakjes 40 serie, maar bij onze hadden ze beide een blauw dakje...

Maar een paar plaatjes leggen zal vast nog wel lukken. Hoewel een heftruck oid wel echt handiger werkt denk ik
mf gek gerbert
Vier a vijf platen gaat best maar als je er meer wilt leggen zou ik gewoon eff de loonwerker vragen of die met de kraan komt dat gaat veel mooier en sneller als dat je zelf met de voorlader kunt
@mf gek gerbert je denkt poeh dat gaat mooi totdat de rekening komt...
+1
CaseCS130
@bernard-vant-klooster Dan zijn die assen echt niet best. Wij hebben er zat gelegd met de CS130, meeste 14 dik. Geen centje pijn, ook niet het idee dat het niet kan. Voorasje voor de zekerheid keertje vaker smeren maar kan verder prima.
@CaseCS130 opzich zijn het geen slechte assen, vooral niet meer toen het fiat werd. Maar voor voorladerwerk etc zijn ze naar mijn weten gewoon niet geschikt. Sommigen gaan ellendiglang mee zonder revisie oid en sommigen zijn bij 4000 uur al stuk, meestal in combinatie met een voorlader en een beetje ruig gebruik
mf gek gerbert
@bernard-vant-klooster beter als de rekening van de LMB + het extra werk van dat de voorlader niet bijhuis is
+1
@mf gek gerbert dat verschilt natuurlijk per situatie, of je de voorlader dagelijks in gebruik hebt voor andere dingen en hoe je er mee omgaat/ hoe sterk de voorlader is. Je schaft geen trekker met voorlader aan om vervolgens overal de loonwerker voor te bellen omdat je vreest voor de LMB kosten en het tijdverlies
+1
@mf gek gerbert als die trekker kapot gaat van stelconplaten leggen ruil hem dan maar in! Met beleid leggen moet prima willen, als er dan wat kapot gaat/breekt/krom gaat, had die dat bij ander werk ook wel gedaan. Niet te bang
+1
arjanvw
@mf gek gerbert je moet toch met twee man zijn met leggen, één die ze stuurt/begeleid en de ander op de trekker. Loonwerker legt ze echt niet sneller, de baan moet super vlak zijn dan leg je ze zo weg.
+1
fastrac3155
@arjanvw als jij een fatsoenlijk bed hebt klaar liggen en zorgt voor goed haken,dan is un mobiele kraan echt wel sneller (en veiliger) dan dat gefrot met een voorlader of shovel, is je voorbereiding slecht dan gaat alles gewoon trager, maar dat ligt gewoon bij jezelf.

Merken het hier ook, hebben een lasergestuurd levelbord aan de minishovel, in ut begin piepte iedereen dat het onnodig was en dat je zoiets makkelijk met de hand kon doen, mr nadat ze een keer zien hoe snel en goed je er werk mee kunt maken, zeggen ze allemaal dat waarmogelijk dat ding erop, hier gaan we met de hand niet meer aan beginnen
CaseCS130
@fastrac3155 alleen als je een vacuüm unit aan de kraan hebt en geen persoon nodig bent om de plaat te geleiden zie ik er wel wat in. Als je de haken moet omzetten leg ik ze even lief direct met de voorlader.
Een goed bed machine gemaakt scheelt inderdaad veel tijd. Maar dat staat verder los van de machine waarmee je de platen legt.
+1
arjanvw
@fastrac3155 als wij een groot oppervlak hebben, laten we het ook levelen. Als je handig bent met voorlader maakt het echt geen verschil met een kraan. Als de eerste rij ligt en 1 erboven, rij je met de tweede plaat er schuin naar toe, laat hem iets zakken en rijdt schuin naar achter zodat die in twee hoeken klemt, laten zakken en volgende!
lukasbelarus
Als je er veel moet leggen met trekker bijrijden, en met kraan pakken en ineens leggen dat die niet hoeft te rijden. kuilplaat ligt dan voor je het weet dicht
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!