Illustratie van:

New Holland D 1210 - Perswagen demonteren uit de pers

Hoe kun je de perswagen het makkelijkst demonteren uit de pers? Is dit via het perskanaal? De perswagen is nog helemaal compleet, ik wil dit demonteren uit een sloop pers. Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

frammi
Als ik mij goed herinner (is al weer 25 jaar geleden) hebben wij dat toen bij de New Holland (type weet ik zo niet meer) via het perskanaal gedaan.
mike_v
Moet het snel gaan of? Anders de brander eraan als het toch om een sloper gaat. Maakt het achteraf terugplaatsen in de andere wel wat spannender 🙈
@frammi en @mike_v bedankt, ik ga het toch proberen via het perskanaal, weet niet hoe dat uitkomt met de lagers als die eraf zijn of er dan ruimte genoeg is.
fastrac3155
@claas arion power waarschijnlijk moet je de perswagen maximaal naar achteren draaien, vervolgens achterste persrollen demonteren, daarna de persarmen losmaken, en dan de perswagen naar achteren uit het kanaal gaan trekken ( met bijvoorbeeld een kettingtakel ofzo) gegeven moment is de perswagen in z'n geheel boven het vaste deel van ut kanaal, en dan kun je de voorste persrollen demonteren en hem in z'n geheel uithalen.

Dat is globaal de manier waarop het zou moet, ff geredeneerd uit de grootpakpersen die ik zelf onder handen heb gehad.
wouterdp
Als je assen van je looprollen niet vast geroest zitten is het niet veel werk: kanaal voorzichtig opentrekken en blok eronder. Wagon naar achter draaien. Al de regelbare platen er af aan de achterkant. Stoterstangen losmaken, rollen er af, assen er uit en dan voorzichtig met koevoet naar achter brengen
Dennis_dB
Boven en zijplaten aan de achterzijde van de wagen loshalen. Ik weet niet of een 1210 ook al een pakken uitdrukker heeft maar die moet ook weg. Cilinders van het perskanaal loshalen. Bovenplaat van het perskanaal opheffen en een as of i.d. op zijkanten leggen zodat de bovenplaat omhoog blijft. Wagen maximaal naar achter en rollen + assen demonteren. Assen zullen waarschijnlijk wel goed vastzitten, het beste werkt om er een draadeind van M 24 of groter eraan te lassen. Vervolgens een pijp erover en op spanning draaien met een moer. Waarschijnlijk zul je ook wel moeten stoken om ze los te krijgen. Ook de stoterstangen losmaken en dan kan je hem er uit trekken.

Als het om een slooppers gaat zou ik de rails opensnijden en de perswagen er naar boven uithalen. Als de oude perswagen uit de goede pers wil halen en je hebt hem verder toch niet meer nodig zou ik de assen gewoon afbranden.
@fastrac3155 , @wouterdp , @Dennis_dB , bedankt voor jullie uitleg en tips. Ik ga het binnenkort proberen.
wouterdp
Pakken uitdrukker moet niet weg van een 1210 en cylinders van kanaal moeten ook niet los. Voor de assen eerst proberen een stukje buis van gepaste lengte en op originele schroefdraad trekken( wel met normale moer en niet met de dunne moeren die er op zitten. Als het niet lukt kan je er nog altijd aan lassen dacht namelijk dat zo een as niet apart te krijgen is en combi met rol kost 500 euro
Dennis_dB
Draad trek je er zo af is niet echt sterk.
As is inderdaad niet los te krijgen en erg prijzig.
wouterdp
@Dennis_dB

Ik was echt verbaasd hoe sterk de schroefdraad is. Op 4 rollen in totaal 14 brede moeren kapot getrokken en schroefdraad van de assen bleef goed
Dennis_dB
@wouterdp Dan waren mijn moeren te sterk. Bij mij bij alle 4 de draad van de as.
@wouterdp en @Dennis_dB Zitten de assen niet geborgd, als de beugel en het perswagenlager eraf is moet de as er naar buiten toe uit kunnen?
wouterdp
@claas arion power Die beugel is de enige borging
Dennis_dB
Nee assen zitten verder niet geborgd. Is een erg strakke passing.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland D 1210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN