Loonbedrijf harkt strand Terschelling schoon

Twee trekkers met harken, drie shovels, twee kranen, drie kiepers en tien containers komen er aan te pas om het strand van Terschelling schoon te maken nadat een containerschip op de Noordzee zijn lading verloor. Loonbedrijf Trip-Hek in Formerum is sinds woensdagmorgen met tien man personeel in touw.



Ik kreeg rond 6.30 uur een telefoontje dat de containers aanspoelden. We hadden nog vakantie, maar we zijn meteen met groot materieel uitgereden. Ik heb nog een boer benaderd met een trekker en hark die ook voor ons rijdt. We hebben gisteren tot 18 uur doorgewerkt, daarna was het hoog water. Dat kun je niks meer', geeft Henk Trip aan van het loonbedrijf.

Het loonbedrijf is op dit moment het aanspreekpunt om de rotzooi bij elkaar te rapen. 'We hebben inmiddels heel wat kussentjes, Ikea-dozen lampen en My Little Pony's verzameld', laat de loonwerker weten terwijl hij het ene na het andere telefoontje pleegt.

Piepschuim
De spullen liggen over 30 kilometer strand verspreid. Trip verwacht nog wel een aantal dagen werk te hebben. 'Met name het piepschuim is over de duinen gewaaid, dat wordt vermoedelijk handwerk om dat bij elkaar te rapen.'

Het is niet de eerste keer dat het loonbedrijf het strand schoonharkt. Het bedrijf kwam ook in actie toen er bananen en stoelen waren aangespoeld. 'We voelen ons verplicht om het strand schoon te houden. Het is ons eiland en onze leefomgeving', verklaart Trip.

Burgemeester Bert Wassink van gemeente Terschelling waardeert de actie van het loonbedrijf. Hij plaatste de foto van de trekker met hark op twitter. 'Met groot materieel gaat het gelukkig rap de goede kant op', meldde hij donderdagmiddag via het social media-kanaal.

Deel dit topic

Reacties

+2
walker1
Brengt de hark ook nog wat geld op in januari 😄
+2
Kramer U800
Als ik daar in de buurt woonde zou ik met de containerwagen gaan en daar een container opladen en thuis de spullen op Marktplaats zetten 😉
walker1
@Kramer U800 Geen idee wat voor container wagen jij hebt, maar het zijn allemaal zeecontainers, geen haakarmcontainers o.i.d. Is ook iets wat je al meteen de eerste dag moet doen, nu staat er een hele poppenkast bij van gemeente, Rijkswaterstaat, politie en straks komt zelfs het leger helpen met opruimen, dus dan zal het vast niet meer lukken even snel een container mee naar huis te nemen.
+1
Kramer U800
@walker1 Ik heb het gehoord ja, was maar een grapje 😜😀 Als je het zou doen met je idd een shovel meenemen.
+1
@Kramer U800 wel een flinke shovel dan💪💪
walker1
@Deutz-Fahr-Rijder Zo te zien doen laad die loonwerker op het strand ze ook met een loader. Container zelf is maar iets van 2 ton, maar gaat er om wat de lading weegt natuurlijk.
+1
@walker1 ja idd, een lege container is maar krant maar als er (natte) lading in zit, telt het toch aan.
+1
flupke 1
En stuur de rekening maar naar die rederij waar dat schip van is
wie faalt die betaald !!!
Kramer U800
@flupke 1 Daar ben ik het mee eens! Daar hoor je helemaal niks over! Één grote milieuramp...
+1
walker1
@Kramer U800 dat is gewoon verzekeringswerk, dat schip is van een rederij en die zijn doorgaans wel goed verzekerd. ze weten ook al lang van welk schip die containers afkomstig zijn.
wim-same
@walker1 Het container schip is bekend, dus de rederij ook. Maar ik voorspel dat het een ramp is om aan je geld te komen. Wie heeft de opdracht gegeven ? of is het eigen initiatief ? bij het laatste kan je naar je geld fluiten. Ik heb eens geholpen op eigen initiatief met het opruimen van bomen na een orkaan op een drukke provinciale weg. De kettingzagen van de brandweer bleken het niet te doen, dus werd de mijn gebruikt. Wij probeerden zo snel mogelijk de bomen weg te trekken zodat het verkeer er weer door kon. Ik had een hijsband van mij kapot getrokken. na afloop werd er door de brandweer gevraagd welke kosten ik gemaakt heeft. Later kreeg ik vanuit de gemeente de vraag "wie heeft de opdracht gegeven" niemand, want het verkeer stond muurvast, het was levensgevaarlijk voor de auto's die onder de bomen stil stonden, dus hebben wij zo snel mogelijk hulp geboden, nog eerder dan de brandweer. maar wij hadden geen officiële opdracht. HET HIJSBANDJE WERD NIET VERGOED.
+1
wim-same
@wim-same Niet tegenstaande heel goed van Loonbedrijf Trip Hek. Dit is een burgerplicht, en ik zou het ook zo weer doen. maar ik wilde alleen maar zeggen hoe de overheid en verzekeringen met betalingen omgaan.
Gavrie Willemsen
@wim-same als dat bedrijf zonder specifieke opdracht van de gemeente in actie schiet... naar waar gaan ze dan de rekening sturen en de stort kosten van de afval door rekenen? Ik zou wachten tot ze zelf gebeld zouden hebben....
+3
walker1
@wim-same Eigenlijk ga ik er vanuit dan wanneer een schip op open zee containers verliest, zij dit melden bij de kustwacht/Rijkswaterstaat van land(en) waar zij bij in de buurt varen. Neem aan dat ze ook andere scheepvaart waarschuwen. Lijkt me niet echt fijn om met boot op een drijvende zeecontainer te botsen.
Ik denk zelfs al voordat de containers aanspoelden, bekend was wat er gebeurt was.
Hoe de regels en afspraken over het opruimen precies zijn weet ik niet. Dat containerschip vaart verder of gaat terug naar de haven waar het vandaan kwam, maar ze kunnen in ieder geval niet ff naar de eilanden varen en met de bemanning de zooi gaan opruimen. Zodra het aangespoeld is, ligt het op de stranden en zijn denk de desbetreffende gemeentes verantwoordelijk.
Hoe het juridisch precies ziet weet ik niet, dat schip voer misschien in internationale wateren en wist bij het verliezen waarschijnlijk ook niet of en waar het aan zou spoelen. Ik ga er vanuit dat de opruimkosten toch wel te verhalen zijn.

Wat jou kettingzaag verhaal betreft, dan heb je weer een echte pennenlikker ambtenaar gehad bij de gemeente die alleen maar in regeltjes denkt van "geen opdracht, geen geld" en niet kan denken van "storm geweest, noodsituatie, brandweer helpen, gaan we netjes regelen"
De brandweer bedoelde het nog goed door aan jouw te vragen wat te kosten waren, maar eigenlijk had de bevelvoerder/commandant gewoon op moeten schrijven: ivm noodsituatie en kapotte zaag meneer Wim Same ingehuurd met zaag, hijsband, etc. Dan was de brandweer jouw opdrachtgever geweest.

Zulke acties als helpen na een storm zijn altijd goed bedoeld, ik heb het ook wel eens gedaan, maar je moet er wel goed mee opletten, als je op eigen initiatief aan een omgevallen boom gaat zagen die over de weg ligt en er gebeurd wat, bv een tak die jij wegzaagt valt op een auto, dan draai jij voor de schade op en ben je helemaal bedankt.
Eigenlijk moet je niks meer doen dan eventueel ehbo verlenen en verder alleen maar denken van "niet mijn boom, niet mijn weg, dus niet mijn probleem"
wim-same
@walker1 Rijkswaterstaat kan de rederij wel aansprakelijk stellen, maar worden vrijwilligers dan ook vergoed ?
walker1
@wim-same Ligt er aan, als iemand geheel vrijwillig op eigen houtje gaat opruimen zal dat niet vergoed worden, hooguit mag hij/zij de volle zakken bij de gemeente inleveren.
Maar dat loonbedrijf is door de gemeente gevraagd, de loonwerker vraagt vervolgens weer zijn mensen, die eigenlijk nog vakantie hadden, om te komen. Die komen dan wel vrijwillig, maar het is wel gewoon betaald werk dan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden water , trekker , loonbedrijf , harken , vakantie , boer , strand , loonwerker , twitter , trekkers , personeel , kranen , lampen en touw geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0