Ford 4000 - Start slecht en rookt blauw/wit

Onze Ford 4000 rookt blauw bij Volgas en lijkt ook iets te ploffen. Ook start hij met koude motor vrij slecht en blaast tijdens starten veel witte rook.

Wat heb ik al gedaan:

Compressie getest, alle 3 rond de 24 bar.

Verstuivers getest en vernevelen goed. Eerst op 180 bar gezet, nog steeds roken. Nu op 200 bar gezet, roken lijkt iets minder.

Pomp iets vervroegd, maar het lijkt erop dat ze er al mee bezig zijn geweest. Hij staat nu namelijk behoorlijk vroeg. Staat op streepje “6”. Hoort na mijn weten op “0” te staan.

De 2 bladen, schoepenwiel vervangen voorzijde pomp. Weet niet precies hoe het heet.

Iemand een idee? Pomp te weinig druk? Pomp totaal van tijd af?
ford3600fan

Reacties

+1
Hoe ziet de koelvloeistof en motorolie eruit? Witte rook zou veroorzaakt kunnen worden door verbranding van koelvloeistof. Blauwe rook door verbranding van motorolie (maar dat is normaal voor een ford ;))
ford3600fan
@bernard-vant-klooster Dat is niet het probleem, witte rook is alleen met starten. Koelvloeistof is netjes, bouwt geen druk op en verbruikt niks. Motorolie is ook netjes, verbruikt ook niks. Blauw roken en licht ploffen is alleen bij volgas. Ik denk zelf nog steeds aan te late inspuiting. Maar ik hoor graag de adviezen van hier voordat ik verder ga.
boegie
@ford3600fan Witte rook kan ook onverbrande diesel zijn, dus zoals je zelf al omschrijft kan dat liggen aan het inspuittijdstip van de pomp. Verstuiverleidingen zitten op de juiste plek gemonteerd?
ford3600fan
@boegie het is inderdaad onverbrande diesel, je ruikt het ook wel. Hij loopt verder ook wel goed. Alleen bij volgas pruttelen en blauw roken. Leidingen zitten goed, kan ook maar op 1 manier. Er zit trouwens een cav pomp op.
boegie
Quote Reactie van @ford3600fan:
kan ook maar op 1 manier

Dat denken de meesten haha, maar niet zo lang geleden was er hier nog iemand op het forum die wel twee leidingen omgewisseld had. Maar als je zeker weet dat het goed zit geloof ik je hoor 😀
ford3000case745
Hoe is je vlamstart? Kan zijn dat die diesel lekt en dat zo de cilinders vol lopen
Wimsumar
Beste Ford3600Fan:

Quote:
ploffen.

Heb je de oude brandplaatjes onder de verstuiver wel vervangen? (Lekkage hierlangs geeft plofgeluid).
Verstuiverdruk van 180 BAR is "fabrieksvoorschrift" bij de FORD 4000.
Constateer je de rookvormen alleen bij de (koude) start, of ook als de motor op bedrijfstemperatuur is?

dieseldokter.nl/techniek-hoek/rookvormen/

N.B.:
Met de 'normen en waarden' waarmee pakweg 40 `a 50 jaar geleden (FORD 4000) motoren werden gemaakt is altijd rook te verwachten.
ford3600fan
@Wimsumar plaatjes heb ik vervangen. Witte rook met starten. Loopt verder goed. Alleen blauw roken en licht ploffen bij volgas, zowel koude als warme motor.
+2
RPCounty
Gewoon de pomp naar de heilsoldaten.
ford3600fan
@RPCounty probleem in de pomp denk je?
RPCounty
@ford3600fan ja. Dit heb ik wel vaker gehad. Pomp gewisseld en probleem opgelost.
+1
RPCounty
@ford3600fan en hij moet inderdaad op het 0 teken staan bij de distributieplaat.
ford3600fan
@RPCounty ga ik het daar zoeken, bedankt!
ford3600fan
@RPCounty weet je evt wat de kosten ongeveer zijn van een revisie van de pomp? Of is dit zelf te doen?
Klein Rot
Werkt de vervroeging van de pomp wel goed? Deze wordt geregeld met de druk van de vulpomp/schottenpomp achter op de inspuitpomp.
ford3600fan
@Klein Rot dat onderdeel bedoelde ik in de beschrijving. Dat die bladen heb ik vervangen, hielp niets
Fordje4600
Kleppen goed afgesteld? En gaat de startmotor wel vlot genoeg rond?
+1
ford3600fan
@Fordje4600 ja dat is allemaal inorde
ford3600fan
@Fordje4600 ik ga de brandstofpomp eerst maar is op de juiste tijd zetten om te kijken wat hij dan doet, ze hebben hem namelijk een heel eind verdraaid zoals het niet hoort.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 en hebben de trefwoorden roken , start slecht en witte rook geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!