Ford 8200 - Trekker rijdt niet meer

Trekker start wel maar als i vrij staat en koppelinv komt op slaat i af tevens als je hen in de versnelling zet rijdt hij niet maar slaat i af
jeroen-verkerk

Reacties

+1
Oldtimer-fan
Dan lijkt me dat de as die van koppeling naar de bak gaat op een of andere manier vast zit.
Is dit opeens gebeurd of hoe is dit gebeurd? Graag een iets uitgebreider verhaal erbij.
jeroen-verkerk
@Oldtimer-fan hoi hoi dit gebeurde na dat we de dual power uit zette en de aftakas hadden gebruikt,we zette de dualpower weer aan en nu hebben we dit
+1
Oldtimer-fan
@jeroen-verkerk Ohzo. Van dualpower heb ik geen verstand. Daar kan ik je niet verder mee helpen.
jeroen-verkerk
@Oldtimer-fan oke dankjewel hopelijk reageren er meer
+1
Misschien zitten de filters ook wel dicht, hebben wij hier ook een keer gehad. Alles leek goed totdat je de trekker ook maar een klein beetje belastte, dan sloeg hij direct af
+1
oldtimergek
@bernard-vant-klooster dat vermoed ik ook, hij heeft geen oliedruk meer.
jeroen-verkerk
@bernard-vant-klooster okido gaan we dat is nazien bedankt
+1
langeslagdiesel
Staat hij niet in twee versnellingen tegelijk? Staat mij bij dat je een ford moet vrij schakelen om te starten.
jeroen-verkerk
@langeslagdiesel hij start wel.....
+1
langeslagdiesel
@jeroen-verkerk je start toch met je koppeling vrij getrapt. ( zucht.) Dan staat de price as stil. Met alle poken in middenstand( vrij stand) en handrem er af, wil de trekker dan wel rollen? Of staat hij vast, ( geblokkeerd?)
+1
fordt5110
@langeslagdiesel ford kun je starten zonder de koppeling in te trappen.
langeslagdiesel
@fordt5110 ok. Schakelaar zit dus op een pook. Dat bedoelde ik dus. Die moet vrij staan.
+1
jammermaarhelaas
@langeslagdiesel

Schakelaar voor startblokkering zit bij Ford 1000 tot 10 serie op de groepenpook, die moet in neutraal staan.
jeroen-verkerk
@fordt5110 aftakas werkt ook niet
Fendt926Driver
@jeroen-verkerk kun je de trekker in stilstand wel rollen met de hand of lichtjes trekken met een minishovel of andere trekker?
Als dat niet wil staag de trekker misschien in 2 versnellingen tegelijk terwijl het op de pook lijkt of die vrij staat.
Rolt die wel gemakkelijk dan kan het met de olie druk te maken hebben
jeroen-verkerk
@Fendt926Driver trekker rolt wel .... dus versnelling is goed...vanmiadag probeerde we t weer en werkte alles weer naar behoren behalve de aftakas nog niet
@jeroen-verkerk bedoel je dat bij het aanzetten van de aftakas de trekker ook afslaat? En bij het inschakelen van een olieventiel, wat gebeurt er dan?
jeroen-verkerk
@bernard-vant-klooster bij het aanzetten van aftakas was geen probleem en olie ventiel hebben we niet getest...vanmidag werkte de trekker weer als vanouds behalve de aftakas
+1
willempie7810
Als de trekker al afslaat bij het laten loskomen van de koppeling met versnellingspook in vrij, dan lijkt mij meer het probleem in de dualpower te zitten, iets losgekomen binnenin of tandwieltje gebroken...
jeroen-verkerk
@willempie7810 dat was idd zo wat jij zegt hierboven....maar vanmidag probeerde we t weer en werkte alles weer naar behoren behalve de aftakas
jeroen-verkerk
@bernard-vant-klooster bij het aanzetten van aftakas was geen probleem en olie ventiel hebben we niet getest...vanmidag werkte de trekker weer als vanouds behalve de aftakas
+1
@jeroen-verkerk is de trekker vanzelf weer goed gaan werken? En wat is er met de aftakas dan
jeroen-verkerk
@bernard-vant-klooster ja deed t vanzelf weer inderdaad...aftakas krijgen we niet aan.....(in geschakeld)
+2
jammermaarhelaas
De DualPower en de aftakas worden geschakeld met olie van een kleine oliepomp, tegen de hoofdoliepomp. Die hoofdoliepomp is voor de hef en hydrauliekventielen.
Deze beide pompen zitten rechts opzij in de achterbrug, net voor de achteras-trompet.
Ik ken de 8200 niet, maar je hebt grote kans dat er een oliefilter buiten op de pomp geschroefd zit, en die is voor de hoofdpomp. Ook zit er ergens in de buurt van dat grote filter een vierkante boutkop met een ronde aansluitflens van ca. 2 tot 3 cm. in doorsnee, dit is de kop van een klein gaasfiltertje.
Je zou nog kunnen proberen deze er even uit te draaien en zo nodig even schoon te maken. Wel voorzichtig zijn, want het is een kwetsbaar geheel. Ook niet te strak aandraaien bij het terug monteren. Je kunt dit doen zonder eerst de achterbrugolie af te tappen, zet er wel even een voldoende grote emmer/opvangbak onder zodat je de olie die er uit komt lekken opvangen kunt.

Helpt dit allemaal niet, dan is het allicht verstandig de druk na te (laten) meten, moet iets van 16 of 20 Bar wezen geloof ik.

Ik zit gezien het voorgaande verhaal in dit topic namelijk als eerste te denken aan te weinig olieopbrengst en of druk om de DualPower te kunnen schakelen en dat daarom de aandrijving zou kunnen blokkeren. En omdat de aftakas ook niet schakelt wijst dat in de richting van de kleine oliepomp.

Andere oorzaken zoals een kapot tandwiel in de DualPower, of iets anders waar de tractor voor uit elkaar moet kun je altijd nog zoeken wanneer deze eenvoudige dingen geen resultaat geven.

Als je dat grote opschroeffilter van de hoofdpomp de laatste jaren niet hebt vervangen (langer dan 1200 bedrijfsuren geleden), dan zou ik die ook meteen vervangen, zo blijft de olie namelijk schoner, want die gaat elke paar minuten geheel door die pomp heen wanneer de tractor loopt 😉.
jeroen-verkerk
@jammermaarhelaas super bedabkt hier kunnnen we wat mee !!!!!
+1
Fred6490
@jeroen-verkerkHoi, aftakas in orde geraakt?
+2
john.voort
@jammermaarhelaas Het kleine pompje die aftakas en dual power inschakelen, welke op de grote pomp is geschroefd wordt aangedreven met een klein asje. In het verleden heb ik een 7710 gehad met hetzelfde probleem en dat kwam omdat de tanden van het asje versleten waren en daardoor het pompje niet draaide.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8200 en hebben de trefwoorden pomp en dual power geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!