Fendt 105 LS - start niet met koud weer (wel met startpiloot)

Hallo we hebben hier thuis een Fendt farmer 105LS turbomatik staan. hij start niet maar met startpiloot start hij wel.

Nu is het probleem dat hij met koud weer (onder nul graden) niet start. Ik heb gekeken naar het voorgloeisysteem. Dus ik ben gaan kijken en ik zag dat hij een soort van gloeibougie in de inlaat heeft. Dus die heb ik eruit gehaald maar hij deed niks. Wat kan daar kapot aan zijn?
Er loopt een stroomkabel heen en een dieselleiding maar daar komt geen diesel uit.
fendt 105 LS

Reacties

Fendt_favorit
Kiek aan, oet boalder.

Gloeit de spiraal wel? Kan zijn dat de verstuiver/verstuiverleiding daarheen niet verstopt zijn. Maak anders gewoon ns een slang hierheen, t hoeft toch niet precies getimed te zijn, dus een echte leiding hoeft het niet te zijn.
fordsondexta
Ik denk dat dat zon vlamstart is die kan je blok verwarmen zodat hij beter start als het blok nog koud is , je zou de gloeispiraal/stift kunnen vervangen en de dieselleiding door kunnen spuiten en kijken of er iets uit komt en dan nog eens proberen 😉
FabianFendt
Neem de gloeibougie met de onderkant waar die heet word naar beneden zet hem in de banksgroef neem een 12 volt accu zet de massa van de accu op de bankschroef en de plus van de accu bovenop de gloeibougie als de gloeibougie werkt moet de gloeibougie met enkele seconden roodgloeiend worden is dit niet het geval is die kapot.. zo heb ik het geleerd en getest op school
fendt 105 LS
Zeker maar de spiraal gloeit niet kan dat komen doordat er geen diesel heen gaat of is de spiraal dan gewoon kapot
Fendt_favorit
Als de spiraal niet gloeit dat is de spiraal kapot...

Komt er wel diesel bij?
Valtra-Fordpower
Als jij die vlamstart eruit haalt doet ie het niet omdat ie dan geen massa meer heeft. Leg hm aan de massa, laat iemand gloeien. staat er wel spanning op dan en gloeit niet, dan vervangen.
fendt 105 LS
Ik heb het geprobeerd of die gloeide maar die gloeide niet ik heb hem gewoon eruit gehaald en dan proberen te laten gloeien maar hij deed niks. Maar waarom moet er eigenlijk diesel naar die vlamstart want er zit ook een dieselleiding aan. (maar daar komt geen diesel uit)
Valtra-Fordpower
Daarom heet het een vlamstart... Er komt diesel bij die de spiraal verbrand, hierdoor komt er veel warmte vrij waardoor de trekker beter zou starten.

Waarschijnlijk moet je de spiraal nog massa geven en dan nog eens proberen...
fordsondexta
Je moet die leiding ook onstoppe 😉 en ik dacht dat de gloeispiraal ook massa nodig heeft dus tegen een kaal stuk houden en dan proberen
FabianFendt
Idd de gloeispiraal heb ook massa nodig. en om echt zeker weten zou ik een accu pakken hij kan ook geen stroom krijgen
fendt 105 LS
Ja ik heb het geprobeerd zoals jullie het zeggen en er gebeurde helemaal niks Dus de conclusie is dat de vlamstarter dus kapot is. Weten jullie misschien wat zo'n ding ongeveer kost?
Machineman
=vlamstart en heb ook gewoon een gloeispiraal, kwestie van draad omsteken...de vlamstart werkt het best heb ik het idee...
Fendt_favorit
Alles is te repareren he 😛.

Heb je ook een foto van jou 105?
fendt 105 LS
Nee ik heb geen foto. ik kan der wel een keer een maken. maar heb net ook effe gekeken en volgens mij is die inwendig kapot. want boven die aansluiting voor de stroomdraad die kun je er gewoon uithalen dus dan is die aansluiting binnen in de vlamstarter kapot. mij lijkt dat dit niet te maken is en dat er dus een nieuwe ingezet moet worden.
Fendt_favorit
Zo`n magneetventiel, voor koudstart kosten rond de 100 euro meestal...
fendt 105 LS
En bedoel je daarmee alleen die vlamstarter die op de inlaat zit.zit daar ook een magneetklep in? dan kan ik beter niet vervangen en dan met koud weer altijd met startpiloot starten.
Fendttrisixfan
Nog een vraagje, heeft iedere 100 serie dit systeem ?? en zo nee wat kost dit en is dit makkelijk op te bouwen ??
Fendt_favorit
Dat weet ik wel zeker van niet. Startpiloot = zuigervreter. Super slecht voor motor.
jehan
Heb bij een boer gewerkt en als die 105 daar niet wilde starten zei hij gooi maar een emmer warm water over de startmoter ..en ja hoor het werkte ..was er zelf niet zon fan van
fendt 105 LS
Dus je denkt dat ik dan beter zonder startpiloot kan starten en dan voor 100 euro die vlamstarter kan repareren. Weet je misschien ook waar je die kan krijgen.
Fendt_favorit
Bij de Vohamij bijvoorbeeld, of Abemec kun je ze krijgen.
Fendttrisixfan
@Fendt_favorit

was dit systeem standaard ??
fendt 105 LS
Oke bedankt dan ga ik daar morgen maar even voor kijken nu ik hoor dat die startpiloot zo slecht is voor de motor. Ik gebruik het eigenlijk bijna altijd bij koud weer.
siegfried001
Hallo, de vlamstarter kost bij granit rond de 60 euro. De elektrovaan (of magneetventiel) is niet noodzakelijk stuk omdat de gloeibougie stuk is.

Elektrovaan moet mazout doorlaten van zodra je start, kun je testen door even de leiding los te laten en te starten.
rens_psv
Ons 102s start nou ook niet met dit weer.
van daag dee hij het wel 😄
de yanmarman
Us proberen of mn fendt start bij dees weer 😃
de yanmarman
Op mn fendt en op mn vorige zat da der niet op
Fendt_favorit
Leg voor zekerheid even bij Vohamij uit wat je bedoelt, met een tekening erbij is het makkelijker uitleggen dan via een forum.
de yanmarman
@rens_psv en fendt farmer 105LS

Heeft de motor soms ook onderdruk ?
weurding
Probeer eens met een gasbrander de inlaat te verwarmen, bij een droog luchtfilter wil dat heel gemakkelijk en succes verzekerd (wel het filter eruithalen natuurlijk) deed ik bij de deutz ook
Fendttrisixfan
Mijn 102 is van '83 maar heb geen idee of het er op zit ofniet
case maxxum 5140
Wees verstandig gebruik geen startpiloot dan gaat je motertje naar de knoppen en wil die in de zomer ook alleen maar starten met startpiloot ze zeggen wel eens eens een alcoholist altijd een alcoholist.
old man jose
Hoe werkt een vlamstart?
Doordat de bougie gloeit wordt deze warm er zit in de aansluiting met de inlaat ook een diesel-leiding die gaat open bij een bepaalde temperatuur en loopt er diesel over de gloei-spiraal die dan ontvlamt en dan de inlaat-lucht opwarmt om gemakkelijk aan de 560 graden ontstekings temperatuur te komen
de yanmarman
Da heb ik toch nog nooit op mn fendts zien hangen zo'n leiding
old man jose
Misschien weet je niet waar je moet zoeken!!
Machineman
Kijkes bij mijn post... staat een foto van een vlamstart... geen overbodige luxe op een inter ... 😃
keeko
@Fendttrisixfan

Was geen standaard voorziening. Maar aansluitpunten zijn wel aanwezig.
Fendttrisixfan
@keekodus het moet er alleen maar opgebouwd worden, en geen grote veranderingen
old man jose
Als het op de trekker waar dit topic over gaat, zat was het bij een type wel orgineel
Fendttrisixfan
@old man jose
en waar baseer jij dan op ?? of waarom denk je dat ??
old man jose
Voor tractoren naar warme landen, en op verzoek werd dit onderdeel niet gemonteerd.
Dat wil zeggen !!wel!! standaard
fendt 105 LS
De fendt heeft inderdaad onderdruk er komt altijd rook uit de carterontluchting maar wat heeft dat er nou mee te maken met warm weer start hij wel.
old man jose
Als de tractor veel onderdruk heeft wil dat zeggen dat de compressie lager is. Als de compressie lager is wordt de druk in de cilinder niet hoog genoeg om aan een ontbrandings temperatuur van 560 graden te komen, wanneer de temperatuur te laag is wil de dieseldamp slecht ontbranden en start de motor slechter. Vijf graden verschil is hier heel veel, zelfs 2 graden verschil is al teveel. Doordat er compressie verlies is zal ook het vermogen wel zijn teruggelopen dit gebeurt zo langzaam dat je dit niet merkt.
fendt 105 LS
Dan moeten misschien de zuigerveren een keer vervangen worden. omdat hij onderdruk in het carter heeft.
Fendt_favorit
Vlamstart was wel origineel leverbaar!

Idd, onderdruk heeft vaak te maken met slecht starten, alleen Fendt`s hebben vaker onderdruk, maar wel vaak goed starten en goed trekken!
Wimsumar
Beste Fendt 1o5 LS( e.a.): Je kunt ook, om de koudestart te verbeteren, 10 % van de tankinhoud benzine bijmengen.
Tevens is dan zomerkwaliteit dieselolie tegen bevriezen beschermd.
fendt 105 LS
Ja dat is misschien wel waar want de diesel wordt natuurlijk ook dikker met koud weer dus dan zal die met benzine erbij denk ik wel beter starten.
de yanmarman
@old man jose Dus is nederland/belgie een warm land volgens jou ?

De MF heeft dat wel en da zie je goed!

@fendt farmer 105LS meestal is zuigerveren niet genoeg want de cilinders zijn dan ook ingelopen.
fendt 105 LS
Ik heb trouwens geen fendt farmer 105 ls maar een fendt farmer 105 sl ik kan hier nergens informatie over vinden over dit type weten jullie hier misschien iets van en wat is het verschil met die twee types
Bjorn G35s
Heb pas hetzelfde gehad met een Mc-Cormick D439, deze werd ook altijd gestart met start-pilot met het gevolg dat alle gloeispiralen en verstuivers kapot waren (omdat het brandstof-lucht mengsel met de start-pilot daarbij een extreem explosief goedje is waar deze componenten niet tegen kunnen). Nieuwe gloeispiralen en verstuivernozzles gemonteerd en afgesteld, daarna kleppen gesteld en loopt weer als een zonnetje 😉
old man jose
Yanmar leer nou eerst eens lezen en probeer het dan te snappen voor je begint te bléren .
de yanmarman
@old man jose

Dat deet ik juist 😉

[quote]old man jose - 22 uur geleden
Voor tractoren naar warme landen, en op verzoek werd dit onderdeel niet gemonteerd.
Dat wil zeggen !!wel!! standaard

Mijn 106 is ne hollandse tractor en zit er niet op dus nederland is een warm land ?
de yanmarman
@fendt 105 LS M'n 106 heeft 3 maanden stil BUITEN gestaan of zelfs langer,accu er in zetten,en starten en direct lopen

En het was -4° 😃

Ma hij heeft geen onderdruk
fendt 105 LS
Mijn fendt loopt nu ook weer altijd alleen met temperaturen onder het vriespunt wil die echt niet starten zonder starpiloot maar nu de vorst weer wat minder is start hij telkens weer
dalton
Wat fendt_favorit al zei is startpiloot HEEL slecht voor je motor. heb ook wel eens gehoord dat je motor na veel gebruik niet meer start zonder die zooi
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!