Illustratie van:

Massey Ferguson 3060 - vooras en frontaftakas inschakelen

Wij hebben een MF 3060 gekocht met frontaftakas en 4wd. Nu schakelt de 4wd aandrijving niet in. Het lampje gaat wel branden maar hij doet het niet.
En de heffing van de frontheffing doet het wel maar aftakas niet waar kan dat aan liggen.

Verder schiet hij uit de 3e versnelling. Komt dit door de kogel onder de cabine die de bak in gaat?

Groetjes Edwin

Deel dit topic

Reacties

RemcoPower
Is de frontaftakas elektrisch/hydrolische inschakelbaar?
Boemrang
Heb je van tevoren niet alles gecontroleerd dan voor dat je deze traktor kocht.
Dit lijkt mij toch onverstandig.
Fendttrisixfan
Seizoenschakeling op aftakas ??
county1124driver
Uit de 3e versnelling.. ook al meegemaakt. voelt dan net of de poken mekaar raken. ff nieuwe pennen dr in helpt ook!
EdwinEenink
Ja is elektrische/hydrolisch inschakelbaar.
EdwinEenink
County1124driver nieuwe pennen? Welke pennen bedoel je?
EdwinEenink
Hij schiet er trouwens uit als je het gas loslaat en dan weer gas geeft. lijkt net of je hem niet goed in de versnelling kunt trekken.
Het is trouwens geen AB bak maar een gewonen 16/16
county1124driver
Onder de cabine. zit een 'haakse' overbrenging. maar t kan ook de schakelvork zijn. die versleten is
EdwinEenink
Ok. Wat kost zon haakse overbrenging dan ongeveer?
county1124driver
Er zitten pinnen in. die kunnen wat uitgesleten zijn. is niet zo duur lijkt me. kun je zelf zo vervangen
ramrod
Zitten er nog wel splines op de moffen van de tussenas naar de vooras? Als de aansturing van de 4wd hapert, is de 4wd juist continu íngeschakeld.
Schakelt de pook wel strak? of kun je de pook veel bewegen als die in een versnelling staat? (rondroeren). Als ik het zo lees hapert het in de bak.
county1124driver
Idd splines enzo slijten ook wel. kun je heel mooi zien als je hem voor een steile bult zand zet. en dan de 4wd aanzetten. kijken of t helpt. en dan onder de trekker kijken of er wel iets draait
TomopSame
Als het elektro/hydraulisch gestuurd is kan er iets mankeren aan de spoel, de stuurdruk, koppeling versleten. Of gewoon eens kijken of de spoel wel aangesloten is (draadbreuk). Je moet eens puntje per puntje overlopen.
ramrod
Het eenvoudigste kun je één (niet beide)voorwiel opkrikken, en die dan met de hand proberen rond te draaien. Kun je zo zien of de tussenas en de astomp vanuit de transmissie draaien of niet.

@TomopSame;
Zoals ik al schreef zorgt het elektro hydraulisch gedeelte voor UITschakelen. Bij een hapering daar in zal de 4wd dus niet uit willen.
TomopSame
Ahzo, raar. Meestal is het omgekeerd en dient de spoel om in te schakelen.
Gebeurt die koppeling dmv. een lamellenkoppeling?
john deere 7810
Je kan dit makkelijk nakijken je rijdt achter uit en trekt het stuur helemaal om dan kun je wel zien of de voorwielen over de grond wringen
maikwolsink
Nog zon lomp ding er bij ja? hobby begint aardig uit de hand te lopen of niet?
mare veel suc 6 der met dan
VolvoBm 2654
Glovens mij heb je gewoon een enorm gaare mf gekocht 😛
EdwinEenink
De 4wd doet het weer. Busje verschoven van de aandrijf as. Nu de bak nog even en de front aftakas. Ik zelf heb het gevoel dat je hem niet goed in de 3e versnelling kunt zetten. Niet ver genoeg over komt in de bak.

Maik de 3050 is ingeruilt. Te weinig pk voor ons. Komt misschien nog een keer een 3070 met voorlader bij.
ramrod
Dan moet je eens kijken op het zijdeksel van de bak waar de schakelstangen naar binnen gaan.
De gaffel zit op dat asje bevestigd met een puntige borgbout, en die loopt regelmatig los. Maar meestal voelen de andere versnellingen dan ook vaag aan
Bovenop zit een boutje met een vierkante kop verstopt. 3/8" verlengstuk van de ratelset past hierop
ramrod
Als je de mof van de tussenas op de plek hebt, kun je de mof eerst door een splitpengat vol spuiten met siliconenkit. Wel een vinger voor het andere gat houden, en goed vullen.
Loopt ie minder snel los en rammelt minder
EdwinEenink
Ik heb de mof op zijn plek maar wat mij wel op viel is dat er weinig tot geen spie banen meer op de as zit. Kun je die as die uit de vooras komt vervangen of kan ik de mof ook gewoon vast lassen aan de de as.
EdwinEenink
Dat boutje op de versnellings pook zit gewoon vast. Moet ik het dan verderop in de bak zoeken?

ramrod alvast erg bedankt
ramrod
Waarschijnlijk moet je het in de bak zoeken. Vooral als de 1e en de 2e goed schakelen, weet je dat de bediening ok is. Voel je de pook bewegen als hij in de drie staat en je met het gas speelt (rijdend)? Waarschijnlijk is de synchro stuk of (zeer waarschijnlijk) een lager in de bak.
Zijdeksel eraf, synchro bekijken, bandenlepel onder de tandwielen steken en kijken of je het geheel op kunt tillen.

Mof lassen lijkt me niet slim. Kramp heeft waarschijnlijk wel passende universele moffen
county1124driver
@ edwin. wij hebben 3 jaar geleden het voordifferentieel gereviseerd. toen daar n nieuwe as in gezet. waren ook de spiebanen af
EdwinEenink
@ramrod. De mof is nog goed (zo te zien al eens vervangen) alleen de korte as niet die is bijna rond. Nu dacht ik van als ik de mof gewoon aan de korte as vast las heb je de spie banen op de korte as niet nodig en blijft de mof mooi vast op de vooras zitten. En als hij uit elkaar moet kan ik de lange as aan de achterbrug zijde zo los koppelen.

De 1e, 2e en 4e schakelen goed. Als je de pook vast houd en je geeft gas kun je wel iets voelen dat hij eruit wil. Zouden we hier nog een tijdje mee kunnen rijden of richten we alleen nog maar meer schade aan?
ramrod
Tja, dan is het misschien te proberen. Je hebt weinig te verliezen als ik het zo hoor. Zorg dat de mof tegen die restant spieen wordt gedraaid voor het lassen. Geeft wat ontlasting.
Met basiselectrode en niet koelen tegen bros worden, maar niet te veel in één keer lassen ivm de keerring.

Ik zou binnen in kijken. Voor iemand met ervaring dik uur werk, en je weet heel veel meer. Als je de trekker wil houden, zal het veel geld besparen. synchro's zijn knap aan de prijs
EdwinEenink
Dan ga ik het van ut weekend proberen, met co2 lassen kan ook wel of niet?

En waar precies moet ik met een banden lepel onder om te voelen of het lager kapot is. Trouwens toen we hem thuis hadden viel me wel op dat er geen olie aan het stokje zat. Als het lager kapot is hoeveel kost zon lager en hoe lang ben je er mee bezig?

Welke deksel moet ik los draaien? Als je achter de trekker staat de rechter kan of alle bij de kant? De synchro's zijn nog wel goed volgens mij want als je de koppeling niet in trapt en je duwt hem tegen de 3 laag aan poets hij niet.
ramrod
Pb

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3060 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
7