Illustratie van:

Kramer 312 - Start slecht

Onze Kramer Allras 312SL van 1993 start momenteel abominabel slecht. Ik vermoed dat dit alles te maken heeft met de koudestartprocedure. Wie kan/wil eens uitleggen hoe dat moet?

Starten gebeurt met een sleutel, niet met een knop (weet niet of dat in de beginjaren (gebouwd vanaf 1978) nog gebeurde)

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
S'avonds lekker instoppen tussen het hooi.
Blijft hij lekker warm.
john633
Hoe de koud strart procedure is weet ik ook niet zit er niet op volgens mij, heb het me vanmiddag nog wel afgevraagd 😄 niet omdat de kramer slecht deed starten maar gewoon om te weten. Kan me heugen dat we er ooit 1x start problemen mee hebben gehad maar dat was toen te wijten aan slechte accu's
weurding
Normaal zit daar toch een deutz 912 motor in? als die niet aanslaan is er iets mis met accu /startmotor of je zuigerveren, hopelijk het eerste, is het minst duur
SJB533
Klopt, een F3L912 😉 Zuigerveren? Zijn ze dan versleten? Heeft dat met een bepaalde urenstand te maken? Denk dat ik als eerste de accu's en startmotor maar eens doormeet...
weurding
Woon jij dicht bij laarman? die hadden ook zo'n klein shoveltje toen hij hier in zwiggelte zat met de turkey's 😃
SJB533
Die zit een kilometer verderop. Hadden die geen Ahlmann? En de kalkoenen hebben ze niet meer, zijn vleeskuikens voor gekomen.
weurding
Ok, kan ook een ahlmann geweest zijn, johan (zoon) werkte toen bij ab oost, is later een poeliersbedrijf gestart geloof ergens in twente weer, wist niet dat ze geen kalkoenen meer hadden, om terug te komen op je deutz, als hij 7/8000 uur gedraaid heeft kan er compressieverlies optreden, heb zelf een dx 3.10 met gelijke motor en die start beter dan de claas, staan ze ook bekend om, kan ook nog zijn dat de gasolie terug loopt waardoor het wat langer duurt, maar loopt goed zonder carterdruk?
Gerwinb
Bij Laarman hadden ze voor een paar jaar terug een Ahlmann.
SJB533
Volgens mij nog 😉 Volgens mij hadden/hebben ze een zonder zwenkgiek. En Weurding, Johan had een poeliersbedrijf in Ommen, das net geen Twente 😉 Zit nu op de boerderij.

Wat de 912 aangaat. hij staat op 49nogwat, maar das volgens mij al 5 jaar zo (zo lang hebben we m). Gasolie die terugloopt? Nee, hij start namelijk gelijk, als we even stoken met een dieselkanon 😉 Volgens mij loopt hij zoals t hoort. (In jouw Claas ligt een blok van Deere & Co?)
weurding
Ok meende dat johan terug gegaan was naar herkomst, maar idd, ommen is geen twente, vroeger in de regge liggen badderen bij ekkelkamp, haha, idd, in de claas ligt een dps geval. deutz blijft lopen ondanks carterdruk, maar dan starten ze wel minder
old man jose
Als je de motor moet voorverwarmen om te starten dan is er waarschijlijk iets mis met de compressie. een conventionele diesel heeft druk nodig om de verbrandings temperatuur tot stand te brengen. (Deze druk is ong 175 bar). Als die een paar graden te laag is dan start de diesel niet een beetje de lucht warmer maken helpt. Even compressie meten. Als deze te laag is nieuwe zuigerveren en even de cilinders hohnen.
john633
Van nummers weet ik niks maar weet wel dat in onze kramer de zelfde moter ligt als in onze deutz 5206. Had het van de week nog met een collega over vanaf het moment dat de deutz gekocht is (1976) heeft ie altijd heel slecht gestart terwijl je de kramer met dus dezelfde moter maar aan hoeft te raken en hij loopt!!!
Kukel
Onze 312sl start altijd, bij min 15 houd hij pas op. Zit er dan verschil in motoren. hij heeft rond de 6000 uur 😉
Wimsumar
Beste SJB533: Ik wil je toch proberen het zwaarbeladen "A"-woord te adviseren. Zonder blikken en blozen hebben anderen het al over vervanging van versleten zuigerveren e.d. terwijl je zelf al aangeeft dat het eigenlijk (nog) maar een kleinigheid is waarom de Kramer niet start: even de kachel ervoor, starten en lopen. 😄
Welnu: zet er een Optima startAccu op.
(Als je het er maar voor over hebt, voor "slechts" +/_ € 150,- weer een vlotte koudestart.)
janzetor
Wij hebben er water verwarmers in, als het beneden de min 10 is zetten we ze eerst aan het stroom. Niet zozeer voor het straten als wel voor het behoud van de motor.
weurding
@janzetor mooie oplossing jan, alleen vindt je op een 912 deutz geen water, die zijn namelijk als een gazonmaaier luchtgekoeld 😉
janzetor
U hebt helemaal gelijk Weurding, niet aan gedacht.
Hier rijden geen Deutzen, maar ik wist het wel, heb zelf 2 x een Same gehad.
Maar ik heb ook wel een watergekoelde gazonmaaier (Iseki).
Kukel
@SJB533 Hebben jullie hier nog last van dat hij zo slecht start?
Bij ons wil hij nu al bijna niet meer starten. Staat nu na gebruik steeds aan de druppel lader. En nu starten en lopen.
Vorig jaar een nieuwe dynamo op gekomen. Maar laad nog steeds niet goed.
SJB533
@Kukel
Weet ik niet
Kukel
@SJB533 Gebruiken jullie hem dan nu niet?
SJB533
@Kukel Ik heb er al bijna 4 jaar niet mee gewerkt
Kukel
@SJB533 Dat is hier wel anders, loopt hier elke week nog 😄
SJB533
@Kukel
Bij ons ook vaak zat
Kukel
@SJB533 Alleen jij niet als bestuurder dus 😉
SJB533
@Kukel
Idd. Ding staat om en nabij 100 km zuidelijker.
Kukel
@SJB533 hebben jullie 2 bedrijven dan?
SJB533
@Kukel
Dat ook nog ja. Maar beide in Hengelo Gld
Kukel
@SJB533 oke. Zitten bij jullie dan nog kippen? Kunnen jullie ze nog 3 weken houden, tot het vervoersverbod opgeheven is? Als alles mee zit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer 312 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
18