Vereisten voor het rijden op de openbare weg

Hallo allemaal.
Ik ben een Fordson Dexta aan het opknappen en bijna zover dat ik ermee de weg op kan.
Er zit een gevarenbord op gemonteerd, maar waaraan moet hij nog meer wettelijk voldoen voor ik ermee de weg op mag (af en toe een ritje maken bij daglicht). Zijn er richtlijnen in de verkeerswet?
Fordje61

Reacties

Fordje4600
Remlicht, gewoon licht, afgeknotte driehoek, richtingaanwijzer weet ik niet zeker
Fordje4600
@Fordje4600 linker buiten spiegel
mike_v
Zeker van de remlichten @Fordje4600?

In België, indien "ouder dan ..." en af-fabriek niet aanwezig zijn remlichten niet verplicht op traag verkeer.
@mike_v ok bedankt voor de info .is het het niet van voor 1971 dan is het niet verplicht zijn dan richtingaanwijzers verplicht op een fordson dexta ?
Mischien ook zwaailamp
Sanderrr
@jens-vanderpoorten Enkel als je breder bent dan 2,60 meter. In dit geval dus niet benodigd lijkt mij.
Mdbm
@Sanderrr Of op provinciale wegen, gescheiden door een middenberm en als het donker is.
nhmonteur
Wil je aan de wegenverkeerswet voldoen, dan moet de trekker uitgerust zijn met stadslichten op de spatborden en dimlichten voorop. Knipperlichten, remlichten, 2 rode niet driehoekige reflectoren, minimaal een linker buitenspiegel en een afgeknotte driehoek.
Een zwaailamp is niet verplicht tenzij je breder bent dan 2,60 of langs de openbare weg aan het werk bent.

swov.nl/feiten-cijfers/fact/…
bas101
T beste je gezonde verstand gebruiken : zorg dat je remmen werken , je verlichting t doet RA en remlicht niet verplicht voor oldtimers , en de afgeknotte driehoek moet achterop ,
+4
wim-same
Alleen maar en langzaam verkeer bord en een veiligheidsbeugel is officieel ook verplicht. Richting aanwijzers en remlichten zijn niet verplicht zolang achter op komend verkeer jou verkeerstekens maar kunnen zien.
Fast Eddy
@wim-same

Veiligheidsbeugel is toch alleen verplicht als je de trekker bedrijfsmatig gebruikt?
wim-same
@Fast Eddy Weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat er hobbymatig naar gekeken word. Ik kan mij van vroeger nog wel herinneren dat veiligheidsbeugels- Frames of Kabines verplicht werden voor trekkers van een bepaalde leeftijd, en voor alle trekkers op rijkuilen. Ik denk dat er in de wet geen verschil gemaakt is in hobby en bedrijfsmatig. Hobby trekkers waren er toen nog niet.
Fast Eddy
@wim-same

Ik heb begrepen dat als je bedrijfsmatig en met personeel de rolbeugel verplicht is. Op oldtimers voor een bepaald bouwjaar is het niet verplicht. En voor trekkers die vanwege de hoogte er niet 1 opkunnen hebben is er ook een uitzondering.
wim-same
@Fast Eddy Het zou zo maar kunnen.
Driesa
@wim-same Hoi, Ik lees net jouw tekst over wel of geen verplichte richtingaanwijzers en remlichten. Mag ik vragen wat jouw bron is? Het is voor mij actueel, want ik heb net een oude Fahr gekocht, met verlichting, maar geen richtingaanwijzers en geen remlichten. Het is nogal een klus om dat alsnog aan te brengen, vandaar dat ik dat liever achterwege laat. Ik rijd overigens vooral in Duitsland met mijn Fahr, zou dat nog wat uitmaken?
Groet,
Adri van den Dries
wim-same
@Driesa onze bron komt van het wegen verkeers regelement. Maar of dit ook verplicht gaat worden voor oldtimers weet ik ook niet. In Duitsland zijn de eisen nog strenger. Daar moet een trekker ook TUV gekeurd zijn.
+1
Driesa
@wim-same Dank je Wim. In Duitsland zijn de regels inderdaad strenger, maar ik ga hier rondrijden met mijn Nederlandse GV kenteken. Ik denk dat ik mijn trekker dan aan de Nederlandse regels moet voldoen. Met andere woorden dat ik zonder remlichten en richtingaanwijzers mag rijden. Ik gok het er op, en als ik erop wordt aangesproken door de Duitse politie, dan merk ik het wel.
Sideswipe
Zou je, wat betreft de verlichting achterop, een lichtbalk kunnen monteren (zoiets wat op een aanhanger of fietsendrager zit) ?
Fast Eddy
@Sideswipe

Dat mag als de rode 3-hoeks reflectoren er maar niet op zitten.
stephan-inter
@Fast Eddy
Is er niet een eis qua breedte?
wim-same
@stephan-inter tot 2.55 meter mag, Breedte tot 2.60 m mits zachte lading ( hooi, stro, of een geïsoleerde tank of bak. Tot 3 meter met oranje zwaailicht, en boven de 3 meter alle ontheffingen aanvragen bij de desbetreffende weg beheerders, mogelijk met verkeers begeleiders.
stijn-de-bock
@wim-same om een fordson zo breed te maken zal je wel dubbel lucht nodig hebben 😉
+1
wim-same
@stijn-de-bock en dan word je nog geen 2.55 meter. ha ha.
wim-same
@stijn-de-bock Ik weet niet hoe de regels in België zijn om op de weg te mogen komen met een trekker. Ik heb wel een GV kenteken ( in Nederland een grens overschrijdend kenteken ) voor als ik af en toe eens een keer een bezoek beren met een trekker in België.
+1
stijn-de-bock
@wim-same buiten de kentekenplicht,en de veiligheidsbeugel die niet verplicht is denk ik dat er niet veel verschil is in België.
wim-same
@stijn-de-bock Zwaailicht ? voor langzaam verkeer.
+1
stijn-de-bock
@wim-same enkel verplicht op gewestwegen,bij regen,en in het donker.als ik het goed voor heb.
mike_v
Enkel verplicht op wegen met 2x2 rijstroken en bij slechte zichtbaarheid (regen, sneeuw, (val)avond, ... @wim-same.
stephan-inter
@wim-same bedoelde de eis hoever de verlichting uit elkaar hoort te zitten. Er werd namelijk gesproken over een balk van een fietsendrager achterop
wim-same
@stephan-inter de breedte van de verlichting is volgens mij geen eis van. het ene voertuig is breed, het andere is minder breed. Er zijn volgens mij wel verplichtingen hoe ver de verlichting vanaf de buitenkant moet staan, dus met dubbel lucht zou je breedte lichten moeten hebben.
+2
Loeideutz
@stephan-inter Volgens mij maximaal 40 cm vanaf de uiterste buitenkant
Sideswipe
@stephan-inter Dat van die lichtbalk (fietsendrager) was mijn idee. Maar ook bedoeld als vraag (niet als tip van een ervaringsdeskundige).

Ik heb zelf een grijs import trekker dus die voldoet ook niet aan de eisen, mijn idee met zo'n lichtbalk is dat je dan achterop snel klaar bent met voldoen aan de eisen omdat die lampen dan wel goed zijn (qua wetgeving)

Snel klaar bedoel ik dat ie makkelijk te monteren is in plaats van losse lampen plaatsen. Je moet wel dan een 7 polige stekker maken (en een remlicht en achteruitrijd -schakelaar bedenken)
Maikel MF
@wim-same Wat kosten die ontheffingen zo? En met trekker waar je af en toe mee naar de trekkertrek of shows gaat hoe zit dat?
+1
wim-same
@Maikel MF Wij hebben een oldtimer verzekering, waar je alleen maar hobbymatig mee op de weg mag komen, en voor het rijden in landen buiten Nederland ( B.V. België, Duitsland ) hebben wij een GV kenteken ( Grens Verkeer ).
Sideswipe
Quote Reactie van @wim-same:
Fordson Dexta

Maar dan kun je en oldtimer dus niet normaal gebruiken (als hobbyist) , ten je er dan goede verlichting op maakt?
Fast Eddy
@stephan-inter

Die rode 3-hoeks reflectoren geven aan dat het een aanhanger is.
stephan-inter
@Fast Eddy maar als zo'n ding in de hef gedragen wordt hoe zit het dan......?
+1
Fast Eddy
@stephan-inter

Op getrokken werktuigen hoort het op te zitten. Maar als jij een cultivator hebt met een verlichtingsbalk met rode 3-hoeks reflectoren zal de politie daar niet moeilijk over doen. Op de meeste magneet verlichting setjes zit het ook niet op. Meestal zijn ze al blij dat de verlichting werkt.😁
+1
Kramer U800
Hier heb je alles in 3 foto's op papier.

Dit is van een T rijbewijsboek anno 2014.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fordje61
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacies. een beetje verwarrend hier en daar 😄 maar ik heb de volgende conclusies getrokken:
- koplampen
- Stadslichten op de spatborden met een wit glaasje aan de voorkant en een rood glaasje aan de achterkant-
- Afgeknotte driehook

Het idee is om er af en toe aan een oldtimer rit mee te doen in Nederland
Volgens mij zijn dan richtingaanwijzers en remlichten "nice to have" maar niet verplicht.

Wat dan nog rest is een vraag over Verzekering. Valt eventuele aangerichte schade onder de normale WA verzekering of zijn er aparte verzekeringen voor?
stephan-inter
@Fordje61 normaal wa is voldoende zorg er wel voor dat in de polis staat dat ze ook verzekeren bij toerritten.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!