Veenhuis Giertank - Hoe is de kwaliteit van een tank te beoordelen?

Ik heb een veenhuis vmb gierton op het oog met bouwjaar 1992, op het eerste zicht is die niet gegalvaniseerd. Werden al de veenhuistanken uit die periode enkel gelakt, en hoe is het meestal gesteld met de kwaliteit na bijna 30 jaar?
boereke

Reacties

rijkjd
Mij is altijd verteld dat de tanken van veenhuis gegalvaniseerd werden.
Echter gebeurde t soms dat deze tanken er dof van kleur werden door t galvaniseren.
Als deze laag dof werd spoten ze de tank geel, was dit niet t geval dan lieten ze hem ongespoten.
(+- bouwjaar 98')
radium45
@rijkjd Het wel of niet dof worden na galvaniseren is afhankelijk van het koolstofgehalte van het ijzer. Hoe doffer, hoe meer koolstof. Je kunt dan ook stellen, hoe mooier glimmend, hoe minder sterk het ijzer. Dit vertelde mij een welbekende tankenbouwer hier uit het dorp. Veenhuis doet ook veel tanks schooperen.
technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/…
jammermaarhelaas
@radium45

Een handelaar vertelde me al eens dat het ook te maken heeft met de vervuiling van het zinkbad waar het ijzer in gaat voor het verzinken. Is het bad nog vers, dan is het zink glimmend, is het bad meer vervuild door vervuiling van het ijzer, dan wordt de zinklaag ook doffer.
+1
radium45
@jammermaarhelaas Zou ook een rol kunnen spelen, maar als je er goed op let bij een tank waar bijvoorbeeld een mangat ingelast zit, dan zie je vaak al kleurverschil tussen de tank en het mangat terwijl het hele spul tegelijkertijd in hetzelfde bad verzinkt wordt.
+1
rijkjd
@radium45 weer wat geleerd 👌
rijkjd
Heb je verder nog meer informatie over de tank,grootte, bemester, tandem etc
of een linkje naar een eventuele advertentie?
hans30
Ik heb ook een veenhuis tank. 8m3 bouwjaar '85 volgens mij. Is gewoon gegalvaniseerd en daarna veenhuis geel gespoten. Nog steeds keihard overal. Je kunt dit controleren door meet een klein hamertje te tikken, en dan vooral de onderkant.
+1
boereke
Bedankt voor de reacties! De tank staat nergens geadverteerd, ik kwam hem per toeval tegen bij een vrachtwagensloper en die wou hem wel verkopen. Gaat om een vmb 10000 uit 1992.
Zelf hebben we altijd gegalvaniseerde tanken (ipsam en record) gehad, en daarom ben ik wel eens benieuwd naar een voor mij onbekend merk. Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten bij een veenhuis tank? Er zit trouwens een standaard bp-vacuumpomp op, die techniek ken ik wel!
boereke
Dus ik begrijp dat ik niet echt schrik moet hebben voor onaangename verassingen! De tank ziet er aan de buitenkant in ieder geval smetteloos uit, geen vlekje roest te bespeuren, dus kan ik daar dan veilig uit concluderen dat de binnenkant ook ok is? Ik denk wel dat ik ze ga kopen dan.
CaseCS130
@boereke Nee, je kan niet veilig concluderen dat de binnenkant ook OK is. De enige manier om dat te concluderen is in de tank te kijken. Maar zoals jammermaarhelaas al zegt is dat niet zomaar veilig.
Overigens zijn niet alle Veenhuis tanken gegalvaniseerd. Onze 10 kuuber is het zeker niet.
pa
Veenhuispatent? ellende zonder end
+1
Sjon
Openmaken dat ding.
koenclaas
Is dit eentje met eigen oliesysteem? Zijn nogal storingsgevoelig en het zijn zwaar gebouwde tanken dus veel bodemdruk.
+2
jammermaarhelaas
Hadden in het verleden een geheel gegalvaniseerde tank, stond altijd buiten in de volle zon. Van buiten was ie geheel vrij van roest. De gehele achterwand was draaibaar, en zo was het luchten makkelijk, en kon je er goed met de waterstraal doorheen om losse mest uit te spoelen en de lucht met waterdruppels te reinigen (vangt deel van de ammoniak af) waarna je er met een schep in kon stappen. Onder de halve m3 zand en grind die op de bodem lag was de wand altijd nog prima, maar bovenin waar de zon vol op bakte, kwam na 25 jaar een laag roest los van de halve wanddikte.
Tank is door iemand die met flink toeren de tank een paar minuten heeft laten zuigen terwijl hij vergeten was de klep los te zetten, in elkaar getrokken. Was dit niet gebeurt, had ie het waarschijnlijk nog wel wat jaren uitgehouden. Tank had geen onderdruk-veiligheidsventiel.

Wil je weten hoe die er aan toe is dan zou je er van binnen goed naar moeten kijken, maar betreden van een mesttank is iets wat ik je van hier af ten zeerste afraad vanwege de gassen die er in hangen.

Ik zou, als je interesse in de tank hebt gewoon bieden wat je er voor 1 of 2 jaar voor uit wilt trekken, gaat ie dan 3 jaar mee, dan valt het mee, gaat ie in het eerste jaar kapot dan is de schade te overzien.
radium45
Vacuumtanks met wielkasten zijn ook berucht.. Door de onderbreking van de constructie willen er wel eens scheurtjes ontstaan op die plekken waar die kasten erin gelast zitten.
boereke
Heb de tank gekocht, voor 2000€ kan ik mij er niet aan branden denk ik. Banden zijn terra tires van 105 cm breed, met nog voldoende profiel. Tank heeft enkel voor water gediend (van aannemer). Er zit dus enkel een simpele BP vacuuumpomp op en niets van hydroliek of electronica. Chassis loopt wel naar achter door en gaten zijn voorzien, dus nu nog opzoek naar een simpele bemester.
bedankt voor de reacties!
CaseCS130
@boereke Dat was absoluut geen geld inderdaad. Daar kun je geen buil aan vallen.
Een foto als je hem hebt kunnen we altijd wel waarderen op tf 😉
john.voort
Veenhuis deed vroeger de grotere tanks toch schoperen (dit verlengd ook de levensduur van de tank) omdat er toen nog geen grote baden om te verzinken waren in Nederland waar de tanks in konden.
casejxu115
Die VMB tanks zijn geschopeerd toen der tijd. staat in de handleiding. Wij zelf hebben er een sinds 2 jaar. ik zelf vind het goede tanks met groot voordeel van het eigen hydrauliek systeem. Mits alles elektrische werkt. dat is even zoeken in de kast.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Giertank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!