Illustratie van:

Fordson Major - Scheur giet ijzer - koelling probleem

Hallo.
Ik ben bezig mijn fordson major 6 cilinder turbo voledig te her spuiten en alles tot in de puntjes in orde te brengen.
Maar stuit op 2 problemen.

Bij de vorige eigenaar is door het steigeren de fordson naar beneden geklapt waardoor toen door midden is gebroken bij het koppelings huis.
Maar dit is toen ongeveer gemaakt maar de scheuren zitten nog in het motor blok waar aan je het koppelings huis vast maakt.
Is dit te repareren door te lassen of moet ik kijken naar een ander motor blok?

De koelling: de originele radiateur staat er nog op maar bij volle belasting begint de motor met koken. Is er een manier om dit te verhelpen?
Een grotere radiateur is moeilijk omdat deze niet echt in de front past.

Mvg Sander Buijsse.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
Fendt926Driver
Koelingsprobleem hier ook ooit gehad met een 614.
Ben naar een radiaror reparateur gegaan en die heeft het boven en onder blok los gesoldeerd van de radiator en er een grovere binnenblok ingesoldeerd.
Dat nieuwe was ook 100% open en dezelfde maat dus paste er ook zo weer in.
Trekker is nooit weer heet gelopen.
+2
Gavrie Willemsen
Ik heb dat ook ooit bij de radiator van een rupskraan laten doen. Dat was een Fiat Hitachi. Ik moest hele dagen met de motorkap open draaien om niet tegen het rood aan te draaien. Ook toen was dat over met er een ander gaas in te laten steken.
+4
valmet6400power
Misschien een gekke gedachte hoor, maar de radiateur is ontworpen voor destijds 50 pk. Jij hebt er een 6 cilinder blok inhangen en nog een turbo dus jouw vermogen komt eerder bij 150 pk in de buurt. Dan vind ik het persoonlijk niet heel vreemd dat de originele radiateur het niet bij kan houden qua koeling.
+1
Fendt926Driver
@valmet6400power en nu nog de oplossing waar hij naar vraagt.
Het probleem wist hij al
valmet6400power
@Fendt926Driver
Die oplossing geeft ie zelf al aangezien een grotere radiateur niet past.
JD3010
@Fendt926Driver Waterinjectie is een goede oplossing.
Sander Buijsse
@JD3010 hoe begin je aan waterinjectie? Lijkt me iets te moeilijk om het probleem te verhelpen.
+1
JD3010
@Sander Buijsse Daarvoor moet je bij de TT-jongens wezen, daar heb ik geen verstand van. Ik weet alleen dat het werkt, zij rijden zonder radiateur.
Klein Rot
@Sander Buijsse ,

Voordat je met het koelingsprobleem begint zou ik eerst een ander blok zoeken omdat deze gescheurt is bij het koppeling huis. Lassen is geen goede optie omdat er dan spanning in het materiaal komt waardoor de scheuren terug komen.
Sander Buijsse
Is een motor olie koeler soms een idee? Of bereik je hier niet veel mee?
+1
valmet6400power
@Sander Buijsse
Nee het feit dat je olie warm wordt vormt geen probleem, jij gaat het niet redden dat je motorolie zo heet wordt in ieder geval. Hetgeen te warm wordt is je koelwater omdat niet voldoende gekoeld wordt in je te kleine radiateur.
Sander Buijsse
Zoals je ziet hier de scheuren, las bedrijven zeggen dat ze het zonder spanning kunnen lassen maar is dat ook zo??

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@Sander Buijsse ,

Dat zijn behoorlijke scheuren en ook op cruciale plekken, ben bang dat als je ze last ze na verloop van tijd weer kapot gaan. Op de laatste foto gaat de scheur zelfs boven langs het koppelings huis naar de andere kant van de motor. (tenminste daar lijkt het op)
Sander Buijsse
@Klein Rot de scheur bovenaan loopt tot hellemaal boven en komt dan uit in een gat van de bevestiging kopelings huis....
Fendt926Driver
Een echt goede lasser kan het 99.9% goed lassen.
Garantie krijg je nooit.
Maar wanneer heb je een goede lasser en wat kost dat. En moet dan ook alles uit elkaar en kun je dan niet beter er een 2e hands ander koppelings huis in zetten omdat het toch open is.
Sander Buijsse
@Fendt926Driver dit deel zit vast aan de motor dus kan niet vervangen worden zonder een andere motor te plaatsen.
Fendt926Driver
@Sander Buijsse dan zal het leeg moeten. In zoverre dat alles rond de 75 graden ( of meer) heet gestookt kan worden voor een egale krimp na het lassen
+3
Deze scheuren is al heel lang een probleem, de voornaamste oorzaak is door het ontbreken van een gietijzeren carter, waardoor de triangel niet goed bevestigd wordt, hierdoor worden de krachten verkeerd verdeeld.
Dit werd door Eva opgelost, door een gietstuk te ontwerpen, waardoor de krachten wel goed verdeeld werden, af fabriek is er geen major of 1000 serie met 6 cilinder uitgerust, behalve de 8 en 9000.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major en hebben de trefwoorden turbo , 6 cilinder , Warmlopen en lassen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0