Grote of kleine wielen voor een enkelas aanhanger

Hallo,

Ik ben op zoek naar een aanhanger om hout uit het bos te gaan halen, nu heb ik de keus, het zijn allebei enkelassers, maar de ene heeft 12,5R20 wielen, en de andere 10.5/65R16 landbouw wielen.

wat zou de beste keus zijn? (voor de rest zijn de aanhangers bijna vergelijkbaar.)

moet ik ook nog letten op hoog of laag aankoppelbaar?

er komt een MF65 voor.

Deel dit topic

Reacties

+3
Fendt926Driver
De grootste bandennemen hobbels het makkelijkste.
Maar je moet het hout hoger van de grond beuren om erop te kunnen leggen.
Het zwaartepunt zal ook hoger liggen tijdens transport met dezelfde hoeveelheid lading.
Ook zal de trekhaak iets hoger aangekoppeld moeten worden aan de trekker die bij zwaar trekken iets eerder achterover zou kunnen gaan.
Een 12.5 is ook 5 cm breder dan de 10.5 band.
+3
Derkmax
12.5r20 nemen, blijft veel langer rollen in de blubber. Ook meer draagvermogen. Voor de rest zie Fendt driver
+1
wim-same
Helemaal met @Fendt926Driver eens
+1
Mdbm
@wim-same Ik ook. Ook met @Derkmax
+1
Pauls
@Bert353 voor de aanspan liefst laag, je hebt toch de hitch haak hé. Voor de banden zoals Fendtdriver zegt, zo groot mogelijk, gaat makkelijker over hobbels heen.
+1
aad3040
Hoe groter de wielen, des te makkelijker rolt je aanhanger, zo laag mogelijk aanhaken of een ketting van de wagen naar de trekker zodat je trekker niet van de grond komt voor.
fendtjecis
@aad3040 ketting van wagen naar trekker? dat moet je mij eens uitleggen dan
+2
Fendt926Driver
@fendtjecis je hebt een kar in de boventrekhaak. Maar evenwijdig aan de dissel doe je een ketting van de ondertrekhaak naar de kar die iets langer is dan de dissel.
Als de trekker steigert trek je de ketting strak en kan de trekker nooit achterover slaan of te hoog steigeren
fendtjecis
@Fendt926Driver goed gedacht, maar vind ik wat onbenullig. Je voelt en ziet toch zelf ook wanneer een trekker gaat stijgeren en dan nog, Dan moet je de kipper toch echt goed geladen hebben.
Fendt926Driver
@fendtjecis klopt. Maar alleen in een bos met een beperkte vracht achter een normaal trekkertje kan de wagen voor een stobbe of een stammetje komen. In een onbewaakt ogenblik.
Bij 5kmh ga je dan in 6 seconde achterover.
Dat rijdt niet fijn om daar steeds aan te denken.
Wat is dan wel niet makkelijker om even een (sterke) ketting te monteren die je in 3 seconde aankoppeld met wagen achter de trekker doen.
Heb vroeger op stage met een ford 5000 met een 8000 liter veenhuis tank met die grote vliegtuigbanden dagen mest uitgereden met de ketsplaat.
Tank was in de boventrekhaak en bij iets weerstand ging de ford voor omhoog. Maar die ketting heeft er voor gezorgd dat ik kon blijven rijden. Sturen deed je wel met de remmen en bij half volle mest tank kwamen de voorwielen meestal wel weer aan de grond.
Later die stage kwam er een fendt 612 voor en was de ketting overbodig
fendtjecis
@Fendt926Driver daar heb je wel gelijk in
Pauls
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Tank was in de boventrekhaak en bij iets weerstand ging de ford voor omhoog. Maar die ketting heeft er voor gezorgd dat ik kon blijven rijden. Sturen deed je wel met de remmen en bij half volle mest tank kwamen de voorwielen meestal wel weer aan de grond.

Dat gevoel ken ik ook, blij dat er een ketting geplaatst was, ik reed toen met MF35X en 4m³ tank, die remmen waren nog droge, die eigenlijk amper in staat waren om den boel (op de weg) te doen vertragen. Maar tegenwoordig verkies ik toch liever de onder trekhaak/hitch, al kost het wat moeite om het aan te passen, rijdt ook op de weg veel aangenamer vind ik persoonlijk, minder snel steigeren. @Bert353
Bert353
@Pauls Ik voorzie grote verbouwingswerken :-))
Bert353
Héé, dat is ook een idee, met die ketting, simpeler dan de hele dissel te veranderen.
+1
aad3040
@Bert353 het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn, de meeste uitvindingen worden in nood geboren , je moet voordenken en niet nadenken anders ben je te laat.
Bert353
@aad3040 zonder ketting lig je op je rug :-))
+1
Albert Peters
Nu is een beugel verplicht maar toch niet zo gek.Er zijn in het verleden toch wel dodelijke ongelukken met achterover slaan gebeurt
Bert353
Is die beugel verplicht? er staat er hier iig geneen op al die oude trekkertjes. als je op youtube kijkt, zie je dat in Pakistan bij de suikerriet oogst al die mannen op alleen hun achterwielen de wei uit rijden, met een enorme aanhager erachter.
Albert Peters
@Bert353 zeker verplicht in NL
De arbeidsinspectie controleerde dat zeker 20 jaar
Mdbm
@Bert353 Die filmpjes vind ik ook wel eens leuk om te zien. Op de achterwielen met 3 mensen erbij op als frontgewicht 😂
Pauls
Quote Reactie van @Bert353:
Is die beugel verplicht?

In België is de wet er pas gekomen in 1968, al de trekkers van voor 1968 zijn niet verplicht (wel aangeraden) een beugel te hebben, weet niet hoe het in NL of FR is. Mits uw MF65 van voor 1968 is, vermoed ik geen verplichting op de beugel.
Fendt926Driver
@Pauls bert woont in frankrijk...
Bert353
@Fendt926Driver dat weet ie. mijn 65 is van 61
aad3040
Beugel is niet verplicht als je de eigenaar bent en er mee rijd, in alle andere gevallen is deze wel verplicht.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0