Illustratie van:

Massey Ferguson 2645 - Is deze om te bouwen naar een zwaarder type?

Hallo allen,

Momenteel staat er een redelijke 2645 te koop op marktplaats.

link.marktplaats.nl/m1372974387/…

Deze heeft volgens konedata een ongeblazen A6.354 motor.
Is zo'n trekker makkelijk technisch hetzelfde te maken als een 2685 of een 2725, welke dezelfde motor hebben, maar dan met turbo (en intercooler)?
Of is ook bijvoorbeeld de bak veel lichter uitgevoerd?

Ik hoop op jullie reacties!

Deel dit topic

Reacties

MF 2725
Voor zover ik weet, zijn alle 2005 modellen technisch identiek op inderdaad de turbo en de intercooler na (en dikkere hefcilinders). 2685 en 2725 hebben wel zuiger koeling heb ik ooit eens gelezen. Er zijn ooit af fabriek ook 2640's met turbo geleverd.
mf 6150
@MF 2725
Zijn de bak en achterbrug identiek dan? Dat bied mogelijkheden🤔 echter als ik zo naar desbetreffende trekker kijk, en als de uren kloppen, vindt ik het bijna zonde om hem om te bouwen.
+1
hooidonk
@mf 6150
Dat zijn inderdaad niet echt schokkende verschillen.
Al zou ik zo'n motorombouw wel goed doen, dus ook zorgen dat het blok geschikt is voor een turbo.

Deze trekker heeft inderdaad opvallend weinig uren. Misschien dat de franse uren x2 tellen? Die staan niet echt bekend om het goede onderhoud namelijk.
Aan het plaatwerk en de cabine is wel te zien dat hij z'n leven in warmere streken doorgebracht heeft, hij staat nog aardig strak van zich af te kijken.
+2
mf 6150
@hooidonk
Ja precies, ander blok zal dat ook meteen goedkoper zijn dan aanpassen denk ik?
Van die uren kan je nog weleens gelijk in hebben, kom je voor een groot deel achter als je alles gaat testen.
Lijkt idd in een warm land te hebben gelopen, kwa uiterlijk ook niks mis mee.
+2
MF 2725
@mf 6150 Dat is bij mijn weten allemaal hetzelfde. Alleen zit er verschil in de diameters van de hefcilinders i.v.m. meer of minder hefvermogen.
+2
boegie
De motor kan het hebben, of de bak anders is heb ik geen idee van. Deze motoren met opbouw van een turbo en openzetten van de pomp ooit eens getest tot 220 pk op de aftakas, toen kon de rem niet meer meten 😬 Gaat altijd nog goed
+2
@boegie Een 354? Dat is wel pittig ja. Met de 1006 gingen ze wel tot bijna 200 pk fabrieksaf maar dat is een heel andere motor. Vaak hebben turbomotoren wel andere zuigers en of drijfstangen en krukas. Of dat met de 354 ook zo is durf ik niet te zeggen. De 150 pk modellen hadden ook een intercooler.
boegie
@MaartenMandemaker Ja een 354, nou is het natuurlijk niet zo dat die altijd draait met dat vermogen. Nu is het vast niet zo dat @hooidonk er zo veel vermogen uit wil halen, was even om aan te geven wat er mogelijk was haha. Met een andere pomp kan het nog veel verder, maar de vraag is dan wat sneuvelt er het eerst
Maar zo'n 2725 heeft 150 pk, dat kan wel
+1
MF 2725
@boegie Het schijnt wel zo te zijn, dat een 2720 / 2725 gevoelig is voor scheuren van de cilinderkop door te hoge temperaturen. De 6.354 zonder turbo is " onverwoestbaar". Naarmate er meer vermogen uit gehaald gaat worden, wordt de kans op scheuren groter. Er is een TF'er die 163 pk op de pto had met een MF 2680. De brandstofpomp schijnt wel op te schroeven te zijn
+2
boegie
@MF 2725 De 2680 heeft al wel een turbo toch? Van dat scheuren had ik nog niet gehoord.
De brandstofpomp is inderdaad vrij simpel op te schroeven, alleen het inspectieluikje moet los en twee boutjes een beetje losgedraaid en dan kan de schijf die zorgt voor de inspuithoeveelheid al verdraaid worden
+2
MF 2725
@boegie Klopt, de 2680 heeft een turbo en de 2720 heeft een turbo + intercooler. Dat scheuren van de kop is mij verteld door een MF dealer. Die raadde mij af om een 2720 / 2725 te kopen. Wat jij zegt over de brandstofpomp klopt ook.
+2
@MF 2725 dat van de cilinderkop heb ik ook wel eens gehoord idd. Als de koeling goed is heb je geen last maar als ze te heet worden schijnen ze wel te willen scheuren. 1006 had daar geen last meer van. Er is ook nog een 372 geweest, die had een grotere boring en 6.1 liter inhoud. Die lag in onze 625 combine. Zonder turbo 120 pk. In de 665 die we nu hebben ligt een at3.54 van 135 pk.
+1
SjoerdHylke
Staat toevallig nog een motor te koop op facebook, een a6.354 welke (als het goed is) een turboblok is.
+2
Sojaboontje
@hooidonk Wat ben je er mee van plan dan? Zonder turbo is het toch ook al een beste beer.
+1
hooidonk
@Sojaboontje
Nou, ik sprak laatst iemand, die zichzelf met hakselaar verhuurt en die vroeg of het me niet leuk leek weer een grote trekker te hebben en daarmee mee te rijden. En dan gaat het toch weer kriebelen, ga je eens wat rondkijken. Ik heb altijd nog een zwak voor deze types, dus ik was aan het bedenken of het eventueel een optie zou zijn. Dan hoef je er ook niet meteen een hoop geld tegenaan te gooien. Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor jaar het wordt en wat voor kar er achter zou komen, maar anders lijkt me zo'n kale 6-pitter niet eens overdreven.

En ik wil eerst ook goed uitzoeken of deze types zijn om te bouwen naar 40km/h, anders valt hij sowieso af.
Sojaboontje
@hooidonk En dan perse een MF?
hooidonk
@Sojaboontje Tsja, goeie vraag.
Ik ben best een beetje liefhebber van MF en ik denk dat in deze prijscategorie niet veel anders te vinden is.
Valtra / Valmet ook goede ervaringen mee, maar veel duurder.
Of anders is misschien een Ford nog een optie?
Sojaboontje
@hooidonk Renault of Deutz heb je soms ook voor weinig.
hooidonk
@Sojaboontje Deutz heb ik persoonlijk minder schik mee, maar Renault is inderdaad nog wel een goeie! Of een Fiat, maar die worden volgens mij ook steeds duurder.
+1
Sojaboontje
@hooidonk Ja, maar dat maakt een Fiat wel een goede investering.
hooidonk
@Sojaboontje
Ik denk dat die al weg is?
Ik was onverwacht een paar dagen weg, dus had even wat gemist.. 🙈
Sojaboontje
@hooidonk Ja is al weg, stond ook in Exloo.
+2
boegie
@hooidonk Staat op het moment nog een mooie Renault Nectra op marktplaats (155-54 met alles erop en eraan wat je op dat moment bedenken kon)
hooidonk
@boegie Op de site van de verkoper staat dat deze 11 600 uren op de klok heeft.
Is dat niet ruim voor zo een trekker?
+1
boegie
@hooidonk Is wel wat, maar die motoren liggen ook in Fendt, je weet hoeveel uren die draaien (met enige revisie soms) 😉
Zit wel powershift op, maar zulke trekkers moeten bij goed onderhoud wel meer kunnen draaien zou ik zeggen
+1
MF 2725
@hooidonk Dat van die 40 km/h ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik denk, dat je dan toch zelf tandwielen moet laten maken. Maar als er meer liefhebbers zijn en je doet zoiets in een kleine serie, wordt het per person alweer goedkoper. Alleen moet iemand z'n versnellingsbak demonteren om uit te zoeken hoe of wat.
+2
mf 6150
@MF 2725
Een kennis van mij heeft een 2680, hij had het er over dat ombouwen niet heel moeilijk is. Een mf man op panningen had een dergelijke ombouw al gedaan begreep ik.
+1
MF 2725
@mf 6150 kun je erachter komen wie dat is?
+1
mf 6150
@MF 2725
Ik zal eens navraag doen
+1
MF 2725
@mf 6150 Als je dat wilt doen, graag!
Ik zou namelijk mijn MF ook graag wat harder laten lopen. Het liefst volgas 50, zodat ik met krap 2000 omw/min. 40 kan rijden.
+2
mf 6150
@MF 2725
Heb het even gevraagd, hij weet het niet meer. Wat ik mij nog wel kan herinneren was dat waarschijnlijk de hooglaag aangepast is. 50 volgas is wel een mooie snelheid, maar hoe zal dat met smering gaan? (of zijn deze bak druk gesmeerd).
Enige wat u misschien kan proberen, is naar dat festival in panningen toegaan en bezitters van deze types die daar met hun trekkers staan, aan te spreken.
+2
MF 2725
@mf 6150 Hoe de versnellingsbak gesmeerd is, weet ik niet. Ik wil al jaren een keer naar Panningen, maar het komt er steeds niet van. Dan toch maar een keertje werk van maken. 😃
+1
hooidonk
@MF 2725
Ik weet dat rondom deze trekker daar het één en ander over gezegd is:

tractorfan.nl/picture/1225582/…

De precieze afloop weet ik niet meer, enkel dat het bij deze niet gelukt was.
MF 2725
@hooidonk Dat klopt. Ik zelf zie weinig heil in het veranderen van de hoog/laag. Ik zou liever de tandwielverhouding van de hoge groep veranderen, zodat de transport versnellingen hoger komen te liggen.
+1
hooidonk
@MF 2725
Dat lijkt mij ook veel mooier, dan blijven de verhoudingen tussen de versnellingen in orde.

Zit zelf ook over zoiets te denken, om tandwielen te laten maken voor de 155. Als je dat samen kan doen met een aantal bezitters van andere types, maar waar dezelfde tandwielen in zitten,ben je per persoon misschien nog niet eens heel duur uit.

Misschien kunnen we in dat geval wat uitzoekwerk en dergelijke samen doen?
+1
MF 2725
@hooidonk Dat is wel een goed idee en zou wel kunnen, maar ik heb voorlopig geen tijd om de versnellingsbak van de 2680 te demonteren om te kijken wat voor tandwielen er in zitten.
+1
hooidonk
@MF 2725 Voor mij zou het ook eerder iets voor op z'n vroegst de komende winter worden.
Maar wellicht iets om in gedachten te houden.
+1
MF 2725
@hooidonk Ik hou het in gedachten! 👍
+1
MF 2725
Als je echt pk's nodig hebt, zou ik voor een MF 2805 gaan. 🚜💪💪💪😂
hooidonk
@MF 2725
Oei, dat zijn helemaal beesten. Maar zijn die ook echt taai? Ik heb wel eens begrepen dat het motoren zijn met een korte slag en daardoor niet echte taaie rakkers zijn.
MF 2725
@hooidonk Dat klopt, een V8 heeft z'n koppel boven in het toerengebied. Een lijn 6 onderin.
+1
Arie_MF
@MF 2725 nou, ik vind de av8.510 een stuk beter vasthouden dan de tc6.354. Als je een 2725 met een 1150 vergelijkt(tractordata bijv.) heeft deze ook een hoger koppel bij een lager toerental.
boegie
@Arie_MF Een kale 6.354 kan ook meer koppel leveren als een met turbo, ligt ongetwijfeld wel aan de afstelling van de pomp
MF 2725
@Arie_MF Jouw 1150 is gereviseerd en heeft z'n volle vermogen + veel meer inhoud. Jouw 2725 mist 12 pk en heeft minder inhoud. Bij de truck en tractor pulling zie je ook dat de V motoren niet echt goed mee kunnen komen.
+2
valmet6400power
@MF 2725
Ligt eraan in welke klasses he, bij de mini’s tot 950 kg rijden alle toppers met V8 omdat die verre weg het lichtst zijn en het meeste vermogen kunnen leveren 😁
Maar inderdaad, een V-motor moet toeren houden om z’n vermogen te leveren. Bij gewoon landwerk doe je dan een versnelling terug maar bij trekkertrek is het de dood of de gladiolen dan!
+3
Arie_MF
@valmet6400power ik heb met een kale 6 cilinder(MF 1100) en 6 cilinder turbo en aftercooler(MF 2725) voor de sleepwagen gestaan, over de 2725 kan ik niet zoveel zeggen omdat de banden niet geschikt waren dus hoefde de motor niet tot het gaatje. Maar de V8(MF 1150, motor niet opgeschroefd) kun je tot onder de 1000 rpm laten komen voordat de multipower naar laag moet, en daarna leeft hij weer op, echt een fijne motor voor de sleepwagen vind ik.
+1
spotmelker
Quote Reactie van @MF 2725:
zie je ook dat de V motoren niet echt goed mee kunnen komen.

Mwoahh….
zie je ook dat de V motoren niet echt goed mee kunnen komen.
+1
Arie_MF
@MF 2725 ik weet niet of hij hem voor de trekkertrek zoekt, maar als je een MF van circa 150 pk zoekt voor het werk, hoef je een v8 niet te laten staan vanwege het vermeende slechte trekken onderin. Misschien dat brandstofverbruik wel een punt is.
+2
MF 2725
@Arie_MF Wat ik er van begrepen heb, moet er een kipper achter komen om maïs mee te rijden. Als er een 50m3 drieasser achter moet komen te hangen, is 150 pk geen overbodige luxe! 🤔😃😃😃
Arie_MF
@MF 2725 dan is zelfs een 2805 geen overbodige luxe😅 Staat er 1 op de veiling.
+2
MF 2725
@Arie_MF Wat of wie houd je tegen?
Probeer de 2725 aan topic starter te verkopen en probeer een 2805 op de kop te tikken. 🤔🚜💪💪💪👌😃
+1
hooidonk
@MF 2725
Inderdaad zou er een kieper achter moeten komen.
Maar ik ga eerst eens goede afspraken maken met die mannen voor ik echt wat koop. 😉
walker1
Wat er wel en niet kan met een turbo opbouwen weet ik niet. Belangrijkste is denk ik eerst maar eens uitzoeken of die 4000 uur echt klopt. Trekker is toch al 33, 34 jaar oud, met 4000 uur komt dat neer op gemiddeld 130 uur per jaar. Er zijn trekkers die dat tijdens de maisoogst in 2 weken bij elkaar draaien. Zo aan alleen de foto's is het moeilijk beoordelen of die uren kloppen, plaatwerk is nog goed te zien, wel doffe lak, maar dat komt ook gewoon door de jaren, verder ziet er allemaal niet echt schoon uit, net of de trekker zo uit het werk komt en te koop is gezet.
Als ik wel eens lees voor wat voor prijzen bv Fendt 600 series, IH 1455 en zo verkocht worden, met vaak 3 x zoveel uren, dan is deze MF met deze prijs en uren wel een koopje. Maar daarom des te meer redenen echt goed die urenstand te controleren en ook de verdere technische staat.
+2
hooidonk
@walker1
Ja, die 4000 uur is natuurlijk wel een opmerkelijke stand, voor een trekker van deze leeftijd.
Maar ik verwacht ook niet dat hij een keer rond geweest is en hij er 14 000 op heeft staan.
Misschien heeft hij wel lang achterin een schuur stilgestaan, dan ben je er ook nog niet klaar mee.

Het valt me wel vaker op dat vooral de grote gebruikte MF's in verhouding niet zoveel kosten. Al vind ik ruim €7000 ex nog een hoop geld voor een trekker van deze leeftijd. Ik denk meer dat dit normaal geld is van een trekker van dit bouwjaar en dat momenteel voor een gewilde trekker, zoals een Fendt 600 of een Inter 1455, absurd veel gegeven wordt.
Als je dan ziet wat je voor hetzelfde geld als zo één kunt kopen, moet je wel echt een liefhebber zijn.
walker1
@hooidonk Ja die prijzen die ze voor bepaalde merken/types vragen daar schrik ik ook wel eens van. Vorige week nog een topic van iemand die een Amerikaanse JD uit de 50 serie zocht, dus 4050 en verder. Voor eentje in beetje redelijke staat vragen al dik 20.000. Dan is die MF al snel een koopje.
walker1
@hooidonk Had je de trekker al gezien of proefrit mee gemaakt? Van te lange stilstand kan die ook wel geleden hebben.
+1
hooidonk
@walker1 Nee, ik ben nog niet bij de trekker geweest. Wilde eerst eens inventariseren of dit type sowieso wat is.
+1
SjoerdHylke
@walker1 lange stilstand wijst vaak op gebreken. Daar ben ik ook wel achter gekomen met de trekker. Staan 'slechts' 3300 uren op de klok. Pedalen zijn echter niet versleten dus veel meer gelopen zal het wel niet zijn.

Ps, mocht het wel wat worden ik heb eventueel wel belang bij de frontgewichten 😋
hooidonk
@SjoerdHylke
Ja, jij hebt er meer werk aan gehad dan menigeen er aan hoopt te hebben.

De lage 1080 gewichten zijn ook op de imitatiemarkt inderdaad niet te vinden, enkel de normale 100-serie gewichten. Ik zoek ze voor de 155 ook nog, de normale zitten half voor de koplampen.
SjoerdHylke
@hooidonk de gewichten op de foto zijn voor de latere types, maar die gebruik ik nu ook. Kom er helaas wat te weinig😅
+1
Pauls
@hooidonk Als je een MF zoekt 😉 , met meer pk en standaard sneller is dit mss nog iets marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/… . prijs is ongeveer gelijk, wel meer uren suc6
hooidonk
@Pauls
Bedankt voor de tip!
De trekker is helaas al verkocht.
Ik was onverwacht een paar dagen weg, dus had even geen gelegenheid dit topic in de gaten te houden.
Pauls
@hooidonk Ja spijtig, deze 3645 was volgens mij nog voldoende goed. Op zoek dus naar een andere ... voor een beetje meer natuurlijk heb je iets van de 61.. reeks zoals deze marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/… suc6 met het zoeken
hooidonk
@Pauls
Ah, een 3645 met een onvervalst Sisu-blok.
Die kunnen inderdaad wel flink wat uren maken.

Ja, zo'n 61 serie is natuurlijk al weer een hele andere trekker, met ook weer een heel ander prijskaartje. Dan wil ik eerst de dingen meer concreet hebben.

Nogmaals dank!
mf 6150
@Pauls
Als dat echt een 6180 is, dan is het er 1 van de eerste serie. Die heeft een minder zware achterbrug dan de latere 6180s. Is te zien aan de trompetten.
Pauls
@mf 6150 Ah ok, dus mss niet zo geschikt dan als hooidonk vooral met de kar wil rijden dan. Maar zoals ik merk is het vooral om keertje te proberen en nadien ms wat extra geld in te steken dus veel geld mag het niet kosten. De vraag is natuurlijk of je dan die keuze moet maken en mss met de goedkoop proberen rijden, stukken eraan krijgen en dan mss te veel geld kwijt zijn, zoiets is natuurlijk steeds een gokje. Ik heb een relatief goede ervaring met mijn 175 voor 500€ gekocht, voor 2000 geld erin, en na 25 a 30 jaar nog steeds zijn werk doen.
mf 6150
@Pauls
Nouja dat zal voor een deel natuurlijk ook weer aan de bestuurder liggen🤷‍♂️ maar een 6180 opzich zou natuurlijk een hele mooi optie zijn.
Kijkaan, dan is de hobby nog leuk!
@mf 6150 dacht dat de 80 altijd de zware achteras had maar dat is dus niet zo? Op zich kan deze achterbrug het wel doen, gingen ze later ook tot 140 pk mee in de 6470. De 80 heft wel een turbomotor en de 70 nog vrij aanzuigend.
mf 6150
@MaartenMandemaker
Ja dat dacht ik ook, maar heb nu al meerdere malen gehoord dat de eersten dezelfde achterbrug als een 6170 hadden. Kan natuurlijk een fabel zijn maar dan zou de 6180 in de link een 6170 met 6180 stikkers zijn.

Achterbrug moet het ook idd wel kunnen doen, maar die is niet voor niets zwaarder.
6465 van ons doet het ook met wat meer vermogen, afkloppen dat dat goed gaat eigenlijk🙆‍♂️
mfrijder
Het differentieelhuis van de MF 3050 totaan de MF 7718 is nagenoeg gelijk aan elkaar alleen de achteras trompetten zijn anders.
Zo ook bij de MF 6170 en MF 6180, 70 zijn dunne lichte trompetten en de 80 heeft de dikke, kortere trompetten met als de MF 3125 ook heeft.

Verder heb ik nog niet tegengekomen dat een MF 2720 of 2725 zuigerbodemkoeling heeft een MF 3635 met turbo wel.
MF 3645 heeft geen SISU motor maar gewoon een Perkins 1006.6T, de SISU werd alleen gebruikt in de MF 3670, 3680 en 3690.
+1
@mfrijder kijk maar eens naar de foto's van die 6180 in die link van marktplaats. Die heeft de dunne achteras. Of er zijn andere stickers op gekomen. Ze gaan tegenwoordig met die lichte achterbrug in de 5700 serie tot 130 pk. Die is nog aardig lichter dan deze achteras.
MASSEY-MOOI
Dat kan toch geen 6180 zijn? ik heb nog nooit een 6180 gezien met een lichte achterbrug..
mfrijder
Dit is volgens mij een 6170 geweest waar een motor van een 6180 / 6190 in is gezet.
kijk maar naar de hefcilinders die zijn echt geen 73mm dik.

enkele jaren geleden heeft er wel eens in het oosten een complete 6180 motor te koop gestaan, mogelijk is dit die motor.

een serienummer zal duidelijkheid gaan geven...
mf 6150
@mfrijder
Motor is zo ingebouwd en een stikker is snel geplakt, pomp opschroeven ook.
mfrijder
Ja klopt, maar zo te zien aan de warmte wisselaar en de injectiepomp is dit wel een motor van een MF 6180 / 6190.(stanadyne pomp), een MF 6170 heeft een lucas CAV injectiepomp.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 2645 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
76
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN