Illustratie van:

Fendt 105 LS - motorolie is dun en ruikt erg naar diesel

Hallo ik pijlde vandaag de olie van de fendt en toen viel me op dat de olie erg dun was hij druppelde veel van de peilstok af. De olie ruikt ook sterk naar diesel. Ik denk dat er misschien ergens diesel bij de motorolie komt. En met dit koud vriesweer zou de olie juist dikker moeten zijn de olie is een jaar geleden vervangen en daarna heeft hij nog maar 25 uur gelopen dus daar ligt het niet aan.

Deel dit topic

Reacties

Fendt_favorit
Dat kan komen omdat de zuigerveren slecht zijn van jou motor, en dat overbodig starten terwijl hij niet aanslaat. Hierdoor loopt alle diesel langs de zuigers de olie in.
fendt 105 LS
Kan dit eigenlijk schade toebrengen mij lijkt van wel?
lindehydrocart30
Of je opvoerpompje is kapot 😉 dan komt er ook diesel in de motorolie.
fendt 105 LS
Nee de opvoerpomp is denk ik niet kapot want hij loopt nog prima.

Maar kan de er nu geen schade ontstaan aan de motor omdat die olie zo dun is?
guy
Is te zien hoeveel diesel er in gelopen is..
lindehydrocart30
De olie smeert niet meer zo goed, en je oliepeil word steeds hoger 😉 dat vind de motor niet zo fijn nee 😛
JD92
Het is niet goed nee,

Ik heb een keer gezien dat er een stuk uit de cilinderbus was gebroken en dat daardoor de diesel in de olie kwam. Maar aannemelijker zijn natuurlijk de zuigenveren of je opvoerpomp
IH-Jansen
Bekijk het zo het is nu alsnog beter dan dat je er helemaal niks in hebt of water 😃
fendt 105 LS
waar kan ik aan zien dat de opvoerpomp kapot is. Maar mij lijken de zuigerveren aannemelijker omdat hij al 8562 uur heeft gelopen en er is nog nooit iets aan gereviseerd.
boer
Lekker langs ze zuigerveren lijkt mij vrij sterk wer word namelijk geen kuups per minuut er in gepompt dat is maar een heel klein beetje
maar met de opvoerpompje kijken of die lek is er af schroeven en kijken of het jukkie waar de opvoerpomp word aangedreven of die nat is
fendt 105 LS
Maar als het de opvoerpomp is zou hij toch slecht moeten lopen?
boer
Kan inwindig lek wezen dan merk je er niet zo gek veel van
lindehydrocart30
Misschien is het brandstofsysteem sterk genoeg om de diesel zelf uit de tank te zuigen, of misschien heb je de tank helemaal vol zitten zodat de diesel uit zich zelf naar het filter loopt. dan heb je geen opvoerpompje nodig ;)dan kan de motor wel goed blijven lopen 😉
fendt 105 LS
En waar zit de opvoerpomp? in de tank?
boer
Dat zou ik zo snel neit doen zonder opvoerpomp rijden
lindehydrocart30
Nee, niet zonder opvoerpompje rijden!, nee, ik bedoel dat de motor wel goed zou kunnen lopen als het opvoerpompje kapot is 😄
lindehydrocart30
Het opvoerpompje zit tussen de tank en het 1e filter 😉 als het goed is zit ie met 2 boutjes aan het blok vast 😄
fendt 105 LS
En waar moet ik dan precies op letten zodat ik de lekkage kan constateren?
lindehydrocart30
De uitvoer van het opvoerpompje dicht houden, dan pompen, en als dat dan makkelijk gaat en je voelt niet zoveel tegendruk, dan is hij mischien lek 😉 anders zou ik het ook niet weten hoe je zoiets moet testen 😉
Ik denk dat het het opvoerpompje is, heb ik gehad met de unimog, oliepeil werd steeds hoger. De motor liep er nog prima om hoor! Dus gewoon nieuwe halen, immitatie kost maar weinig. Daarna kan je de oude wel eens uit elkaar schroeven, kijken of de manchet werkelijk lek is.
ramrod
Heeft die 105 een lijnpomp of een roterende? Bij de lijnpomp zit het opvoerpompje toch niet aan de motor, maar aan de pomp? En die hebben een afzonderlijk smeersysteem, zodat bij lekkage de brandstof in het 'cartertje' van de pomp komt, en niet in de motor
boer
Ik heb nog nooit een 105 met roterende gezien ik heb ze alleen nog maar met lijn pomp gezien
ramrod
Dan heb je ze alle nog niet gezien
kace

Masseyfergusondriver heeft gelijk opvoerpompje lek hebben we hier zelf ook ooit gehad .
CVT6230
Ik weet niet of er thermo-start (vlamstart) op zit? Als deze niet goed afsluit dan kan die langs de zuigerveren in het carter lekken, hebben we eens gehad met een oudere MF.
de yanmarman
Als het aan de zuigerveren zou liggen zou hij ook erg blauw moetten roken.
Fendt_favorit
Je ziet veel 105`s met roterende pomp.

Opvoerpompje kan idd ook goed ja! Die kans is denk ik nog groter dat het dat is.

Ben je nog bij de Vohamij geweest voor die vlamstart?
ramrod
Maar hoe kan de gasolie van de brandstofpomp in de motor komen? Tenzij de keerring lek is van de aandrijfas. Ik heb wel eens een Fendt (305) gezien die elke 100 uur de brandstofpomp vol had, en dan gasolie uit de ontluchtingsdop van de brandstofpomp kiepte.
fendt 105 LS
Hij rookt ook blauw.

ja ik ben nog bij de vohamij geweest voor de vlamstarter. ze zouden kijken of ze die nog hadden liggen maar ik heb er niks meer van gehoord.

ja ik vraag me ook af hoe de diesel dan in de motorolie terecht komt?
Wimsumar
Beste Fendt 105LS: Ramrod noemt het verschijnsel dat de brandstofpomp vol gasolie zit. Dit is een normaal verschijnsel (tenzij het overdadig uit de ontluchtingsdop komt natuurlijk).
Omdat "een volle brandstofpomp" normaal is, moet deze bij jouw ook vol zitten. Ga nu als volgt te werk: Aan de zijkant (achterzijde) van de brandstofpomp zit op /_ 3 à 4 cm van de bodem een niveauplug. Draai deze los, dan MOET er ongeveer een halve liter gasolie uitlopen ( = de inhoud van de brandstofpomp). Komt er niets uit, dan is de afdichting langs de brandstofpompaandrijfas lek waardoor de gasolie (via de distributie) de motor inlekt.
de yanmarman
@Wimsumar

Nou,dat de brandstofpomp vol met diesel moet zitten is toch ook nie waar.
Als die juist vol zit moet je die eraf laten en vullen met olie
ramrod
Wimsumar,

Een volle pomp is niet normaal. Dat plugje wat je beschrijft is het nivo van de in de pomp aanwezige motorolie. Dor interne lekkages kan er echter gasolie bij in komen, zodat het nivo stijgt tot boven het plugje. Als er dus niets uitkomt na het losdraaien is niet persé verkeerd.
Wimsumar
fendt 105 LS
Ik heb nog wat filmpjes gemaakt van de fendt. Omdat hij blauw rookt maar volgens mij zie je het op de filmpjes niet zo goed.




................................................
de yanmarman
Een roterende pomp
fendt 105 LS
Oke hartstikke bedankt
fendt 105 LS
Ik heb vandaag even met de fendt gereden en toen keek ik even in de tank en toen zag ik als hij aanstaat er een constante stroom van diesel terug blijft stromen naar de tank.

is dit de bedoeling?
de yanmarman
Ligt er aan waaruit,want als da uit de leiding die na de pomp gaat nie ma kan ook zijn dat da van de leidingetje die van de verstuivers afkomt die het teveel van diesel weg doet in de tank
fendt 105 LS
Ja het is inderdaad van de leiding van de verstuivers af maar wat is er dan fout dat die het weggooit en uit die andere leiding na de pomp gooit hij het er ook uit dus eigenlijk allebei
Wimsumar
Beste Fendt 105 LS: Op de verstuivers zit een retourleiding omdat er altijd een heel klein beetje diesel bij de (inwendige) "verstuivernaald" langs lekt.
Bovendien geeft het zogenaamde opvoerpompje ( tussen tank en inspuitpomp) veel meer brandstof dan nodig om de motor te laten draaien (zorgt voor iets overdruk van brandstof door het filter en naar de inspuitpomp), het overschot gaat drukloos weer naar de tank en dat heb je gezien.
Wimsumar
Beste Fendt 105 LS: Hier een Youtubeanimatiefilmpje over het "dieselinspuitsysteem":

De werking van een verstuiver:

ramrod
En als je die retourstraal voelt, zul je merken dat die warmer is dan de diesel in de tank. Heeft een koelende functie voor de pomp. Daarom is het slecht om met dichte filters te rijden. Dan is er geen overschot meer, en dus minder koeling
old man jose
@fendt 105 LS

Jouw Fendt heeft een roterende pomp.
Deze zijn heel gevoelig wat te weinig diesel aangaat
even het systeem helemaal nalopen op vervuiling en lekkages. Vervuiling verwijderen filters vernieuwen, evt leiding verbindingen nalopen banjer schoonmaken en koperen ringen uitgloeien of vernieuwen dan ontluchten en lopen ,suc6
fendt 105 LS
Ja ik zal het hele systeem eens reinigen en dan denk ik ook een nieuwe opvoerpomp erop

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
71