Fendt 105 LS - motorolie is dun en ruikt erg naar diesel
Hallo ik pijlde vandaag de olie van de fendt en toen viel me op dat de olie erg dun was hij druppelde veel van de peilstok af. De olie ruikt ook sterk naar diesel. Ik denk dat er misschien ergens diesel bij de motorolie komt. En met dit koud vriesweer zou de olie juist dikker moeten zijn de olie is een jaar geleden vervangen en daarna heeft hij nog maar 25 uur gelopen dus daar ligt het niet aan.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Maar kan de er nu geen schade ontstaan aan de motor omdat die olie zo dun is?
Ik heb een keer gezien dat er een stuk uit de cilinderbus was gebroken en dat daardoor de diesel in de olie kwam. Maar aannemelijker zijn natuurlijk de zuigenveren of je opvoerpomp
maar met de opvoerpompje kijken of die lek is er af schroeven en kijken of het jukkie waar de opvoerpomp word aangedreven of die nat is
Masseyfergusondriver heeft gelijk opvoerpompje lek hebben we hier zelf ook ooit gehad .
Opvoerpompje kan idd ook goed ja! Die kans is denk ik nog groter dat het dat is.
Ben je nog bij de Vohamij geweest voor die vlamstart?
ja ik ben nog bij de vohamij geweest voor de vlamstarter. ze zouden kijken of ze die nog hadden liggen maar ik heb er niks meer van gehoord.
ja ik vraag me ook af hoe de diesel dan in de motorolie terecht komt?
Omdat "een volle brandstofpomp" normaal is, moet deze bij jouw ook vol zitten. Ga nu als volgt te werk: Aan de zijkant (achterzijde) van de brandstofpomp zit op /_ 3 à 4 cm van de bodem een niveauplug. Draai deze los, dan MOET er ongeveer een halve liter gasolie uitlopen ( = de inhoud van de brandstofpomp). Komt er niets uit, dan is de afdichting langs de brandstofpompaandrijfas lek waardoor de gasolie (via de distributie) de motor inlekt.
Nou,dat de brandstofpomp vol met diesel moet zitten is toch ook nie waar.
Als die juist vol zit moet je die eraf laten en vullen met olie
Een volle pomp is niet normaal. Dat plugje wat je beschrijft is het nivo van de in de pomp aanwezige motorolie. Dor interne lekkages kan er echter gasolie bij in komen, zodat het nivo stijgt tot boven het plugje. Als er dus niets uitkomt na het losdraaien is niet persé verkeerd.
................................................
is dit de bedoeling?
Bovendien geeft het zogenaamde opvoerpompje ( tussen tank en inspuitpomp) veel meer brandstof dan nodig om de motor te laten draaien (zorgt voor iets overdruk van brandstof door het filter en naar de inspuitpomp), het overschot gaat drukloos weer naar de tank en dat heb je gezien.
De werking van een verstuiver:
Jouw Fendt heeft een roterende pomp.
Deze zijn heel gevoelig wat te weinig diesel aangaat
even het systeem helemaal nalopen op vervuiling en lekkages. Vervuiling verwijderen filters vernieuwen, evt leiding verbindingen nalopen banjer schoonmaken en koperen ringen uitgloeien of vernieuwen dan ontluchten en lopen ,suc6