Illustratie van:

Manitou Verreiker - Manitou mlt 634 brandstof lekkage

Beste leden,

Wij hebben sinds vandaag een brandstofpomp lekkage aan de manitou.
De branfstof drupt tijdens draaiende motor constant uit een klein gaatje onderaan de pomp.
Weet iemand waar dit gaatje voor is?
Ik probeer nog ff een foto te plaatsen van het gaatje onderaan de pomp dit wou zojuist niet lukken

Deel dit topic

Reacties

volvo430
Dit is de foto van het gaatje

(klik om te vergroten)

+1
Fendttrisixfan
Moet je de pomp laten afnemen en 'reviseren', komt wel vaker voor. Kan zijn dat je het zelf ook kan fixen door ergens een nieuwe dichting in te steken maar dat weet ik niet precies. Als je pomp nog nooit zelf hebt afgedaan best laten doeb, want het tandwiel die pomp aandrijft zit conisch op de brandstofpomp maar heeft geen vast punt. Dus je kan het tandwiel verkeerd monteren
volvo430
@Fendttrisixfan oke maar wat is precies de functie van dat gaatje?
+1
Fendttrisixfan
@volvo430 als ik het goed heb is dit gemaakt om te kunnen zien als de pomp inwendig lekt en dat de diesel niet bij de olie terechtkomt
volvo430
@Fendttrisixfan oke dankje dat is een zure reparatie
+1
Fendttrisixfan
@volvo430 opzich kan je wel al veel zelf doen
volvo430
@Fendttrisixfan oke we zijn zelf wel aardig handig, wat zouden we zelf al kunnen doen?
+1
Fendttrisixfan
@volvo430 als je handig bent kun je alles zelf, gewoon goed opletten.
Distributiedeksel moet eraf, alle leidingen van pomp eraf. Distributie juist draaien tot alle markeringen juist staan (kan je wel eindje aan draaien) dan pomp blokeren en afnemen. Om de pomp te blokeren zit er aan de zijkant van de pomp een bout met een plaatje achter, je moet die bout klein beetje losdraaien en dat plaatje omhoog schuiven en dan de bout terug vastdraaien. Mss kan je ook even met een puntslag putje op de top van de as van de brandstofpomp slaan en op het tandwiel, om zeker te zijn hoe de pomp stond.
+1
volvo430
@Fendttrisixfan super bedankt voor je duidelijke uitleg ik voeg nog ff een foto toe van een dieselpomp kun jij daarop zeggen waar het plaatje zit voor het blokkeren?

(klik om te vergroten)

+1
Fendttrisixfan
@volvo430 die foto is van een bosch lijnpomp, die hebben dat niet. Best eens foto nemen van de pomp die op jou manitou zit. Zit aan de zelfde kant als dat gaatje
volvo430
@Fendttrisixfan ah oke dan zal ik morgen een foto maken dan laat ik je die wel zien en bij de distributie moeten alle markeringen tegenover elkaar staan?
+1
Fendttrisixfan
google.com/search/…

Het is de linkse zwarte bout met dat plaatje aan die je moet hebben. (Achter de S van het watermerk op de foto)

Ja distributie is het best dat alle markeringen tegenover elkaar staan. Maar kan zijn dat je wel een toer of 10 aan de motor mag draaien.
volvo430
@Fendttrisixfan dankje maar als ik de ketting er niet afhaal en ik draai de markeringen precies tegenover elkaar en zet daar na de gereviseerde pomp weer juist terug dan verloopt er naar mijn weten toch niks aan de motor?
+1
Fendttrisixfan
@volvo430 dat klopt, maar de meeste brandstofpompen hebben een spie baan waardoor je niet kan missen met monteren, deze pompen hebben geen spiebaan waardoor je wel kan missen
volvo430
@Fendttrisixfan dat is duidelijke taal, super bedankt voor je advies mag ik je nog wat vragen stellen als ik ergens niet helemaal zeker van ben?
+1
Fendttrisixfan
@volvo430 ja hoor geen probleem, ik weet natuurlijk ook niet alles 😁
volvo430
@Fendttrisixfan haha nee maar van brandstofpompen weet je behoorlijk wat af volgensmij en op dat gebied ben ik nog niet zo heel erg thuis
+2
Fendttrisixfan
@volvo430 weet er gewoon aardig wat van omdat ik het bij mijn vorige werkgever enkele keren heb moeten doen
volvo430
@Fendttrisixfan ja dan kun je het bijna dromen, wel leuk! Dan kan ik er ook een hoop van leren
volvo430
@Fendttrisixfan ik heb nog even een vraag.
Ik kan de pomp denk ik beter laten reviseren dan dat ik een ruilpomp neem?
Want met een ruilpomp kan ik mijn markering om hem juist te monteren niet meer gebruiken.
Is dit juist?
+1
Fendttrisixfan
@volvo430 idd gemakkelijkst is zelfde pomp nemen
volvo430
@Fendttrisixfan ik heb nog ff een vraagje heb nu het distributie eraf maandag de motor op tijd zetten en de pomp+ tandwiel markeren.
Ik vroeg mij alleen nog af wat de draairichting van de motor is of maakt het niks uit welke kant ik hem opdraai?
Ik wil ook nog ff je mening hebben over de distributie pakking deze is bij het koelkanaal niet zo netjes meer

(klik om te vergroten)

volvo430

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@volvo430 is het geen complete plaat met pakking? Die zou ik ook vervangen, en draairichting maakt niet uit als alle markeringen maar juist staan
volvo430
@Fendttrisixfan ja het is een complete deksel met 1 pakking , dan ga ik die idd maar vervangen dank voor je advies en de pomp blokeer ik door het rubbere plaatje omhoog te schuiven achter de bout

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@volvo430 zoals het plaatje nu zit moet je het naar rechts schuiven en dan bout terug vastdraaien
volvo430
@Fendttrisixfan is de pomp zo geblokkeerd?

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@volvo430 ja zou moeten
volvo430
@Fendttrisixfan top! En hoe heb jij het pomptandwiel eraf gekregen?
Markderond
@Fendttrisixfan

Ik heb exact hetzelfde aan de hand als in dit topic besproken. Ik heb de pomp geblokkeerd, deze gedemonteerd, weggebracht om te laten repareren en alles teruggemonteerd. Lekkage is verholpen, de manitou loopt stationair prima maar op toeren en onder belasting is het minder. Ik heb sterk het vermoeden dat de pomp anders terug is gekomen dan ik hem af heb gegeven en nu de timing niet klopt. Is er een manier om de timing te checken?
Fendttrisixfan
@Markderond er is een manier ja, oude injecteur leiding in een zwanenhals plooien en afzagen, die op je pomp draaien waar de verstuiverleiding van zuiger 1 normaal zit. Dan aan motor draaien tot op het moment dat er een druppel aan de zwanenhals komt, dan kijken hoeveel graden je verder moet draaien tot zuiger 1 boven staat. Dan weet je het aantal graden voorinspuiting, dit mag rond de 15 graden zijn.
Dit is zelf te doen maar als leek wel wat moeilijk
fendtboertjes
Bij onze mla 628 kon je de pomp vastzetten, en in het tandwiel linksonderin een boutje steken om de motor vast te zetten. vervolgens het tandwiel van de brandstof pomp pakken, en dan kon je de keerringetjes van de brandstofpomp vervangen zonder de brandstofpomp eraf te halen.
volvo430
@fendtboertjes dat weet ik niet of dat bij de onze ook kan dan zie ik dan maandag ik weet alleen niet wat er lek is aan de pomp

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Manitou Verreiker en hebben de trefwoorden brandstofpomp en lekkage geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN