Illustratie van:

Veenhuis Kipper - Hoe de hydraulische klep smoren

Goedendag heren,

Ik ben een Veenhuis 10t kieper aan het opknappen. Momenteel ben ik een hydraulisch bedienbare klep aan het maken. De cilinders die de klep gaan bedienen zou ik graag smoren, zodat je niet perongeluk de klep heel hard kunt open- of dichtdoen.

Nu vroeg ik me af hoe ik deze smoring(en) het beste zou kunnen monteren. Kan ik het beste werken met twee enkelwerkende smoringen die de pers olie smoren. Met twee enkelwerkende smoringen die de retour olie smoren? Of kan ik ook gewoon één dubbelwerkende smoring monteren die tijdens het openen van de klep de persolie smoort, en tijdens het sluiten de retour olie.

Ik hoor graag jullie ideëen.

Mvg,
Bram

Deel dit topic

Reacties

radium45
Het mooiste is natuurlijk beide zijden afzonderlijk smoren. Dus zowel dicht als los. Altijd aan denken dat je de olie die weg moet uit de cilinder te smoren. anders krijg je een schokkerig dichtgaande klep.
paulusmahandel
@radium45 bij afvoer smoring loopt de druk natuurlijk wel veel hoger op in de stang zijde, let op dat de de druk er heen niet te hoog hebt., er vanuit gegaan dat de bodem zijde zorgt voor de klep te openen
Kees2030
De pers kanten enkelvoudig smoren is het beste. Dus gewoon twee dubbelwerkende smoorkranen kopen.
Het beste zou zijn dat er einddemping in de cilinders zouden zitten.
bram-hamminga
Je kan gewoon aan de pers zijde een plaatje in de slangaansluiting van de cilinder leggen, dit doe je aan beide zijden, met een gaatje van 2mm heb je hem prima gesmoord en de cilinders gaan ook nog eens netjes samen op. goedkoper en simpeler kan het niet.
Ik heb vorig jaar een nieuwe Tjalma bemester gebouwd en daar zitten ook plaatjes in de cilinders voor in/uit klappen en voor de elementen op/neer.
radium45
@bram-hamminga Dat is ook een oplossing, deze zijn bij Kramp te vinden als je zoekt op smoring schijf. Ik denk dat een drossel met een gat van 1 mm al groot genoeg is. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Bram97
Bedankt voor de tips! Ik ga het eens proberen met die plaatjes in de persleiding. Scheelt toch weer een paar tientjes..
dirkao
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden , je kan ook één dubbelwerkend smoorventiel gebruiken.die dan wel zetten in de leiding waar de olie doorheen gaat naar de onderkant van de zuiger . ook kun je in de nippel die aan de cilinder zit waar de slang opgeschroeft wordt schroefdraad maken en daar een imbusboutje zonder kop in schroeven. in dit imbusboutje boor je een gaatje . begin met bv. 1 mm. is dit naar wens dan laat je het zo, blijkt het te langzaam dan boor je ze iets op. zo was het origineel bij mijn taarup 1015 opraapwagentje. succes
Agro-Henk
De beste plaatjes zijn de klepjes van een cola blikje.
Die hebben de perfecte dikte.
Succes Bram
frammi
En als de druk dan maar hoog genoeg oploopt heb je de stukjes metaal in je cylinders en je hydraulisch systeem zitten
mike_v
Ken de situatie/trekker ervoor niet, maar kan je de ventielen niet gewoon afstellen/smoren?
deJong
2 ouwe kogelkranen kan ook, beetje dicht zetten. en klaar is kees!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Kipper en hebben de trefwoorden olie en pers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN