Deutz D6005 voorberijdende werken voor het spuiten

Wij zijn in bezit van een prachtige deutz D6005.
Deze zou ik graag restaureren.
Technisch is de tractor in top staat op een paar lekkages na.
Maar het plaat werk daar moet er aan gewerkt worden.
Welke voorbereidende werken moet ik allemaal doen
Er zit een grootte put in is het goed dat je die terug slaat en dan wat plamuur er over?
Op het plaatwerk zijn er kleine roest plekjes ik zou deze weg schuren en ook wat plamuur er over tot het vlak is en de verf die er nog aanhangt moet die allemaal weg?
Wat met de verf en roest bij de plaatsen waar je niet goed bij kan om te schuren?
Nog dingen waar ik op moet letten? Ik zou alles graag zelf doen.
Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

+1
a3vandiejen
Als de put redelijk goed recht geslagen kan worden kan je het plamuren, maar is het te gek zou ik het uit slijpen en een nieuw stukje in lassen.
Het motor blok met de tol schuren , heb ik gedaan met korrel 120 en 180.
De trompetten , vooras en hefinrichting heb ik met de komborstel [staalborstel ] gedaan op de slijptol.
Je kan hem ook helemaal kaal maken met de staalborstel maar het hangt er van af in welke staat de verf er op zit.
Het plaatwerk heb ik nu ook gedaan met de staalborstel en is best goed gelukt, maar stralen is nog beter en sneller.
Als de roest plekken wat ingevreten zijn dan proberen met de slijptol wat uit te slijpen met een lamellen schijf.
Waar ik lastig bij kwam heb ik wat met een dunne vijl gedaan, maar je komt niet overal bij helaas....dan is stralen beter.
Ik heb alleen al over het plaatwerk drie dagen staan schuren met de slijptol.
Voor het spuiten alles met thinner schoon gemaakt, bij een auto spuiterij halen wand daar heb je verschil in.
Het plaatwerk hebben we in de epoxy primer gezet,
De velgen ook met de staalborstel , en in de primer.
Die heb ik zelf laten coaten.
+1
Michiel 6280
@a3vandiejen waarom het plaatwerk niet met de slijptol en een steunschijf gedaan gaat toch 1000 keer sneller?
a3vandiejen
@Michiel 6280 Ja kan ook.. heb het ook met een slijptol gedaan maar anders...leg jij het deze jongen uit hoe dat met een steunschijf in zijn werk gaat.
Michiel 6280
@a3vandiejen is toch gewoon schuurpapier eraan hangen en schuren? Maar iedereen zijn eigen manier!
a3vandiejen
@Michiel 6280 Ja dat klopt, maar hij benadrukt dat hij goed verroest is en toch alles zelf wil doen, maar inderdaad we hebben allemaal onze eigen manier.
a3vandiejen
Succes...
claasdriver640
Plamuur je ook als je niet alle roest er van hebt gehaald?
a3vandiejen
@claasdriver640 Wel proberen alle roest er af te halen, desnoods met de lamelle schijf op de slijptol.
Maar als je goed borstelt met de staalborstel op de slijptol krijg je na genoeg alles weg.
Dat moet anders heeft plamuren geen zin.
blauwe tractor
Als je een lamellen schijf gaat gebruiken slijp je ook stukken metaal weg en worden het een horde bulten en kuilen. Gewoon een komborstel gebruiken, slijptol met lamellen schijf word ook te heet.
Grote vlakken gewoon met een schuurblokje, daarna in de menie weer schuren met een waterproof papier, dan spuitplamuur en weer schuren daarna een hechtprimer en weer schuren met waterproof. Dan kijken of het mooi vlak is en lak spuiten.
Knoeien is makkelijker al vakwerk.
a3vandiejen
@blauwe tractor Ja maar dat snap ik, het is voorzichtig bewerken op het stukje wat ingevreten is....niet heel het plaatwerk.
+1
Mdbm
@blauwe tractor Welke voorbereidende werken je moet doen weet ik niet, maar het beste is wel om hem eerst helemaal technisch in orde te zetten. Anders zit je binnenkort met een heel mooie lekbak.
+1
ChristianM
Voor mijn tractor heb ik roestomvormer gebruikt op onderdelen die behoorlijk roestig waren. De roestomvormer zet de roest om in een ondoordringbare barrière tegen zuurstof en vocht. Tevens is het een goede primer. Ik ben erg tevreden over het eindresultaat.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN