Witte Rook ééncilinder Diesel motor

Hallo daar, recent heb ik mijn fort cenaturo lux motoculteur een grondig onderhoud gegeven (nieuwe olie, dichtingen en filters op de motor). De motor is een lombardini 3LD510 ééncilinder diesel. Na alles weer correct te monteren start ie van de eerste tik maar er komt stevige witte rook uit en hij komt slecht op toeren. Ik heb me laten vertellen dat dat komt door een slecht afgestelde dieselpomp. Nu vraag ik me af hoe je deze kan afstellen, in bijlage vindt je een foto van zo een pomp. Dank bij voorbaat 😄 !

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

bas101
Hallo , dieselpomp afstellen kun je t beste laten doen door iemand die er kennis van heeft , maar is t wel de dieselpomp ? uit jouw tekst kan ik opmaken dat die voor de onderhoudsbeurt niet rookte , kennelijk is er iets verkeerd gedaan bij die onderhoudsbeurt , ik zou dan eerst even nalopen wat je allemaal gedaan hebt en wat je hier evt verkeerd gedaan kan hebben , bijv olie in een verkeerde opening gevuld , evt oliebad onder t luchtfilter te hoog gevuld ?
bert-nerinckx
@bas101 het is hier isekitu1900 met een ander account (wachtwoord vergeten 😛 ), voor de onderhoudsbeurt had ie het idd niet, maar hij rookte dan wel blauw, dus hij verbruikte wel olie. Daarmee heb ik het onderhoud gedaan en de schraapveren/segmenten vervangen. En nu rookt hij felle witte rook en komt hij slecht op toeren, misschien inderdaad van te veel olie dat zou het slecht op toeren komen verklaren doordat hij enkel meer olie aanzuigt dan. Dat zal ik zeker eens nachecken!
isekitu1900
@bas101 Hier is een filmpje van de motor
Huuuuub
Welke pakkingen heb je allemaal vernieuwd aan de motor?
bert-nerinckx
@Huuuuub alle pakkingen dat er maar waren 🙃
Huuuuub
@bert-nerinckx
Heb je gelet op de onderlegringen van de cilinder?
Of dat er misschien verschillende diktes koppakkingen zijn?
Het klinkt namelijk alsof je spaltmaat (ruimte tussen zuiger en cil. Kop) te groot is.
Als je onder een te dikke pakking hebt gebruikt of een te dikke koppakking kun je dit probleem krijgen.

Om dit te controleren zul je de cilinderkop er weer vanaf moeten halen en de spaltmaat controleren.
bert-nerinckx
@Huuuuub Ik heb normaal gezien wel dezelfde dichtingen op dezelfde plek weer terug gestoken, hoe zou je dit kunnen controleren, de spaltmaat dan?
isekitu1900
@Huuuuub Hier is een filmpje van de motor
+1
Klein Rot
@isekitu1900
Dat lijkt toch op een brandstof tekort, gelijk na de start loopt hij goed, daarna gaat hij galopperen dat is het effect van de regulateur, door brandstof tekort daalt het toerental waardoor de regulateur meer diesel gaat geven en dat herhaald zich steeds.
bert-nerinckx
@Klein Rot waar kan ik deze vinden, die regulator?
Klein Rot
@bert-nerinckx
De regulateur zit in de motor en bedient de tandheugel van de brandstof pomp, de regelateur bestaat meestal uit 2 gewichten die door de centrifugale krachten naar buiten slingeren als het toerental toeneemt, hierdoor word door een stangenstelsel de tandheugel van de brandstofpomp zo verschoven dat er minder brandstof word ingespoten er zal een evenwicht optreden en de motor zal een vast toerental lopen. Het toerental word door een veer in de regelateur geregeld, hoe strakker de veer word gemaakt, door de instelling van de gashendel, hoe hoger het toerental moet worden om de gewichten naar buiten te laten bewegen om de tandheugel terug te duwen voor minder bandstof. Er onstaat een evenwicht tussen het toerental en de kracht van de veer = instelling van de gashendel.
bert-nerinckx
@Klein Rot dus dat betekent heel de motor er weer af dan? Ik neem aan van wel
bert-nerinckx
@Klein Rot en hoe kan je deze dan juist instellen zogezegd, hoe weet je wat goed is?
+1
Klein Rot
@bert-nerinckx
Je moet eerst controleren of alles soepel beweegt, dat het stangenstelsel niet ergens haakt of zwaar loopt, een klein beetje is als fout. En dan is een werkplaats handboek wel handig daar staat precies in hoe dit allemaal ingesteld moet worden
+1
bas101
Verkeerde spaltmaat kan volgens mij niet de oorzaak zijn daar de motor goed start en in t begin netjes loopt , ik zou t eerder elders zoeken , t lijkt idd een verkeerd werkend regulateur , heb je hier iets aan gedaan ? en heb je de zuigerveren wel goed gemonteerd ? sommige veren hebben een "top" markering , deze zijde moet naar boven .
bert-nerinckx
@bas101 heeft dat zo een grote invloed denk je of die top markering naar boven moet? En ik zou niet weten wat een regulateur is of waar die zich bevindt om eerlijk te zijn.
bas101
@bert-nerinckx ja dat heeft grote invloed , bij olieschraapveren zou dan de olie omhoog geschraapt worden ipv naar beneden , bij compressieveren dito resultaat.
bert-nerinckx
@bas101 beste bas, aangezien ik voor de regelaar aan te passen de motor open moet doen zal ik daar direct ook eens naar kijken!
Klein Rot
@bert-nerinckx
Romotech is de nederlandse importeur van Lombardini motoren ze hebben een documentatie link voor Lombardini maar die werkt op dit moment niet. Misschien dat zij u verder kunnen helpen.
bert-nerinckx
@Klein Rot ik heb ondertussen al zo een service manual gevonden, maar mijn vraag is of deze regulateur ontregeld zou geraakt zijn tijdens dat onderhoud dan, want er voor draaide hij perfect, behalve wat blauwe rook door olieverbruik dat ik door schraperveren te vervangen heb opgelost! Maar nu rookt hij nu wit wat dan de regulator zou zijn

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0