Illustratie van:

New Holland 1880 - New Holland 1880 koelprobleem

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleem met de koeling van de motor van mijn 1880. De motor is een Caterpillar 3150.Ik heb ongeveer 2 maand geleden het koelwater eruit laten lopen er heb er koelvloeistof in gedaan i.v.m het koude weer. Sinds die tijd komt er iedere keer nadat ik de motor een tijdje volgas heb laten lopen koelvloeistof uit de overloop bij de vuldop van de radiator. Er komt ook wat schuim erbij uit. Ik denk zelf dat het lucht is wat in het koelsysteem zit maar heb geen idee of dit ook het geval is. Weten jullie mischien wel wat het is en hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

mvg Erwin

Deel dit topic

Reacties

ramrod
Koelsysteem niet te vol? Het overschot kiept ie er vaak weer uit..
nhmonteur
Hallo Erwin,
Heb je gezien hoeveel koelvloeistof eruit kwam en hoeveel je er in hebt gedaan, is dit allebei hetzelfde?
als je er minder in krijgt als dat eruit kwam dan zit er ergens lucht.
Maar als dit hetzelfde kan je kijken of de radiateurdop nog goed is, of deze goed afsluit.
In het ergste geval kan je koppaking lek zijn waardoor er te veel druk in je koelsysteem komt en dus het water eruit gooit.
Succes ermee
FabianFendt
Dat is waarsgijnlijk de overdrukklep koelvloeistof zet uit als het heet word dan zit er teveel in
Valtra-Fordpower
Klinkt hetzelfde als wat ik had.

Opgelost door een versleten kacheldop te vervangen. 😛
alhyco diver
Het is teken dat je tremostaten niet meer open gaan (je kan ze er uit halen als je wilt )
is niet zo erg
NH 1880
@ramrod nee er zit niet te veel in.
NH 1880
@nhmonteur er komt iedere keer weer een andere hoeveelheid uit. De radiateurdop is tot zover ik weet wel goed. Als de koppakking lek is dan maakt de motor toch ook een ander geluid? Toen er water in zat was er niks aan de hand.Als ik nou in de radiateur kijk dan zie ik helemaal geen vloeistof. Hij heeft er namelijk al behoorlijk veel uitgegooid.
Bedankt.
NH 1880
@FabianFendt ik had er toen niet te veel in gedaan. Er gaat 38 liter in end at is er volgens mij ook ingegaan. Zeker niet meer dan dat. Waar zit de overdruklep?
NH 1880
@Valtra-Ford Wat is een kacheldop en waar zit de dop?
jd4050
Zoiets hebben wij ook gehad met de auto en toen kwam er ook nog een hoop zwarte troep uit.

volgens mij was er toen wat lek bij ons maar dat weet ik niet zeker meer.
NH 1880
@alhyco diver De thermostaten zijn volgens mij wel goed want de slangen die naar de radiateur gaan worden allemaal wel warm. Iemand heeft mij toen ooit vertelt dat als de slangen niet warm worden de thermostaten kapot zijn. Maar als dat het probleem is is dus niet erg?
Mc_douwel
Heb je de radiateur wel goed schoon/los dat ie genoeg kan koelen
nhmonteur
@ NH1880
Ik bedoelde eigenlijk hoeveel water is eruit gekomen toen je hem aftapte en hoeveel koelvloeistof ging er weer in, was dit gelijk aan elkaar.
Maar de motor hoeft niet perse een ander geluid te maken.
Wat je eens moet doen is de radieteur weer voel gooien, en dan de motor laten draaien zonder dop erop. Kijk dan in de radiateur of je luchtbellen ziet, of dat het water eruit blijft komen. Als dit zo is dan is dan is je koppaking lek of in het allerergste geval een cilinderbus lek, maar dit komt niet vaak voor.
succes
NH 1880
@jd4050 er komt hier verder geen troep uit. Alleen wat schuim en iets of wat troebel koelvloeistof omdat er altijd water in heeft gezeten en dan krijg je een soort van roestvorming dat loskomt door de koelvloeistof.
NH 1880
@ mc_douwel alles is schoon en los dus dat kan het niet zijn.
NH 1880
@nhmonteur De hoeveelheden waren volgens mij wel gelijk. er gaat 38 liter in en toen ik de koelvleistof erin deed is dat er ongeveer wel ingegaan. Zeker niet meer dan 38 liter. De pakking is verder ook in orde tot zover ik weet. Ik zal van de week eens even de test doen. Mocht de koppakking of de cilinder bus kapot zijn is dit dan een dure en\of een moeilijke reperatie?
nhmonteur
@ NH 1880
Je weet nu dus in ieder geval dat er geen lucht in zit.
Maar een koppaking vervangen is op zich niet een hele grote reparatie,ligt er een beetje aan of je veel moet weghalen enz.
Een cilinderbus vervangen is wel een ingrijpende reparatie, de hele motor moet dan uit elkaar, of in ieder geval je kop moet eraf, en de zuigers moeten eruit.
Maar ik weet niet of je bij die motor zo een cilinderbus kan vervangen of dat dat door een speciaal bedrijf gedaan moet worden,als dit zo is dan moet de hele motor uitgebouwd worden zodat ze nieuwe bussen kunnen boren.

Het is trouwens ook verstandig om altijd koelvloeistof in de motor te doen, hier zitten bepaalde stoffen in die ervoor zorgen dat de motor niet gaat roesten aan de binnenkant, wat wel gebeurt als er gewoon water in zit.

Succes ermee.
william brooymans
Zit gewoon ergens een luchtbel. op te lossen door de motor te laten lopen en knijpen in de slangen dan komen er als het goed is de luchtbellen uit. heb ik wel ff een vraagje waarom haal je er in hemelsnaam je koelwater af als het er al jaren in zit (neem ik dan aan) toen bevroor het waarschijnlijk niet dus nu ook niet.
NH 1880
@ nhmonteur Ik had er helemaal geen problemen mee toen er water inzat en sinds ik er koelvloeistof in heb zitten wel. Hoe kan dat?
NH 1880
@william brooymans ik heb de hakselaar sinds augustus en toen was de kap van de oliekoeler kapot omdat er geen koelwater was afgetapt met vriesweer. om dit te voorkomen doe ik er dus koelvloeistof in. De mensen waar de hakselaar eerst van was hadden het namelijk niet afgetapt. Ik zal vande week is proberen om is in de slangen te knijpen.
nhmonteur
@ NH1800
Ja het kan zijn dat de koelvloeistof een stukje roest heeft opgelost waardoor er een lekje is ontstaan, maar het is inderdaad wel vreemd.
Maar ik ben toch meer voorstander van koelvloeistof in een motor, maar dat is ieder voor zich.
Ik zal toch eens kijken of je bellen ziet of dat het water omhoog komt in de radiateur.
Dan weet je al wat meer.
NH 1880
@nhmonteur
dat zal inderdaad best wel kunnen.
Ik ben zelf ook een voorstander van koelvloeistof in de motor. Ik zal van de week is even kijken of ik verder iets kan ontdekken.
Is het een dure reparatie als er een cilinder bus kapot is?
nhmonteur
@ NH1800
Ja als er een cilinderbus lek is dan is dat denk ik geen goedkope reparatie.
Ik heb zelf wel eens op mn werk bij 2 oude fordjes cilinderbussen laten vervangen, maar daar ben je zo een dag of 4 druk mee, dus motor helemaal uitbouwen, laten verbussen bij motorrivisiebedrijf en weer helemaal opbouwen.
Maar misschien is het uitbouwen bij jou hakselaar wel zo gebeurt.

Ik hoop voor je dat het in ieder gevaal meevalt.
NH 1880
@nhmonteur zal niet zo fijn zijn als dat het probleem is. Moet ik de motor stationair of volgas laten draaien als ik ga kijken na luchtbelletjes?
nhmonteur
@nh1800
Je kan iets gas geven, maar als er echt een lekkage is dan is dit ook bij stationair te zien.
Wat je wel kan doen is kijken bij een koude motor en als hij op temperatuur is.
Ik ben benieuwd of je wat kan zien.

succes
jd user
Ik heb dat ook gehad....maar heb jij wel koelvloeistof erin gedaan?....Bij ruitensproeiervloeistof ..dat is ook blauw begint het ook van te schuimen.Een beetje is al voldoende om alles te doen schuimen.
NH 1880
@jd user ik heb er wel koelvleoistof erin gedaan. maar zoveel schuim komt er niet uit. het is een klein beetje dat zich vermengt tussen het koelvloeistof. denk dat dat van lucht is.
thunderouspower
Ik denk ook een luchtbel ook al eens gehad met onze tractorpulling trekker even een beetje druk op de radiateur zetten met luchtpistool dan druk je de bel er wel uit.Of je draait er een stopergens op het hoogste punt eruit.
Mocht je niet begrijpen wat ik bedoel stuur dan een persoonlijk bericht.
groet appie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 1880 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
8