Hallo Allemaal,
Ik heb een probleem met de koeling van de motor van mijn 1880. De motor is een Caterpillar 3150.Ik heb ongeveer 2 maand geleden het koelwater eruit laten lopen er heb er koelvloeistof in gedaan i.v.m het koude weer. Sinds die tijd komt er iedere keer nadat ik de motor een tijdje volgas heb laten lopen koelvloeistof uit de overloop bij de vuldop van de radiator. Er komt ook wat schuim erbij uit. Ik denk zelf dat het lucht is wat in het koelsysteem zit maar heb geen idee of dit ook het geval is. Weten jullie mischien wel wat het is en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt!
mvg Erwin
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de New Holland 1880 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Heb je gezien hoeveel koelvloeistof eruit kwam en hoeveel je er in hebt gedaan, is dit allebei hetzelfde?
als je er minder in krijgt als dat eruit kwam dan zit er ergens lucht.
Maar als dit hetzelfde kan je kijken of de radiateurdop nog goed is, of deze goed afsluit.
In het ergste geval kan je koppaking lek zijn waardoor er te veel druk in je koelsysteem komt en dus het water eruit gooit.
Succes ermee
Opgelost door een versleten kacheldop te vervangen.
is niet zo erg
Bedankt.
volgens mij was er toen wat lek bij ons maar dat weet ik niet zeker meer.
Ik bedoelde eigenlijk hoeveel water is eruit gekomen toen je hem aftapte en hoeveel koelvloeistof ging er weer in, was dit gelijk aan elkaar.
Maar de motor hoeft niet perse een ander geluid te maken.
Wat je eens moet doen is de radieteur weer voel gooien, en dan de motor laten draaien zonder dop erop. Kijk dan in de radiateur of je luchtbellen ziet, of dat het water eruit blijft komen. Als dit zo is dan is dan is je koppaking lek of in het allerergste geval een cilinderbus lek, maar dit komt niet vaak voor.
succes
Je weet nu dus in ieder geval dat er geen lucht in zit.
Maar een koppaking vervangen is op zich niet een hele grote reparatie,ligt er een beetje aan of je veel moet weghalen enz.
Een cilinderbus vervangen is wel een ingrijpende reparatie, de hele motor moet dan uit elkaar, of in ieder geval je kop moet eraf, en de zuigers moeten eruit.
Maar ik weet niet of je bij die motor zo een cilinderbus kan vervangen of dat dat door een speciaal bedrijf gedaan moet worden,als dit zo is dan moet de hele motor uitgebouwd worden zodat ze nieuwe bussen kunnen boren.
Het is trouwens ook verstandig om altijd koelvloeistof in de motor te doen, hier zitten bepaalde stoffen in die ervoor zorgen dat de motor niet gaat roesten aan de binnenkant, wat wel gebeurt als er gewoon water in zit.
Succes ermee.
Ja het kan zijn dat de koelvloeistof een stukje roest heeft opgelost waardoor er een lekje is ontstaan, maar het is inderdaad wel vreemd.
Maar ik ben toch meer voorstander van koelvloeistof in een motor, maar dat is ieder voor zich.
Ik zal toch eens kijken of je bellen ziet of dat het water omhoog komt in de radiateur.
Dan weet je al wat meer.
dat zal inderdaad best wel kunnen.
Ik ben zelf ook een voorstander van koelvloeistof in de motor. Ik zal van de week is even kijken of ik verder iets kan ontdekken.
Is het een dure reparatie als er een cilinder bus kapot is?
Ja als er een cilinderbus lek is dan is dat denk ik geen goedkope reparatie.
Ik heb zelf wel eens op mn werk bij 2 oude fordjes cilinderbussen laten vervangen, maar daar ben je zo een dag of 4 druk mee, dus motor helemaal uitbouwen, laten verbussen bij motorrivisiebedrijf en weer helemaal opbouwen.
Maar misschien is het uitbouwen bij jou hakselaar wel zo gebeurt.
Ik hoop voor je dat het in ieder gevaal meevalt.
Je kan iets gas geven, maar als er echt een lekkage is dan is dit ook bij stationair te zien.
Wat je wel kan doen is kijken bij een koude motor en als hij op temperatuur is.
Ik ben benieuwd of je wat kan zien.
succes
Mocht je niet begrijpen wat ik bedoel stuur dan een persoonlijk bericht.
groet appie