Moet je een mobiele dieseltank keuren?

Goedemiddag,
Ik ben van plan om een mobiele dieseltank te kopen. 1000liter met handpomp, volledig van metaal. Qua bouwvorm lijkt hij op een IBC container. Moet hier een keuringscertificaat bij zijn ?
Zo ja, heeft iemand ervaring met het keuren van dieseltanks? loont het zich om een tank te keuren of kun je beter een gekeurde tank te kopen?

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
Naar mijn weten moet elke stalen dieseltank gekeurd worden, mobiele van kunstof hoeven niet gekeurd te worden
aad3040
Als een "vaste" tank gekeurd moet zijn?!
Bespaar je de moeite en koop een gekeurde tank, is meteen goed geen kans op afkeuring, bij afkeuring geen herkeuring nodig of aanpassingen.
GROENEDEERE
Jup ook een ibc tank moet gekeurd zijn.
De gasolie tanken die we op het werk hebben en mee reizen met kranen worden gekeurd
walker1
@GROENEDEERE die mee reizende tanks, mobiele tanks, zijn toch allemaal net geen 1000 liter toch? Boven de 1000 liter valt het officieel toch onder vervoer gevaarlijke stoffen?
+2
GROENEDEERE
@walker1 klopt.
Wij hebben er 1 van 950 liter 2 van 1500 en 1 van 3000.
De kleine vervoeren we zo.
De groten nemen we meestal leeg mee achter de auto of gewoon vol in de kipper met de luiken dicht.
Met meerdere kranen pompen enz enz op een werk is zo'n vat zo leeg
+1
walker1
@GROENEDEERE Op een groot werk zet je dan toch dat grote vat van 3000 liter neer en laat daarna regelmatig de tankwagen komen denk ik?
GROENEDEERE
@walker1
Ja dan komt de leverancier gewoon op t werk leveren.
walker1
@GROENEDEERE geloof ook wel dat het meer gebeurd, dat een groter vat gewoon vol in de kipper vervoert wordt 😉
@GROENEDEERE Moet je m niet vergeten en zo onder de kraan rijden 😜😜
930triplemaaier
@walker1 hoe zit dat met de diesel tanken op machines en vrachtwagens? Die hebben soms al meer dan 1000 liter inhoud. Moet je dan ook adr hebben om er mee over straat te mogen rijden?
walker1
@930triplemaaier Volgens mogen die op een vrachtwagen ook niet groter zijn als 1000 liter.
930triplemaaier
@walker1 1000 tot 1200 liter is geen uitzondering op vrachtwagens. Rij regelmatig op een 2assige trekker en die heeft links 800 liter en rechts zat daar een 400 liter dieseltank. Maar die is gedemonteerd vanwege de compressor die nodig is voor de bulktrailer
Sommige grote hakselaars hebben al 1000+liter diesel aan boord en dat is soms voor een lange werkdag al niet voldoende.
walker1
@930triplemaaier Het zal best voorkomen, of het mag is een tweede. Heeft volgens mij ook nog met douane/belastingregels te maken en dat je met hele grote tank feitelijk brandstof vervoert.
930triplemaaier
@walker1 ebtl.nl/veiligheidsadviseur-adr/adr-wetgeving/…
Hier staat dat de vaste tankinhoud van machines en voertuigen max 1500liter mag zijn en voor ibc 1000 liter
walker1
@930triplemaaier oke, dan zit ik naast en is 1500 max.
Fendt926Driver
@930triplemaaier ik meende onthouden te hebben van mij vrachtwagenrijbewijs (15 jaar geleden) dat je zo met 1000 liter (1000 punten) mocht rijden daarboven was het vervoer gevaarlijke stoffen en moest je adr erbij hebben.
+1
walker1
@Fendt926Driver Dat zat dus ook in mijn hoofd. C en CE gehaald '98. Misschien ooit een keer gewijzigd die regel.
930triplemaaier
@walker1 Die regel geld voor ibc's. Voor vaste dieseltanken behorende tot voertuigen en machines gelden afwijkende regels. Er staat mij bij dat dit een x aangepast is. Dit is gedaan voor met name het zwaar transport. Die hobbelen geladen niet zo makkelijk bij de pomp langs
+1
walker1
@930triplemaaier In de tijd dat ik groot rijbewijs haalde was het nog 1000 liter, had ook met douane regels te maken en niet enkel met adr. Dat er inmiddels wat veranderd is een vrachtwagen tank 1500 liter mag zijn geloof ik wel hoor.
Fendt926Driver
Bij de loonwerker tankten wij de kranen meestal uit de trekker tank.
Maar wij zaten dan ook niet weken achter elkaar op een klus.
Laatst de rupskraan in het land getankt uit de tank van de shovel.
Moest ik nog 2 keer rijden met de shovel...
mdoornekamp
@Fendt926Driver ik heb een 220 liter kunststof tank achter in de caddy. ideaal voor gewoon loonwerk.

Met rupskraan int veld werkt dat niet handig .
argelojr
Tanks moeten dus altijd gekeurd worden, maakt dus niet uit hoe groot een tank is?
walker1
@argelojr Een simpele jerrycan van 10 liter hoeft niet gekeurd te zijn, maar echt een tank wel.
bartjuh
@argelojr
infomil.nl/onderwerpen/integrale/…
Tot 300 liter niet verplicht zoals ik 't lees
Fendt926Driver
@argelojr als die tank op een trekker zi niet. Dat is mobiel en de 350 liter tank van mijn trekker hoeft niet gekeurd te worden.
Losse tanks wel
assink
Zo zijn er ook mensen die thuis meerde olievaten hebben staan en deze laten vullen door de leverancier. Kleiner als 300 liter dus vrij van keuring. Dan met een vatenpomp je machine tanken. Goed geschikt voor de klein verbruiker met tankstations op grotere afstand. Wij rijden tegenwoordig vaak gewoon naar de pomp, wij gebruiken zo'n 1200 liter op jaarbasis met 2 trekkers en 1 shovel.
stephan-inter
@assink 1200 liter per jaar?
Wat doe je er mee beetje rondtoeren en verder niks?
+3
Fendt926Driver
@assink als ik alles aftank zit ik al ruim boven de 1200 liter...
+2
assink
@Fendt926Driver
haha.. Hobby boer met iets meer dan 10 hectare grond.
Niet gemengd voeren maar een kuiblokschuif. Bemesten en balen persen, maïs hakselen door de loonwerker. Trekkers maken minder dan 200 uur per jaar?
stephan-inter
Toch denk ik dat je berekening fout zit.
1200 liter diesel.
Gedeeld over 3 machines is 400 liter per machine per jaar.
33.3 liter in de maand. 8.3 liter in de week.
Daar kan ik hem nog niet stationair voor laten lopen..........
Fendt926Driver
@stephan-inter maar niet alle machines lopen elke week.
In de winter balen bij de koeien zetten is 10 minuten per week met de shovel verder niets nodig aan trekkers.
Zomerdag loopt alles iets meer
assink
@Fendt926Driver
Zo is het ongeveer ook, soms staan de trekkers wel 2 weken stil in de winter of langer. Shovel is dan de enigste machine die loopt. Trekkers in de winter is alleen voor mest van de put naar het bassin en wat werk in het hout etc.
+1
stephan-inter
@Fendt926Driver Dan nog.
In de zomer ben je het zo in een week kwijt 1200 liter
+1
jasper-santing0
@stephan-inter Niet iedereen heeft een opgefokte 14 😛
stephan-inter
@jasper-santing0 de 644 kan het anders ook prima. 1200 liter voor 2 trekkers en 1 shovel is niet realistisch
Fendt926Driver
@stephan-inter ik zou niet weten waarom het meer zou moeten zijn
Hobby bedrijf met 10 ha grond en redelijk loonwerk??
Moet makkelijk kunnen
stephan-inter
@jasper-santing0 en de 14 heeft afgelopen jaar nog geen 50 uur gemaakt
mdoornekamp
@Fendt926Driver en hoeveel liter per jaar dan?
Fendt926Driver
@mdoornekamp meestal rond de 10 a 11000 liter per jaar.
Zoon tankt nu ook met de auto dus kan wel een kleine 1000 liter extra nodig zijn.
Zitten ook al 2 autos van 1000 liter per jaar bijin.
Dus effectief op de boerderij 8 a 9000 liter
mdoornekamp
@Fendt926Driver ok. dan zit ik wel wat hoger. 2800 liter tank gaat 15 keer vol🤔
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp poe dat zijn nogal wat liters.
maar staat ook veel werk en andere grondsoort tegenover.
930triplemaaier
@Fendt926Driversommige vrachtwagens nemen al meer dan 1000 liter mee. Kunnen ze een week op rijden
+1
Boersen
Ik heb een mobiele, gekeurde van 950 liter. Zonder de keuringsrapporten kom ik op sommige plekken de bouw niet op.
Sjon
En vergeet niet bij een ongeluk/calamiteit op de openbare weg ben je nergens voor verzekerd en mag je alles zelf betalen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0